Metoda Balanced Scorecard zachránila už nejednu firmu. Ukazuje totiž, jak snadno lze propojit podnikovou strategii s praxí. Jak může pomoci i vám?
Co je Balanced Scorecard (metoda BSC)
Metoda Balanced Scorecard, někdy také nazývaná BSC metoda, je model, který propojuje firemní strategii s praxí. Ukazuje, jak stanovit ty správné cíle a jak strategii efektivně vyhodnocovat. Vytvořili ji Robert S. Kaplan a David P. Norton v roce 1992.
Proč je důležité Balanced Scorecard používat?
Metoda BSC se zrodila ze skutečného problému: většina firem sleduje jen finanční ukazatele. Nezajímá je téměř nic jiného než zisky a prodeje. Obraz, který o firmě vznikne pouze na základě těchto ukazatelů, ale může být velmi zkreslený. Balanced Scorecard proto říká, že bychom při vyhodnocování firemní strategie měli sledovat čtyři různé oblasti.
4 oblasti podle metody BSC
Podle metody Balanced Scorecard by firma měla sledovat cíle ze čtyř oblastí:
- finance
- zákazníci
- interní obchodní procesy
- učení a růst
Co konkrétně si pod danými oblastmi představit a které cíle do nich například spadají?
1. Finance
První oblastí cílů zahrnutých ve firemní strategii by měly být finanční ukazatele. Můžete sledovat například:
- zisky
- náklady
- obrat
- průměrnou hodnotu objednávky
Tip: Přečtěte si, jak určit správnou cenu akvizice.
2. Zákazníci
Ukazatele výkonnosti podniku by měly zahrnovat i zákazníky. Můžete se zaměřit třeba na:
- návštěvnost webu
- míru udržení zákazníků
- procento opakovaných nákupů
- spokojenost zákazníků
Tip: Přečtěte si, jak zvýšit návštěvnost webu a jak provést průzkum spokojenosti.
3. Interní a obchodní procesy
Firma by se neměla zaměřovat jen na to, jak působí navenek, ale také na to, jak funguje uvnitř. Třetí oblastí podle Balanced Scorecard jsou proto firemní procesy. Vyhodnocovat můžete například:
- rychlost výroby
- počet dodavatelů
- vztah s dodavateli
4. Učení a růst
Do oblasti učení a růstu patří všechny ukazatele, které se týkají lidských zdrojů. Jsou jimi například:
- počet zaměstnanců
- vzdělání zaměstnanců
- efektivita týmové komunikace
- počet absolvovaných školení
Ukazatele podle BSC musí být v rovnováze
Každá oblast by ve firemní strategii měla být zastoupená přibližně stejným počtem cílů. Jedině tak bude výsledný přehled objektivní a vypovídající o firmě jako celku.
Tip: Nevíte, kolik cílů si stanovit? Pro začátek zkuste jeden z každé oblasti.
Jak zavést BSC metodu i ve svém podniku?
K tomu, abyste Balanced Scorecard zavedli ve své firmě, vám bude stačit 7 kroků. Tady jsou:
1. Určete tým
Než se pustíte do zavádění Balanced Scorecard, určete tým, který ho bude mít na starosti. Měl by v něm být jak top management firmy, tak zástupci jednotlivých oddělení – specialista na obchod, manažer marketingu a podobně. Přítomnost top managementu zajistí, že cíle budou v souladu s celkovou strategií podniku. Zástupci oddělení zase mají potřebné znalosti na to, aby rozhodli, zda jsou ty které cíle relevantní a dosažitelné.
2. Zrevidujte strategii podniku
Projděte si celou strategii podniku a zrevidujte ji. Je všechno, co je v ní napsané, stále aktuální? Má firma pořád stejnou vizi a poslání? Pokud ano, přistupte k dalšímu kroku. Pokud ne, upravte ji.
3. Definujte cíle
Na základě strategie definujte cíle ze všech čtyř oblastí podle Balanced Scorecard. Nezapomeňte, že cíle musí být SMART: specifické, měřitelné, akceptované, realistické a časově ohraničené.
4. Určete KPI
Jakmile budete mít cíle, určete konkrétní KPI (klíčové ukazatele výkonnosti podniku). KPI jsou metriky, které vyhodnocují plnění daných cílů. Pokud je tedy cílem zvýšení popularity na Facebooku, ukazatelem výkonnosti může být počet fanoušků nebo engagement.
5. Definujte aktivity
Následně určete konkrétní aktivity, které povedou k naplnění cílů. Určete, jak přesně a jak často budou tyto činnosti probíhat, a přiřaďte je zaměstnancům s odpovídajícími kompetencemi a schopnostmi.
6. Vysvětlete Balanced Scorecard zaměstnancům
Celá řada výzkumů prokázala, že zaměstnanci pracují efektivněji, když vědí, jaký je smysl jejich práce. Proto nestačí jednoduše jim předat úkoly. Strategii firmy i metodu BSC jim vysvětlete – aby každý věděl, proč danou činnost vykonává.
7. Vyhodnocujte
Cíle jsou k ničemu, když je nevyhodnocujete. Určete si tedy pravidelnou dobu, kdy budete úspěch své firmy měřit a vyhodnocovat – třeba jednou za měsíc. Pokud zjistíte, že něco nefunguje, strategii optimalizujte.
Kdo může Balanced Scorecard využít?
Balanced Scorecard je vhodná pro každou firmu. Nezáleží přitom, jestli podniká v B2B, nebo B2C, jestli má e-shop, nebo kamennou prodejnu, ani jakým odvětvím se zabývá.
Výhody Balanced Scorecard
- Strategie vaší firmy bude v rovnováze.
- Dosáhnete rovnoměrného rozvoje.
- Zapojíte všechny zaměstnance.
- Zvýšíte svou konkurenceschopnost.
- Budete mít přesný přehled o své firmě.
Vyzkoušejte metodu BSC i vy
Metoda Balanced Scorecard posune vaše podnikání zase o krok kupředu. A my vám s ní rádi pomůžeme. Zanalyzujeme vaši situaci, zrevidujeme obchodní strategii (nebo vytvoříme novou) a nastavíme ty správné cíle. Podívejte se, co pro vás můžeme udělat.