Marketing  |  Přečteno 5121 x
14. 2. 2022

Jak funguje Facebook? Rozklíčujte algoritmus a zvyšte dosah svých příspěvků

Nejspíš už víte, že když dáte příspěvek na Facebook, nezobrazí se všem vašim sledujícím. Zobrazí se obvykle maximálně 5 % z nich. Ale proč? Je to proto, že příspěvků se na Facebook valí každou chvíli takové množství, že všechno se všem zobrazit jednoduše nedá. Proto existují kritéria a procesy, na základě kterých Facebook algoritmus vybírá, co komu ukáže a co ne. 

banner

Jak tedy funguje Facebook?  

Facebook funguje na základě algoritmu. To je systém filtrování příspěvků, který má za úkol lidem zobrazovat pro ně relevantní obsah. Proč vůbec existuje a kdo nebo co to vůbec je?  

Kdysi dávno se zobrazovaly příspěvky na zdi chronologicky tak, jak je jednotlivé profily (osobní i firemní) na Facebook přidávaly. Ale to už je hodně velké retro, které nebylo dlouhodobě udržitelné. Dnes na každého uživatele připadá denně přes 1 000 příspěvků, které se mu potenciálně můžou ukázat v news feedu (tedy na zdi).  

A tak musel nastoupit virtuální robot, který se těmi kvanty postů prodírá a třídí je. Když něco splní jeho nároky, hodí vám to na zeď. To ostatní nejspíš nikdy nespatříte.  

A to pro vás, zejména jste-li podnikatel nebo společnost, která se snaží promlouvat k zákazníkům, může být pěkná čára přes rozpočet. Snažíte se vytvářet obsah, lákat klienty na své služby, trávíte hodiny vymýšlením postů... a nakonec je nějaký robot vyhodí do virtuálního odpaďáku.  

Pojďme se ho snažit lépe pochopit a dostat se k tomu, jak tedy psát, aby se to líbilo algoritmu a vaše příspěvky byly na Facebooku více vidět.   

 

 Jak funguje Facebook algoritmus

Jaký je cíl algoritmu na Facebooku?  

Facebook funguje velmi jednoduše. Cílem algoritmu je, aby uživatel na sociální síti trávil co nejvíce času. To platí nejen pro Facebook, ale i pro ostatní sítě. Na Instagramu funguje algoritmus podobně.  

Facebook se tedy pokouší zobrazovat ty příspěvky, které vyhodnotí jako zajímavé pro konkrétního uživatele. Ty, které ho udrží delší dobu na Facebooku.  

Není to proto, že se Facebook chce tak moc starat o zábavu svých uživatelů. Čím delší čas tam bude uživatel trávit, tím víc mu může Facebook ukázat reklam a placených příspěvků. O propagaci si řekneme více na konci tohoto článku. 

 

Jak Facebook hodnotí relevanci příspěvku? 

Aby bylo jasno – nikdo neumí popsat úplně přesně, jak Facebook funguje. Neexistuje žádný návod, který stoprocentně zajistí vaši viditelnost v news feedu. Máme ale vodítka, která vám s tím pomůžou.  

Hlavní je si totiž uvědomit, že Facebook není žádná rychlá trojčlenka. Má několik vrstev a tisíce kritérií, které aplikuje na každého z dvou miliard uživatelů na světě, aby rozhodl, co každému jednotlivému člověku zobrazí. A takhle se rozhoduje pokaždé, když si Facebook otevřete.  

A aby to toho nebylo málo, pravidla se často doplňují a mění, protože virtuální svět a obsah v něm se neustále mění a vyvíjí.  

 

Facebook algoritmus aneb jak funguje Facebook

 

Na otázku „Jak funguje Facebook?” neexistuje jednoduchá odpověď. Je to složitý proces, který sestává z několika vrstev pravidel. 

 

Co přesně se děje, když se přihlásíte na Facebook? 

Začněme pochopením toho, co se stane, když přijdete na Facebook. Jakmile otevřete svou zeď (neboli news feed), Facebook udělá následující

  1. Stáhne si aktuální inventář: Najde nové příspěvky od vašich přátel, skupin a stránek, které sledujete. Tedy nachystá si potenciální posty k zobrazení konkrétně pro vás.  
  2. Pak si k vám i k inventáři určí tzv. signály: Kdo příspěvek vytvořil, jak je starý, jaké máte připojení k internetu, na jakém jste zařízení, jestli se jedná o cklickbait nebo o false news, zda se vám nějaké téma neopakuje příliš často atd.  
  3. Dále si udělá předpověď: Jaká je pravděpodobnost, že na tento příspěvek budete nějak reagovat nebo ho sdílet? Jaká je pravděpodobnost, že příspěvek skryjete?  
  4. Každému potenciálnímu příspěvku určí skóre relevantnosti. A pak už výběr postupně zužuje, až vám na zeď nahodí ty nejrelevantnější z momentáně dostupných příspěvků.  

  

Co můžete udělat proto, abyste zvýšili svůj dosahu na Facebooku? 

Zatím to možná vypadá, že pro svou lepší pozici ve vyhodnocení algoritmu nemůžete udělat vůbec nic. Naštěstí to tak beznadějné není. Jakmile totiž chápete, jak Facebook funguje, máte také prostor pro zvýšení svých šancí

Máte značku a produkt, který chcete přes Facebook zviditelnit. Máte založenou stránku na Facebooku. Co tedy může zvýšit dosah vašeho příspěvku?  

 

Příspěvky přátel a skupin mají vždy přednost 

Jedna špatná zpráva hned na začátek: Jako firma máte mnohem menší šanci na zobrazení svého příspěvku než jako přítel nebo skupina zájmu uživatele. Je to logické, lidi na Facebook chodí za zábavou, podívat se, co je nového mezi přáteli a rodinou. To, že prodáváte službu nebo produkt, nikoho v zásadě nezajímá. Facebook tímto zároveň nutí podnikatele k placené propagaci příspěvků, čímž si zajišťuje zásadní příjmy.  

 

Musíte se trefit do oblasti zájmu uživatelů 

Uživatel se musí zajímat o to, co nabízíte. Není šance, ale vlastně ani zájem z vaší strany, ukazovat se tam, kde to nemá žádný smysl. Vegetariánovi steak neprodáte. V tomto vám tedy algoritmus rovnou pomáhá, protože váš obsah nebude ukazovat tam, kde nemá šanci zaujmout.  

 

Vztah uživatele s vaší stránkou je důležitý 

S tím souvisí minulost interakcí s vaší stránkou. Uživateli, který už v minulosti na vaši stránku přišel a trávil tam čas, ideálně opakovaně, algoritmus spíš váš obsah ukáže znovu. Proto své sledující chcete na své stránky lákat pravidelně a dost často na to, abyste si s ním vybudovali vztah. Pokud algoritmus tento zájem ze strany uživatele rozpozná, vaše příspěvky mu bude ukazovat častěji.  

 

Co je nové, to frčí 

Aktuálnost příspěvku je zásadní. Nový příspěvek se bude zobrazovat častěji než tři dny starý příspěvek. Je tedy nutné pravidelně vymýšlet nový obsah. Stejně tak pokud příspěvek vzbudí velký zájem v prvních hodinách své existence, je to pro něj plus a algoritmus ho bude dávat na přednější místa. Obsah na Facebooku rychle stárne, proto je velmi důležité pořád přicházet s něčím novým.  

 

Interakce ostatních uživatelů jsou zásadní 

Pokud se váš příspěvek líbí hodně uživatelům, algoritmus mu dá vyšší hodnocení a zobrazuje ho častěji. To znamená, že čím více získáte komentářů, sdílení a reakcí (like, srdíčko atd.), tím více je váš post vyhodnocený jako relevantní, a tím více se bude zobrazovat lidem. Takový efekt sněhové koule.  

 

Jaké příspěvky dávat na Facebook, aby byly vidět? 

V tuto chvíli už možná tušíte, co je potřeba udělat pro to, aby váš příspěvek vůbec algoritmus bral v potaz. Jaký druh obsahu ale na Facebook dávat, aby se líbil jak uživatelům, tak algoritmu?   

 

1. Rozpalte konverzace 

Přidávejte takové příspěvky, které rozproudí konverzace. Podporujte uživatele, aby v komentářích začali sdílet názory. Zeptejte se na zkušenosti, chtějte znát pohled svých zákazníků. Můžete i lehce rozdmýchat kontroverzi. Cokoliv, co vyprovokuje čtenáře, aby vám odpověděl. A pak i vy odpovídejte na komentáře vašich čtenářů. Hned se svým potenciálním zákazníkům víc přiblížíte.  

Příspěvky, které jen prodávají produkt, tohle neudělají. Musíte být kreativní a své čtenáře zaujmout.  

 

Jak funguje Facebook: Algoritmus má rád konverzace

Ptejte se čtenářů na názor. Rozproudíte tím konverzaci, a tím získáte větší dosah. 

 

2. Zaměřte se na své publikum 

Pamatujte, že uživatelé jsou na Facebooku kvůli sobě, ne kvůli vám. Chtějí se bavit, něco se dozvědět, cítit se jako součást komunity. Váš příspěvek musí cílit na tyto jejich touhy. Sdělte svým uživatelům, co pro ně váš produkt udělá, čím jim zlepší život. Pobavte je zajímavostí nebo statistikou, která se ale jich osobně dotýká. Vždy mluvte o čtenáři, ne o sobě.

 

Jak funguje Facebook: příspěvky směřujte k publiku.

Nemluvte o tom, co umíte. Řekněte čtenářům, jak jim zjednodušíte život. 

 

3. Ukažte, že jste taky lidi 

Pište tak, jak mluvíte. Pokud všechno, čím přispíváte, zní jako reklama nebo odborná kniha, neuspějete. Ukažte lidskou tvář, buďte autentičtí. Pohrajte si s tónem svých postů a ten pak dodržujte. Kdo je vaším zákazníkem, jak se vyjadřuje? Jak byste s ním mluvili na ulici?  

Ukažte, že nejste jen firma, ale že v té firmě jsou i lidé. Představte zaměstnance, představte sebe, sdílejte příběhy, přibližte se svým zákazníkům. Lidi na Facebook chodí kvůli lidem, ne kvůli firmám.  

 

Jak funguje Facebook: používejte příspěvky s rozhovory.

Rozhovory s členy týmu ukážou lidskou tvář vaší společnosti. 

 

4. Sdílejte originální, hodnotný obsah 

Facebook nemá rád kopírování obsahu a pouhé sdílení příspěvků jiných stránek. Sem tam sdílet zajímavost z jiného profilu nebo stránky můžete, ale převážná část vašeho obsahu by měla být originální.  

Obsah, který je jen vtipný nebo se ptá na jednoduchou otázku, vás ale také daleko nedostane. To, co sdílíte, musí mít nějakou hodnotu. Uživatelé Facebooku chtějí stále nový přísun informací a zajímavostí. Musíte jim dát důvod, proč sledovat vaše příspěvky víc než příspěvky vaší konkurence.   

 

Originální obsah pomůže dosahu příspěvků na Facebooku.

Sdílejte hodnotný obsah, který vaše čtenáře zaujme. 

 

5. Používejte vizuály 

Čím zaujmete víc než textem? Obrázkem, anebo ještě lépe videem! Uživatelé nečtou ve svém feedu všechno, neustále se tedy perete o jejich pozornost s desítkami dalších příspěvků. Pomozte si vizuálem. Ke svému příspěvku vždy přidejte fotku nebo video.  

A zase, čím originálnější, tím lépe. Místo strnulé produktové fotografie přidejte raději fotku produktu v akci. Místo promo videa radši rozhovor s vámi nebo se členy vašeho týmu.  

 

Na Facebooku zaujmete grafikou.

Pozornost uživatelů můžete přitáhnout třeba zajímavou infografikou. 

 

6. Založte si vlastní skupinu 

Váš příspěvek bude mít větší dosah, pokud jej přidáte do skupiny, kterou spravujete. Jak už jsme zmínili, Facebook zvýhodňuje nejvíce příspěvky rodiny a přátel uživatel. Na druhém místě jsou pak skupiny, ke kterým se uživatelé přidávají, a tím dávají přímo najevo, že stojí o obsah v nich.  

Skupinu budete chtít zakládat až ve chvíli, kdy máte vytvořenou základnu sledujících pro svou stránku. Pak můžete na základě produktu, který prodáváte, vytvořit tematickou skupinu.  

Pokud např. poskytujete daňové poradenství, založte skupinu s tipy a triky pro začínající živnostníky. Jestli se zabýváte prodejem dětských knih, udělejte skupinu pro maminky, kam můžete sdílet novinky ze světa literatury. V tomto typu skupin máte téměř jisté, že se budou členové mezi sebou aktivně bavit a na příspěvky reagovat, a tím jim zvyšovat viditelnost.   

 

Skupiny na Facebooku mají větší dosah než firmy.

Založte si skupinu na Facebooku. Vytvoříte si komunitu čtenářů, a zvýšíte tím popularitu vašich příspěvků. 

 

Příspěvkům můžete pomoct placenou reklamou 

Facebook je nakonec rád, že vaše příspěvky vidí málo lidí. Předpokládá totiž, že vám to bude vadit a že si za vyšší dosah připlatíte. Pravdou je, že správně zacílená reklama se vám opravdu vyplatí. Není to tak, že pokud máte dobrý obsah, nemusíte platit za propagaci. Neberte to jako selhání.  

Pokud budete tvořit hodnotný obsah a ještě si zaplatíte za propagaci, váš dosah se zvýší nejen u propagovaných příspěvků, ale i u těch ostatních, které jste finančně nepodpořili. Jak to?  

Propagovaným příspěvkem přilákáte ke své značce více lidí, ti pak budou interagovat i s jinými, nezaplacenými posty na vaší stránce a ty pak zase budou pro Facebook vykazovat vyšší relevanci. A bude je ukazovat více lidem.  

 

Chcete uspět na Facebooku? Můžeme vám s tím pomoct  

Dobře rozjet a spravovat své sociální sítě není otázka chvilky. Vyžaduje to dlouhodobé úsilí a zabere hodně času. Pokud na to čas nemáte, nebo vás to jednoduše nebaví, můžete své sociální sítě svěřit nám. Kromě plánování a správy příspěvků jsme schopní zajistit i copywriting a grafiku. Jednoduše o   vás bude postaráno od začátku až do konce. Pro nás je to hračka a vy se nebudete muset o nic starat.  

 

 
 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy