Instagram zatím není největší sociální sítí, ale mohutně roste. Spolu s přibývající členskou základnou na něm i čím dál více firem hledá příležitost pro svůj růst. Na instagramovou populaci nemusíte útočit jenom placenou reklamou; skvělým obsahem můžete přitáhnout organické fanoušky a uspořádat kolem svého byznysu základnu podporovatelů, kteří na vás nedají dopustit. Pojďme se kouknout, jak si i malá nebo střední firma prostřednictvím této sociální sítě může vytvořit stálou základnu pro svůj byznys.
Firemní Instagram v byznys kabátě… nebo raději ne?
Zatímco otec Instagramu, Facebook, striktně rozlišuje mezi osobními a firemními profily, pravidla Instagramu jsou mnohem volnější a možnost byznys profilu se objevila teprve nedávno. Stále najdete společnosti, které pracují na Instagramu v „civilním“ módu. Co je lepší?
Firemní profil na Instagramu si můžete založit zdarma, nebo na něj můžete převést stávající nefiremní profil rychle a jednoduše v nastavení účtu. Na rozdíl od běžného profilu vám nabídne některé metriky, pokud jde o followery, zobrazení nebo třeba prokliky na web. Nejde o žádnou hitparádu – ale vždycky je lepší mít alespoň nějaká čísla než žádná. Najdete tu také vylepšení, pokud jde o možnosti kontaktu s fanoušky a jednodušší přístup k promování příspěvků. Takže… spíše ano.
Najděte na Instagramu svoji cílovou skupinu
Uživatelé Instagramu jsou zatím poměrně demograficky jednotní a najdete tu zejména věkovou skupinu mezi 18 a 34 lety, spíše ženy z města. Rozmyslete si proto předem, jestli svoji cílovku na Instagramu vůbec objevit můžete a jestli nenapřít svůj on-line marketing jiným směrem. Pravda ale je, že i uživatelé Facebooku byly nejdříve poměrně unifikovanou skupinou, než nabrali prakticky veškeré věkové kategorie napříč všemi zájmovými a vzdělanostními liniemi.
Samozřejmě stejně jako všude jinde při tvorbě contentu musíte brát na svoji cílovku ohled. O co se zajímá? Kde ji najdete? Jak ji zaujmete?
Hashtag jako základ on-line marketingu
Zatímco na Facebooku je hashtag díky pevnému soukromí příspěvků poměrně marginální záležitost, na Instagramu je správný hashtag zlatým grálem. Spojte svoji značku s výrazným akčním hashtagem a jste o krok blíže ke všem svým potenciálním fanouškům.
„Akčním“ hashtagem myslíme takové heslo, které je zároveň výzvou pro sledující připojit se se svoji vlastní fotkou. Za sdílení můžete nabídnout i odměnu (např. pokud se vaši stávající zákazníci vyfotí s vaším produktem a nasdílí ho se správným hashtagem, dostanou slevu na další nákup). Řada akčních hashtagů ale odměnu ani nepotřebuje. Například #ChooseYourWinter od Nike si získal okamžitou oblibu a tisícovky lidí s ním sdíleli svoji fotku ze zimního běhu.
Dejte o svém firemním Instagramu vědět… všude
Už během zakládání účtu byste ho měli propojit s účtem na vašem Facebooku. Tím ale promo firemního Instagramu teprve začíná. Nezapomeňte odkaz na Instagram s logem sítě sdílet kdekoli, kde je to možné – u článků na firemním blogu, v patičce newsletterů, na hlavní stránce webu a v kontaktech. Využít ale můžete i svého firemního hashtagu a přidat ho s výzvou ke sdílení do krabice s vaším produktem, podělit se o něj ve videu na YouTube, přidat ho do grafiky k obrázkům v PPC reklamách… kamkoli, kam vás napadne.
Vytvořte kolem malého podniku velkou komunitu
Komunita je hybnou silou jakékoli aktivity na sociálních sítích. Dejte svým fanouškům najevo, že do ní patří. Reagujte na jejich příspěvky, sledujte vybrané hashtagy a odpovídejte na zajímavé fotky. Nejenom lidé ocení, že se jim věnujete. Také algoritmy Instagramu jsou nastavené tak, aby preferovaly příspěvky aktivních uživatelů oproti těm pasivním. Jenom nadnárodní brand si může dovolit na své fanoušky nereagovat – a i ten tak ztrácí zajímavé příležitosti.
Příběh a hodnoty na Instagramu: Jak je najít a nepustit
Příběh působí hluboko na lidskou psychiku už od dob jeskynních maleb. Pokud svojí fotkou nebo videem dokážete nějaký vytvořit a zachytit, narazili jste na zlatou žílu nejen on-line marketingu. Co třeba běžec vbíhající z posledních sil do cílové pásky?
Samozřejmě, některé značky a produkty vytváří příběhy prakticky samy, u jiných je to těžký úkol. Content marketing pro firmu prodávající náplně do propisek je větší oříšek než pro firmu prodávající sportovní vybavení. Na druhou stranu, jakmile zvládnete najít krásu v tom, co děláte, bude mít s náplněmi do propisek mnohem menší příběhovou konkurenci. Takže opravdu stojí za to se pořádně zamyslet.
Vedle příběhů dobře funguje i propojení firmy s konkrétními hodnotami (a tím i s hashtagy), které pomáhá budovat. Prodavač mrkve neprodává jenom mrkev, ale i zdravý životní styl nebo třeba lepší zrak.
A pokud se vám pro váš produkt těžko nalézají i hodnoty, zkuste vytvořit vhodný content z provozu vašeho podniku.
Spojte síly s nejlepšími filtry
Instagram není jenom prostor, kam můžete přišpendlit svoji fotku, ale také nástroj, jak své fotky a videa upravovat. Pokud chcete na Instagramu působit, měli byste si udržovat přehled o tom, co Instagram umí. Podle nejrůznějších průzkumů mají konkrétní filtry velký vliv na čtenost příspěvků a reakce, které dostávají. Seznam aktuálních nejoblíbenějších filtrů vždycky snadno vygooglíte, nezapomeňte ale, že vaše cílovka může reagovat jinak než průměrný instagramový návštěvník. Takže vždycky zkoušejte experimentovat sami za sebe a najděte, co vám nejlépe funguje.
Se svým firemním Instagramem to nepřehánějte
Všeho dobrého pomálu. Snažte se nezahltit newsfeed svých fanoušků desítkami fotek. Nezapomeňte, že Instagram na rozdíl od Facebooku nesdružuje fotky do alb. Takže pokud nasdílíte deset fotek najednou, opravdu nikoho tím nepotěšíte. Váš účet by měl být živý a vypadat aktivně… ale rozhodně se mu nemusíte věnovat úplně každý den.
Také buďte střídmí, pokud jde o popisek. Instagram je hlavně vizuální médium a copywriteři by se na něm měli zvládnout vyjádřit pomocí hrstky slov.
Získejte pro správu svého Instagramu pomocníka
Instagram je živé médium, které vyžaduje spoustu času, originality a nápadů. Stejně jako firemní Facebook je to běh na dlouhou trať, které se musíte věnovat ustavičně několik měsíců, než přijdou reálné výsledky. Ne každý na to má trpělivost, chuť nebo kreativitu. To ale nevadí, protože správu sociálních sítí můžete nechat na nás! Například pro Avenberg vytváříme facebookové kampaně a příspěvky, které měsíčně generují nákupy za 6,3 milionů korun. A to už stojí za to, nemyslíte?