Jen těžko se dá shrnout do jednoho článku, co je marketing. Definice marketingu možná zní honosně, ale je marketing opravdu tak důležitý? Jak vám může tento proces řízení pomoci? Proč a na jaké základní marketingové nástroje, neboli marketingový mix, se soustředit?
Definice marketingu aneb Je vážně tak důležitý?
Před tím, než si položíte otázku, co je marketing, je třeba si říct, že neexistuje jedna definice marketingu. Jsou jich desítky. Někteří marketing popisují jako proces řízení, ve kterém předvídají, poznávají, ovlivňují a následně uspokojují potřeby a přání zákazníka.
Jiní, například špička a nejspíše nejznámější autorita marketingu Philip Kotler, zase jako “společenský a řídící proces, kterým jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují a požadují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných výrobků s ostatními.”
Marketingový mix pomůže k dosažení cílů
Jestliže se domníváte, že marketing nemůže podnikatelům a živnostníkům pomoci nebo dokonce nezajistí prodeje, pak se šeredně mýlíte. Marketingový mix, tedy čtyři základní marketingové nástroje (známé také jako 4P), pomáhá firmám a podnikatelům k dosažení stanovených cílů. Mezi 4P patří:
- Výrobek (product).
- Cena (price).
- Propagace (promotion).
- Místo (place).
Když si představíte sebe sama jako zákazníka, pochopíte, proč je marketingový mix tak důležitý.
Koupí výrobku (product) uspokojujeme své potřeby a cenou (price) vyjadřujeme hodnotu, kterou pro nás produkt má. Výrobek či službu si my, zákazníci, koupíme v okamžiku, kdy byl uveden ve známost, tedy propagován (promotion) a pořídit si jej můžeme na určitém místě (place), na které se dostalo pomocí různých distribučních cest.
Proč se soustředit na marketingový mix
Marketingový mix je prostě alfou a omegou úspěšného podnikání. Pokud zákazníci nemají zájem o produkt či službu firmy, společnost nemůže na trhu vydržet dlouho. Dobře nastavený marketingový mix podnítí poptávku po produktu či službě. Na co se například u jednotlivých nástrojů soustředit?
Produkt
- Šířka a hloubka produktu: je na místě měnit produkt například dle sezónnosti či módy, měl by být součástí jedné kategorie a nebo se vyplatí mít různé výrobky v určitém oboru?
- Kvalita produktu: hledají zákazníci méně kvalitní (ale třeba levnější) produkty, nebo jim naopak na trhu chybí dobrý a bezkonkurenční výrobek?
- Design a obal produktu: je design výrobku a jeho obal takový, že tvar, materiál, čitelnost, bezpečnost či použitelnost dokáží uspokojit zákazníka?
- Image výrobce: chce být prodávající na trhu vnímám jako jednička v prodejích, nebo mít raději image prodejce luxusního zboží, které si mohou pořídit jen vyvolení zákazníci za vysokou cenu?
- Záruka a další služby: chce podnikatel poukázat na to, že jeho zákazníci budou s produktem spokojeni a jestliže nikoliv, zaručí jim například vrácení peněz?
Cena
- Hodnota: jak vysoká je hodnota výrobku vyjádřena v penězích?
- Slevy: je nutné nabízet v daném oboru zákazníkovi slevy nebo snížení ceny poškodí pověst výrobku?
- Možnosti úvěru: bude se produkt prodávat víc, pokud budou mít zákazníci možnost ho splácet
Propagace
- Přímý prodej: jakou cestou se výrobek dostane od podnikatele až k samotnému zákazníkovi?
- PR (public relations): dokáže podnikatel ovlivnit to, jak zákazník bude vnímat produkt nebo prodejce samotného?
- Reklama: je dobré pro zvýšení prodejů využít placené či neplacené propagace výrobku? Do jakých médiích případně reklamu umístit, abyste zákazníky neodradili?
- Podpora prodeje: jakým způsobem poskytnout určitou výhodu spotřebiteli a tím si zajistit jeho pozornost?
Místo
- O úspěchu rozhoduje také fakt, jak a kde bude produkt prodáván. A to včetně zásobování či dopravy.
Na marketingových nástrojích záleží
Věnovat se všem 4P je nesmírně důležité. I malá chyba může podnikatelům a živnostníkům způsobit velké problémy nebo je dokonce připravit o všechny zákazníky. A bez klientů není komu produkt prodávat. Chcete, aby byl zrovna váš byznys úspěšný, ale nemáte čas se marketingovému mixu věnovat? Nebo jen potřebujete pomoc v začátcích?
S tím vám hravě pomůže virtuální asistent myTimi. Platíte ho jen za využitý čas (nabízíme vám tím odpověď na otázku jak ušetřit peníze) a vyhnete se byrokratickému zatížení se sepisováním pracovních smluv. Toužíte po tom, aby prodeje rostly? Startup myTimi slaví 15 měsíců a za tu dobu nasbíral množství zkušeností v různých oblastech. Jaké starosti se vyplatí přenechat na něm
- Marketingový mix neboli marketingové nástroje.
- Digitální marketing neboli online marketing či internetový marketing.
- Marketingová komunikace a marketingový plán.
- PPC reklama.
- Správa sociálních sítí.
- E-mailové kampaně.
- Marketingový průzkum.
- Komunikace s influencery.
- Event planning.