Co znamená PR?
Zkratka PR vznikla z anglického spojení Public Relations, v překladu tedy vztahy s veřejností. A to je přesně to, čím se zabývá. Cílem PR je vybudovat a udržet pozitivní vztah mezi organizací a veřejností. A co vše si můžete pod tímto spojením představit?
- Budování důvěry a loajality: Každý fungující vztah by měl být založený na důvěře a loajalitě. To pro společnosti platí také. Udržovat kvalitní vztahy se zákazníky, zaměstnanci, akcionáři, dodavateli a celkově s veřejností je pro úspěch firmy klíčové.
- Zvýšení povědomí o značce: Cílem PR aktivit, narozdíl od marketingu, není primárně zvýšit prodeje a zisky. Cílem je vybudovat dobrou image značky a organizace a získat pozornost cílové skupiny. Což ale pak samozřejmě může následně vést k získání nových zákazníků.
Tip: Chcete mít úspěšnou značku, kterou budou lidé milovat? Podívejte se, jak udělat z vaší značky love brand.
- Ochrana reputace: Jedním z cílů PR je zajistit organizaci dobrou reputaci. A to zejména ve chvíli, kdy je ohrožená. Z nějakého důvodu se negativní zprávy a přešlapy šíří rychleji a dál než ty pozitivní. A právě v takové chvíli nastupuje na řadu PR specialista, jehož úkolem je na vzniklou negativní situaci rychle reagovat a minimalizovat případné škody.
- Vylepšení komunikace: Správná komunikace je základem dobrých vztahů. Transparentnost a otevřenost organizace, ať už směrem k veřejnosti, nebo směrem ke svým zaměstnancům, přináší pozitivní ohlasy. Interní komunikace může přispět ke zvýšení zaměstnanecké spokojenosti a angažovanosti a externí komunikace může vést k zvýšení loajality zákazníků.
Co vše spadá pod PR?
Chcete, aby vaše firma měla skvěle pokryté PR? Pak se podívejte, jaké oblasti byste neměli opomenout.
Media Relations
Pod pojmem vztahy s médii si můžete představit komunikaci s novináři, redaktory a dalšími zástupci médií. Pro firmu jsou důležité dvě věci. Zaprvé vybrat si relevantní média, která zajistí kvalitní mediální pokrytí. Zadruhé mít připravené informace, které s nimi bude chtít sdílet. Informace by měli být zajímavé a umět zajmout tak, aby se organizace dostala do povědomí a získala tak pozornost široké veřejnosti.
Mezi nástroje PR, které se běžně využívají v rámci media relations, patří:
- tisková zpráva
- rozhovory s novináři
- press trip
- tisková konference
- briefing
Government Relations
Další oblastí PR jsou vztahy s vládními institucemi, politickými stranami a dalšími subjekty v rámci veřejné správy. Udržování a budování vztahů s těmito institucemi může vaší společnosti přinést několik výhod – například v podobě podpory zájmů společnosti a vytvoření příznivého prostředí pro podnikání.
Public affairs
Neziskové organizace mohou mít velký vliv na veřejné mínění a vnímání společnosti. Proto je důležité se v rámci PR kampaně věnovat také vztahu s nimi.
Ukažte, že se vaše firma zajímá o současné společenské problémy. Podpora neziskových organizací spadá pod společenskou odpovědnost firem, a to je v dnešní době velké téma. Společnost, která se zajímá o životní prostředí, ochranu přírody, lidská práva a další podobná témata je v očích veřejnosti oblíbená.
Vztah se zaměstnanci
Možná by vás ani nenapadlo, že vztah se zaměstnanci je součástí PR, ale je to tak. Dokonce jde o velmi důležitou součást, protože zaměstnanci reprezentují společnost a jsou její tváří.
Spokojení a informovaní pracovníci jsou vůči firmě více loajální a také napomáhají k šíření dobré pověsti.
PR nástroje, které můžete v rámci interní komunikace využít jsou:
- interní webové stránky
- firemní zpravodaj
- meetingy
- teambuildingové aktivity
Tip: Přečtěte si, jakých 5 kroků, vám pomůže vybudovat atraktivní značku zaměstnavatele.
Jaké jsou hlavní výhody native PR podle Lucky Soós, která se u nás věnuje PR, sales nebo HR?
Lucie Soós
Neplacená PR propagace přináší především zvýšení důvěryhodnosti značky a samotného majitele, ukazuje odbornost a expertizu veřejnosti v rámci nabízených služeb či produktů. Mimo jiné zasahuje zákazníka ve fázi, kdy chce koupit produkt nebo objednat službu, ale potřebuje ten finální "push", tím pádem uzavírá celé kolo atribuce v rámci získaní zákazníka.
Jaký je vztah mezi PR a marketingem?
Jedním slovem – blízký. Obě tyto oblasti se věnují komunikaci s cílovou skupinou a navzájem se prolínají a doplňují. Jsou mezi nimi ale určité rozdíly, které je dobré znát a mít na paměti – například při plánování PR kampaně.
Hlavním rozdílem je způsob komunikace. Zatímco marketingová komunikace spočívá v propagaci produktů nebo služeb, PR komunikace se zaměřuje na budování dobrých vztahů. Účelem marketingu je oslovit přímo koncového zákazníka, ale PR na to jde oklikou přes třetí strany, jako jsou média, vládní instituce, neziskové organizace a další.
Dobrým příkladem je native PR. Cílem je vytvořit takový obsah, který bude pro čtenáře přínosný a zajímavý, ale nebude vypadat jako tradiční reklama. Skvěle můžou fungovat například blogové články nebo videa.
Chtěli byste kvalitní PR kampaň? Pomůžeme vám
Už je asi jasné, že PR není o napsání jedné tiskové zprávy, ale že jde o celou řadu aktivit. Je důležité, aby tyto aktivity byly dobře naplánované, zkoordinované a aby opravdu vedly k vytyčeným cílům. Ať už si přejete v rámci PR kampaně posílit reputaci firmy, nebo podpořit nový projekt, obraťte se na nás.
Postaráme se o vaše PR od A do Z. Navíc nejsme jen PR agentura, ale specializujeme se i na další oblasti marketingu. Díky tomu jsme schopní PR propojit s vašimi dalšími marketingovými aktivitami a zvýšit tak jejich efektivitu.