Marketing  |  Přečteno 2055 x
18. 4. 2022

Co je to dwell time a jak vám může vylepšit SEO?

Význam optimalizace pro vyhledávače (SEO) pro obchodní úspěch určitě nejde popřít. Výsledky organického vyhledávání jsou primárním zdrojem návštěvnosti webových stránek napříč odvětvími. Přitom nezáleží na tom, kolik peněz za SEO utratíte, ale na tom, jestli jej praktikujete chytře. Jak si můžete být jistí, že to děláte správně? Odpovědí jsou metriky.

banner

Co je to dwell time? 

Dwell time je doba, která uplyne od okamžiku, kdy uživatel klikne na výsledek vyhledávání, až do okamžiku, kdy se vrátí zpátky na výsledky vyhledávání (SERP). Například hledáte v okolí restauraci, kam zajít na dobrý oběd. Kliknete na první organický výsledek vyhledávání a začtete se do jídelního lístku. Následně zhodnotíte, jestli se chcete vrátit zpátky na vyhledávání, nebo jste našli, co jste hledali. Právě tento čas se označuje jako dwell time. 

Tip: Jak rychle se váš web načítá? A je třeba ho optimalizovat? To zjistíte pomocí naší analýzy.

 

Dwell time vs. bounce rate vs. doba strávená na stránce 

Na rozdíl od bounce rate nebo doby strávené na stránce vypovídá dwell time o něčem jiném. Jednoduché rozdělení a vysvětlení je následující: 

 

  • Dwell time: Klíčovým parametrem je to, že začíná a končí u SERP. 
  • Bounce rate: Míra opuštění webu je metrika, která ukazuje, kolik lidí otevře jednu libovolnou stránku na vašem webu, neprovede na ní žádnou akci a zase odejde. Díky ní poznáte, jak moc návštěvníci (ne-)interagují s vaším webem.  
  • Doba strávená na stránce: Udává, kolik času uživatel stráví na stránce, než přejde kamkoliv jinam. Může přejít na jinou stránku na webu, na externí odkaz v obsahu nebo do vyhledávače SERP. Počítá se na základě dvou kliknutí – to, které uživatele přivede na danou webovou stránku, a to, které jej ze stránky odvede. 

 

Nedá se jednoznačně říct, jestli by bounce rate a doba strávená na stránce měly být vysoké, nebo nízké. Pokud je doba strávená na stránce nízká, může to znamenat, že uživatel rychle našel odpověď, kterou potřeboval, a web opustil. Totéž platí o bounce rate. Je možné, že uživatel prostě získal informace a zavřel okno. Naopak to ale také může znamenat, že ho stránka nezaujala, a proto z ní odešel. 

Víc vypovídající je proto dwell time. Pokud se uživatel podíval na webovou stránku a vrátil se zpátky do SERP, naznačuje to, že mu zobrazená stránka neposkytla potřebné informace. Jaký dwell time se dá označit jako „dobrý“? Ideální je mezi dvěma až čtyřmi minutami. I když přesná čísla se vždy mění podle toho, o jakou stránku se jedná. Kupříkladu webová podstránka Kontakty bude mít vždy nízký dwell time a vysokou míru opuštění, i kdyby byla sebelepší. 

 

Ovlivňuje dwell time hodnocení webu? 

Ačkoliv se všeobecně věří, že dwell time hraje určitou roli v hodnocení Google, vyhledávací gigant se k tomu nevyjadřuje. Přesto se objevily náznaky, že se s metrikou dwell time počítá. Kupříkladu Nick Frost, vedoucí oddělení Google Brain, v roce 2017 na jedné z konferencí prohlásil: 

Google do procesu zjišťování, jaký je vztah mezi vyhledáváním a nejlepší stránkou pro dané vyhledávání, integruje strojové učení. Trénuje modely AI na tom, když někdo klikne na stránku a zůstane na ní, kdy se vrátí zpět a jaký je mezi tímto vztah.“ 

Ačkoliv Google Brain nevytváří algoritmy, které určují pořadí ve vyhledávačích, jejich práce pro SEO nástroje není zanedbatelná.  

 

Jak prodloužit dwell time? 

Dwell time podle všeho může mít vliv na pozice ve vyhledávání, ale ve statistikách Google Analytics se nezobrazuje. Jedná se o neveřejný údaj, a proto žádný vzorec pro jeho výpočet nebude reprezentovat jeho skutečnou hodnotu. I tak se ale můžete pokusit dwell time zvýšit. Pomůže vám, když se budete řídit následujícími body. 

 

Vytvářejte delší (a lepší) obsah 

Zdá se to logické. Pokud na stránku umístíte více obsahu, lidé budou muset strávit více času jeho konzumací. V důsledku toho se prodlužuje dwell time. Ačkoliv se to může zdát zřejmé, užitečnost dlouhého obsahu se začala všeobecně uznávat teprve v posledních několika letech.  

Samozřejmě ale nezáleží jen na množství. Rozhodující je také kvalita. Pokud si uživatel přečte jeden nebo dva odstavce nekvalitního obsahu, rychle odejde pryč. To pak může v konečném důsledku poškodit vaše pozice ve vyhledávačích. Jakmile je ale obsah dobře strukturovaný, logicky uspořádaný, podložený zdroji a odkazy na ně, máte (téměř) vyhráno.  

Tip: Přečtěte si 10 tipů, jak na copywriting

 

Upřednostněte uživatelský zážitek 

Kromě členění obsahu pomocí nadpisů a podnadpisů můžete udělat několik dalších kroků, aby byla stránka přívětivá pro uživatele. 

 

  • Rychle „skenovatelný“ obsah: Formátujte text pomocí nadpisů, odrážek, seznamů a krátkých odstavců, aby byl přehledný na první pohled. 
  • Krátká doba načítání: Udržujte dobu načtení webu ideálně do tří sekund. 
  • Kompatibilita se všemi prohlížeči: Nezapomeňte svůj web zkontrolovat v prohlížečích Safari, Firefox, Opera, Chrome a dalších, které vám připadají relevantní. 
  • Usnadněte navigaci: Pomozte uživatelům při hledání pomocí navigačních list. Obzvlášť, pokud máte rozsáhlý web s mnoha stránkami. 
  • Mějte čistý backend: Skvělý uživatelský zážitek začíná (a často končí) u backendu. 
  • Nezapomeňte na responzivitu: Žádný web se v dnešní době neobejde bez přehledné verze pro mobilní zařízení. 

 

Využívejte linkbuilding 

Interní odkazy vám umožní držet uživatele na webu déle. Samozřejmě nemohou být náhodné – musí být relevantní a umístěné na logických místech v obsahu.  

 

Otevřete svůj obsah komentářům 

Připojte k příspěvkům sekci komentářů. Uživatelé se dostanou do aktivní role, což jim umožní se více zapojit, a déle se udrží na stránce. Komentáře nejsou jen pro trolly. Pravidelně je kontrolujte a odpovídejte, čímž podnítíte zapojení uživatelů. 

 

Vkládejte videa 

Doplnění videí k psanému obsahu je další skvělý způsob, jak udržet uživatele na stránce. Zatímco některé více přitahuje text, jiní mohou být spíše naklonění videoobsahu. Video navíc často trvá alespoň minutu nebo dvě, což automaticky udrží uživatele na stránce déle.  

 

Přimějte publikum, aby chtělo zůstat 

Zlepšení dwell time vyžaduje, abyste věnovali pozornost mnoha různým faktorům. Pokud s marketingem teprve začínáte, může se vám to zdát skličující. Nezoufejte, existuje mnoho nástrojů, tipů a také odborníků, kteří vám pomohou

Pokud chcete pomoci prodloužit dwell time, nabídneme vám řešení. Začít můžeme například auditem webu, ve kterém zjistíte, jaké problémy je potřeba ke zvýšení dwell time vyřešit

 

 
 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy