Marketing  |  Přečteno 4353 x
20. 2. 2022

Jak funguje indexace webů?

Co je to indexace webů a jak funguje? Jak ověřit, jestli jsou URL adresy zaindexované a jak indexaci provést? Na to vám odpovíme v článku.

banner

Co je indexace webu? 

Indexace webu nebo webových stránek je proces, díky kterému si boti vyhledávačů uloží váš obsah (zaindexují ho). Pro každý web je indexace důležitá, protože je nedílnou součástí SEO. Pokud vaše stránky nebudou zaindexované, s největší pravděpodobností se nezobrazí ve výsledcích vyhledávání. To může vést k tomu, že budete mít nízkou návštěvnost, a tím pádem i prodeje

 

Jak funguje indexace webu? 

Představte si situaci, kdy do vyhledávače zadáváte dotaz – určité klíčové slovo. Vyhledávače vám pak zobrazí stránky, které mají ve své databázi přiřazené právě k tomuto slovu. Aby tedy vyhledávač zobrazil váš web, musí ho mít v databázi = musí ho mít zaindexovaný. Pokud stránky v indexu nejsou uložené, pro vyhledávače jako by neexistovaly.  

Jak indexace funguje? Vyhledávače prochází weby (provádí tzv. crawling), vyhledávají nový obsah a kontrolují stav již zaindexovaných stránek. Crawling provádí roboti vyhledávačů –⁠ u Seznamu je to Seznambot a u Googlu zase Googlebot.  

Kromě toho, že se stránky zařadí do indexu, jsou také vyhodnocované podle relevance jejich obsahu ve vztahu k hledaným dotazům. Vyhodnocení má proto vliv na pozici stránek ve výsledcích vyhledávání. Vyhledávače vám totiž zobrazí jen nejlepší výsledky ze svého úložiště webových stránek. 

 

Jak zjistit, jestli jsou stránky zaindexované? 

Abyste zjistili, jestli jsou vaše stránky zaindexované, potřebujete nejprve vědět, které stránky na webu máte. Seznam všech důležitých a rozcestníkových URL adres najdete v souboru sitemap na adrese www.vasedomena.cz/sitemap.xml. Sitemapa se automaticky aktualizuje, tzn. nové stránky se do ní přidají a neexistující se odstraní. Jestli jsou stránky zaindexované, zjistíte různými způsoby, které si zvlášť představíme. 

 

Vyhledávače Google a Seznam 

  • Na Googlu zadejte site:domena.cz. Měl by se vám zobrazit počet zaindexovaných podstránek hledaného webu. Výsledné číslo ale nemusí být přesné.  
  • Na Seznamu zjistíte pouze, jestli je vaše stránka zaindexovaná, ne přesný počet indexovaných stránek. Do vyhledávání zadejte info:domena.cz

 

Na Googlu site:mytimi.cz.

 

 

Google Search Console 

Bezplatný nástroj Google Search Console vám poskytne přesný počet zaindexovaných stránek. Stačí mít účet Google, díky kterému se dostanete do profilu vašeho webu. V levém menu zvolte položku Pokrytí, kde uvidíte počet indexovaných stránek. 

 

Seznam Webmaster 

Seznam nabízí svůj vlastní nástroj Seznam Webmaster, který vám zobrazí počet indexovaných nebo chybných URL adres. Konkrétní adresy ale neuvidíte. 

 

Marketing Miner 

Pro větší počet URL adres můžete využít nástroj Marketing Miner, který vám kromě přehledného zobrazení zaindexovaných stránek sdělí, jestli je s některými adresami problém

 

Collabim 

Collabim je další ze SEO nástrojů, díky kterému můžete zjistit, kolik stránek vašeho webu je zaindexovaných. V Collabimu vyberte Analýza URL, vložte seznam URL adres a zvolte, pro který vyhledávač chcete ověřit aktuální stav indexace

 

Jak zaindexovat stránky? 

Zjistili jste, že některé URL adresy nejsou zaindexované? Může se to stát. Třeba mohl váš obsah robotovi uniknout nebo máte problém na webu, o kterém zatím nevíte. Pokud je ale web s ohledem na SEO v pořádku, nemusíte indexaci vůbec dělat. Vyhledávač si web najde, projde a sám zaindexuje.  

Ale nebojte, máme pro vás návod, jak si stránky do vyhledávačů přidat vlastním úsilím. A není to vůbec složité. Podívejte se, jak provést indexaci na Googlu a na Seznamu. 

 

Indexace Google 

Stránky do Googlu zaindexujete pomocí nástroje Google Search Console. V levém menu zvolte položku Kontrola adresy URL, do horního řádku zadejte URL a pak klikněte na tlačítko Požádat o indexování. Po chvíli by se mělo objevit potvrzení, že má vaše stránka prioritu při procházení webu Googlebotem. 

Existuje i možnost rychlejší indexace pomocí přidání souboru sitemap také do Google Search Console.  

 

 

Indexace Seznam 

URL adresy do Seznamu přidáte podobně jako u Googlu. Využijete k tomu stránku na Seznamu, kde stačí zadat požadovanou URL do políčka Adresa webu a potvrdit stisknutím tlačítka Přidat

 

nástroj pro webmastery seznam

 

Stejně jako u Googlu, i tady můžete přidávat vždy jen jednu URL adresu. Pokud potřebujete přidat několik URL adres najednou, využijte Seznam Index Checker v Mergadu. Oba nástroje můžete vyzkoušet na pár dní zdarma. 

 

Proč se indexované stránky nezobrazují? 

Zaindexované stránky se nemusí zobrazit hned z několika důvodů: 

  • Stránka je nefunkční a začala vracet chybový kód 40x nebo 50x. 
  • Stránka je blokovaná v meta tagu robots.txt na hodnotu noindex a nofollow. 
  • Na URL adrese se nachází přesměrování
  • Obsah stránky může být duplicitní
  • Obsah stránky může být pro uživatele neužitečný (takzvaný thin content). 
  • Stránka je penalizovaná

 

Můžeme vám s indexací webu pomoci 

Indexace stránek má vliv na pozici ve výsledcích vyhledávání. Chcete vědět, jak si váš web v oblasti indexace vede? Zkontrolujeme stav zaindexovaných URL adres, kompletně zanalyzujeme váš web a doporučíme možná zlepšení. Obraťte se na nás, první konzultace je zdarma.  

 

 
 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy