Google Search Console je bezplatný nástroj, který vám ukáže, jak vaše stránky vidí Google. Prozradí vám, jestli Google váš web dokáže najít, jak ho indexuje, na které dotazy ve vyhledávání se váš web zobrazuje nebo jaká je jejich proklikovost. To ale není všechno – v Search Consoli si můžete například nastavit, aby vám chodila upozornění, když se na vašem webu objeví problém s indexováním nebo se spamem, nebo třeba najít weby, které na vaši stránku odkazují.
Kdo může Search Consoli využívat?
Search Consoli využije v podstatě kdokoli, koho zajímají organické výsledky jeho webu. Začátečník se zorientuje v základních pojmech, které nástroj nabízí, a vyvodí si z nich to hlavní, co potřebuje vědět. Aby ale bylo využití Search Console maximálně efektivní, doporučujeme konzultaci se SEO specialistou. Ten dokáže nejen všem výsledkům a analýzám perfektně porozumět, ale především podle nich web optimalizovat.
Nejste si úplně jistí tím, jak funguje SEO nebo podle čeho vyhledávače váš web hodnotí? Přečtěte si článek s názvem SEO a analýza klíčových slov prakticky: Buďte na internetu vidět.
Sepsali jsme pro vás 6 tipů, jak využít Search Consoli na maximum, ať už jste začátečník, nebo specialista.
1. Získejte v Search Consoli přehled o klíčových slovech
Chcete vědět, která klíčová slova přivádí návštěvníky na váš web? Otevřete si v Search Consoli sekci výkon. Ta obsahuje údaje o jednotlivých vyhledávacích dotazech, které vedly k zobrazení vašeho webu na Googlu, a o tom, kolik lidí ve výsledcích vyhledávání na váš web kliklo.
Pro lepší umístění ve výsledcích vyhledávání předejte informace o relevantních klíčových slovech copywriterům, kteří je zapracují do textů. SEO specialista je zase zabuduje do meta značek, jako je meta title nebo meta description.
Nevíte, co je copywriting a proč na něm tolik záleží? Přečtěte si článek Copywriting jako skvělý nástroj podpory prodeje.
2. Zlepšete díky Search Consoli zaindexování svých stránek
Co je index? Google neúnavně prochází weby a ukládá si informace o nich, především obsah a URL adresy, do své databáze – indexu. Poté, když uživatel zadá do vyhledávání dotaz, vyloví Google z indexu stránky, které dotazu nejlépe odpovídají, a zobrazí je ve výsledcích vyhledávání. Pokud je váš web není zaindexovaný, znamená to, že ho Google ve výsledcích vyhledávání nezobrazuje.
V Search Consoli přejděte na Index a následně na Pokrytí. Tato analýza vám ukáže, kolik indexovaných stránek se na vašem webu nachází a na které stránky se Google nemůže dostat.
Pokud Google indexuje méně stránek, než by měl, nabízí se celá řada možných vysvětlení. Tady jsou ty nejčastější důvody:
- vaše stránka je indexována pod jinou doménou, například při odstranění www. z adresy
- Google ještě nestihl vaši stránku nalézt
- indexace je blokována v souboru Robots.txt
Co je soubor robots.txt? Tento soubor dává vyhledávačům instrukce, které části webu můžou procházet a které jim zůstanou zapovězeny.
3. Usnadněte Googlu orientaci na vašem webu: Search Console a Sitemapy
Search Console umožňuje sledovat a nahrávat soubory Sitemap. Jak na to? V hlavním menu Search Console klikněte v sekci Index na Soubory Sitemap. Vyberte Přidat/otestovat soubor Sitemap a do políčka za URL adresou doplňte adresu Vaší site mapy.
Co je Sitemap? Soubor Sitemap vyhledávači sdělí, které stránky by na něm měl navštívit. Aktualizovat soubor Sitemap je potřeba zejména v případě, že jste nedávno přidali nebo změnili velkou část webu. I v ostatních případech se ale vyplatí Googlu prostřednictvím souboru Sitemap říct, které stránky na vašem webu jsou nejdůležitější. Google se sice nezaměří čistě na ně, ale při procházení webových stránek je upřednostní.
Kdy soubory Sitemap použít?
- Když jste nedávno přidali nebo změnili podstatnou část webu.
- Když je váš web rozsáhlý.
- Když nejsou jednotlivé stránky vašeho webu dostatečně propojené prostřednictvím linků.
- Když často měníte obsah webu.
Ve všech těchto případech Sitemap pomůže Googlu jednotlivé stránky najít a na webu se snáz zorientovat, nicméně je ideální mít soubor Sitemap na svém webu vždy.
4. Podívejte se na svůj web očima Googlu
Prostřednictvím funkce kontrola adresy URL vám Search Console ukáže, jak váš web vidí Google. Můžete se přesvědčit, ke kterým stránkám má. V případě problémů vám Search Console doporučí, jak je vyřešit.
Pomocí téže funkce můžete Google také požádat, aby danou stránku zaindexoval. To snadno uděláte kliknutím na tlačítko požádat o indexování.
5. Využijte Search Consoli ke zkvalitnění sítě zpětných odkazů
Budování sítě zpětných odkazů neboli linkbuilding je jedním z hlavních parametrů úspěšné optimalizace pro vyhledávače. V Search Consoli můžete díky Odkazy zjistit, které stránky na váš web odkazují a ze kterých je nejvíc samotných odkazů.
Odkazy se dělí na interní a externí. Interní odkazy jsou ty, které vedou z ostatních stránek na vašem webu. Jejich síť většina firem rozšiřuje pomocí firemních blogů, odkazů v patičkách web, pomocí menu, návrhy na další zboží/články atd. Externí odkazy naopak pocházejí z jiných zdrojů, například ze zájmových blogů nebo z jiných webových stránek.
Reporty ze Search Console pravidelně sledujte. Postupně vypozorujete, které odkazy jsou pro vás nejefektivnější, které se vám vyplatí dál budovat a o které nemá smysl usilovat.
6. Nechte si zasílat notifikace o chybách
Pokud Search Console na vašem webu zaznamená chybu, upozorní vás notifikací. Ta se zobrazí v samotném nástroji Search Console v panelu zpráv (ikona zvonku vpravo nahoře). Mimo to si ale můžete nastavit i upozorňování e-mailem. Díky tomu opravíte veškeré nedostatky dřív, než stihnou způsobit vážnější potíže.
Chcete, aby vám Search Console zasílala upozornění e-mailem? Otevřete Správu předvoleb e-mailu a vyberte, které typy e-mailů chcete od Search Console dostávat.
Analýzu webu nepodceňujte! Raději ji nechte na myTimi
Analytické prostředky jako Search Console jsou v rukách zkušeného analytika nepostradatelným nástrojem. Zvýší efektivitu vašeho webu, posunou vás ve výsledcích vyhledávání a odhalí veškeré nedostatky, které vám brání v úspěchu. Nevyznáte se v marketingové analýze? Nevadí, myTimi si s ní hravě poradí za vás. Podívejte se, co všechno v oblasti SEO umíme, a neváhejte se nám ozvat.
Vyzkoušet také můžete kompletní marketingový audit.