Marketing  |  Přečteno 1239 x
6. 11. 2023

Co je to affiliate marketing a jak s ním podpoříte svoje podnikání?

Představte si online marketing, kdy neplatíte za žádný proklik nebo zobrazení, které nevede k prodeji. Líbí se vám takový koncept? Tak pozorně čtěte, protože přesně tohle nabízí affiliate marketing. Prozradíme vám, jak s affiliate marketingem začít, jak může vypadat v praxi i jeho hlavní výhody. 

banner

Co je affiliate marketing? 

Affiliate marketing je efektivní forma online marketingu, která funguje na bázi partnerství a provizí, proto se někdy můžete setkat také s pojmem partnerský marketing. Podstatou je spolupráce mezi affiliate partnerem a inzerentem. 

Tip: Chcete se dozvědět víc o online marketingu? Přečtěte si článek, kde se dozvíte, jaké existují druhy online marketingu a jak fungují

 

V čem je affiliate marketing jedinečný? 

V první řadě je důležité zmínit, že se jedná o výkonnostní formu marketingu. U klasického výkonnostního marketingu inzerent zpravidla platí za klik nebo zobrazení. U affiliate marketingu ale inzerent platí až za uskutečněnou konverzi

Konverzí se v tomto případě rozumí požadovaná akce, kterou provádí návštěvník nebo zákazník na základě doporučení affiliate partnera. Tato akce může mít různé formy, a to v závislosti na strategiích inzerenta. Velmi často onou konverzí bývá prodej produktu nebo služby, ale může jít například i o registraci nového zákazníka, vyplnění poptávkového formuláře, přihlášení k odběru newsletteru nebo stažení aplikace

Tip: Přečtěte si, pomocí kterých konverzních metrik nejlépe změříte svůj úspěch

 

Kdo jsou hlavní aktéři affiliate marketingu? 

Mezi hlavní aktéry patří: 

  • Affiliate partner: Může to být jednotlivec nebo společnost, která spolupracuje s inzerentem a pomáhá mu propagovat jeho produkty nebo služby prostřednictvím svých marketingových aktivit. Affiliate partner tedy funguje jako prostředník mezi prodejcem a potenciálními zákazníky. 

Příklady affiliate partnerů – bloggeři, influenceři na sociálních sítích, vlastníci webových stránek, srovnávací weby, nákupní portály, recenzní weby a další. 

  • Inzerent: Je osoba nebo společnost, která nabízí produkty a služby. Spoluprací s partnerem získává propagační prostor, popřípadě „prodejce“ a tím i možnost díky affiliate marketingu prodat více a zvýšit své zisky. 
  • Zákazník: V affiliate marketingu je zákazník ten, kdo provede požadovanou konverzi prostřednictvím affiliate odkazů nebo doporučení affiliate partnerů. Díky každé takové provedené konverzi získá partner provizi. 

 

Jak může affiliate marketing vypadat v praxi? 

Seznamte se s Honzou. Honza je vášnivý cestovatel a autor cestovatelského blogu, kam píše své zážitky z výprav. Protože cestuje už celkem dlouho a v psaní není úplně levý, jeho články získaly na oblíbenosti a blog má celkem vysokou návštěvnost. 

Na druhé straně je společnost – online rezervační portál pro hotely, který provozuje affiliate program. Honza objeví možnost se do affiliate partner programu zaregistrovat, na nic nečeká a přihlásí se. Společnosti se jeho cestovatelský blog líbí, a tak se rozhodnou spolupráci navázat. V tu chvíli se Honza, potažmo jeho web, stává affiliate partnerem. Obdrží unikátní affiliate odkazy k propagaci hotelů na jeho blogu. 

Při psaní dalšího článku Honza ke každému doporučenému hotelu vloží affilite link, který návštěvníci blogu mohou použít k rezervaci ubytování. Když návštěvník blogu Lukáš klikne na affiliate link a zarezervuje si hotel na portálu, Honza získá provizi z této rezervace. 

Honza má dokonce možnost sledovat výkonnost svých affiliate odkazů a provizí pomocí nástrojů poskytovaných rezervačním portálem nebo affiliate marketingovou sítí. Protože je Honza šikovný, získaná data si zanalyzuje a určí, které destinace a hotely mají nejlepší výsledky. Díky tomu může upravovat obsah tak, aby lépe oslovil svou cílovou skupinu cestovatelů. Je to win-win situace, Honza obdrží vyšší provize a online rezervační portál pro hotely získá způsob, jak více prodávat díky affiliate marketingu. 

Tip: Chcete mít úspěšný blog stejně jako Honza? Pak si určitě přečtěte návod, kde se dozvíte, jak psát články, které budou čtenáře bavit a vyhledávače doporučovat. Nebo to nechte na nás a my vám s tvorbou článků na blogu pomůžeme

 

Jakou roli hrají cookies? 

V případě Honzy a jeho cestovatelského blogu pracujeme s variantou, že návštěvník webu po kliknutí na affiliate link ihned provede rezervaci ubytování (požadovanou konverzi). Co když si ale hotel prohlédne, ale zarezervuje ho až příští týden – potom, co se poradí se svojí partnerkou? Získá i tak Honza provizi?  

A právě v tuto chvíli přichází na scénu soubory cookies, které hrají klíčovou roli při sledování a zaznamenávání provizí pro affiliate partnery. Jak to funguje?  

Poté, co Lukáš kliknul na webu na affiliate link, se do jeho internetového prohlížeče umístí cookie. Ta obsahuje informace, které identifikují konkrétního affiliate partnera, v tomto případě Honzu, a také informace o tom, že Lukáše přivedl na stránku pro rezervaci hotelu Honzův odkaz. Cookie tyto data uchovává přibližně po dobu 30 dnů. Pokud se během této doby Lukáš na web vrátí a zarezervuje si hotel, cookie zaznamená tuto akci a započítá konverzi Honzovi, který pak získá provizi.  

Jediný zádrhel by mohl nastat ve chvíli, pokud by Lukáš neměl ve svém prohlížeči povolenou funkci cookies, bez té totiž není možné dohledat, který partner přivedl Lukáše na web. 

 

Jak začít s affiliate marketingem? 

Pokud podnikáte a chtěli byste vyzkoušet možnosti affiliate marketingu, máte v podstatě dvě základní možnosti, jak na to. 

 

1. Využijte affiliate síť 

Využití affiliate sítě je rozhodně ten jednodušší způsob. Provozovatel affiliate sítě zprostředkovává inzerentům partnery, díky kterým můžou propagovat své produkty nebo služby. Účelem je společnostem usnadnit využívání affiliate marketingových programů a zajistit jejich správu. Zkrátka se jako klient nemusíte o nic starat a provozovatel vše zařídí

Jaké služby vám affiliate síť poskytne? 

  • Získávání partnerů: Sítě mají zpravidla rozsáhlé databáze potenciálních affiliate partnerů. Pomůžou vám získat vhodné partnery, kteří budou propagovat vaše produkty. 
  • Správa programu a sledování výkonu: Poskytne vám technickou infrastrukturu pro vytváření a správu affiliate systému. To zahrnuje nejen sledování výkonnosti affiliate partnerů, generování affiliate linků a marketingových materiálů, ale také technickou podporu. 
  • Zajištění plateb: Provozovatel affiliate sítě zajistí vyplácení provizí affiliate partnerům v souladu s dohodnutými pravidly. 

Využít affiliate platformu se jeví jako ideální řešení, ale jak se říká: zadarmo ani kuře nehrabe. Je tedy třeba počítat s tím, že součástí služby jsou poplatky za zprostředkování. To znamená, že provozovatel affiliate sítě si také nárokuje část provize z uskutečněných konverzí. Ve výsledku tedy jako inzerent platíte dvojí provizi – partnerovi (za zprostředkování prodeje) a affiliate síti (za zprostředkování partnera). 

 

2. Rozjeďte to po vlastní ose 

Druhou možností je zařídit si vše sám podle sebe. Už z logiky věci vyplývá, že vás to bude stát mnohem více energie a času. Co všechno musíte zařídit? 

  • Hlavním rozdílem je, že si budete muset napřímo sehnat partnery, což bez dobré propagace vašeho affiliate programu může být celkem oříšek.  
  • Veškerá komunikace a nastavení spolupráce s partnery bude taky na vás, včetně domlouvání a vyplácení provizí.  
  • Další výzvou může být celkové nastavení affiliate kampaně, včetně její správy, zaznamenávání konverzí, volby vhodných nástrojů pro sledování výkonu kampaně a dalších potřebných aktivit. 

Tip: Se správou kampaně vám může pomoct provizní software. Takové softwary poskytují přehledy a statistiky o uskutečněných konverzích, historii plateb a možnost si stáhnout reklamní materiály. 

Hlavní výhodou je, že nemusíte platit provize affiliate síti, ale pouze partnerovi. Tím ušetříte značnou část výdajů. Pokud na druhou stranu s affiliate marketingem teprve začínáte, možná pro vás bude problém kampaň správně nastavit, průběžně vyhodnocovat a optimalizovat.  

 

Jaké jsou hlavní výhody affiliate marketingu? 

Tou hlavní výhodou je bezesporu úspora nákladů na reklamu a zároveň jejich optimalizace. Jako inzerent platíte pouze za skutečné výsledky, tedy za provedené konverze. Díky tomu si můžete být jistí, že jste finanční prostředky investovali efektivně.  

Spolupráce funguje formou provizí za uskutečněné konverze, díky tomu víte, že vaši partneři jsou dostatečně motivovaní k tomu, aby jejich propagace fungovala co nejlépe. 

Další výhodou je zvýšení dosahu, a tím i získání nových zákazníků. Affiliate partneři propagují vaše produkty na různých platformách, a tak se dostanou i k lidem, kteří by si jinak vaše produkty sami od sebe nevyhledali.  

Tip: Existují i další způsoby, jak můžete zvýšit svůj dosah. Buďte na internetu vidět díky SEO a analýze klíčových slov. U nás v myTimi jsme na SEO odborníci a rádi provedeme důkladnou SEO analýzu a zoptimalizujeme váš web

 

Má affiliate marketing nějaké nevýhody? 

Byť by se na první pohled mohlo zdát, že jde o bezchybný způsob online marketingu, i tady platí, že každá mince má dvě strany. 

Hlavní nevýhoda spočívá v tom, že vy, jako inzerent, se musíte dělit o marži s affiliate partnerem.  

Pokud se rozhodnete nevyužít affiliate síť, je potřeba počítat s tím, že vytvoření a správa programu je velmi náročná. To samé platí pro komunikaci s affiliate partnery. Pokud naopak využijete affiliate síť, může být hlavní nevýhodou příliš vysoká cena za konverzi. V takovém případě se totiž nebudete dělit o marži pouze s affiliate partnerem, ale i s affiliate sítí, která vše zprostředkovává.  

Dalším potenciálním úskalím je nepřesná nebo nepřiměřená prezentace produktů a služeb, které nabízíte. Jako inzerent totiž nemáte úplnou kontrolu nad obsahem, který affiliate partneři vytvářejí a publikují. 

 

Chcete online marketing, který nakopne vaše podnikání? 

Neláká vás jako inzerenta představa dělit se s někým dalším o marži? V myTimi vám pomůžeme vytvořit takový marketing, abyste affiliate způsob využívat nemuseli. Jestli jste ale v roli affiliate partnera a chcete, aby vám affiliate marketing konečně vydělával, postaráme se o zvýšení návštěvnosti vašeho webu

 

 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy