Marketing  |  Přečteno 6909 x
16. 9. 2020

6 tipů, jak prodávat víc díky PPC reklamě

PPC reklamy jsou efektivní nástroj, jak zvýšit své prodeje a investovat do nich minimum – pokud víte, jak na ně. V dnešním článku vám proto přinášíme návod, jak začít s úspěšnou PPC reklamou. Kde se vyplatí inzerovat, jak vybrat ta nejlepší klíčová slova nebo které ukazatele vyhodnocovat?

 

Marketing e-shopu: PPC

 

PPC reklamy, aneb jak prodávat rychle a efektivně

PPC reklamy jsou rychlý a efektivní způsob, jak propagovat svůj e-shop. Jaké jsou hlavní výhody PPC reklamy?

 

 

  • Základní verzi PPC reklamy můžete vytvořit a spustit poměrně snadno a téměř ihned.
  • Platíte, jen když o vaši reklamu někdo projeví zájem a klikne na ni.
  • Výsledky reklamy můžete velmi přesně analyzovat a reklamu podle nich průběžně optimalizovat.
  • Kampaň kdykoli spustíte, zastavíte nebo třeba jen dočasně pozastavíte.

 

Jak vytvořit PPC reklamu

Tvorba PPC reklamy je velmi flexibilní – nabízí totiž jak přednastavené možnosti, tak ruční nastavení pro experty. V základní verzi zvládnete reklamu vytvořit i sami bez předchozích zkušeností. Pokud však chcete z PPC reklamy vyždímat maximum, doporučujeme svěřit její tvorbu do rukou profesionála, který se přesně vyzná v expertním nastavení a dokáže vytvořit maximálně efektivní kampaň, která přináší více konverzí. Přečtěte si několik tipů, jak PPC reklamu vytvořit.

 

1. PPC reklama: vyberte si, kde inzerovat

Abyste se mohli vůbec pustit do tvorby kampaní, musíte mít jasno v jedné věci: kde budete inzerovat? Existuje celá řada vyhledávačů i různých formátů PPC reklamy. My vám dnes představíme tři nejpopulárnější: reklamy ve vyhledávání na Googlu (systém GoogleAds), reklamy ve vyhledávání na Seznamu (systém Sklik) a reklamy na Facebooku.

 

Jak vytvořit PPC reklamu na Googlu

PPC reklama na Google

 

Reklamy ve vyhledávání na Googlu mezi PPC reklamami jasně vedou: většina lidí k vyhledávání na internetu používá právě Google (je dokonce 3x používanější než Seznam). Jak by měla vypadat reklama, kterou jste se rozhodli vytvořit pro tento vyhledávač? Musí zobrazovat 3 nadpisy (každý do 30 znaků včetně mezer) a 2 popisky (každý do 90 znaků). Dodržením počtu znaků to ale nekončí: na některých zařízeních se poslední nadpis a poslední popisek nezobrazují, proto by nejdůležitější informace, klíčová slova a výzvy k akci měly být obsaženy ideálně v prvním nadpisu a prvním popisku. Reklama pak vypadá následovně:

 

ppc reklama na google


Nadpis s klíčovým slovem | Druhý nadpis | Nejméně důležitý nadpis
První popisek vaší PPC reklamy, ideálně obsahuje klíčové slovo i výzvu k akci.
Druhý popisek je méně důležitý – na některých zařízeních se nezobrazí.

 

ukázka ppc reklamy


 

Marketing e-shopu na sociálních sítích: vytvořte PPC reklamu na Facebooku

Dalším formátem PPC reklamy, který vám dnes představíme, je PPC reklama na Facebooku. Nevýhodou facebookových kampaní je, že na rozdíl od zmíněných vyhledávačů Facebook nezobrazuje reklamu uživatelům, kteří název produktu nebo jiná klíčová slova sami zadali do vyhledávání, nýbrž všem, které vyhodnotí jako cílové publikum. Na druhou stranu je možné publikum na Facebooku daleko přesněji demograficky zacílit. Cílení na Facebooku můžete ještě více upřesnit například využíváním Facebook pixelu.

Přečtěte si, jak vybudovat z malého podniku lovebrand pomocí Facebooku.

 


Marketing eshopu ppc reklama


 
Oproti vyhledávačům má reklama na Facebooku i jiný formát: skládá se z obrázku, nadpisu (maximálně 25 znaků), popisku (maximálně 30 znaků) a samotného textu. Ten není omezený počtem znaků, ale příliš dlouhý text se zákazníkovi nezobrazí celý – musí pro jeho rozbalení na příspěvek kliknout. Maximální délka textu, který se uživatelům zobrazí, je 125 znaků, je tedy výhodné vejít se do této délky. Reklama pak vypadá následovně:

Text (ideálně do 125 znaků)
Obrázek
Nadpis (maximálně 25 znaků)
Popisek (maximálně 30 znaků)

 

ppc reklama na facebooku

Tip: Dejte si záležet na mobilní verzi reklamy – 70 % uživatelů totiž navštěvuje Facebook z telefonu.

 

Jak na grafiku v PPC reklamě na Facebooku

Velkou roli při inzerování na Facebooku hraje obrázek, který použijete. Jak by měl vypadat? Musí být reprezentativní a vyobrazovat pravdivý produkt, cenu a informace. Grafika příspěvku by měla být podobná grafice a formě webu. Použít můžete i obrázek, který obsahuje text, ale text nesmí zabírat více než 20 % plochy obrázku. Neomezujte se jen na obrázky – přidávat můžete i videa nebo gify.

Tip: Pokud chcete v reklamě ukázat různé druhy zboží, zkuste tzv. carousel – k textu příspěvku přidáte odkazy na několik svých produktů a uživatelé si tak budou moci jednoduchým „swajpováním“ prohlédnout, co máte v nabídce.

 

Pozor na pravidla

Na co si dát extrémní pozor? Na pravidla pro facebookové reklamy. Facebook má totiž velmi přísné podmínky, zásady a morální i etické požadavky na reklamu. Špatně nastavená reklama, chyba v ní nebo inzerce na nepovolené téma může vést až ke kompletní blokaci reklamního účtu. Vy tak natrvalo přijdete o možnost inzerovat na Facebooku. Tato pravidla jsou jedním z důvodů, proč se vyplatí předat správu sociálních sítí specialistovi – v opačném případě riskujete, že přijdete o důležitý zdroj klientů.

 

Jak na tvorbu PPC reklamy na Seznam

PPC reklama na Seznamu


 
Formát reklamy na Seznamu je stejný jako u GoogleAds – také se skládá ze 3 nadpisů (každý do 30 znaků) a 2 popisků (každý do 90 znaků). Čím se tedy liší? Především publikem. Na Googlu můžete zasáhnout i uživatele mluvící cizím jazykem, zatímco Seznam je ryze český vyhledávač.

 

2. Základ PPC reklamy: jak určit klíčová slova

PPC reklama na Google a Seznamu stojí na správném zadání klíčových slov. Když do nastavení reklamy zadáte klíčové slovo až moc konkrétní a významově úzké, dočkáte se pravděpodobně velmi nízkého počtu zobrazení. Když ale zadáte naopak slovo příliš vágní a významově široké, zobrazí se vaše reklama i lidem, kteří pravděpodobně hledají něco úplně jiného. Nejlepší je tedy držet se zlaté střední cesty. Prodáváte třeba konzervy pro kočky? Pak je spojení potřeby pro kočky příliš široké a konzervy pro kočky s obsahem látek pro zpevnění kostí zase příliš úzké. Lepší volbou bude zacílit reklamu například na spojení konzervy pro kočky Praha.

 

Čtyři typy klíčových slov u PPC reklam

To, jaký úspěch bude mít vaše reklama na základě klíčových slov, závisí i na tom, jaký typ klíčových slov nastavíte. Jsou celkem čtyři, tak si je pojďme představit. Podíváme se na slova ve volné shodě, frázové shodě a přesné shodě a na klíčová slova vylučující.

 

Jak na PPC reklamu: klíčová slova ve volné shodě

Pokud u klíčových slov zadáte volnou shodu, zobrazí se vaše reklama i při vyhledávání slov, která vyhledávač vyhodnotí jako související. Ani Google ale není vševědoucí, takže nikdy nevíte, komu se vaše reklama zobrazí a zda bude mít vůbec nějaký účinek, nebo za ni jen vyhodíte peníze. Tento typ shody tedy moc nedoporučujeme.



Jak správně zadat klíčová slova: frázová shoda

Jestliže klíčová slova zadáte ve frázové shodě, vyhledávač reklamu zobrazí při vyhledáváních, která obsahují tato slova přesně v zadaném pořadí. Nezáleží ale na tom, co uživatel zadá před nebo za tuto frázi. Frázová shoda se vyplatí zejména z toho důvodu, že není možné odhadnout, jaký dotaz uživatelé budou vyhledávat. Pokud bude vaše klíčové slovo ve frázové shodě kočičí konzervy v Praze, zobrazí se reklama i zákazníkům, kteří do vyhledávače zadají: Kde koupím kvalitní kočičí konzervy v Praze?



Klíčová slova v přesné shodě

Při přesné shodě vyhledávač reklamu zobrazí jen při zadání daných klíčových slov, která jsou přesně v daném pořadí a před ani za nimi se žádné další slovo nevyskytuje.
 

 

Vylučující klíčová slova a proč je používat

Kromě slov, na která reklamu zobrazovat chcete, můžete zadat i slova, na která ji zobrazovat nechcete. Těm se říká vylučující slova. Někteří lidé například můžou hledat spojení konzervy pro kočky složení – nechtějí konzervy koupit, ale pouze si přečíst, z čeho se obecně skládají. Pokud na takovéto dotazy svou reklamu zobrazovat nechcete, můžete slovo složení použít jako vylučující klíčové slovo.

 

3. Jak prodávat díky PPC: zlepšete umístění své reklamy

Umístění PPC reklamy ve výsledcích vyhledávání určují dvě věci: kvalita reklamy a maximální cena za proklik, kterou nabízíte. (Jak určit cenu za proklik se dozvíte v článku o marketingu e-shopu.) Kvalitou reklamy se rozumí bodové ohodnocení na škále od 1 do 10, které vaše reklama dostane od vyhledávače. Z čeho se skládá skóre kvality a jak ho můžete navýšit?

 

PPC reklamy ve vyhledávání: jak navýšit skóre kvality

ppc reklama

 

Skóre kvality přiděluje vaší reklamě vyhledávač a skládá se ze tří částí: očekávané míry prokliku, relevance reklamy a dojmu ze vstupní stránky. Pojďme se na ně postupně podívat a povědět si, jak díky nim skóre kvality zvýšit.

Očekávaná míra prokliku: Vyhledávač u každého klíčového slova vypočítá pravděpodobnost, že povede k prokliku. Při výpočtu hodnotí, jak úspěšné bylo dané slovo v předchozích reklamách. Bere v úvahu také umístění reklamy, takže pokud máte u daného klíčového slova hodně konkurence, budete mít horší umístění a tím pádem i nižší očekávanou míru prokliku. Tento začarovaný kruh rozboříte tím, že zvýšíte svou nabídku ceny, a tím získáte lepší pozici mezi konkurenty. Jak poznáte, že je vaše očekávaná míra prokliku moc nízká? Neměla by klesnout pod 5 %.

Relevance reklamy: Vyhledávač hodnotí, jak moc vaše reklama souvisí s klíčovým slovem. Pokud inzerujete na klíčové slovo konzervy pro kočky, ale v reklamě propagujete misku na krmení, pak pravděpodobně moc relevantní není. Zkuste tedy své reklamy tematicky vymezit a pro každou skupinu klíčových slov vytvořit reklamu zvlášť.

Dojem ze vstupní stránky: Vstupní stránka (stránka, na kterou vaše reklama odkazuje) by měla tematicky souviset s reklamou a klíčovými slovy. Opět se tedy vyplatí pro každý set reklam vytvořit vlastní vstupní stránku – tak, aby byla pokaždé co nejrelevantnější. Jinými slovy: člověk by na ní měl najít přesně to, co při kliknutí na reklamu očekával. Další faktory, které přispívají lepšímu dojmu ze vstupní stránky, jsou například responzivita webu nebo rychlost načítání.

 

4. Využijte dynamický retargeting

 

Dynamický retargeting je velmi efektivní způsob, jak propagovat svůj e-shop. O co jde? Své zboží můžete ukázat zákazníkům, kteří už si ho u vás prohlíželi, ale nakonec nenakoupili. Tímto způsobem zákazníkovi produkt, o který měl zájem, připomenete, a až 10x zvýšíte svou šanci, že na reklamu klikne. Navíc je mnohonásobně vyšší i šance, že si produkt koupí.

Tyto reklamy se nezobrazují ve výsledcích vyhledávání, ale na partnerských webech ve Vyhledávací síti. To jsou weby, které s Googlem uzavřely partnerství právě za účelem zobrazování reklam.

 

5. Měřte výsledky a optimalizujte

PPC reklama analýza

 

Jedna z nesporných výhod PPC reklam je to, že je můžete průběžně analyzovat a optimalizovat. Byla by tedy škoda toho nevyužít. Tři základní veličiny, které vás budou zajímat, jsou míra prokliku, míra konverzí a cena za reklamu.

 

Jak optimalizovat PPC reklamu na základě míry prokliku

PPC reklama míra prokliku

 

Míra prokliku se vypočítá jako poměr mezi tím, kolika lidem se vaše reklama zobrazila, a tím, kolik lidí na ni kliklo. Pokud máte nízkou míru prokliku, je na vině pravděpodobně jeden ze dvou faktorů: reklama je buď špatně zacílená, nebo špatně napsaná. V prvním případě dochází k tomu, že reklama je zacílená na klíčová slova, která pro ni nejsou relevantní, takže se zobrazuje zákazníkům, které v podstatě nezajímá. V druhém případě se nejspíš stalo, že text reklamy není pro zákazníky dostatečně lákavý a přitažlivý, takže na reklamu nekliknou, přestože je její téma zajímá.

Přečtěte si, jak napsat text, který zákazníky zaručeně zaujme.

 

Jak optimalizovat PPC reklamu na základě míry konverzí

Jako konverzi si můžete podle svých strategických cílů stanovit prakticky cokoli: dokončení objednávky a zaplacení nákupu, přihlášení se k odběru newsletteru nebo třeba zobrazení stránky s kontakty. Míra konverzí vám pak ukazuje, kolik lidí z těch, kteří na reklamu klikli, se proměnilo v zákazníky. Pokud máte nízkou míru konverzí, znamená to, že platíte za reklamu a lidé na ni klikají, ale vy je následně odradíte webovou stránkou nebo produktem, který se liší od očekávání vzbuzených reklamou. Problém nejčastěji spočívá ve vstupní stránce. Jak ji vylepšit?

 

 

  • Ujistěte se, že skutečně úzce souvisí s reklamou.
  • Pokuste se ji co nejvíce zjednodušit.
  • Pište stručně a poutavě.
  • Používejte výzvy k akci.
  • Umožněte zákazníkům jednoduše udělat objednávku.

 

Jak měřit míru konverzí

ppc reklama míra konverzí

 

Aby docházelo k měření konverzí, musíte ho nejdříve ručně zprovoznit. Nevíte jak? Ve svém GoogleAds účtu přejděte na hlavní menu a tam pod kartou „Měření“ klikněte na „Konverze“. Po otevření nové stránky zvolíte přidání nové konverze. Vygenerovaný kód následně můžete rovnou e-mailem odeslat svému IT specialistovi, který ho přidá na váš web.

 

Kolik za reklamu platit

Cena, kterou za reklamu zaplatíte, je pro vás nejdůležitější metrika. Jedná se o cenu, kterou zaplatíte za získaného zákazníka. Jak na ni přijdete? Před tvorbou reklamy si stanovte, kolik jste ochotní za nového zákazníka zaplatit, a poté si hlídejte, aby cena reklamy tento limit nepřekročila. Které metriky vám pomůžou tuto hodnotu sledovat?

 

PNO

ppc reklama pno

PNO počítá podíl nákladů na obratu – v procentech vyjadřuje, kolik Kč z vašeho obratu jste zaplatili za reklamu. Zní to složitě? Stačí počítat podle vzorečku (náklady / obraty) * 100. V praxi to znamená, že pokud jste za reklamu zaplatili 100 Kč a přinesla vám obrat 800 Kč, počítáte (100/800)*100 a vaše PNO je 12,5 % – což je slušný výsledek, protože čím nižší PNO, tím lépe. Jak poznat, kdy je to ještě dobré, a kdy už ne? Ideálně by vám hodnota PNO měla vycházet pod 25 %. Není to ale pravidlo – záleží na konkrétním klientovi a správném vyhodnocení.


ROAS

ppc reklama roas

 

ROAS je návratnost investic do reklamy. Vypočítáte ji podle vzorečku (příjmy / náklady) * 100. Představte si, že jste do reklamy vložili 100 Kč a ona vám vynesla 500 Kč. Počítáte (500/100)*100 a váš ROAS je 500 %. Na rozdíl od PNO, u ROAS se snažíte dosáhnout co nejvyššího čísla.

 

6. Zvyšte konverze díky Google Nákupům

Jestliže vlastníte e-shop, máme pro vás jeden speciální tip na závěr: PPC reklamy v Google Nákupech.

Tyto reklamy se e-shopům vyplatí, protože zobrazují obrázek produktu. Zákazník tak produkt vidí ještě předtím, než na reklamu klikne (a vy za kliknutí zaplatíte). Díky tomu výrazně ušetříte a míra konverzí bude mnohem vyšší.

Jak na to? Při vytváření nové kampaně stačí typ kampaně přepnout na „Nákupy“. V tomto typu reklam nevymýšlíte žádné texty ani obrázky: v reklamě se automaticky zobrazí obrázek produktu, název produktu a název vašeho e-shopu.


ppc reklama

Přečtěte si o všech možností, jak dělat marketing pro e-shopy.

 

Tvorbu PPC reklam outsourcujte s myTimi

Jde vám z toho hlava kolem? Neriskujte a správu PPC reklam svěřte službě myTimi. Pro své klienty vytváříme a optimalizujeme PPC kampaně, vyhodnocujeme jejich výsledky a pracujeme s nimi tak, aby byly co nejefektivnější. Proč PPC reklamy outsourcovat právě u nás?

 

  • Jsme tým odborníků s mnohaletými zkušenostmi z oblasti marketingu.
  • Víme, jak vytvořit a nastavit vaše reklamy tak, aby skutečně prodávaly.
  • Vytvoříme kampaně tak, aby byly v souladu s vašimi celkovými cíli a strategií.
  • O všem vás budeme pravidelně informovat a každou kampaň vám nejdříve pošleme na schválení.
  • Poskytneme vám pečlivou analýzu a poradíme s dalším postupem.

 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy