E-mail je jeden z vůbec nejoblíbenějších nástrojů marketingu e-shopu. Prozradíme vám, jaké e-maily posílat, jak vychytat ten nejlepší čas na rozesílání nebo jak napsat předmět, který každého zaujme. Také poradíme, jak oslovovat influencery a blogery. Připraveni? Tak pojďme na to.
1. E-mail marketing: jaké druhy e-mailů posílat?
E-mail marketing je poměrně komplexní nástroj – mimo jiné i díky tomu, že existuje obrovské množství různých druhů e-mailů, které můžete posílat. Pokud vlastníte e-shop, pravděpodobně budete chtít rozesílat tyto 4: transakční e-maily, newslettery, promo e-maily a zvláštní nabídky. Pojďme si je jeden po druhém představit.
Transakční e-maily jako nástroj internetového marketingu
Transakční e-maily jsou takové e-maily, které posíláte poté, co zákazník provede určitou akci – například potvrzení objednávky nebo poděkování za nákup. Tyto e-maily se na první pohled můžou zdát jako nudná záležitost, ve skutečnosti v sobě ale skrývají potenciál: zákazník chce vědět, zda objednávka v pořádku proběhla nebo jestli se mu podařilo resetovat heslo, a proto je vysoká pravděpodobnost, že takový e-mail otevře. Míra otevření se zde běžně pohybuje okolo 50 %. Pro vás tak vzniká jedinečná příležitost začít budovat vztah se zákazníkem, nastavit tón komunikace a zařídit, aby si vás zákazník zapamatoval.
Neswslettery: Příležitost, jak zabodovat s novým zbožím
Produktový newsletter je formát, do kterého se vám vyplatí investovat. Na internetu existuje spousta grafických i přímo mailingových programů, v nichž se základními znalostmi e-mail marketingu vytvoříte newsletter, na který se nejen pěkně kouká, ale který zároveň obsahuje tlačítka, odkazy na sociální sítě nebo třeba obrázky produktů s proklikem.
Timi tip: Některé e-mailingové nástroje vám umožní newsletter dynamicky zacílit – každému zákazníkovi v něm můžete nabídnout produkty, o které v minulosti projevil zájem, a vaše nabídka tak bude mnohem personalizovanější, a tedy i efektivnější. Přečtěte si, co je to remarketing a jak na něj.
Promo e-maily
Promo e-maily neboli e-maily s nabídkou slouží k rozesílání aktuálních nabídek. Můžete v reálném čase reagovat na dění v e-shopu a rozeslat nabídky se slevami, které mají omezenou platnost, nebo třeba zahájit speciální vánoční kampaň. Co v promo e-mailech nejlépe funguje? Body navíc získáte díky personalizaci. Oslovením to ale nekončí – stejně jako newslettery, i promo e-maily se vyplatí zacílit pomocí remarketingu.
Zvláštní nabídky
Do této kategorie spadají speciální e-maily, které zákazníkovi posíláte jen při zvláštních příležitostech – například e-maily k narozeninám. Proč do toho investovat? Říká se, že 80 % zisku firem tvoří stálí zákazníci. Tak této šance využijte a zákazníky si udržte tím, že o ně budete pečovat – například jim jako dárek k narozeninám pošlete 20% slevu nebo voucher na dopravu zdarma.
2. E-mailový marketing e-shopu: kdy e-maily rozesílat
Otázka Kdy posílat e-maily je poměrně paradoxní: je to otázka, na kterou se začátečníci ptají nejčastěji, a zároveň otázka, kterou vám nikdo nedokáže konkrétně zodpovědět. Na ten pravý čas pro rozesílání e-mailů si budete muset přijít sami. Jak?
Čas e-mailů podle e-shopu
V prvním, tom nejjednodušším případě se může stát, že vám čas rozesílání e-mailů vyplyne ze samotného provozu e-shopu. Každou sobotu odpoledne spouštíte slevovou akci? Tak o ní můžete každý pátek večer e-mailem informovat. Rozesíláte e-maily se souhrnem informací o tom, co se dělo v pondělí na ranním meetingu? Pak asi budete e-mail odesílat pondělí odpoledne.
Čas e-mailů podle zákazníků
Druhý faktor, kterým se můžete řídit, jsou zákazníci. Stojí za to vzít v úvahu, kdy pravděpodobně e-mail otevřou. Vyrábíte například kancelářské pomůcky a cílíte na businessmany, kteří si ráno hned po nástupu do práce pročítají e-maily? Nebo prodáváte spíš zboží týkající se volného času a cílíte na zákazníky, kteří v práci nemají přístup k počítači a e-maily si přečtou až večer?
Čas e-mailů podle STO
Z povahy e-shopu ani zákazníků jednoznačně nevyplývá den a čas, kdy e-maily posílat? Nezoufejte, taková situace nastává v naprosté většině případů. Naštěstí existuje chytrý mailingový nástroj, který vám toto dilema usnadní: STO (send time optimization). STO sbírá data o vašich zákaznících a s přibývajícím množstvím e-mailů, a tedy i dat, je schopný s čím dál větší přesností určit časy, ve které konkrétní zákazníci otevírají e-maily. Následně zákazníkům e-mail automaticky rozešle přesně v ty časy, které jsou u daných zákazníků nejefektivnější. Optimalizace probíhá automaticky a vy se nemusíte o nic starat. Nejlepší časy pro odeslání můžete ale získat i v ostatních nástrojích díky split testům.
3. Vytvořte e-mail, který bude prodávat
Stejně jako u spousty dalších forem internetového marketingu, i v e-mailech platí, že prodává obsah (o tom se můžete přesvědčit třeba v článku o content marketingu). Potřebujete vytvořit obsah, který bude poutavý a povede k co největšímu množství objednávek. Pojďme se podívat, jak na to.
E-mail marketing: začíná to předmětem
Předmět e-mailu je to první, co si uživatel z e-mailu přečte. Napište ho tak, aby nebyl zároveň i to poslední. 70 % lidí totiž e-mail přesune do složky spam čistě na základě přečtení předmětu. Obecná pravidla předmětu e-mailu zní, že by měl být stručný, originální a výstižný – pokud z něj čtenář na první pohled nepozná, o co se jedná, nemá důvod e-mail otevírat. Máme pro vás ale i několik konkrétních tipů a triků, které zákazníky donutí e-mail rozkliknout.
- Výzva k akci: Když zákazníkovi přímo řeknete, co má udělat, máte větší šanci, že to skutečně udělá. (Například: Získejte slevu 20 % na nejnovější kolekci.)
- Efekt ztráty: Všeobecně platí, že lidé více slyší na to, že o něco přijdou, než že by to mohli získat. Zkuste jim pohrozit, že něco ztratí. (Například: Nepropásněte poslední šanci získat slevu).
- Čísla: Přitažlivě v předmětu e-mailu vypadají i čísla. Velký úspěch tedy budou mít například e-maily nabízející 5 tipů, jak na dokonalou zahradu.
Pokud nevíte, jak titulek správně napsat, využijte služeb profesionálního copywritera.
Buďte osobní
Strohá a přehnaně formální komunikace, která působí, jako byste stáli ve frontě na úřadu, každého odrazuje. Proto buďte přiměřeně osobní. Jak? Pro začátek můžete zkusit název a IČO firmy v podpisu e-mailu vyměnit za konkrétní jméno a funkci. E-maily tak už nebudou chodit od E-shopu 123, ale od Michala, Product Managera. Ale pozor: klademe zvýšený důraz na slovo přiměřeně. Všeho moc škodí a vy si musíte vychytat tu zlatou střední cestu.
Zaujměte prvním odstavcem
Stejně jako je důležité vyladit předmět e-mailu, je důležité zaujmout i prvním odstavcem. Uživatelé se můžou do e-mailu prokliknout díky originálnímu předmětu, ale přinutí je přečíst si vše, co jste napsali? Proto stejnou pozornost věnujte i úvodnímu odstavci a snažte se uživatele nalákat k dalšímu čtení. Držte se stejných pravidel jako při psaní předmětu.
Vytvořte e-mail, který bude responzivní
V dnešní době spoustu věcí vyřizujeme na telefonu – a e-maily jsou jedna z nich. Dbejte proto, aby byl váš e-mail responzivní, a vše si před rozesláním nejdříve zkontrolujte na mobilního telefonu. Problémy můžou nastat především s grafikou, kterou jiná velikost obrazovky „rozhodí“, a ona pak bude úplně jinde, než má.
Přečtěte si, co je to responzivita a jak na ni.
4. Zjistěte, co funguje
E-mailový marketing se liší e-shop od e-shopu, a tak si budete muset sami vyzkoušet, co nejlépe funguje zrovna vám. Naštěstí existuje jednoduchá metoda, jak na to. Jmenuje se A/B testing. Metoda spočívá v tom, že si publikum rozdělíte na dvě stejné části, a těm následně pošlete e-mail, v němž bude změněný jeden parametr. Například rozešlete ten samý e-mail v různé časy. Nebo pošlete stejný e-mail s různým předmětem. Nebo třeba ten samý newsletter, ve kterém pouze změníte vzhled tlačítek. Experimentovat můžete v podstatě s čímkoli. Nevýhoda A/B testování je, že zabere velké množství času, ale na druhou stranu díky němu do těch nejmenších detailů zjistíte, co vám funguje nejlépe.
5. Jak e-mail marketing vyhodnocovat
E-mailigovou kampaň je velmi snadné vyhodnotit. Nejdřív ze všeho ale musíte vůbec vědět, co vůbec vyhodnocujete. Jaké hodnoty byste měli sledovat?
Míra otevření
Počet otevřených emailů ku počtu doručených e-mailů. Nízká míra otevření vám prozradí, že je potřeba zapracovat na předmětu e-mailu nebo času odesílání. Roli může hrát i to, že jste dostatečně nedbali na průběžnou komunikaci se zákazníkem a on si teď nepamatuje, kdo jste.
Míra prokliku
Počet prokliků ku počtu doručených e-mailů. Počet prokliků je počet lidí, kteří udělali akci, kterou jste po nich chtěli – klikli na něco v e-mailu a tím se dostali na váš web.
Míra zapojení
Počet prokliků ku počtu doručených e-mailů. Toto číslo značí o kvalitě vašeho e-mailu. Pokud máte nízkou míru zapojení, zkuste vylepšit obsah e-mailu – zakopaný pes bude pravděpodobně v textu nebo grafice.
Míra odhlášení
Počet lidí, kteří se odhlásili z odběru e-mailů, ku počtu doručených e-mailů. Určitá míra odhlášení (zhruba kolem 1 %) je běžná, pokud ale máte výrazně víc, pokuste se vylepšit svou databázi kontaktů. Pamatujte, že v tomto případě nejde o to, nasbírat co nejvíc kontaktů, ale o to, nasbírat kontakty na zákazníky, kteří o vaše služby skutečně mají zájem.
6. Dejte si pozor na legislativu
Dodržování zákonů je v marketingu určitě něco, v čem určitě nechcete šlápnout vedle. Dejte si pozor hlavně na tři zásadní pravidla:
- E-mail neposílejte nikomu, kdo vám na sebe dobrovolně nedal kontakt. (O tom, jak získat e-mailové kontakty, si můžete přečíst v článku o marketingu e-shopu.)
- E-mail musí obsahovat informaci, že jde o obchodní sdělení.
- V e-mailu musí být možnost odhlásit se z odběru.
Nechcete se dostat do křížku se zákonem? Přečtěte si článek o pravidlech GDPR v e-mailingu.
7. Oslovte e-mailem influencery
Pokud je vaším cílem budovat povědomí o své značce a získávat nové zákazníky, můžete zkusit oslovit influencery nebo blogery. Než se samotným oslovováním začnete, je dobré si ujasnit, co za propagaci svých produktů/služeb nabídnete – barter, finanční odměnu nebo příspěvek na promo obsahu? Také si zjistěte, jestli daný influencer a bloger mluví k takovému publiku, které chcete zaujmout. Jak je tedy oslovit, aby vás neodmítli?
- Buďte struční – pište jasně a v krátkých větách. Sdělte, co požadujete v co nejméně odstavcích.
- Buďte osobní – oslovte influencera jménem a hned ze začátku vysvětlete, proč kontaktujete právě jeho. Napište, čím vás zaujal (video, podcast, příspěvěk atd.), ale nepřežeňte to. Nesmí to vypadat, že se snažíte zalíbit.
- Představte se – v krátkosti shrňte, kdo jste, co děláte, případně představte svou značku.
- Uveďte, co chcete – napište, o jakou formu spolupráce máte zájem, čeho by se měla týkat, kdy by měla začít a jak dlouho trvat.
- Sdělte benefity – jaké výhody bude influencer mít ze spolupráce s vámi? Na tento bod určitě nezapomeňte.
Jako u ostatních e-mailů, i v tomto případě si dejte záležet na předmětu. Vyhněte se nicneříkajícímu a nadužívanému slovu „nabídka”. Také byste neměli psát příliš formálně, vždy ale berte v úvahu, komu píšete.
Outsourcujte e-mail marketing s myTimi
E-mail marketing vyžaduje obrovské množství času a trpělivosti všechno testovat a pečlivě vyhodnocovat. Nevíte, jak na to, nebo se vám do toho prostě jen nechce? Nechte to na nás a outsourcujte e-mail marketing u myTimi.