Marketing  |  Přečteno 1815 x
13. 11. 2023

Ovládněte SERP: Zjistěte, jak Google řadí výsledky vyhledávání

Už jste se někdy pozastavili nad tím, jak vlastně Google řadí výsledky vyhledávání? Jak to, že jako první ukáže zrovna tyto weby? A jak to, že ten váš je s bídou až někde na šesté stránce? Máme pro vás odpovědi, jak to celé funguje.

banner

 

Na úvod musíme podotknout, že se nám (ani komukoliv jinému) i přes veškerou snahu nepodařilo z Googlu vytáhnout podrobné detaily o fungování jejich vyhledávacího algoritmu. Jak tedy přesně vyhledávání funguje, ví jenom Google, ale základní principy zveřejňuje i přes svou totální dominanci v oblasti vyhledávání. Díky tomu vám tak můžeme na následujících řádcích shrnout vše podstatné.  

Samozřejmě se budeme věnovat organickému vyhledávání, tedy přirozeným a neplaceným výsledkům vyhledávání, které se zobrazují v SERP (Search Engine Results Page). To znamená, že vynecháme placenou reklamu, co se ve vyhledávání objevuje hned na prvních místech. 

Tip: Chcete vědět, jaký máš web potenciál? Vytvořili jsme vlastní nástroj, který do 30 sekund zdarma změří rychlost a organickou sílu webu v porovnání s relevantní konkurencí. 

 

Zapomeňte na jehlu v kupce sena 

Protože obsahu je na internetu asi jako kapek vody v oceánu, musí vyhledávače nějakým způsobem určovat, jak ho seřadí a který vám ukážou – jinak byste se v přívalu informací utopili.  

Google řadí výsledky vyhledávání na základě složitého algoritmu, který zohledňuje mnoho různých faktorů. Samotný Google není ohledně těchto faktorů příliš sdílný a omezí se na suché konstatování: 

Google přiřazuje webové stránky k vyhledávacímu dotazu uživatele na základě různých informací, jako je text na stránce nebo odkazy na danou stránku. Výsledky se řadí například na základě relevance vzhledem k vyhledávacímu dotazu, oblíbenosti dané webové stránky apod.“ 

Vyhledávací algoritmus Googlu se navíc neustále vyvíjí, proto musí podnikatelé, marketéři, a především SEO specialisté – kteří se snaží umístit své stránky co nejlépe – všechny změny bedlivě sledovat a včas se jim přizpůsobit. Tyto změny Google – někdy – uvádí na svém blogu s tématikou vyhledávání. 

Tip: Víte, jak být vidět? Podívejte se, jak na SEO

Technická stránka a bezpečnostní faktory 

Technické aspekty představují základ, na kterém váš web stojí a teprve od něj odvíjí všechny další faktory. Stránka musí být u Googlu zaindexovaná – tj. Google musí „pochopit“, co na dané stránce je. Při této analýze textového obsahu Google zkoumá i další atributy stránky, jako jsou: 

  • metadata,  
  • obrázky,  
  • videa  
  • a další (některé rozebereme dále v textu podrobněji).  

Pokud chcete, aby Google danou stránku zaindexoval, z čistě technického hlediska nesmíte mít v kódu dané stránky příkaz zakazující indexování.  

Velmi důležitá je také přehledná a jasná struktura webu a dobré UX, aby se na něm návštěvník (i boti Googlu) dobře orientoval.  

Tip: Tušíte, co znamená UI a UX? Přečtěte si, co je UX a jak ho dělat správně.  

Hned v závěsu je rychlost načítání stránek, upořádaná a důvěryhodná URL adresa nebo možnost responzivního („mobilního“) zobrazení. Pozor si dejte i na přehledný a krátký tvar URL adres. Příklad: 

  • Korektní URL adresa vypadá takto: https://www.mytimi.cz/jak-poznat-podvodne-seo/  
  • Špatná URL potom takhle: http://www.NABYTEK_zidle-stoly-gauce.cz/ot%a816t?hst4687UhRX%-sQ8p°2qoCNfnz8 

 

 

Když se uživatel na web dostane rychle, nikde se nic neseká a snadno se zorientuje v obsahu, je to známka, že je váš web dobrý. Neméně je ale důležité, aby na webu chvíli zůstal, než se vrátí na SERP tzv. dwell time. Pokud přijde a hned zase odejde, může Google web vyhodnotit jako nezajímavý nebo klamavý. Proto tady nastupuje role dobrého obsahu, kterým uživatele zaujmete na dostatečně dlouhou dobu a prodloužíte tak dwell time.  

Google také samozřejmě zohledňuje bezpečnostní aspekty, jako jsou certifikáty SSL a nepřítomnost škodlivého softwaru na stránce. 

Tip: Přečtěte si, jak se liší HTTP a HTTPS

Klíčová slova 

O těch už jste možná slyšeli. Jsou to v podstatě fráze, které lidé zadávají do vyhledávače, když se snaží najít, co je zajímá. Např. „parní vysavače v akci“. Google pak analyzuje, které stránky taková klíčová slova v obsahu webu mají a umístí je na přední pozice v SERP (stránka výsledků zobrazená internetovým vyhledávačem). 

Klíčová slova tedy pomáhají algoritmu rozeznat relevanci informací na webu a poté uživateli zobrazí to, co si myslí, že nejlépe odpovídá jeho potřebě. 

Proto se při textování webu nebo psaní blogových článků copywriteři zaměřují na zakomponování vhodných klíčových slov do připravovaného obsahu (ideálně do nadpisů a metadat). Posílí tak pravděpodobnost, že na konkrétní vyhledávané klíčové slovo Google zobrazí právě tuto stránku. 

Tip: Všeho moc škodí a v případě klíčových slov to platí dvojnásob. Pokud nebudou klíčová slova relevantní, budou zakomponována neobratně na úkor čitelnosti obsahu nebo jich zkrátka bude až příliš (přičemž nelze obecně stanovit konkrétní množství), spíše si uškodíte. V extrémním případě vaši stránku Google zcela vyřadí z výsledků vyhledávání, protože ji bude považovat za spam.  

Relevance 

Relevance se ale netýkají jen klíčová slova, ale celý obsah stránky. Aby Google ověřil relevanci informací, analyzuje všechno, co na stránce je – nadpisy, kvalitu textu (obsahově i gramaticky) nebo obrázky. 

Je to klišé, ale obsah je opravdu král. Když Google najde více relevantních stránek, zaměřuje se mimo jiné právě na kvalitu obsahu. Neptejte se přesně jak, hraje tam roli spousta faktorů (o některých z nich právě píšeme), ale on to zkrátka pozná. Co vás ale rozhodně vyřadí z vyhledávání, je nízká kvalita obsahu. Zejména takového obsahu, který Google vyhodnotí jako „nelidský“, tj. takový, co není určený lidem. Jde např. o spam nebo obsah koncipovaný se záměrem klamat: 

  • uživatele, např. automatické přesměrování na jinou stránku s odlišným obsahem i 
  • boty Googlu, sem spadá kupříkladu vkládání textu nebo klíčových slov na stránku, kterou požaduje bot, a ne lidský návštěvník.  

Mějte na paměti, že každá stránka vašeho webu je vyhledávačem hodnocená zvlášť. Musíte si proto dát záležet na tvorbě každé z nich.  

Nezanedbejte ani tvorbu metadat, konkrétně meta title a meta description. Díky nim uživatel i algoritmus lépe pochopí, o čem vaše stránka je. Meta title je nadpis, který se zobrazuje v SERPu a meta description jsou ty dva řádky textu, co následují hned pod ním. 

Autorita stránky 

Google hodnotí autoritu stránky na základě různých faktorů. Patří sem například množství a kvalita hypertextových odkazů, které na tuto stránku míří, nebo historie této stránky (čím déle stránka funguje, tím lépe). 

Autoritu stránky můžete posílit cíleným linkbuildingem – na váš web bude směřovat více odkazů z jiných stránek a čímž bude web pro vyhledávač vypadat důležitěji. 

Tip: K hodnocení důvěryhodnosti a odbornosti webového obsahu Google používá princip E-E-A-T, o kterém jsme psali v tomto článku. Doporučujeme si ho také projít.

 

snippet

 

Lokální faktory 

Pravděpodobně jste si všimli, že vám Google automaticky nabízí výsledky vyhledávání v jazyce, ve kterém jste do vyhledávače zadali svůj dotaz. To je jeden ze selektivních procesů v rámci vyhledávání. Dále podle polohy vaší IP adresy určí, kde se nacházíte a bude vám zobrazovat výsledky relevantní pro vaši pozici.   

Například při vyhledávání výrazu „opravny jízdních kol“ by se uživateli v Praze zobrazily odlišné výsledky než uživateli v Brně. Pokud hledáte třeba indickou restauraci nebo autoservis, zobrazí Google jako první ty, které jsou k vám nejblíže.  

Aktualita 

Některé dotazy vyžadují aktuální informace – například zpravodajství. Google proto také bere v úvahu stáří obsahu – opět zdůrazňujeme, že se to vztahuje jen na některé dotazy a určitá klíčová slova, toto pravidlo tedy neplatí plošně pro jakýkoliv obsah. (Nejen) proto je dobré vaše články na blogu občas aktualizovat a vůbec na něj přispívat „aspoň trochu“ pravidelně. Ostatně, koho v dnešní rychlé době zajímají včerejší zprávy. 

Pozor, neznamená to ale, že se dobrý deset let starý obsah nemůže umístit na předních příčkách, zvláště pokud se jedná o nadčasové téma. Určitě může, jde ale spíše o výjimky potvrzující pravidlo.  

Personalizace 

Google se snaží personalizovat výsledky vyhledávání na základě vaší historie vyhledávání, geografické polohy a dalších faktorů. Schválně zkuste spolu se svým kamarádem či kolegou vyhledat stejný dotaz a uvidíte, že se vám ukáží rozdílné výsledky. Případně stačí otevřít anonymní session internetového prohlížeče, kde nefigurují uložené cookies. Proč tomu tak je? Google vás (i nás) má totiž „přečtené“ a ví, jaký je váš search intent a co by vás mohlo nejpravděpodobněji zaujmout. 

Odkazy 

Už jsme je zmínili, ale jsou natolik důležité, že si je připomeňme ještě v samostatném bodu. Externí zpětné odkazy, které vedou na vaši stránku z jiných důvěryhodných (ideálně nějak souvisejících) stránek vám získají autoritu

Neméně důležité jsou ale i interní odkazy, kdy odkazujete na různá místa na vašem webu. Tím ukazujete, že je váš obsah konzistentní a propojený – pravděpodobně tedy kvalitní. Zároveň tím, že odkážete na další obsah, prodloužíte dobu, kterou uživatel na webu stráví. 

Tip: Podívejte se na 10 SEO nástrojů pro začátečníky i profíky

 

Jsou nějaké horké novinky ohledně případných změn v algoritmu řazení výsledků? Seznámíš nás s nimi?

Milan Fafek

Milan Fafek

SEO specialista myTimi

V posledních měsících si hraje Google i se samostatným SERPem, testuje nekonečné scrollování bez stránkování, zrušil rozšířené výsledky HowTo a implementuje nový search snippet „Mentioned in“ v bannerové podobě. 

V září jsme se dočkali nové aktualizace Helpful Content systému od Google. Cílil především na tvorbu obsahu skrze třetí strany, který nesouvisí s hlavním obsahem webu. I přesto doporučuji výkon webu pravidelně kontrolovat pro ověření, zda nový algoritmus přinesl nějakou změnu.

Co je víc? 

Na závěr je důležité poznamenat, že váha těchto jednotlivých faktorů se může lišit v závislosti na konkrétním vyhledávacím dotazu a na tom, co Google považuje za nejrelevantnější pro daný dotaz. Neexistuje tedy nějaký univerzální „recept“, který by popisoval, co přesně máte dělat, abyste ve výsledcích vyhledávání dosáhli nějaké konkrétní pozice. 

Jak jsme naznačili, Google nezveřejňuje přesné podrobnosti o svém algoritmu, aby bránil manipulaci s výsledky vyhledávání (ups, marketingové specialisty tím ale nezastaví). Je tedy potřeba pracovat se všemi relevantními faktory a analyzovat výsledky, kterých vaše stránky dosahují. Máme v týmu zkušené SEO specialisty, kteří vám s tím rádi pomohou. 

 

 
 
 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy