Obchod a strategie  |  Přečteno 3276 x
30. 10. 2023

Jak využijete modely BCG matic a GE matic ve vašem strategickém managementu?

Rozhodujete se správně? Rozhoduje se váš vrcholový management správně při tvorbě firemních strategií? Většinou ano, nebo jenom někdy – mohlo by to být lepší? Pomoci vám mohou analytické nástroje jako BCG matice a GE matice. Pokud jste o nich ještě neslyšeli, strategický management si je zamiluje. Přečtěte si proč.

banner

 

Abychom se mohli posunout a někam dojít – ideálně do vytyčeného cíle – potřebujeme plán. Dlouhodobý plán činností zaměřený k dosažení konkrétního cíle nazýváme strategií. V byznysovém prostředí se jí zabývá strategický management společnosti, který definuje formulování a realizování hlavních cílů a záměrů organizace. Je v gesci majitelů, jednatelů a vrcholového managementu firem. 

Tip: Mohly by vás zajímat 4 kroky, které vás provedou tvorbou firemní strategie

Strategický management 

Moderní management, jak jej z v zásadě známe do dnešní doby, jako první definoval americký teoretik a ekonom Peter Drucker.  

Tip: Přečtěte si více o využití podnikatelských strategií Petera Druckera a ovládněte trh. 

Co se týče samotného strategického managementu, jeho základní principy potom identifikoval ekonom Michael Porter: 

  • Pokuste se vytvořit si na trhu jedinečnou a hodnotnou pozici. 
  • Definujte případné kompromisy stanovením toho, co nedělat. 
  • Zkoordinujte veškeré aktivity společnosti, aby zvolenou strategii podporovaly. 

Z hlediska produktového portfolia je při tvorbě firemní strategie klíčová otázka „V jakém oboru by naše společnost měla působit?“. Obchodní strategie se potom zabývá odpovědí na otázku „Jakým způsobem máme v daném oboru soutěžit?“. 

Teoretikové, akademici i korporátní manažeři potom vyvinuli desítky různých modelů a systémů, které strategickému managementu pomáhají v kompetentním rozhodování. Mezi tyto modely patří i GE matice (McKinsey matrix) a BCG matice. Pojďme si je detailněji představit a rozebrat. 

 

BCG matice 

Jde o portfoliový model strategie vyvinutý americkou formou Boston Consulting Group (odtud zkratka v názvu). Pomáhá vizualizovat spojitosti mezi tempem růstu realizovaných obchodů a konkurenční pozicí dané firmy. Vrcholový management tuto matici může využívat při rozhodování o zdrojích. A protože obrázek vydá za tisíc slov, BCG matici si rovnou prohlédněte: 

 bcg matice

Podle BCG matice se strategické podnikatelské jednotky dají rozdělit do čtyř kvadrantů podle toho, jak se předpokládá vývoj konkurenčního prostředí a jaký podíl na trhu jednotlivé podnikatelské jednotky zaujímají: 

 

  • Hvězdy (Stars) – výrobky s výbornými obchodními výsledky, ať už z hlediska růstu obratu, nebo co se podílu na daném trhu týče. Tyto produkty generují vysoký zisk, ovšem za cenu vysokých nákladů na udržení těchto výsledků (např. do výzkumu a vývoje). Typickým příkladem takových produktů jsou nově vyvinutá léčiva. 
  • Otazníky (Question marks) – produkty, které si teprve hledají cestu na trh. Opět vyžadují vyšší finanční vstupy, nicméně před sebou mají (možná) slibnou budoucnost. Tu prokáží následné průzkumy trhu, které také rozhodnou o tom, zda se „otazníky“ raději stáhnou z prodeje, nebo se do nich bude dále investovat. Velmi dobrým příkladem „otazníku“ může být v současnosti projekt Metaversum společnosti Meta. 
  • Dojné krávy (Cash cows) – představují produkty, které společnost podpírají. Generují totiž vysoké zisky, aniž by bylo zapotřebí vyšších investic. Díky tomu vykrývají jiné, méně ziskové, produkty a poskytují společnostem prostor pro rozvoj nových aktivit. Klasickým příkladem může být Coca Cola, která zaujímá stálé místo na trhu a jejíž výrobky odebírá obrovské množství konzumentů. 
  • Hladoví psi (Dogs) – někdy též „bídní psi“ – jsou produkty, které na tom nejsou dobře, resp. dosáhly konce komerční dráhy. Další strategie těchto produktů vyžaduje rozhodnutí, zda je už definitivně stáhnout z prodeje, nebo naopak prodeje podpořit marketingovými aktivitami. Příkladem této kategorie mohou být samostatné GPS navigace do automobilů, které už téměř vytlačily chytré mobilní telefony společně s infotainment systémy moderních vozů.  

 

Strategický management musí být dynamický – je jasné, že umístění firemních produktů do jednotlivých kvadrantů BCG matice se v čase neustále mění. Obvykle začínají svůj životní cyklus jako otazníky, v případě úspěchu se stávají hvězdami, s útlumem investic do výzkumu pokračují jako dojné krávy a bez dalších inovací se postupně přesunou do kvadrantu hlasových psů. 

Tip: Chcete se dozvědět více? Pak mrkněte na náš článek BCG matice: Co to je a jak ji používat

My se posuneme dále i proto, že BCG matice řeší problematiku příliš obecně a nezabývá se více faktory. Mezi odborníky začíná poslední dobou převládat názor, že navzdory své popularitě BCG matice představuje nedokonalý nástroj a je již překonaná. Na rozdíl od takové GE matice. 

 

GE matice (McKinsey matrix) 

Jde o analytickou portfoliovou techniku, známou též jako multifaktorovou analýzu nebo McKinseyho matici. Pro General Motors ji v 70. letech minulého století vyvinula společnost McKinsey & Co. – mimochodem i kvůli výše zmíněné nedostatečnosti BCG matice. GE matice oproti ní obsahuje hned 9 sektorů ve formátu 3 × 3 pole a poskytuje možnosti mnohem širšího pojetí problematiky podnikatelských jednotek – díky tomu i umožňuje komplexnější posouzení situace firmy. Posuďte sami: 

ge matice schéma

 

Stejně jako u BCG matice je směr osy x oproti klasickým kartesiánským grafům otočený. Představuje konkurenční přednosti společnosti a její konkurenční postavení, což zahrnuje následující faktory: 

  • relativní tržní podíl společnosti, 
  • efektivitu marketingové komunikace, 
  • ziskovost spolu s porovnáním s oborovým průměrem, 
  • výrobní potenciál, 
  • finanční sílu, 
  • podíl veřejných zakázek,  
  • vývojový a výzkumný potenciál, 
  • relativní schopnost vrcholového managementu. 

 

Vertikální osa y potom charakterizuje atraktivitu trhu nebo oboru a promítají se do ní aspekty jako: 

  • kvalita trhu, jeho růst a velikost, 
  • konkurenční boj, 
  • substituční tendence, 
  • ziskovost daného trhu či oboru, 
  • stabilita cen i samotného prodeje, 
  • situace v bezprostředním okolí společnosti, 
  • náročnost a dostupnost relevantních vstupů. 

 

Obsah grafu je potom rozložený do tří pásem (každé pásmo pak obsahuje právě tři pole): 

  • Pásmo 1, 2, 3 – někdy též zvané jako „zelená zóna pro investice“ – obsahuje podnikatelské jednotky v silném postavení. Tržní atraktivita i konkurenční výhody jsou vysoké a silné, růst produktů v těchto sektorech společnosti systematicky podporují a ochraňují jejich pozici na trhu. 
  • Pásmo 4, 5, 6 – někdy zvané jako „červená zóna“ – obsahuje podnikatelské jednotky s nevýhodným postavením, částečně odpovídají „hladovým psům“ BCG matice. Uvažuje se tedy o jejich stažení z trhu. 
  • Pásmo 7, 8, 9 – někdy označované jako „žlutá zóna průměrnosti“ – obsahuje průměrně výhodné podnikatelské jednotky. Na místě je tedy obezřetnost a ke slovu přichází striktní výběr kandidátů na další podporu a investice. 

 

Jednotlivá pole můžeme z hlediska strategického managementu v oblasti investic definovat takto: 

  • Pole 1 – omezte další rozvoj. 
  • Pole 2 – investujte do dalšího rozvoje. 
  • Pole 3 – udržujte danou pozici. 
  • Pole 4 – volte pouze takové investice, které preferují tvorbu zdrojů. 
  • Pole 5 – udržujte pozici a současně přehodnocujte. 
  • Pole 6 – restrukturalizujte s preferencí tvorby zdrojů. 
  • Pole 7 – investuje s rozvahou a obezřetností. 
  • Pole 8 – vytěžujte. 
  • Pole 9 – volte investice do rozvoje. 

Tip: Přečtěte si více o důvodech, proč si spočítat návratnost investic

 

Jak na konstrukci GE matice? 

Nejprve identifikujte všechny faktory, které utvářejí osy x a y a přiřaďte jim konkrétní hodnoty. Tyto hodnoty se stanoví na základě: 

  • Stanovení váhy významnosti každého jednotlivého faktoru. Součet vah se musí rovnat hodnotě 1. 
  • Přiřazení známky ke každému faktoru (v hodnotách 0–7, minimální až maximální známka), která vyjadřuje závislost osy na daném faktoru. Můžete se setkat i se sadou známek 1–5, opět od nízké po nejvyšší míru závislosti. 

Výsledné hodnoty, které získáte, potom určují velikost a významnost obou os a také stanoví čísla určující hranice mezi sektory GE matice.  

 

GE matice – příklad 

Bylo zatím vše pouze teoretické a nepříliš názorné? Příklady táhnou, vezměme si tedy na paškál fiktivní firmu Marnivé Marmelády s. r. o. se sídlem v Manětíně (dále „MM“). Zabývá se především výrobou džemů a ovocných přesnídávek. Významnou součást podnikání ovšem tvoří i přidružená moštárna. Společnost zaměstnává 30 pracovníků a je ve svém oboru poměrně úspěšná a dosahuje vysokých obratů, ve své kategorii patří mezi horních 10 % firem v České republice. I přesto, že vzhledem ke stabilnímu obratu za poslední 3 roky spíše stagnuje. 

 

Definování faktorů os GE matice a jejich vah     

Analyzovanou firmu MM si rozdělíme na 2 segmenty podle portfolia nejvýznamnějších činností: na výrobu džemu a produkci moštu. Následně stanovíme relevantní faktory pro dané segmenty: 

  • Atraktivita trhu bude zahrnovat velikost a růst trhu, konkurenční boj, technologickou náročnost, substituční tendence, podíl veřejných zakázek, budoucnost a bariéry vstupu nových tržních subjektů. 
  • Konkurenční přednosti budou zahrnovat tržní podíl a jeho růst, propagaci, poskytování služeb, finanční sílu, goodwill, podíl veřejných zakázek a geografické zastoupení. 

Následně jsme oslovili vrcholový management firmy MM, kdy měl každý jeho člen vyplnit dvě tabulky (jednu pro atraktivity trhu, druhou pak pro konkurenční přednosti) a ohodnotit jednotlivé faktory váhami a posléze body 0–7. Hodnoty v jednotlivých tabulkách jsme nakonec zprůměrovali. 

 

Vyhodnocení tabulek 

U každého segmentu – marmelád a moštu – jsme určili příslušné souřadnice v GE matici, a to vynásobením průměrné váhy body u každého faktoru (pro každou osu matice). Součet výsledných hodnot potom tvořil příslušnou souřadnici segmentu v GE matici. Tu jsme následně sestrojili s tím, že číselné rozpětí os muselo odpovídat hodnotám jednotlivých faktorů, tj. 0–7. Díky tomu hrany jednotlivých sektorů odpovídaly hodnotám 0, 2,33, 4,67 a 7. Podle spočtených hodnot jsme určili souřadnice jednotlivých segmentů: 

ge matice příklad

 

Výroba moštu se umístila přesně uprostřed matice na poli č. 8 (ideální na vytěžování), kdežto hlavní výroba marmelád v krásném sektoru č. 2 (ideální pro další rozvoj). Výsledky můžeme interpretovat tak, že marmelády mají investičně přednost před mošty, kde by firma MM měla investovat se zvýšenou rozvahou

 

Jaké další techniky a nástroje by kromě BCG matic a GE matic doporučil náš CEO při tvorbě firemních strategií?

Jan Skovajsa

Jan Skovajsa

CEO myTimi

Pro tvorbu firemních strategií používáme nejčastěji OGSM model od dua Procter & Gamble. Napsali jsme o něm i článek. A aby bylo možné zjistit, jestli jsou na správných místech ti správní lidé, nedám dopustit na GWC model, tedy Get It, Want It, Capacity to Do It. 

Shrnutí 

Matice GE a BGC jsou analytické nástroje, které najdou uplatnění v podnicích všech velikostí, zejména ve velkých korporacích. Vhodné jsou především pro strategický management podniku, hlavně v rámci strategického plánování alokace zdrojů do různých oblastí podnikání. Obě matice jsou koncipovány jako dvoudimenzionální modely. GE matice vznikla jako vylepšení původní BCG matice a překonává některá její omezení – poskytuje např. širší a realističtější perspektivu na jednotlivé podnikatelské jednotky.  

GE matice má i určité limity a nevýhody, které jste možná zaznamenali u příkladu výše – výběr relevantních kritérií a určení jejich vah je náročnou činností vyžadující zkušené odborníky, a navíc je značně subjektivní. Přestože má své nedostatky, odborníci stále doporučují tento model jako užitečný doplněk vrcholového managementu k dalším metodám strategického plánování

Stále si nejste jistí, jak tyto analytické nástroje využívat? Nemáte dost zkušeností nebo prostě jenom čas? Ať už je důvod jakýkoliv, s tvorbou firemních strategií vám rádi pomůžeme. Ozvěte se nám, vytvoříme pro vás obchodní plán na míru přesně podle našeho motta: Pomáháme společnostem růst. 

 

 
 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy