Marketing  |  Přečteno 2264 x
4. 7. 2022

V čem copywriteři nejvíce chybují aneb 9 nejčastějších chyb v textech

Dlouhé odstavce, nejistota v psaní číslovek nebo zaměňování krát za písmeno „x“. Každý copywriter má nějaké ty slabiny, kvůli kterým jeho texty nejsou úplně ukázkové. Existuje několik chyb, které se hojně vyskytují v článcích, newsletterech nebo příspěvcích na sociální sítě. Zjistěte, jestli je neděláte také.

banner

Co je to copywriting? 

Copywriting je tvorba reklamních a marketingových textů. Copywriter je člověk mnoha tváří – prodejce, psycholog, a hlavně milovník psaní. Je to osoba, která vyhledává a ověřuje informace, dokáže se naladit na různá publika a má v malíčku pravopis a stylistiku. Moment... nebo ne? Jak to bývá, i mistr copywriter se někdy (pře-)klepne a může nadělat chyby, o kterých ani nemá ponětí, že chybami jsou. Které patří mezi nejčastější? 

 

1. Spojovník, nebo pomlčka? To je, oč tu běží

Také si občas nevíte rady, jestli použít pomlčku „–“ nebo spojovník „-“? Možná je to proto, že na klávesnici najdete jenom spojovník, a abyste zapsali pomlčku musíte použít klávesovou zkratku Alt + 0150 (dlouhou pomlčku napíše pomocí Alt + 151). 

Kdy tedy použít pomlčku a kdy spojovník? Pomlčku využijete například, pokud: 

  • Vyjadřujete rozsah: od–do, 8–16 atd. 
  • Zapisujete peněžní částky: 1 500,– nebo 1 500,– Kč. 
  • Oddělujete větné celky a chcete nějaké sdělení zdůraznit – v takovém případě pomlčku oddělíte z obou stran mezerou. 

 

Spojovník na rozdíl od pomlčky nikdy neoddělujte mezerou. Použijete ho při: 

  • Těsném spojení dvou výrazů: socio-ekonomický, administrativně-technický, česko-německý slovník apod. 
  • Označení místních částí: Brno-Jih nebo Frýdek-Místek. 
  • Přidání spojky -li: Bude-li, dá-li atd. 

 

Tip: Přečtěte si 10 užitečných tipů, jak na copywriting

 

 
 

2. Procenta nedají spát (téměř) nikomu

Procenta můžete napsat dvěma způsoby a oba jsou správně. Vždy ale záleží na významu věty. Pokud chcete říct, že jste v testu dosáhli padesátiprocentní úspěšnosti, napíšete 50% (bez mezery). Byli jste úspěšní na padesát procent? Pak je tento zápis správně: 50 %. Na stejném principu to funguje i v jiných situacích. Například: 

  • 10 km (deset kilometrů) vs. 10km (desetikilometrový) 
  • 3 roky vs. 3leté 
  • 70 procent (70 %) vs. sedmdesátiprocentní/70procentní (70%) 

Pomoct vám může i to, když si uvědomíte, jak dané spojení říkáte – dohromady, nebo zvlášť. Všimněte si na příkladech výše. 

 

3. A zase ta čísla

Která z variant je podle vás správně? 

  • „Pavel doběhl 10tý v řadě.“ 
  • „Pavel doběhl 10-tý v řadě.“ 
  • „Pavel doběhl 10. v řadě.“ 

Ano, poslední věta je správně. Jediný způsob, jak ze základní číslovky udělat číslovku řadovou, je přidání tečky za dané číslo. 

 

4. Email není e-mail

Email ani mail není e-mail. Pokud chcete psát o elektronické poště, jediná správná varianta je slovo e-mail. Nicméně v češtině slovo email najdeme také, ale na rozdíl od e-mailu označuje nátěrovou vrstvu na keramice, dřevě a jiných materiálech. 

 

5. Jaký nebo který?

Je rozdíl, jestli se zeptáte, které nebo jaké triko si máte koupit. Pokud se zeptáte jaké, ptáte se na barvu, látku a jinou vlastnost. V takovém případě vám dotyčný může klidně odpovědět: „Kup si, jaké tričko chceš, je mi to jedno. Hlavně aby bylo hezké.“ Výběr totiž není ničím omezený. Naopak, když se zeptáte které, vybíráte z předem definované nabídky triček. Takže pokud se rozhodujete mezi třemi triky, správně byste se měli zeptat: „Které z nich si mám koupit?“  

 

 
 

Náš copywriter Petr vám poradí, co dělat, pokud si lámete hlavu nad pravopisem

Petr Janda

Petr Janda

Copywriter a korektor myTimi

Jednoznačně se podívejte do online příručky Ústav pro jazyk český. Pokud člověk váhá mezi dvěma variantami, lze použít i Google a usoudit správnost podle četnosti výsledků, ale to může být ošidné. Z tištěných knih doporučuji „Pište správně česky – Poradna šílených korektorů“.

 

 

6. Váš nebo svůj?

S přivlastňovacími zájmeny si láme hlavu kdekdo – i copywriteři. Jestli napsat váš nebo svůj, je totiž záludný pravopisný oříšek. Pravidlo je ale jednoduché: pokud dané slovo ve větě patří subjektu, použijeme svůj. Tady máte příklad, který mluví za vše: „Využíváte potenciál svého webu na 100 %? Provedeme důkladnou kontrolu vašeho webu a vyhodnotíme nedostatky.“ 

 

7. Říkal jsem to už 100×...

...že krát se píše pomocí znaku „ד, ne písmena „x“ Jedná se o častou chybu. Proč? Protože je to chyba, která je ve společnosti a v textech zažitá. Takže si zapamatujte, že krát se píše pomocí znaménka ×, ne x (malé písmeno „x“). Jak jinak ještě můžete krát použít? Když píšete rozměry, vždy udělejte mezi krát a číslem nebo slovem mezeru. Příklad:  

  • 800 × 530  
  • 25 cm × 55 cm 

Ale pozor! Násobné číslovky se píšou bez mezery, takže třikrát (3krát) napíšete jako 3×.  

 

8. Trpný rod je utrpení 

„Balíky byly vyskládány na horní poličku“. Trpný rod patří hlavně do akademického prostředí nebo třeba do tiskové zprávy. Není to ale úplně chyba, jedná se spíš o zvyklost, protože pasiva brání plynulému čtení. V článku, kterým chcete pobavit nebo předat zajímavé informace, jimi díru do světa neuděláte. Všude, kde to jde, používejte slovesa v činném rodu – vtáhnete tak čtenáře do děje.  

Jsou ale formulace, kde má pasivum opodstatnění (často například v technických tématech) a přílišná křečovitost ve snaze vyjádřit totéž aktivem ve výsledku může vést k velmi krkolomné formulaci. 

 

9. Struktura není sprosté slovo 

Kilometrové odstavce, jednolitý text bez odrážek a podnadpisů, dlouhá souvětí, která po chvilce už nedávají smysl – hledáním důležité informace aby člověk trávil hodiny. Tak přesně takto texty od copywritera vypadat nemají. Na co se zaměřit? Pište kratší odstavce i věty a používejte formátování a zvýrazňování textu, ale nepřežeňte to.

Tip: Chcete se stát copywriterem? Ukážeme vám, jak na to

 

Chcete texty jako ze žurnálu? 

Nedaří se vám napsat text bez pravopisných a stylistických chyb? Nebo možná ani netušíte, že sázíte jednu chybu za druhou? Obraťte se na nás. Rádi pro vás napíšeme články, příspěvky na sociální sítě nebo třeba otextujeme web. A protože něco málo víme o takzvané autorské slepotě, všechny texty vždy prochází důkladnou korekturou. 

 

 
 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy