Jeden algoritmus Instagramu? Ne tak docela
Jediný algoritmus, který by řídil všechny procesy na Instagramu, neexistuje. Ve skutečnosti společnost využívá mnoho různých algoritmů a každý z nich naplňuje jiné cíle. Jejich kombinací pak Instagram může nabídnout uživatelům obsah, který je pro ně relevantní. Cíl algoritmů je proto jasný – Instagram lidem zobrazuje to, co je podle něj zajímá. A není divu. Jeho hlavní motivací je totiž to, aby na něm lidé trávili co nejvíc času.
Algoritmus na Instagramu se neustále aktualizuje
Když Instagram ve svých začátcích teprve získával na popularitě, zveřejňované příspěvky se zobrazovaly v chronologickém pořadí. Postupem času ale uživatelů i příspěvků přibývalo a nebylo možné, aby se jednomu uživateli zobrazily všechny příspěvky. Instagram dokonce uvedl, že se v roce 2016 k uživatelům nedostalo téměř 50 % příspěvků ve feedu, které zveřejnily jejich blízké kontakty. Instagram se proto rozhodl vytvořit nový způsob, jak uživatelům ukazovat to, o co se zajímají. Jak nový způsob funguje, se dozvíte na dalších řádcích.
Každá oblast má svůj samostatný algoritmus
Feed, stories, reels nebo vyhledávání. Každá z oblastí funguje jinak a má jiný účel, a proto využívá svůj vlastní algoritmus upravený na míru. Například záložky vyhledávání a reels používají uživatelé k vyhledání něčeho nového, ale zároveň relevantního. Instagram by proto měl zobrazovat obsah, který vyplývá ze zájmů a trendů. Naopak příspěvky ve feedu a stories si uživatelé prohlížejí proto, že je zajímají jejich přátelé nebo blízké kontakty.
Feed a stories
Ve feedu a stories by se uživatelům měly zobrazovat příspěvky od přátel nebo instagramových spojení. Instagram proto všechny příspěvky od této skupiny lidí „shromáždí“ a vyhodnotí podle těchto signálů:
- Informace o příspěvku – tento signál hodnotí popularitu příspěvku (počet lajků, komentářů, sdílení atd.) a obecné údaje, jako je čas a místo zveřejnění nebo délka videa.
- Informace o autorovi – tento bod zjišťuje, jak relevantní je pro uživatele osoba, která příspěvek zveřejnila. Například jak často spolu během posledních pár týdnů interagovali.
- Aktivita uživatele – záleží na tom, jaký obsah uživatele zajímá, jaké příspěvky se mu líbily a jestli nějaké okomentoval.
- Historie interakcí s daným profilem – signály sledují, jestli uživatele zajímají příspěvky od daného profilu. Poznají to například podle komentářů pod příspěvky.
Instagram na základě těchto signálů zvažuje, jak bude uživatel reagovat. Také hodnotí, s jakou pravděpodobností stráví nad příspěvkem několik vteřin, okomentuje ho, dá lajk, uloží si ho nebo se proklikne na profil autora příspěvku.
V praxi to znamená, že pokud člověk dává určitým příspěvkům lajk, Instagram mu bude nabízet podobný typ příspěvků. Pokud radši sleduje videa, zobrazí mu více videí. Příspěvky, které mají velký engagement, také pravděpodobně uvidí. Pokud tedy chcete zvýšit svůj dosah ve feedu a ve stories, zaměřte se na tyto ukazatele.
Tipy, jak zvýšit svůj dosah ve feedu a ve stories
- Interagujte s ostatními uživateli. Odpovídejte na jejich stories a komentujte jejich příspěvky.
- Dávejte uživatelům možnost na vaše příspěvky a stories reagovat. Měly by být interaktivní.
- Dosah, a tedy i engagement, můžete zvýšit placenou propagací.
Chcete vědět, jak vytvořit interaktivní stories? Přečtěte si článek, který nabízí 7 tipů, jak na ně.
Reels
Instagram hodnotí videa reels na základě vlastního algoritmu a spoléhá při tom na zpětnou vazbu od uživatelů. Cílem reels je pobavit, a proto Instagram vybírá videa, která jsou pro sledující zajímavá a zábavná. Roli hrají podobné faktory jako u feedu a stories:
- jakým reels dal uživatel lajkl, okomentoval je nebo na ně jinak reagoval
- jaká je historie interakcí s uživatelem, který reels přidal
- jak populární je obsah a autor reels
- informace o reels (obsah videa, délka, porozumění atd.)
Tipy, jak vylepšit svá reels
- Točte zábavná videa. U těch tráví uživatelé nejvíce času a zároveň je mezi sebou sdílí.
- Interagujte s ostatními uživateli na Instagramu. Když budete komentovat jejich reels, s vysokou pravděpodobností začnou komentovat i oni ta vaše.
- Snažte se, aby vaše reels byla snadno srozumitelná. Přidávejte do nich titulky, aby se na ně mohli podívat i lidé, kteří zrovna nemůžou mít zapnutý zvuk.
- Vyberte videu výrazný úvodní obrázek, který zaujme.
Vyhledávání
Záložka vyhledávání uživatelům nenabídne obsah jejich blízkých kontaktů, ale příspěvky, které by se jim mohly líbit. Algoritmus nepracuje nahodile, naopak se řídí signály, které vyhodnotí.
Instagram sleduje, jaký obsah se uživatelům v minulosti líbil, jestli okomentovali nějaký příspěvek nebo si ho uložili. Stejně jako u feedu a stories i v kartě vyhledávání Instagram bere v úvahu pravděpodobnost, že uživatel na příspěvky jakýmkoliv způsobem zareaguje. Dalšími faktory jsou proto také interakce s autorem příspěvku nebo sledování podobných témat.
Větší váhu získává i možnost uložení, která se dostává do popředí, protože zlepšuje pozici příspěvků ve vyhledávání. Dejte proto svým sledujícím možnost příspěvek si uložit. Možná o tom vaše publikum ví, ale pokud je k tomu vyzvete, zvýšíte tím pravděpodobnost uložení.
Jak se zobrazovat ve vyhledávání?
Svůj profil a příspěvky můžete optimalizovat – stejně, jako když optimalizujete článek pro vyhledávače. Používejte klíčová slova i hashtagy a vyplňujte alternativní texty obrázků.
Uživatele přímo vybídněte, aby si příspěvek uložili nebo ho sdíleli. Stačí do popisku nebo infografiky přidat výzvu k akci: Líbil se vám příspěvek? Uložte si ho na později.
Výzva k akci v příspěvku na Instagramu (screenshot z našeho profilu myTimi).
Nepřidávejte velké množství fotek zároveň
Méně je někdy více. Adam Mosseri prozradil, že Instagram omezuje zobrazení obsahu od uživatele, který najednou přidá velké množství fotek nebo videí. Tím, že uživatelům zaspamujete zeď, si algoritmus Instagramu na svou stranu nezískáte.
Chcete uspět na Instagramu? Pojďte do toho s námi
Nemáte čas věnovat se marketingu na Instagramu nebo vás to jen nebaví? Nevadí. Pro nás je správa sociálních sítí hračka. Strategii podložíme daty a naplánujeme obsah, o který se vám postaráme. A to včetně textů a grafiky.