Co je akvizice?
Pokud se už nějakou dobu pohybujete v managementu, marketingu či byznysu, pravděpodobně jste se setkali se slovem akvizice. Co to je? Tento termín má ve skutečnosti dva významy:
1. Akvizice podniku
V ekonomice akvizice znamená převzetí podniku. K akvizici tedy dochází, když jeden podnik koupí druhý. Oba podniky pak fungují pod jedním brandem.
Často zmiňovaným termínem v této souvislosti je také fúze – splynutí dvou podniků. Od akvizice se liší tím, že v tomto případě oba brandy zaniknou a vznikne jeden nový, společný.
Horizontální a vertikální akvizice
Akvizici i fúzi můžeme rozdělit na horizontální a vertikální. Horizontální akvizicí se rozumí, že se spojí dva podniky ze stejného nebo podobného odvětví – například výrobce sportovní obuvi koupí výrobce sandálů.
Vertikální akvizice znamená, že podnik koupí firmu, která je pro něj dodavatelem nebo odběratelem. Nejznámějším českým příkladem je Tomáš Baťa. Nejen, že vyráběl boty, ale také založil obchody, v nichž je pak prodával, textilku, v níž do nich vyráběl tkaničky, a elektrárnu, která mu vytvářela energii k výrobě.
2. Akvizice zákazníků
V marketingu je význam slova akvizice trochu odlišný, i když také jeho definice by začínala slovy „získání“ nebo „nabytí“. Akvizice v marketingovém smyslu znamená získávání zákazníků.
Tip: Přečtěte si, jak probíhá akvizice zákazníků krok po kroku.
Příklady akvizice zákazníků
Příkladem akvizice v marketingu je třeba PPC reklama. Tu pohodlně nastavíte v online nástroji, jako je Google Ads nebo Sklik, a pak už vám stačí jen čekat. Zákazníci, kteří budou hledat daný produkt, ve výsledcích vyhledávání narazí na vaši reklamu, kliknou na ni a dostanou se na váš web, kde si produkt koupí.
Dalším příkladem akvizice, tentokrát v obchodu, je cold calling. Takzvané „navolávání studených kontaktů“ spočívá v tom, že obvoláváte kontakty ze své databáze a snažíte se je přesvědčit k prodeji, domluvení schůzky nebo jinému cíli, který jste si vytyčili.
19 kanálů pro akvizici
Akviziční kanály se dělí na inbound a outbound. Outbound kanály jsou ty, jejichž prostřednictvím přímo oslovujete zákazníky. Inbound kanály naopak cílí na zákazníky, kteří vás vyhledávají sami od sebe.
Celkem akvizičních kanálů existuje 19:
1. content marketing (známý také jako obsahový marketing)
2. Search Engine Marketing (obvykle známý také jako PPC)
3. PR
4. unconventional PR
5. virální marketing
6. SEO
8. inženýrství jako marketing
9. targeting blogs
10. využití existující platformy
11. webináře a školení
12. sales
13. business development
14. affiliation
15. offline reklamy (outbound)
16. offline školení a události
17. community building
18. veletrhy
19. display reklamy na sociálních sítích (obvykle outbound)
Detailní informace o všech akvizičních kanálech se dozvíte v článku Outbound vs. inbound marketing: Který distribuční kanál vybrat?
Kolik by akvizice měla stát?
Cena akvizice by vždy měla být nižší než marže – v opačném případě se vám získávání zákazníků nevyplatí. Spočítat byste si měli také celoživotní hodnotu zákazníků. Díky té zjistíte, kolik peněz vám přinese jeden zákazník a budete schopní odvodit, kolik do jeho akvizice můžete investovat.
O tom, jak celá matematika funguje, si přečtěte v článku Jak nastavit správnou akvizici tak, aby vás nezruinovala.
S akvizicí zákazníků vám můžeme pomoci
Akvizice zákazníků je pro většinu podnikatelů boj. Zaprvé je obtížné sestavit efektivní strategii získávání zákazníků, zadruhé se téměř nikomu nechce celý den strávit navoláváním kontaktů. S obojím vám můžeme pomoci.
Jak to funguje?
Sedneme si s vámi – klidně online – a detailně probereme vaši situaci. Poté navrhneme vhodné akviziční kanály a pustíme se do toho. Pomůžeme vám s:
- obepisováním a navoláváním kontaktů
- PPC reklamou
- tvorbou webu
- propagací na sociálních sítích
- a spoustou dalšího
Prohlédněte si naše služby a řekněte si o konzultaci zdarma.