Co je to případová studie?
Případová studie, také kazuistika nebo v angličtině case study, představuje v marketingu názornou prezentaci vaší odvedené práce (dodání produktu nebo služby). S její pomocí můžou čtenáři, tedy vaši potenciální zákazníci, na základě konkrétního příkladu a reálného kontextu detailně poznat váš pracovní postup a dovednosti.
Studie obvykle obsahuje informace o výchozí situaci a problému, možných způsobech řešení, provedených činnostech, použitých nástrojích, a především výsledku práce.
Proč v marketingu psát případové studie?
I když musíte počítat s tím, že si případové studie nikdy nepřečte takové množství lidí jako vaše úspěšné blogové články, jsou stále vysoce účinné a vyplatí se je psát z jiných důvodů.
Získáte důvěru potenciálních zákazníků
Na studii se můžete dívat jako na důkaz o pozitivních výsledcích vaší práce. Pomáhají přesvědčit potenciální zákazníky, že máte potřebné dovednosti k vyřešení jejich problémů.
Princip je jednoduchý – představte si, že jako zákazník vybíráte mezi dvěma marketingovými agenturami, které se specializují na správu PPC kampaní. Jedna z nich uvádí případovou studii, v níž popisuje, jak klientovi díky PPC reklamám ztrojnásobila za čtvrt roku obrat. Druhá agentura oproti tomu žádnou podobnou studii nemá. Která z nich ve vás vzbuzuje větší důvěru?
Posílíte loajalitu stávajících zákazníků
Sepsání studie představuje nejen skvělou příležitost, jak navázat kontakt se spokojeným klientem, ale také znovu potvrdit, proč si vybral právě vás a proč by si vás měl vybírat i nadále.
Vzor marketingové případové studie aneb návod v 6 krocích
Než se pustíte do samotného psaní, shromážděte všechna potřebná fakta. Každé tvrzení, které ve studii použijete, musí být podložené. Snažte si také zachovat objektivitu a nesklouzávejte ke zbytečným superlativům.
1. Vyberte poutavý titulek
Formulujte ho tak, ať na první pohled zaujme a zároveň uvádí nejdůležitější informace – v tomto ohledu můžete hledat inspiraci u novinových titulků. Na atraktivitě jednoznačně dodají čísla nebo část citace.
2. Představte klienta
Protože případová studie není jen o vás, ale také (a především) o klientovi, je zapotřebí ho stručně představit. Navíc můžete ukázat, s jakým typem zákazníků obvykle pracujete.
3. Přibližte klientův problém
Uveďte výzvy a problémy, kterým klient čelil, než se vás rozhodl oslovit. Buďte maximálně podrobní, ale neodchylujte se od předmětu studie. Každý konkrétní problém také nezapomínejte zasadit do kontextu prostřednictvím příběhů, statistik a citací.
4. Popište řešení
Vysvětlete, jaké efektivní řešení jste klientovi nabídli a jakou metodiku nebo proces jste využili. Nebojte se odbornosti. Poskytnete tak důkaz, že máte k dispozici spolehlivě fungující systém pro dosažení výsledků a vyřešení problémů vašich zákazníků.
Zmiňte také samotné uvedení daného řešení do praxe, včetně případných komplikací, které jste museli překonat.
5. Prezentujte výsledky
V této fázi studie je čas na jasná fakta, která nejlépe vystihnou, co vaše řešení klientovi reálně přineslo a do jaké míry naplnilo jeho očekávání. Nešetřete čísly a citacemi. Použijte také podkladový materiál v podobě nejrůznějších tabulek a grafů nebo třeba časosběrných videí pro srovnání situace před a po.
6. Připojte klientovo doporučení a CTA
Jak napsat závěr? Podělte se o klientovo doporučení a případné rady určené osobám nebo podnikům v podobné situaci, v jaké se klient před využitím vašich služeb sám nacházel.
Nezapomeňte připojit CTA neboli výzvu k akci. Může jít například o výzvu k sjednání nezávazné konzultace nebo k přečtení dalších případových studií.
Tip: Možná vás bude zajímat, jak navrhnout CTA neboli výzvu k akci.
Myslete také na to, že každou případovou studii musí před publikací schválit samotný klient. Jen tak můžete předejít nedorozumění a špatným formulacím.
Ideální délka případové studie
V tomto případě neexistuje konkrétní počet slov. Vždy záleží na odvětví i komplexnosti řešeného problému. Důležité je, aby studie pokryla všechno důležité a zároveň se vyhnula zbytečnému odbíhání od tématu nebo opakování už jednou zmíněného.
Nejdelší by měla být část, která rozebírá výsledky a přínosy.
Co s hotovou studií? Ukažte ji světu
Případová studie samozřejmě nesmí chybět na vašem webu. Pokud plánujete případové studie psát pravidelně, je nejlepší vytvořit speciální rubriku, prezentovat je ale můžete i na blogu. Obzvlášť přesvědčivé a dobře znějící citace se můžou objevit i na homepage.
O studii byste měli dát vědět i sledujícím na vašich sociálních sítích (největší úspěch zřejmě sklidí na síti LinkedIn) a odběratelům newsletteru. Využijete ji ale i jako materiál do firemního katalogu nebo jako základ PR článku.
Potřebujete napsat případovou studii, která dokonale odprezentuje vaši práci?
Máte skvělý produkt i spokojené zákazníky, ale nemáte čas nebo si netroufáte na sepsání případové studie? Žádný problém, od toho jsou tady naši zkušení copywriteři. Případových studií jsme napsali už desítky a dobře víme, jak na to – přesvědčte se sami. Na vás bude jen závěrečná kontrola. Ozvěte se nám pro nezávaznou nabídku a ušetřete si starosti.