Živou a oblíbenou značku můžete ze svého podniku vybudovat i vy. A vyplatí se to mnohonásobně: Podle průzkumu 70 % zákazníků utratí u značky o 20 % více peněz, pokud ji má rádo a sdílí její hodnoty. Získat pro svůj brand popularitu přitom můžete poměrně jednoduše. Podělíme se s vámi o 5 tipů, jak na to.
Co je to branding a brand awareness?
Znají lidé vaši značku? A pokud ano, co si o ní myslí? S jakými vlastnostmi a kvalitami si ji spojují? Přesně tyto otázky se skrývají pod pojmem brand awareness – povědomí o značce. Branding je pak snaha toto povědomí budovat a rozšiřovat. Cílem je, aby si lidé vaši značku spojili s určitými vlastnostmi a pamatovali si ji. Až pak budou potřebovat službu nebo produkt, který nabízíte, okamžitě si na vás vzpomenou.
K brandingu můžete využít nejrůznější prostředky, od loga po newsletter. Pojďme si představit ty nejvýznamnější z nich.
1. Logo: tvář i duše značky
Logo je často ten nejdůležitější prvek, který vás reprezentuje na výrobcích, v prezentacích i v myslích spotřebitelů. Když nebude originální a výrazné, lidé si ho nezapamatují. Když špatně zvolíte tvary a barvy, spojí si s vámi úplně jiné vlastnosti, než byste chtěli.
„Černobílé logo zaujme na méně než dvě třetiny sekundy. Barevný obrázek oproti tomu udrží pozornost zákazníka dvě vteřiny a více.”
Zdroj: Colorcom
Logo musí být jedinečné a snadno zapamatovatelné. Mělo by se odlišovat od ostatních značek působících na stejném trhu. Pokud obsahuje čísla nebo písmena, měla by být snadno čitelná. Zároveň by logo svými tvary a barvami mělo vyvolávat emoce, které se svým brandem chcete spojovat. Když se vám práce na logu povede, lidé si ho vybaví, až budou nakupovat, a vy budete jejich první volbou.
Tip: Nejlepší loga jsou často ta nejjednodušší.
Při tvorbě loga nemusíte vymýšlet několikaslovné názvy ani komplikované obrazce. Ba naopak – úspěch často sklidíte i s tím nejjednodušším logem. Nevěříte? Vzpomeňte si třeba na tři pruhy, fajfku nebo nakousnuté jablko.
2. Na Facebooku přeměníte obchodní značku v lovebrand
Mocným nástrojem brandingu jsou sociální sítě: podle statistik na nich nejvíce času tráví ženy ve věku 25–40 let. (Zajímá vás kolik času? Přečtěte si 66 stručných faktů o marketingu na sociálních sítích.) Na sítích je můžete oslovit, zapojit do diskuse i přimět ke sdílení. Můžete na nich budovat méně formální vztahy než třeba prostřednictvím webu. Ale především: na sociálních sítích získáte oblibu. Proč je to tak důležité? Zákazníci, kteří mají vaši značku rádi, spíš nakoupí. Zároveň budou na sítích dobrovolně a zadarmo šířit vaši reklamu.
Takhle se nám například podařilo zapojit fanoušky prodejce elektrokol Avenbike:
Jak ale takovou oblibu vůbec získat? V první řadě musíte zjistit, kdo jsou vaši fanoušci, a stránku jim přizpůsobit. Sdílejte originální obsah, který je zaujme. Buďte konzistentní a používejte vizuální materiál jako fotky nebo třeba gify. Pište krátké a chytlavé texty a dejte zákazníkům důvod je číst – měly by být vtipné, zajímavé nebo třeba ukazovat zákulisí vaší firmy. Klíčem k pozitivnímu povědomí o brandu je také engagement. Přečtěte si, jak jsme ho využili při budování brand awareness značky Algotech a jak se nám podařilo zvýšit ho o více než 900 %.
Chcete vědět víc o brandingu na sociálních sítích? Přečtěte si:
- Jak vybudovat z malého podniku lovebrand pomocí firemního Facebooku,
- Jak vybudovat lovebrand díky firemnímu Instagramu,
- Jak propagovat svoje podnikání na LinkedIn.
3. Firemní blog jako účinný nástroj brandingu
Mít perfektní produkt nebo službu bohužel nestačí. Zákazníkům musíte nabídnout něco navíc – důvod, proč nakoupit právě u vás. Komunikujte s nimi a povězte jim o sobě, o své značce a o svých produktech. Zaplňte svůj firemní blog návody, tipy a užitečnými informacemi. Dejte jim obsah, který chtějí a díky kterému se přesvědčí o vašich znalostech, kvalitě vašich produktů a o tom, že právě vy dokážete vyřešit jejich problémy.
Takhle to na blogu děláme my:
„80 % zákazníků uvádí, že autentický obsah je hlavním důvodem, proč začnou značku sledovat.”
Zdroj: Pardot
Jak by měly články na firemním blogu vypadat? Především by měly být čtivé, pravdivé a v souladu s vašimi marketingovými cíli. Zvolte obsah i styl komunikace podle své cílové skupiny a přizpůsobte klíčová slova a formátování SEO principům – i sebelepší text totiž bude k ničemu, když ho nikdo nikdy nenajde.
4. Obchodní značka offline: Šiřte brand awareness na akcích
Pamatujete, když jste byli naposledy na akci a některá značka tam nabízela zajímavý produkt nebo aktivitu, které prostě nešlo odolat? Do povědomí se zákazníkům nejlépe dostanete tím, že jim dopřejete to nejcennější: zážitek. Sjednejte si účast na offline eventu a postavte si firemní stánek. Prodáváte nápoje? Nechte zákazníky namíchat si vlastní drink. Vyrábíte koloběžky? Postavte překážkovou dráhu, kterou si zákazníci můžou projet. Uspořádejte soutěž. Přilákejte návštěvníky ke svému stánku výraznými barvami a požádejte je, ať se o svůj zážitek podělí na sociálních sítích a jako hashtag použijí název vaší značky.
„Zákazník potřebuje v průměru 5–7 interakcí se značkou, aby si ji zapamatoval.”
Zdroj: Pam Moore
Výborně může fungovat i uspořádání vlastní konference nebo účast na veletrhu.
5. Připomeňte svůj brand newsletterem
Ve chvíli, kdy už na vás zákazníci téměř zapomněli, se jim můžete znovu připomenout – newsletterem. Když vytvoříte dostatečně zajímavý content, budou dokonce každý týden netrpělivě čekat, až jim e-mail od vás zase dorazí. Trik ale spočívá v přidané hodnotě – zákazníci díky newsletteru musí získat něco, co by jinak nezískali. Můžou to být třeba:
- novinky z oboru, které ještě nebyly nikde publikovány,
- užitečné návody, které zákazníkům pomůžou s jejich problémy,
- speciální akce šité na míru, které prostě nejdou nevyužít.
Jak newsletter vyladit, aby byl z hlediska brandingu co nejúčinnější?
Dejte si záležet na grafice a používejte firemní barvy. Do hlavičky i na konec newsletteru vždy umístěte své logo. Záležet si dejte i na fontu. Vyberte takový, který se k vaší značce hodí – například technologická firma se určitě víc blýskne s moderním futuristickým fontem než s elegantními zaoblenými písmeny. Přidejte do e-mailu ikonky odkazující na vaše sociální sítě. Nastavte e-mailovou adresu odesílatele tak, aby z ní bylo zákazníkovi na první pohled jasné, kdo newsletter odesílá.
Schválně: poznáte z newsletteru na obrázku, jaká je firemní barva myTimi?
Největší pozornost věnujte contentu, který musí být originální, zajímavý a přínosný. Styl komunikace by měl odpovídat vaší cílové skupině a také stylu, který používáte v ostatních firemních textech – třeba na webu.
6. Branding pomocí PR
PR je neopomenutelnou součástí brandingu. Dostane vás totiž do médií a dá o vás vědět přesně tomu správnému publiku. PR spočívá v tom, že oslovíte relevantní média a dodáte jim materiál, který mohou zveřejnit. Cílem je, aby se o vás psalo a mluvilo. Pokud si o vás zákazníci přečtou článek ve svém oblíbeném časopise nebo novinách, zaručeně si vás zapamatují.
PR je mimo jiné tolik efektivní i proto, že většinou moc nestojí. Novináři jsou totiž často velmi vytížení a neustále pátrají po nových tématech, o kterých by mohli psát. Když jim dodáte napsaný článek o vaší firmě, který stačí už jen zveřejnit, zabijete dvě mouchy jednou ranou: novinářovi usnadníte práci a pro sebe získáte publicitu.
Tip: Nesnažte se být za každou cenu vždy a všude.
Pozitivnímu povědomí o vaší značce nejvíc pomůže, když se objevíte na tom správném místě. Co to znamená v praxi? Pokud jste letecká společnost, oslovte časopis o letadlech. Pokud pořádáte regionální event, oslovte regionální televizi. Zkrátka buďte tam, kde je vaše cílová skupina.
Nám například pomohl portál BusinessInfo, který o nás napsal:
7. Bannerové reklamy
Jak už jsme zmínili výše: Zákazník potřebuje v průměru 5–7 interakcí se značkou, aby si ji zapamatoval. Proto není vůbec na škodu, když se mu čas od času připomenete bannerovou reklamou.
Proč je bannerová reklama tolik účinná právě v brandingu? Na rozdíl od PPC reklam na Googlu nebo na Seznamu, které jsou čistě textové, je totiž založená na vizuálu. Dává vám možnost využít firemní barvy a logo, ukázat se v tom nejlepším světle a představit svoji značku přesně tak, jak potřebujete.
Úspěch takové reklamy závisí na kvalitě grafického zpracování. Reklama by měla působit profesionálně a kreativně, musí být vizuálně zajímavá a snadno zapamatovatelná. V poslední době například roste popularita animovaných bannerových reklam.
Slyšeli jste o bannerové slepotě? Pak vězte, že ne vždy platí. Průzkumy naopak ukazují, že pokud zobrazujete reklamu na relevantních stránkách, jsou výsledky při budování brand awareness vynikající. Co si představit pod pojmem relevantní stránky? To samé, co u PR: květináč musíte propagovat na webu pro zahrádkáře, ne na webu o letadlech.
8. Díky remarketingu bude vaše značka pořád na očích
Vynikajícím nástrojem brandingu je remarketing. Funguje jednoduše:
- Nainstalujete si například Facebook pixel.
- Díky němu se dozvíte, kteří uživatelé navštívili váš web / přidali zboží do košíku / strávili na vašem webu déle než 10 minut atd.
- Na tyto zákazníky poté zacílíte reklamu.
Z průzkumů a statistik vyplývá, že remarketing několikanásobně zvyšuje šanci, že u vás návštěvník nakoupí. Kromě toho, že mu ukážete zboží, o které má pravděpodobně zájem, mu také připomenete svou značku, a zákazník na vás jen tak nezapomene.
Pokud se chcete dozvědět, jak remarketing využít co nejefektivněji nebo jak vytvořit remarketingové publikum v Google Analytics, přečtěte si náš článek o remarketingu.
Také chcete skvěle fungující branding?
Branding je běh na dlouhou trať, a pokud se mu nebudete konzistentně věnovat, veškerá snaha přijde vniveč. Nemáte na něj čas? MyTimi vám vytvoří nezapomenutelné logo, napíše poutavé texty, vyladí SEO, přiláká fanoušky na sociálních sítích a navrhne originální stánek na veletrhu.