Linkbuilding vám přivede nové zákazníky a zlepší vaši pozici u Googlu. Jak se zpětnými odkazy pracovat tak, aby pro vás byly maximálně efektivní?
V článku se dozvíte:
- Co je to linkbuilding a jaké základní pojmy se s ním pojí?
- Proč se vyplatí linkbuilding používat?
- Jak vytvářet kvalitní zpětné odkazy?
- Jak vypadá dobrý anchor text?
- Jak získat více zpětných odkazů?
Co je linkbuilding?
Linkbuilding je jedna z nejdůležitějších SEO aktivit, rozhodně byste ho tedy neměli brát na lehkou váhu. Spočívá v budování zpětných odkazů, které zvyšují věrohodnost a relevanci vašich stránek u Googlu, zlepšují vaše umístění ve výsledcích vyhledávání a přivádějí na váš web nové návštěvníky.
Linkbuilding: Základní pojmy
Než se pustíme do dalšího vysvětlování a konkrétních výhod a metod linkbuildingu, pojďme si vysvětlit základní termíny, které se zpětnými odkazy souvisí.
Zpětné odkazy můžeme rozdělit na interní a externí. Interní odkazy jsou takové, které fungují v rámci jednoho webu – například když z blogu myTimi odkážeme na marketingové služby, které myTimi nabízí. Externí odkazy na web vedou odjinud – například když na vás ve svém článku odkáže jiný web.
Budování zpětných odkazů může být aktivní, nebo pasivní. Aktivní budování zpětných odkazů znamená, že o něj sami usilujete – například tím, že píšete články a do nich vkládáte odkazy, nebo tím, že někoho poprosíte, aby na vás odkázal. Pasivní budování zpětných odkazů je naopak přirozené a vzniká tehdy, kdy na vás lidé nebo jiné stránky odkazují sami od sebe, aniž byste je o to prosili.
Textu, na němž je odkaz umístěný, se říká anchor text. Je to ten text, který je v textu většinou barevně odlišený nebo podtržený. Podle toho poznáte, že je na něm umístěný zpětný odkaz.
5 důvodů, proč se vyplatí linkbuilding používat
K čemu je tvorba zpětných odkazů dobrá? Důvodů je hned několik. Tady je pět nejdůležitějších z nich:
1. Indexace stránek
Kvalitní zpětné odkazy pomáhají váš web dobře zaindexovat u Googlu. To znamená, že vyhledávač vaše stránky vyhodnotí jako relevantní. Indexaci napomáhají především interní odkazy.
2. Důvěryhodnost webu
Externí odkazy zase pomáhají budovat důvěryhodnost webu. Je však důležité, aby zpětné odkazy vedly z webů, které jsou také považovány za důvěryhodné. Tisíce odkazů z pochybných stránek vám příliš nepomůžou.
3. Zákazníci snáz najdou to, co hledají
Co je pro zákazníky na webu důležité? Schopnost rychle a pohodlně najít to, co hledají. S tím jim pomůžou zpětné odkazy, díky nimž se dostanou, kam potřebují. Píšete článek o nějakém produktu? Rovnou do něj vložte zpětný odkaz, na němž si ho zákazníci můžou prohlédnout.
4. Budování brand awareness
Tím, že na váš web budou odkazovat různé firmy, jednotlivci i média, poroste brand awareness. Linkbuilding tak může být důležitou součástí brandingu.
5. Růst konverzí
Do svých textů můžete umístit zpětné odkazy na služby nebo produkty, které nabízíte. Zákazník, který si čte článek o tom, jak posekat zahradu, se rovnou proklikne na nabídku sekaček nebo e-book o sekání zahrady. Konverze tak budou daleko vyšší, než kdybyste zákazníky nechali, ať si produkt na vašem webu dohledají sami.
Jak na linkbuilding? Roli hraje kvantita i kvalita
U zpětných odkazů se zaměřte na dvě věci: aby jich bylo dost a aby byly kvalitní. Kvalita je však o něco důležitější. Tři relevantní zpětné odkazy jsou lepší než tucet nerelevantních.
Co znamená, že je zpětný odkaz relevantní? V první řadě musí existovat důvod, proč by na něj někdo klikl. Měl by souviset s textem, v němž se vyskytuje. V článku o sekačkách nedává smysl odkaz na varnou konvici. Dobrý zpětný odkaz je takový, který zákazníkům pomůže rozšířit informaci, kterou hledali. Například v tomto článku o linkbuildingu bychom vám mohli nabídnout zpětný odkaz na článek o analýze webu – témata spolu souvisí, takže se dá předpokládat, že vás odkaz bude zajímat.
Velmi důležitou roli v posuzování kvality odkazu hraje anchor text, na němž je odkaz umístěn.
Jak zvolit anchor text pro zpětné odkazy?
Když se rozhodnete, že do textu umístíte zpětný odkaz, máte několik možností, jak to udělat:
- Více se dozvíte v našem článku: https://www.vasestranky.cz/blog/clanek-o-sekackach/
- Více se dozvíte v našem článku ZDE.
- Více se dozvíte v našem článku o sekačkách.
O které možnosti si myslíte, že funguje nejlépe?
Pokud jste odpověděli 3., máte pravdu. Anchor text je potřeba volit velmi pečlivě. Ideálně by nemělo jít o samostatné slovo, ale o celou frázi, nebo dokonce větu. Ideálně by z něj mělo být na první pohled patrné, kam vede.
Tip: Nejlépe uděláte, když budete střídat různé taktiky a obměňovat jak anchor texty, tak umístění odkazů. Proč? Kdybyste neustále používali jen jeden přístup, Google si všimne nepřirozeného linkbuildingu a sílu z odkazů vašemu webu nepřizná.
Jak je to se zpětnými odkazy a bounce rate?
Co nejspecifičtější volbě anchor textu nahrává i další důvod: bounce rate neboli míra okamžitého opuštění. Pokud čtenář uvidí zpětný odkaz na slově zahrada, klikne na něj dejme tomu s očekáváním, že najde nabídku zahrad ke koupi. Místo toho se ale otevře článek o sekání zahrad. Ten však čtenáře nezajímá, a proto ho okamžitě zavře. Vy tak budete mít velmi vysoký bounce rate, který zbytečně sníží hodnocení vašich stránek u Googlu. Zákazníci by měli přesně vědět, na co klikají.
Získejte více zpětných odkazů: Interní linkbuilding
Problém s internal linkbuildingem často spočívá v tom, že na webu zkrátka není dostatek textu, do něhož by se zpětné odkazy daly vkládat. Tento problém vám může pomoci vyřešit založení blogu.
Založení blogu (tzv. microsite)
Řešením, jak interně budovat zpětné odkazy, je založení samostatné webové stránky, která však spadá pod váš hlavní web. Taková webová stránka se nazývá microsite. Nejčastější formou microsite je blog. Kromě toho, že založení blogu čítá nespočet dalších marketingových výhod, poskytne vám doslova neomezený prostor pro interní linkbuilding. Na blog můžete napsat tolik článků a do nich umístit tolik zpětných odkazů, kolik jen budete chtít.
Přečtěte si: Firemní blog aneb Jak vybudovat z malého podniku lovebrand?
Jak dostat do článku více zpětných odkazů?
Využijte tipy. Co máme na mysli? K tématu, o kterém píšete, přidávejte drobné tipy v podobě střípků zajímavých informací. K nim doplňte, že pokud se o nich chce čtenář dozvědět více, najde je v článku XY. Třeba takhle:
Tip: Zkuste si představit, jak na text a zpětné odkazy, které z něj vedou, bude reagovat konkrétní zákaznická persona. Co je zákaznická persona a jak ji vytvořit? To se dočtete v článku Určete správně cílovou skupinu: Zákaznické persony a jak s nimi pracovat.
Jak je to s newslettery a sociálními sítěmi?
Zpětné odkazy v newsletterech ani na sociálních sítích nemají přímý vliv na výkon webu z hlediska linkbuildingu. Představují však jinou výhodu: Přivedou na vaše stránky návštěvníky.
Mohlo by vás zajímat:
- Rozhovor s timíkem Monikou: Jak spravovat sociální sítě pro malé a střední podniky?
- LinkedIn pro malé a střední firmy prakticky: Jak propagovat svoje podnikání
- Jak vybudovat z malého podniku lovebrand: Firemní Facebook
Získejte více zpětných odkazů: Externí linkbuilding
Jak získat zpětné odkazy od třetích stran (neboli externí zpětné odkazy)?
Tvořte kvalitní obsah
Nejdůležitější ze všeho je vytvářet relevantní a zajímavý obsah. Linkbuilding je totiž součástí content marketingu, kde kvalita obsahu hraje prim. Obsahem se pak myslí nejen text, ale také grafika.
Když bude téma, o kterém píšete, a způsob, jakým ho zpracováváte, zajímavé, lidé ho budou sami od sebe sdílet. Zkuste třeba vytvořit poutavý gif nebo infografiku.
Buďte vtipní
Co lidé sdílí nejčastěji? To, u čeho se zasmějí. Pokud se vám podaří vyvolat záchvat smíchu, budou si lidé přeposílat odkazy na váš článek nebo příspěvek. Tato strategie se výborně daří například blogu Čilichili.
Pište PR články
Výbornou formou linkbuildingu jsou PR články. Zpětné odkazy jsou totiž Googlem vyhodnoceny lépe, pokud pochází z kvalitních stránek s vysokou návštěvností. Proto není na škodu objevit se třeba v masově čteném online magazínu.
Jednoduše si o odkazy řekněte
Máte dobré vztahy se svými zákazníky? Při odeslání objednávky je můžete povzbudit, aby o vás při jejím převzetí napsali příspěvek a sdíleli v něm odkaz na váš web. Pokud jsou s vašimi službami či produkty opravdu spokojení a zároveň jsou aspoň trochu aktivní na sociálních sítích, uvidíte, že na vás rádi odkážou.
Všeho moc škodí: Výjimkou není ani linkbuilding
Dříve byly v oblibě taktiky, které měly za cíl obejít algoritmus vyhledávače a zvýšit index, který díky linkbuildingu dostáváte, na maximum. Firmy nakupovaly zpětné odkazy ve velkém a na jejich stránky tak vedly tisíce zpětných odkazů.
Vyhledávače se však ponaučily a dnes už podvody odhalují. Bohužel ne vždy správně. Může se stát, že Google vaši snahu o linkbuilding vyhodnotí jako podvod. A to především pokud na váš web vede obrovské množství zpětných odkazů z nesouvisejících stránek nebo pokud se do affiliate marketingu pouštíte příliš často. Je proto lepší najmout si na linkbuilding odborníka, který ví, co dělá.
Jak linkbuilding vyhodnocovat?
Linkbuilding se vyhodnocuje velmi těžko – neexistuje totiž žádný zaručený způsob, jak zjistit, do jaké míry funguje.
Co vám poskytne alespoň základní přehled, je počet zpětných odkazů, které na váš web vedou. Údaj se dozvíte v analytických nástrojích, jako je například Ahrefs. Když pak počet odkazů na váš web porovnáte s počtem odkazů na web konkurence, přibližně zjistíte, jak si vedete. Nepodlehněte ale radosti příliš rychle: Počet zpětných odkazů neříká nic o tom, jestli jsou dané odkazy relevantní.
Další možností je v Google Analytics sledovat, jakou návštěvnost vaše stránky mají z konkrétních odkazů. Tato metoda vám prozradí i to, které zpětné odkazy fungují a které ne. Jak zjistíte, ze kterého odkazu návštěvníci přišli? Prozradí vám to UTM parametry.
Kvalitní SEO a linkbuilding? myTimi je tu pro vás
Linkbuilding je běh na dlouhou trať. Mnohem rychleji a efektivněji ho zvládnete, když si na něj najmete odborníka. Proč zvolit právě myTimi?
- Nezaplatíte ani o korunu navíc. Platíte pouze za reálný čas, který nad úkolem strávíme. Předem si dohodneme maximální cenu a tu nikdy nepřekročíme.
- Jsme féroví. Když se službou nejste spokojeni, neplatíte vůbec.
- Pracujeme efektivně. Náš tým se skládá z odborníků na obchod i marketing, díky čemuž máme ucelený pohled na věc. Pracujeme rychle a efektivně.
- Nejsme jako klasické marketingové agentury. Sami jsme si spolupráci s agenturou vyzkoušeli a víme, jaké to je. Více se dozvíte v případové studii.
Máte zájem? Prohlédněte si služby, které nabízíme, nebo nám rovnou napište. (Formulář najdete ve sloupci vpravo.) Jako bonus pro vás máme 300 Kč na vyzkoušení zdarma.