Jak konkurence prodává?
Začneme jednoduchým, ale užitečným trikem, který vám prozradí, jak je na tom konkurence s dosavadními prodeji. Hodí se to obzvláště v B2C segmentu. Spočívá v tom, že nakoupíte na e-shopu konkurence a z čísla objednávky vyčtete kolikátý jste letos zákazník. Nejde to sice vždy, ale většinou ano.
Příklad: obj. 22423009546 – v čísle je obvykle obsažen rok (v tomto případě tučně vyznačené 23) a následují čísla ukazují kolikátou objednávku jste právě vytvořili. Zde byste byli 9546. zákazník.
Objednávku pak můžete zrušit, nebo ji nechat a sledovat i celý proces jejího doručení a zákaznické péče.
Tip: Chcete vědět, jak objednávkový proces vnímají zákazníci u vás? Zkuste s námi mystery shopping a odhalte, kde máte mezery.
Jaké reklamní kampaně u konkurence běží?
Facebook nabízí zcela zdarma přístup do tzv. „Knihovny reklam“, kde můžete velmi jednoduše zjistit, jaké facebookové reklamní kampaně u konkurence běží. Pokud vidíte, že je některá z nich spuštěná už dlouhou dobu, je pravděpodobně úspěšná a vy se tak můžete inspirovat pro svou vlastní tvorbu.
To můžete klidně i z těch ostatních. Nebo se naopak zcela odlište a vydejte se jinou cestou. To záleží na vás. Každopádně se hodí vědět, jak s reklamou pracují a jaká klíčová slova v textu využívají.
Google představil začátkem dubna Centrum transparentnosti reklam, kde můžete špehovat konkurenci stejným způsobem, jako v Knihovně reklam.
Najdete zde všechny reklamy, které inzerenti spustili přes Google a inspirovat se jimi (případně je nahlásit, pokud je považuje za závadné). Můžete je filtrovat podle společností, témat nebo třeba lokality.
Jaký je jejich obsah webu?
Nezapomeňte ani na analýzu webové stánky. Zjistěte, jaké produkty a služby nabízí a za kolik, jestli nabízejí nějaké benefity, které vás oproti nim můžou znevýhodňovat. Může to být doprava zdarma, věrnostní program, sleva na první objednávku apod. Pak zvažte, zda jsou vaše benefity dostatečné a není potřeba je rozšířit.
Podívejte se, jaká slova a obraty používají – stejně jako u facebookových kampaní se tím můžete buď inspirovat, nebo se proti tomu vymezit.
Píšou blog? Pokud ano, o jakých tématech? Nemůžete něco z toho zpracovat i vy?
Jaké technické a analytické nástroje používají?
Po technické stránce zjistíte vše o webu přes BuiltWith. Při vaší analýze konkurence je tento špionážní nástroj jako termo vidění, radar a rentgen dohromady. Úplně zdarma vám během pár vteřin vyhodí prostě všechno, a to včetně webových serverů, platforem pro správu obsahu, reklamních sítí, analytických nástrojů, e-commerce nástrojů a dalších. Pecka, ne?
Tip: Pokud chcete zjistit, jak je na tom po technické stránce váš web, vyzkoušejte naši analýzu stránky zdarma, kde zjistíte, jak jste na tom s rychlostí načítání i s organickou návštěvností.
O jaká klíčová slova soupeříte?
Když jsme zmínili klíčová slova, ta jsou také důležitou součástí analýzy konkurence a můžete je snadno vysledovat třeba pomocí Marketing Mineru. Najděte si možnost Website profiler, pomocí které zjistíte, jaká je organická (ale klidně i placená) návštěvnost webu, všechna využívaná klíčová slova na webu a jejich hledanost, konkurenčnost, i to na jaké pozici ve vyhledávání se na dané klíčové slovo zobrazujete.
Z výsledků můžete posoudit, jestli se rozhodnete daná klíčová slova více zapojovat, nebo se zaměřit raději na nějaká jiná, kde máte větší šanci dostat se na přední příčky (pokud se nezobrazujete na prvních stránkách, ale až někde v propadlišti internetu).
Tip: Zkuste použít nástroj SpyFu, díky kterému objevíte i konkurenty, o kterých jste třeba nevěděli. A zjistíte, jak pracují s PPC i SEO. Z naší zkušenosti nemá tak dobrý přehled o českých doménách nebo jako konkurenty označuje i zahraniční firmy, které pro vás nemusí být vůbec relevantní. Ale třeba vám pomůže.
Mají je zákazníci rádi?
Jsou vaši konkurenti lovebrand, nebo na ně zákazníci nadávají, kudy chodí? To snadno zjistíte, když si projdete hodnocení a recenze na Heuréce (nebo i jinde). Podívejte se na nejlepší i nejhorší hodnocení a zjistěte, zda neděláte stejné chyby, v čem se můžete zlepšit, nebo jestli z chyb druhých nemůžete udělat svou výhodu.
Příklad: Konkurenční firmě trvá doručení zásilky víc než týden a často dorazí poškozená. Zkuste tedy nabízet doručení do 3 dnů prostřednictvím spolehlivé kurýrní služby.
Také se podívejte na sociální sítě. Sledujte nejen kolik mají sledujících, ale i jaký sentiment na jejich profilu převládá. Jsou komentáře fanoušků pochvalné, nebo si spíš stěžují?
Co je u nich nového?
Pokud toužíte vědět o každém kroku, který konkurence udělá, používejte nástroje jako Mention nebo VisualPing. S jejich pomocí se proměníte v nefalšovaného stalkera, kterému nic neunikne.
Tip: Přečtěte si, co je benchmark a jak vám pomůže v boji s konkurencí.
Co posílají v newsletterech?
Přihlaste se k odběru newsletteru. Nechte si svou poštu zaplnit trochou konkurenčního obsahu, ať víte, jaký obsah tímto kanálem komunikují a jak často newslettery posílají.
Analýza webu zdarma
Už víte, jak analyzovat konkurenci, ale chtěli byste vědět i jak si stojíte vy sami? Zjistěte, jestli využíváte svůj potenciál na 100 %, a vyzkoušejte naši bezplatnou analýzu vaší webové stránky. Během 30 sekund porovnáme vaši viditelnost ve vyhledávačích vzhledem k potenciálu, který váš obor nabízí. Upozorníme na případné nedostatky, které váš web má a navrhneme, jak ho vylepšit. Zhodnotíme i rychlost načítání stránky. Všechno úplně zdarma.