Je libo šálek SEO?
Podobně jako když si chcete připravit tu nejkvalitnější kávu, je dobré zjistit si nejprve jednotlivé možnosti její přípravy a následně dle toho nakoupit ten nejvhodnější nástroj. Jestli si vyberete french press, moka konvici nebo rovnou kávovar, se pravděpodobně rozhodnete na základě referencí, náročnosti přípravy a taky podle druhu vaší kávy. Něco ovlivnit můžete (např. jakou kávu koupíte a jakou barvu bude mít kávovar), něco ne (voda se vaří při 100 °C).
Stejně tak můžete optimalizovat SEO, aby se váš produkt zobrazoval na předních příčkách SERPu, a toto místo můžete získat v různých pozicích. Záleží na tom, jak správně použijete strukturovaná data a jak váš web bude relevantní k vyhledávanému dotazu. To můžete ovlivnit kvalitním webovým obsahem a zakomponováním klíčových slov. Některé zobrazované informace na stránce vyhledávání ale optimalizovat nejde – jsou to data převzatá přímo ze společnosti Google nebo jejích partnerů. Tím si však nekažte náladu... i Google dokáže být dobrý barista.
Tip: Chcete vědět, jak funguje Google? Přečtěte si o statistikách vyhledávání na Googlu.
Rozcestí jménem SERP – kudy kam?
Umístění obsahu v předních příčkách SERPu je jedním z předpokladů pro zvýšení návštěvnosti vašich stránek. Uživateli se nabízí různé druhy vyhledávačů, přičemž mezi top trojku používaných v ČR patří Google, Seznam a Bing. Všechny fungují v principu stejně – na zadané klíčové slovo nabídnou relevantní obsah, tedy seznam odkazů na různé weby. Ale pozor, ne vždy se musí jednat jen o text.
Standardně se na jedné SERP zobrazí směsice organických výsledků a placených reklam. Poměr bývá 1–4 placených inzerátů zobrazujících se ve výsledcích vyhledávání jako první ku 10 organickým (přirozeným). Když se zadaným dotazem souvisí víc konkurenčních výrazů, zobrazí se další tři placené odkazy v dolní části stránky.
Zaplatíš a dostaneš?
Zaplacená reklama a přední místo vám ještě nemusí zaručit dosažení vytoužených cílů – obecně můžeme říct, že pro mnoho uživatelů jsou důvěryhodnější neplacené výsledky. Pokud se vejdete do první strany, máte rozhodně vyšší pravděpodobnost na zasažení cílové skupiny. Čas jsou totiž peníze a málokomu se chce ztrácet zdlouhavým vyhledáváním a prodíráním se internetovým obsahem až do zapomenutých končin SERPu.
Jak to tedy funguje?
Placené reklamy se nakupují přes systémy PPC a jejich pozice se odvíjí od nastaveného CPC (cost per click) a skóre kvality, do kterého spadá očekávaná míra prokliku, relevance reklamy, dojem ze vstupní stránky, očekávaný účinek rozšíření a podobně.
Obecně se výsledky vyhledávání zobrazují na základě shody vyhledávacího dotazu a klíčových slov použitých na webu. Zadaný dotaz demonstruje to, co potenciální zákazník řeší. Může to být například oblast, do které spadá hledaný produkt, nebo konkrétní značka/typ výrobku.
Tip: Přečtěte si, jak podpořit svůj e-shop pomocí SEO.
Jaká pozice a formát výsledku vyhledávání je z hlediska relevance nejlepší? Odpoví vám náš SEO specialista Milan
Milan Fafek
Obecně lze požadovat za nejlepší pozici tu nejvyšší možnou vzhledem k charakteru doručovaného obsahu. Čím vyšší pozice, tím je vyšší pravděpodobnost uspokojivé celkové míry prokliku na cílovou stránku (je potřeba zohlednit i další SEO faktory) a následné dokončení konverze.
Nejvyšší možná nultá pozice, tedy featured snippet, je pro tyto účely nejvhodnější. Mezi další dobré pozice můžeme řadit pozice 1. až 3. Ostatní, tedy 4. až 10. pozice, jsou stále viditelné na 1. straně SERPu a mají další potenciál k optimalizaci.
V posledních měsících Google v USA testuje scrollování v SERPu bez výše zmíněného stránkování. Uvidíme, jaký bude mít úspěch, a zda ho bude implementovat i pro evropský trh.
Jednotlivé formáty – proti gustu, žádný dišputát...
Kromě rozdělení obsahu na placený a organický můžeme výsledky ve vyhledávačích definovat a rozlišovat podle obsazené pozice a formátu. Nemusíte se spokojit pouze s obyčejnou textovou formou, Google může jako odpověď pro vyhledávání použít více atraktivní podoby jako jsou obrázky nebo videa, a vy tak máte možnost být víc vidět.
1. Obrázky
Obrázky produktů (takzvané výsledky nákupu) se zobrazují zpravidla nahoře nad organickými obsahy, nově od roku 2009 se můžou umístit taky napravo vedle výsledků – nejčastěji formou carouselu, což je pohyblivý soubor obrázků. Obrázky můžete doplnit o informace o ceně, recenzemi a ohodnocením ve formě hvězdiček.
Pokud je hledaný dotaz příliš nespecifický a nejedná se o konkrétní produkt, Google nabídne sady svých Google obrázků.
2. Informační panely a karty
Další oblíbenou formou jsou informační panely (takzvaný panel znalostí) nebo informační karty, v případě, že uživatel hledá konkrétní firmu. Tady ale pozor – vyhledávače často zobrazují informace, které jsou ve veřejné doméně, nejde je tedy ovlivnit a optimalizovat. Můžete si ale upravit informační kartu své společnosti, to znamená přidat kontaktní údaje, otevírací dobu, recenze nebo FAQ.
3. Local pack
Když zákazník hledá na mobilním zařízení, například nějakou lokální službu nebo firmu, Google zobrazí v SERP lokální (místní) data obsahující informace o cenách, kontaktech, adrese nebo odkaz na web. Tato data zabírají přední příčku na vyhledávací stránce na vrcholu organických výsledků.
4. Videa
Dalším formátem, který se nabízí, jsou videa. Nejčastěji se jedná o videoobsahy z Youtube, ale můžou se zobrazit i jiné servery.
5. Odkazy na podstránky
Při vyhledávání konkrétní firmy může uživatel narazit také na odkazy na podstránky, které teoreticky zvyšují atraktivitu dané značky a možnost potenciálního kliku. V SERP může být zobrazeno celkem až 10 odkazů ve dvou sloupcích. Tento formát vám zaručí místo v TOP 5 organických výsledcích.
6. Featured snippets
Pojďme si na závěr představit speciální formu, vytouženou metu každé firmy, a tou je takzvaný featured snippet, neboli privilegovaný výsledek. Jedná se o úryvek (snippet), který shrnuje odpověď na vyhledávaný dotaz od autoritativní webové stránky. K němu se ukazuje taky název a příslušné URL stránky. Nemusí se jednat pouze o vybraný text z těla webu (většinou se jedná o celý odstavec), ale mohou to být i tabulky či seznamy. Tyto odpovědi zaručují téměř jistý proklik a jednoznačně první místo v SERP – jedná se o takzvanou nultou pozici.
Jako příklad jsme pro vás vybrali nic jiného než oblíbený zdroj informací, Wikipedii:
Tuning jménem SEM marketing...
Věříme, že jsme vám pomohli zorientovat se v problematice SEM (Search engine marketingu), a získali jste základní přehled o tom, jaké máte možnosti, co se týče optimalizace výsledků vyhledávání. Dobré umístění a vhodně zvolený formát výsledku SERPu je určitě předpokladem pro úspěšnou kampaň a zvýšení míry prokliku na váš web. Není to ale všechno. Pokud chcete mít opravdu dlouhodobé výsledky, je dobré myslet komplexně.
Naši SEO specialisté vám pomůžou s celkovou optimalizací a nastavením všech marketingových procesů. Nemusíte vše zvládnout sami, být odborníci na každou oblast a nechat si zavařit hlavu nebo při nejmenším přijít o několik nervových spojení. Můžete úkoly, se kterými si nevíte rady, nechat na nás. Jsme tu od toho.