Obchod a strategie  |  Přečteno 15667 x
7. 3. 2022

Co je akvizice? Definice a příklady

Slovo akvizice má dva různé významy. Které to jsou? Přečtěte si naše vysvětlení včetně příkladů z praxe.

banner

 
Co je akvizice? 

 Pokud se už nějakou dobu pohybujete v managementu, marketingu či byznysu, pravděpodobně jste se setkali se slovem akvizice. Co to je? Tento termín má ve skutečnosti dva významy: 

    

1. Akvizice podniku 

 V ekonomice akvizice znamená převzetí podniku. K akvizici tedy dochází, když jeden podnik koupí druhý. Oba podniky pak fungují pod jedním brandem.   

Často zmiňovaným termínem v této souvislosti je také fúze – splynutí dvou podniků. Od akvizice se liší tím, že v tomto případě oba brandy zaniknou a vznikne jeden nový, společný. 

  

Horizontální a vertikální akvizice 

Akvizici i fúzi můžeme rozdělit na horizontální a vertikální. Horizontální akvizicí se rozumí, že se spojí dva podniky ze stejného nebo podobného odvětví – například výrobce sportovní obuvi koupí výrobce sandálů. 

Vertikální akvizice znamená, že podnik koupí firmu, která je pro něj dodavatelem nebo odběratelem. Nejznámějším českým příkladem je Tomáš Baťa. Nejen, že vyráběl boty, ale také založil obchody, v nichž je pak prodával, textilku, v níž do nich vyráběl tkaničky, a elektrárnu, která mu vytvářela energii k výrobě. 

  

2. Akvizice zákazníků  

 V marketingu je význam slova akvizice trochu odlišný, i když také jeho definice by začínala slovy „získání“ nebo „nabytí“. Akvizice v marketingovém smyslu znamená získávání zákazníků.  

 Tip: Přečtěte si, jak probíhá akvizice zákazníků krok po kroku

  

Příklady akvizice zákazníků 

Příkladem akvizice v marketingu je třeba PPC reklama. Tu pohodlně nastavíte v online nástroji, jako je Google Ads nebo Sklik, a pak už vám stačí jen čekat. Zákazníci, kteří budou hledat daný produkt, ve výsledcích vyhledávání narazí na vaši reklamu, kliknou na ni a dostanou se na váš web, kde si produkt koupí.

Dalším příkladem akvizice, tentokrát v obchodu, je cold calling. Takzvané „navolávání studených kontaktů“ spočívá v tom, že obvoláváte kontakty ze své databáze a snažíte se je přesvědčit k prodeji, domluvení schůzky nebo jinému cíli, který jste si vytyčili. 

    

19 kanálů pro akvizici 

Akviziční kanály se dělí na inbound a outbound. Outbound kanály jsou ty, jejichž prostřednictvím přímo oslovujete zákazníky. Inbound kanály naopak cílí na zákazníky, kteří vás vyhledávají sami od sebe. 

  

Celkem akvizičních kanálů existuje 19: 

1. content marketing (známý také jako obsahový marketing) 

2. Search Engine Marketing (obvykle známý také jako PPC) 

3. PR 

4. unconventional PR 

5. virální marketing 

6. SEO  

7. e-mail marketing 

8. inženýrství jako marketing 

9. targeting blogs 

10. využití existující platformy 

11. webináře a školení 

12. sales 

13. business development 

14. affiliation 

15. offline reklamy (outbound) 

16. offline školení a události 

17. community building 

18. veletrhy 

19. display reklamy na sociálních sítích (obvykle outbound) 

  

Detailní informace o všech akvizičních kanálech se dozvíte v článku Outbound vs. inbound marketing: Který distribuční kanál vybrat? 

  

Kolik by akvizice měla stát?  

Cena akvizice by vždy měla být nižší než marže – v opačném případě se vám získávání zákazníků nevyplatí. Spočítat byste si měli také celoživotní hodnotu zákazníků. Díky té zjistíte, kolik peněz vám přinese jeden zákazník a budete schopní odvodit, kolik do jeho akvizice můžete investovat. 

O tom, jak celá matematika funguje, si přečtěte v článku Jak nastavit správnou akvizici tak, aby vás nezruinovala

  

S akvizicí zákazníků vám můžeme pomoci 

Akvizice zákazníků je pro většinu podnikatelů boj. Zaprvé je obtížné sestavit efektivní strategii získávání zákazníků, zadruhé se téměř nikomu nechce celý den strávit navoláváním kontaktů. S obojím vám můžeme pomoci

 

Jak to funguje? 

Sedneme si s vámi – klidně online – a detailně probereme vaši situaci. Poté navrhneme vhodné akviziční kanály a pustíme se do toho. Pomůžeme vám s: 

Prohlédněte si naše služby a řekněte si o konzultaci zdarma.  

 

 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy