Jakým směrem společnost míří?
Internet za roky své existence ušel pořádný kus cesty. Od malé skupinky nadšenců pracujících v CERNu vyrostl až do dnešní podoby, do prakticky nepostradatelné součásti moderní společnosti, na které se staví celý světový řád. Nynější podoba webu má označení 2.0. S příchodem nových technologií a čím dál větší dominancí tzv. Big Tech společností vzrůstá poptávka po změně. Centralizovaný svět ovládaný malým množstvím gigantických firem, jakými jsou Google, Meta nebo Amazon si však vybírá svou daň. Snad i proto se společnost rozhodla vydat novým směrem. Směrem, který udávají technologie schopné změnit naše pojetí internetu a pomoci lidstvu posunout se evolučně zase o kus dál. Směrem k webu 3.0.
Co je to ten web 3.0?
Záhadné, stále nejasné spojení, které by těžko někdo jasně specifikoval. Zatím nám zůstávají jen mlhavé představy, jak bude nový druh internetu fungovat. Jak tedy vypadá nynější představa toho, co je web 3.0? Prvořadě jde o web postavený na blockchainu a využívající smart contractů k jeho decentralizaci. Jak o webu 3.0 a budoucnosti internetu řekl jeden ze zakladatelů Etherea a jeden z prvních lidí, kteří pojem web 3.0 rozšířili, Gavin Wood:
„Můžeme očekávat méně důvěry, více pravdy.“
Jeho prohlášení naráží na fakt, že nyní musíme důvěřovat centralizovaným gigantům a ostatním zprostředkovatelům, kteří vlastní naše data (mnohdy velmi citlivá) a spoléhat se, že je nezneužijí. V novém pojetí internetu by mělo jít především o to, že svá data vlastníte vy sami a pouze je zprostředkovatelům poskytujete. Zabezpečení bude na prvním místě, tím pádem nebude potřeba tolik důvěry poskytované třetím stranám. Naopak bude vše postavené na skutečném vlastnictví dat, tedy bychom se nemuseli obávat lživých informací o jejich vlastnictví.
Decentralizace je ale pouze stavebním kamenem webu 3.0. Nosnými pilíři k budou machine learning (ML) a umělá inteligence (AI), které mají změnit smysl internetu. Abychom to lépe pochopili, pojďme si stručně představit, o čem byli předchozí verze, tedy web 1.0 a nynější fáze web 2.0.
Historie používání internetu v kostce
Internet, jak ho známe, je tu s námi už přes 30 let. Pojďme si stručně představit jeho vývoj:
Web 1.0 a počátky internetu
World wide web založil v roce 1989 počítačový vědec Tim Berners-Lee při práci v CERNu. Hlavními technologiemi Webu 1.0 bylo HTML (HyperText Markup Language), HTTP (HyperText Transfer Protocol) a URL (Uniform Resource Locator). Web 1.0, jak ho nyní nazýváme, se datuje až do roku 2005 a jeho hlavní charakteristikou bylo statické hledání, třídění a konzumace informací. Webové stránky sloužily převážně jako digitální noviny, časopisy a letáky s vybranými informacemi.
Web 2.0 a sociální revoluce internetu
Ze statického webu 1.0 se začala spíše evolucí než revolucí proměňovat nová podoba. Z dřívějších BTS a statických diskusních webů začaly vznikat první blogy, chaty a diskuze. S přibývajícím zájmem o komunikaci to vyústilo až do podoby prvních sociálních sítí. Charakteristika webu 2.0 spočívá také v rozvoji hardwaru a novému způsobu konzumace obsahu internetu přes mobilní telefony a jiná přenositelná zařízení.
Web 2.0 je takový internet, který většina z nás zná nejlépe. Jde především o komunitní a komunikační nástroj, který v mnohém potírá hranice a propojuje celý svět. Jeho hlavní dominantou je centralizace. Společnosti jako Meta (dříve Facebook), Google, Microsoft, Amazon, ale třeba i Wikipedia se staly hlavními giganty a zástupci webu 2.0. Mezi důležité technologie webu 2.0 patří také cloud a rozvoj internetového obchodování.
Nová doba a nástup Webu 3.0
Úplné počátky webu 3.0, tedy teoretické úvahy o jeho podobě, můžeme datovat do roku 2012, přestože první zmínka o webu 3.0 zazněla už v roce 2006, a to od reportéra The New York Times Johna Markoffa. Web 3.0 by se měl vrátit zpět k první verzi a být opět sémantický, vymanit se tak z centralizované moci gigantů, kteří kontrolují většinu dat na internetu. Snad první vlaštovkou, která dala naději vzniku takového webu, byl vznik decentralizace za pomoci blockchainu. Společně s touto revoluční technologií se dále vyvíjela i AI a ML, obě tyto technologie hrají stejně významnou roli v pojetí webu 3.0. Jejich principem by mělo být dokonale automatické a interaktivní hledání informací.
Interakce s internetem by se měla čím dál více blížit interakci s vědomým jedincem. Internet by měl pomocí ML a automatizace postupně poznat člověka lépe, než se zná on sám. V důsledku toho mu bude nabízet ještě relevantnější a centralizovanou platformou neovlivněná data. Nepřesnosti long-tailových výrazů ve vyhledávačích budou minulostí.
Novou technologií bude také tzv. edge computing, který změní distribuci dat z datacenter blíže ke koncovým zařízením. Data budou i díky tomu mnohem lépe chráněná. V konečném důsledku bude internet součástí většiny našich činností v běžném životě. Z práce si budete moci zjistit, jaký je obsah vaší ledničky, jednoduchým povelem zorganizujete svůj výlet nebo zamknete garáž. Krom využití smart zařízení a bezpečného a automatizovaného webu na nás čeká i virtuální svět metaverse.
Jaká bude změna?
Kromě bezpečnějšího, rychlejšího a přesnějšího internetu jde především o celý koncept využívání internetu. Současně na webu 2.0 interagujete s frontendem webu, který komunikuje s jeho backendem využívajícím vlastní databáze. Celý web je umístěn na centralizovaných serverech. Web 3.0 ale nebude interagovat s podobnými servery, jak je tomu nyní. Místo nich tu bude decentralizovaný blockchain s anonymními uzly. Logika webů a aplikací bude stát na základě vývojáři vytvořených smart contractů.
Jaký bude online marketing na Webu 3.0?
V dnešní podobě internetu se online marketing soustředí především na sbírání informací o uživatelích a následné manuální nebo poloautomatizované nastavování podle relevantnosti různých skupin. Web 3.0 marketing bude mít v tomto ohledu několik zásadních změn, kterými jsou:
1. Menší zaměření na klíčová slova
Klíčová slova vychází z předpokladu, že lidé ve vyhledávačích zadávají jim podobné dotazy, díky kterým se uživatelé dostanou na vaše stránky. Stejně tak slouží v rámci indexace vyhledávačů u organického vyhledávání – nyní nejde o zadávání klíčových slov do systémů, které spouští vaši reklamu, ale rovnou o obsah klíčových slov na webu. Vyhledávače tak určují relevantnost stránky pro uživatele.
Web 3.0 bude díky automatizaci a strojovému učení zvládat nacházení těch nejrelevantnějších obsahů i bez pomocí klíčových slov v reklamních systémech. Větší důraz tak bude na samotný obsah webu, kde budou klíčová slova stále hrát svoji roli, ale komplexnost vyhledávačů bude zvládat určovat kvalitu článku i mimo ně. Může se vám tak stát, že budete mít relevantní odpověď na uživatelův dotaz bez jediného klíčového slova, který ve svém dotazu uživatel zadával, a stejně se uživateli ve vyhledávači nabídnete.
2. Plná automatizace
Už nyní lze spatřit jasný trend automatizovat v marketingu všechno, co jde. V budoucnosti to bude ale alfou a omegou marketingu. Vše bude z dostupných dat automaticky vyhodnocováno a nabízeno nejefektivněji, jak to jen půjde. Nebude potřeba nastavovat přesné demografické údaje o publiku nebo zadávat lokality uživatelů, kterým se má vaše reklama zobrazit. To vše bude automaticky vyhodnocované, stejně jako umístění vašich kampaní. Práce bude spočívat především ve sběru kvalitních dat, nastavování marketingových strategií a vytváření opravdu kvalitního contentu.
3. Personalizované a uživatelsky přívětivé
Ať jde o tón, jazyk, styl mluvy, vše bude přizpůsobeno uživateli tak, aby mu to bylo co nejpříjemnější a informace pochopil co nejlépe. Kromě toho bude taky kladen velký důraz na způsob předávání informací a komunikaci mezi webem a člověkem. Normální bude využívání hlasových vyhledávačů či velmi kvalitní komunikace obdobné dnešní Siri. Úroveň může postupně dosahovat až do podoby Samanthy ze známého sci-fi filmu Ona.
Metaverse, budoucnost Webu 3.0?
V dnešní době velmi skloňovaný pojem metaverse by mohl být jednou z forem či prostorovou výplní našeho webu 3.0, případně jeho nástupce webu 4.0. Metaverse je sdílený virtuální svět, který je designovaný jako jakási kombinace rozšířené a virtuální reality. Sloužil by k setkávání lidí, schůzkám či digitální turistice. Možností využití by bylo nepřeberně. Hodnotu metaverse musíme brát vážně, protože jí věnují a investují do ní nemalé prostředky giganti jako Meta (ne nadarmo se z Facebooku přejmenovala na Metu) nebo Microsoft. Web 3.0 bude pro metaverse tím, co mu umožní fungovat díky svému usazení na blockchainu.
Odvrácená tvář Webu 3.0
Asi jako všechno má i nová podoba internetu svá omezení a problémy. Pojďme se podívat na nevýhody webu 3.0:
- Kvůli nemožnosti updatovat web 1.0 se stane tato zastaralá verze nefunkční. Bude potřeba mnoho předělávek a vývoje k tomu, aby fungovalo, co nyní ještě funguje dobře.
- Pro masivní rozšíření bude potřeba nových technologií, které zatím nemáme k dispozici.
- K používání webu 3.0 bude za potřebí náročnějších a pokročilejších zařízení. Méně výkonné stroje nebudou moci nový internet používat. Jelikož je web 3.0 otázkou budoucnosti, dá se očekávat, že se souběžně k tomuto výkonu dostanou i méně majetní lidé.
- Web 3.0 bude náročný na pochopení, s pokročilým vývojem budou jeho funkce nové a složitější. Kdo zaspí, může mít s adaptací problémy.
Všechny body ztěžují rozšíření a akceptování nového internetu veřejností – společnost tak čeká při přechodu na novou verzi ještě hodně práce. Budoucnost s webem 3.0 se jeví jako kombinace technologií z filmů Ready Player One, Ona nebo Matrix. Za jak dlouho se k novému webu dostaneme, jestli to bude skokové, nebo se k němu budeme rok co rok přibližovat, to ani v dnešním informačně nabitém světě nikdo nedokáže říct. Berme tedy web 3.0 jako něco, k čemu společnost směřuje a jednou, se třeba stene naší realitou.
Nechte si vytvořit web, který funguje
Web 3.0 je budoucnost, ale přítomnost je nyní v kvalitním webu designovaném tak, aby se návštěvníci orientovali a vy tak plnili své cíle. Nechte si vytvořit profesionální web na míru, který bude odpovídat vašim požadavkům. Pokud máte zájem o více novinek a zajímavostí, přihlaste se k odběru newsletteru a sledujte nás na LinkedInu a Facebooku.