Marketing  |  Přečteno 4790 x
19. 3. 2020

Jak vybudovat z malého podniku lovebrand: Firemní Facebook

Facebook se v průběhu let stal z poněkud obskurního nástroje na seznamování hrstky studentů nejprestižnějších amerických škol komunikačním kanálem pevně ukotveným mezi všemi třídními, věkovými a zájmovými skupinami. Uprostřed řady svých konkurentů, kteří rostou o překot a mnohdy rychleji než Facebook, je tahle sociální síť stále ještě největší. Je to ale také její rozmanitost, díky které na ní široké spektrum firem hledá právě svoje cílové publikum. Mít svůj firemní Facebook je už prakticky nutnost, Facebook marketing je samostatný pojem a správa firemního profilu… pro velkou část planety stále ještě výzva. Jak na to?

 

notebook na stole, žena s kávou v ruce

 

Cesta z firemního Facebooku do podvědomí a srdcí zákazníků

V našich předchozích článcích o budování lovebrandu na firemním blogu a na firemním Instagramu jste se mohli dozvědět, proč se do budování lovebrandu vůbec pouštět. Shrňme tedy jen stručně, že drtivá většina obchodů je realizována na základě emocionálních, nikoli racionálních pohnutek. Že zákazníci, kteří vás mají rádi, nejenom budou dobrovolně a rádi šířit vaši reklamu, ale také vás dokážou podržet v případě nějakého průšvihu. Být oblíbený je zkrátka efektivní.

Facebook je dobrý nástroj, pomocí kterého můžete udržet kontakt se svými fanoušky nebo fanouškovskou základu teprve vybudovat.

 

Nalaďte svůj firemní Facebook na svoji cílovou skupinu

Než se pustíte do vymýšlení postů, vyplňte na Facebooku pečlivě všechno, co můžete. Nezapomeňte na kontakty a rozhodně si dejte záležet s úvodní a profilovou fotkou.

Úvodní fotku můžete použít zároveň jako reklamní banner a propagovat na ní svůj e-book nebo třeba workshop. Vždycky se ale držte jednoduchosti, nenabízejte více než jeden produkt a úvodní fotografii raději pravidelně obměňujte.

Myslete na to, jak jsou fotky na stránce umístěné, a že celkovému pohledu lichotí, pokud jsou úvodní a profilová fotka barevně sladěné. Barevné schéma přizpůsobte svému publiku a své značce: výrazné barvy jsou mladistvé, pastelové elegantní, odstíny modré a šedé většinou vzbuzují dojem profesionality a spolehlivosti.

 

Obrázky firemnímu Facebooku nevládnou, ale rozhodně mu pomáhají

Výzkumy ukazují, že příspěvky obsahující obrázek jsou lajkovány o 53 % častěji než samostatné texty. Takže i když Facebook na rozdíl od svého potomka Instagramu není primárně vizuálním médiem, platí, že návštěvníci sociálních sítí jsou poměrně silně vizuální lidé. Příspěvek s obrázkem je vidět mnohem více než samostatný text a přitáhne k sobě i zraky čtenářů, které by jej jinak minuly.

Pro svoje obrázky si vyberte jednotný styl. Dvě až čtyři barvy, dva fonty písma (výraznější na nadpis, jednoduchý a snadno čitelný na zbytek textů). Na každý obrázek umistěte i svoje logo.

Tip: Chcete zaujmout? Přečtěte si naše tipy, jak při propagaci značky využít gif nebo jak zazářit s infografikou.

 

Text pro firemní post: krátký a chytrý

Text má ale na Facebooku stále svoje důležité místo a při jeho psaní byste se měli držet i několika pravidel.

Pokud jde o délku, nechává vám Facebook relativně volnou ruku. Čtenáři jsou mnohem přísnější. Většina lidí prohlíží posty na sociálních sítích jenom v rychlosti, bez soustředění a často třeba během jízdy tramvají. Zkuste proto svoje myšlenky zkrátit na minimum. Obvyklý facebookový příspěvek by se měl pohybovat kolem 300 znaků. Pokud píšete výrazně delší post, musíte k tomu mít důvod. A váš čtenář musí mít důvod takový text přečíst.

Nejdůležitější je první věta. Pokud uživatele Facebooku nenaláká ke čtení, druhá věta už nikdy nedostane příležitost. Zkuste akční, snadno srozumitelné sdělení.

I zbytek textu je ale důležitý. Važte každé slovo a nikdy nepište to, co v textu může chybět. Škrtejte a kraťte.

Výzvu k akci můžete použít, ale nedělejte ze svého firemního Facebooku kanál pro sérii ryze obchodních sdělení.

Obecně se při psaní textů na Facebook řiďte pravidly copywritingu. Neznáte je? Přečtěte si našich 10 tipů, jak na copywriting.

 

Content pro firemní Facebook malého podniku

Pro veškerý on-line marketing směřující k vybudování lovebrandu platí stejné pravidlo: vaši fanoušci / podporovatelé / zákazníci by se měli cítit jako součást komunity. Nenechávejte je stranou. Zamyslete se předem, jestli je pro vás lepší založit facebookovou stránku nebo facebookovou skupinu. Záleží hlavně na velikosti vašeho podnikání a na způsobu komunikace se zákazníky. Pokud například děláte workshopy, můžete využít skupinu jako základnu pro udržení kontaktu s těmi, co už workshop absolvovali. Stránka je méně interaktivní, ale k řadě produktů se hodí více.

Nezapomeňte, že vaši fanoušci vždycky musí mít důvod, proč by měli vašemu postu věnovat svůj čas, případně i lajk nebo přesdílení. Klasické důvody pro samotnou existenci na sociálních sítích jsou následující:

 

  • udržet si přehled o aktuálním dění (a o životech známých)
  • pobavit se
  • dobře se prezentovat

 

Při tvorbě svého contentu na to myslete.

 

Boostovat nebo neboostovat: Fanouška si nekoupíš, ale…

Facebook nabízí dvě možnosti, jak si za pozornost zaplatit: PPC reklamy a sponzorované příspěvky. PPC reklamy vám snáze pomůžou rozšířit se mezi lidmi, kteří stránku ještě nesledují, a nabízí lepší možnosti nastavení – přečtěte si rozhovor s PPC specialistkou Lenkou, jak na ně. Na druhou stranu sponzorované příspěvky jsou v některých případech levnější a pomáhají stránce vypadat živě. Pokud teprve začínáte a nemáte žádné reakce na příspěvky, je tedy sponzorovaný příspěvek cesta k tomu, jak svoji značku zdůvěryhodnit. Více se dozvíte v rozhovoru s expertkou na sociální sítě Monikou.

Na druhou stranu výslovné nakupování fanoušků je jako nástroj marketingu na Facebooku krajně kontraproduktivní. Pokud nabízíte soutěž o drahé dovolené s cílem získat lajky, nejenom že budete vypadat poněkud zoufale, ale navíc získáte nekvalitní základnu sledujících, která vás v budoucnu budou brzdit. Fanoušci, kteří nereagují na obsah, totiž algoritmy sociálních sítí vyhodnocují jako důvod, proč vaše příspěvky nezobrazovat.

 

Kolik času firemnímu Facebooku věnovat v malém podniku

Facebooková stránka nevyžaduje u malého podniku o mnoho méně času než u nadnárodního korporátu: pokud je živá, vypadá zkrátka lépe, než pokud jste se na ní půl roku odmlčeli. A to s jedinou výjimkou: jestliže skutečně nemáte, jaký zajímavý obsah nabídnout, je definitivně lepší nevymýšlet hlouposti.

V každém případě ale počítejte, že pravidelné postování, psaní příspěvků a úprava obrázků nějaký čas zaberou. Pokud ho nemáte, je lepší najít někoho, kdo se o správu vašeho Facebooku postará. Kompromis, pokud jde o kvalitu nebo o frekvenci, se totiž rychle může promítnout nejenom do toho, kolik lidí ke svému produktu přitáhnete.

Pravděpodobně budete vypadat méně důvěryhodně i pro potenciální zákazníky, kteří si našli cestu k vašemu podniku jinde a jenom si ověřují, jestli se na vás můžou spolehnout.

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy