Co je to CTA a proč je tak důležité?
Když uživatel najde váš obsah, pravděpodobně budete chtít, aby provedl nějakou akci – třeba si přečetl další příspěvek na blogu, něco si stáhl nebo nakoupil. A jak toho dosáhnete? Jednoduše: Řeknete mu to. Prostřednictvím CTA tlačítka, které může vypadat třeba nějak takhle:
CTA je totiž zkratka anglických slov call to action – výzva k akci. Na weby se umisťuje ve formě tlačítka, které uživatelům jasně říká, co mají udělat.
Vytvořte CTA tlačítko, které konvertuje
CTA tlačítko je jednou z nejdůležitějších částí vašeho webu. Po nadpise možná druhou nejdůležitější. To jste pravděpodobně v různých marketingových blozích četli už několikrát, ale opakuje se to z prostého důvodu – je to pravda. Tady je našich 7 tipů, jak CTA tlačítko vytvořit:
1. Držte se osvědčených pravidel
Neschovávejte důležité CTA do textu, gifu nebo složité grafiky. Kreativitě se obvykle meze nekladou, ale v případě CTA tlačítek je divoké experimentování spíše na škodu. Proto se držte osvědčeného formátu tlačítek, i tak máte dostatek prostoru na jeho přizpůsobení a úpravu.
Proč je to důležité? Lidský mozek touží po známém, máme rádi to, s čím už máme zkušenost. Stačí vytvořit CTA tlačítko ve tvaru trojúhelníku a už si kvůli nižší důvěře snižujete konverze. Tlačítka jsou zavedeným prvkem designu a pokud s nimi budete experimentovat příliš divoce, riskujete, že návštěvníky zmatete.
Jak tedy vypadá klasické CTA tlačítko? Je barevně odlišené od zbytku stránky, má tvar obdélníku (často se zaoblenými rohy) a obsahuje stručnou výzvu k akci v podobě několika slov.
2. Vyzvěte akčním slovesem
Vaše CTA tlačítko by mělo obsahovat sloveso, které vyzve uživatele k akci. Nemáte mnoho prostoru na vyjádření, takže je důležité přejít rovnou k věci. Dejte svému publiku jasně najevo, co po něm chcete.
Často se využívá klasické „Stáhněte e-book“, „Přihlaste se k odběru“ a podobně. Pokud má takové tlačítko kolem sebe dostatek informací a detailů, jako osvědčená klasika může fungovat. Zkuste ale být kreativnější. Porovnejte dvě CTA:
- Stáhněte si e-book.
- Staňte se mistrem konverzí.
Které vás přitahuje víc? Být mistrem konverzí zní lákavě a už samotné tlačítko dává vědět, jakou hodnotu po stažení získáte. Zaměřte tedy své sloveso v CTA tlačítku nejen na samotnou akci, ale i na užitek, který přináší.
3. Vyvolejte emoce nebo nadšení
Když bude CTA nabité emocemi, bude emotivní i publikum. Pro někoho, kdo si chce naplánovat výlet s dětmi, může znít CTA tlačítko s textem „Zjistit více” nudně. Co ale třeba takové „Zažijte den jako z pohádky“? Emoce a potřebu vyvolá i CTA tlačítko, které nese text jako „To chci!” nebo „To potřebuju!”
Tip: Pohrajte si s textem a zkuste odhadnout, jaké emoce a argumenty na vaše cílové zákazníky platí. Pokud si nevíte rady, přečtěte si, jak určit cílovou skupinu.
4. Uveďte v CTA tlačítku jedinečný prodejní argument
Proč by měl zákazník danou akci provést u vás, když ji může provést u konkurence? Definujte si svůj jedinečný prodejní argument (USP) a použijte ho v CTA tlačítku. Třeba takhle: „Domluvte si osobní trénink s mistrem Evropy v kulturistice“. Nejenže jste uvedli akci, ale také jste se odlišili od konkurence a ukázali svou jedinečnost.
5. Využijte FOMO
FOMO (Fear of Missing Out) je strach z toho, že člověk něco promešká. Je silným motivátorem v celém online světě – kolikrát za den se podíváte na sociální sítě, aby vám nic neuteklo? Když si lidé myslí, že by mohli přijít o příležitost, která se už nemusí opakovat, o to více se začnou o onu příležitost zajímat.
Jedním z nejčastějších využití FOMO v marketingu je zmínka o výprodeji, akci nebo jiné limitované nabídce. Pravděpodobně takových sdělení dostáváte spoustu, ale stále fungují a vyvolávají u čtenářů potřebu honem produkt nebo službu zakoupit.
FOMO na CTA tlačítku může vypadat třeba následovně: „Přihlaste se k odběru novinek, ať už vám nic neuteče.”
6. CTA tlačítko musí mít logické umístění
Přidejte tlačítko uživateli do cesty, kterou v rámci konzumace vašeho obsahu sleduje. Uspořádejte vše tak, abyste podpořili přirozený tok čtení, který nakonec uživatele nasměruje k CTA. Tlačítka by se měla zobrazovat na různých místech webu v závislosti na tom, v jaké fázi rozhodovacího procesu se potenciální zákazník nachází.
Proč se dává formulář až na konec blogového příspěvku? Čtenář si už vytvořil důvěru, po přečtení článku už vidí přidanou hodnotu a je pravděpodobnější, že se například zaregistruje k odběru dalších článků.
Možností je například vyskakovací CTA, které se zobrazí až poté, co si návštěvník po určitou dobu prohlíží stránky nebo příspěvek na blogu. Nebo třeba pevně umístěné tlačítko v navigační liště. Možností je spousta a je potřeba pečlivě zvážit počet CTA tlačítek, abyste návštěvníky nevyděsili.
7. Testujte, testujte, testujte
Pokud nemáte křišťálovou kouli, k zjištění úspěšnosti různých variant CTA tlačítek vám pomůže A/B test – publiku rovnoměrně zobrazíte dvě různé varianty CTA tlačítka a zkoušíte, která z nich má větší konverzní poměr. Testovat můžete například:
- barvu tlačítka a písma
- tvar CTA
- kontrast s pozadím stránky
- různé texty
- velikost CTA
- umístění CTA
Zlepšete míru konverze pomocí CTA tlačítek
CTA tlačítka bývají často přehlížena, přitom patří mezi nejdůležitější prvky na webu. Ne vždy se skvělé tlačítko povede hned napoprvé, proto se nebojte testovat a sledovat, které CTA vám přináší maximum kliknutí. Nebo se obraťte se na nás, s CTA tlačítky a zvýšením konverzí vám rádi pomůžeme. Například firmě TOTAL SERVICE jsme vytvořením nového webu za dva týdny získali více leadů, než původní web přinesl za dva roky.