7 tipů, jak navrhnout konverzní CTA tlačítko

3. 11. 2021
Aktualizováno: 30. 4. 2025
Marketing Přečteno 4603 x

Jak vytvořit CTA tlačítko, na které prostě nejde nekliknout? Jak ve čtenářích vyvolat emoce a který tvar CTA tlačítka funguje nejlépe? Máme pro vás 7 tipů, jak vytvořit úspěšné CTA, které vám pomůže zvýšit konverzní poměr.

Jak navrhnout konverzní CTA tlačítko?

CTA tlačítko je po nadpisu druhým nejdůležitějším prvkem každé webové stránky. Aby opravdu fungovalo a zvyšovalo konverze, mělo by být:

  1. Viditelné a kontrastní – nesplyne s pozadím.
  2. Stručné a jasné – obsahuje akční sloveso a přínos pro uživatele.
  3. Umístěné strategicky – na místech, kde návštěvník očekává další krok.
  4. Podložené testováním – upravené na základě dat z heat map a A/B testů.
  5. Emotivní a přesvědčivé – vyvolává pocit naléhavosti (FOMO) a obsahuje jedinečný argument.

Níže si všechny tyto principy vysvětlíme podrobně včetně konkrétních příkladů call to action tlačítek.

 

Co je to CTA (call to action) a proč je tak důležité?

Když uživatel najde váš obsah, pravděpodobně budete chtít, aby provedl nějakou akci – třeba si přečetl další příspěvek na blogu, něco si stáhl nebo nakoupil. A jak toho dosáhnete? Jednoduše: Řeknete mu to. Prostřednictvím CTA tlačítka, které může vypadat třeba nějak takhle: 

 

 

Jak jsme si uvedli, CTA je zkratka anglických slov call to action výzva k akci. Na weby se umisťuje ve formě tlačítka, které uživatelům jasně říká, co mají udělat. CTA tlačítko pak může směřovat:

  • na jinou stránku na webu (například na službu),
  • na formulář ke kontaktování firmy,
  • ke stažení dokumentu,
  • atp.

 

Vytvořte CTA tlačítko, které konvertuje

CTA tlačítko je jednou z nejdůležitějších částí vašeho webu. Po nadpise možná druhou nejdůležitější. To jste pravděpodobně v různých marketingových blozích četli už několikrát, ale opakuje se to z prostého důvodu – je to pravda. Tady je našich 7 tipů, jak vytvořit CTA tlačítko pro úspěšný web: 

 

1. Držte se osvědčených pravidel 

Neschovávejte důležité CTA do textu, gifu nebo složité grafiky. Kreativitě se obvykle meze nekladou, ale v případě CTA tlačítek je divoké experimentování spíše na škodu. Proto se držte osvědčeného formátu tlačítek, i tak máte dostatek prostoru na jeho přizpůsobení a úpravu.  

Proč je to důležité? Lidský mozek touží po známém, máme rádi to, s čím už máme zkušenost. Stačí vytvořit CTA tlačítko ve tvaru trojúhelníku a už si kvůli nižší důvěře snižujete konverze. Tlačítka jsou zavedeným prvkem designu a pokud s nimi budete experimentovat příliš divoce, riskujete, že návštěvníky zmatete.  

Jak by tedy mělo vypadat CTA tlačítko

  • Je barevně odlišené od zbytku stránky – barva CTA tlačítka by měla být kontrastní. Používejte tedy takový odstín, který v textu a pozadí stránky jen tak nezapadne. Výrazný by měl být také text CTA tlačítka, vyhněte se proto podobným odstínům stejné barvy (například světle modrý text na tmavě modrém pozadí).
  • Má tvar obdélníku (často se zaoblenými rohy) – klasické CTA tlačítko je obdélníkové, tento tvar je totiž uživatelům dobře známý. Experimentování s tvary může vést ke zmatení a snížit důvěru návštěvníků.
  • Obsah je stručnou výzvu k akci v podobě několika slov – obsah CTA tlačítka by měl být stručný a výstižný. Pár dobře zvolených slov musí vybízet k určité akci, ale také jasně sdělit, jaký užitek uživatel získá.
  • Je dobře viditelné – má kolem sebe dostatek volného místa, aby bylo nepřehlédnutelné a neodvádělo pozornost od hlavního záměru – vyzvat uživatele k akci.

 

2. Vyzvěte akčním slovesem 

Vaše CTA tlačítko by mělo obsahovat sloveso, které vyzve uživatele k akci. Nemáte mnoho prostoru na vyjádření, takže je důležité přejít rovnou k věci. Dejte svému publiku jasně najevo, co po něm chcete. 

Často se využívá klasické „Stáhněte e-book“, „Přihlaste se k odběru“ a podobně. Pokud má takové tlačítko kolem sebe dostatek informací a detailů, jako osvědčená klasika může fungovat. Zkuste ale být kreativnější. Porovnejte dvě CTA: 

  • Stáhněte si e-book. 
  • Staňte se mistrem konverzí. 

Které vás přitahuje víc? Být mistrem konverzí zní lákavě a už samotné tlačítko dává vědět, jakou hodnotu po stažení získáte. Zaměřte tedy své sloveso v CTA tlačítku nejen na samotnou akci, ale i na užitek, který přináší. 

Inspirací vám můžou být i následující tipy:

  • Vyřešte problém jedním kliknutím
  • Odemkněte svůj potenciál
  • Proměňte návštěvníky v zákazníky
  • Začněte růst ještě dnes

 

3. Vyvolejte emoce nebo nadšení 

Když bude CTA nabité emocemi, bude emotivní i publikum. Pro někoho, kdo si chce naplánovat výlet s dětmi, může znít CTA tlačítko s textem „Zjistit více” nudně. Co ale třeba takové „Zažijte den jako z pohádky“? Emoce a potřebu vyvolá i CTA tlačítko, které nese text jako: 

  • To chci!
  • To potřebuju!
  • Zatočte s plánováním času
  • Udělejte si radost teď hned
  • Splňte si svůj sen ještě dnes
  • Získejte okamžitý přístup k novinkám

přihlášení k odběru newsletteru

Takhle vypadá naše CTA tlačítko pro přihlášení k odběru newsletteru.

Tip: Pohrajte si s textem a zkuste odhadnout, jaké emoce a argumenty na vaše cílové zákazníky platí. Pokud si nevíte rady, přečtěte si, jak určit cílovou skupinu

 

4. Uveďte v CTA tlačítku jedinečný prodejní argument 

Proč by měl zákazník danou akci provést u vás, když ji může provést u konkurence? Definujte si svůj jedinečný prodejní argument (USP) a použijte ho v CTA tlačítku. Třeba takhle: 

  • Domluvte si osobní trénink s mistrem Evropy v kulturistice
  • Připojte se k 1 567 spokojeným zákazníkům
  • Vyzkoušejte produkt s garancí vrácení peněz
  • Setkejte se s předními odborníky v oboru
  • Domluvte si bezplatnou konzultaci

 

Nejenže jste uvedli akci, ale také jste se odlišili od konkurence a ukázali svou jedinečnost

 

 

5. Využijte FOMO 

FOMO (Fear of Missing Out) je strach z toho, že člověk něco promešká. Je silným motivátorem v celém online světě – kolikrát za den se podíváte na sociální sítě, aby vám nic neuteklo? Když si lidé myslí, že by mohli přijít o příležitost, která se už nemusí opakovat, o to více se začnou o onu příležitost zajímat

Jedním z nejčastějších využití FOMO v marketingu je zmínka o výprodeji, akci nebo jiné limitované nabídce. Pravděpodobně takových sdělení dostáváte spoustu, ale stále fungují a vyvolávají u čtenářů potřebu honem produkt nebo službu zakoupit. 

FOMO na CTA tlačítku může vypadat třeba následovně: 

  • Přihlaste se k odběru novinek, ať už vám nic neuteče
  • Rezervujte si místo – už jich zbývá jen pár
  • Kupte teď. Akce platí jen dnes

 

Tip: Zjistěte více o tom, jak FOMO ovlivňuje nákupní chování a jaké další faktory mění rozhodování zákazníků.

 

6. CTA tlačítko musí mít logické umístění 

Většina uživatelů obsah nečte, ale jen skenuje a hledá něco vizuálně zajímavého. CTA tlačítka tak musí být strategicky umístěná na různých místech na webu v závislosti na tom, v jaké fázi rozhodovacího procesu se potenciální zákazník nachází.

Umístěte tlačítka tak, aby přirozeně zapadala do toku čtení. Dejte CTA tlačítko na konec blogového článku a umístěte ho také v jeho průběhu. Další možností je vyskakovací CTA tlačítko, které se zobrazí až poté, co si návštěvník po určitou dobu prohlíží vaše webové stránky nebo článek na blogu.

Nezapomeňte ani na pevně umístěné tlačítko v navigační liště.

 

myTimi CTA tlačítko v navigační liště.

Takhle vypadá naše CTA tlačítko v navigační liště.

Možností je například vyskakovací CTA, které se zobrazí až poté, co si návštěvník po určitou dobu prohlíží stránky nebo příspěvek na blogu. Nebo třeba pevně umístěné tlačítko v navigační liště. Možností je spousta a je potřeba pečlivě zvážit kolik tlačítek na web umístíte, abyste návštěvníky nevyděsili. 

 

7. Testujte, testujte, testujte 

Pokud nemáte křišťálovou kouli, k zjištění úspěšnosti různých variant CTA tlačítek vám pomůže A/B test – publiku rovnoměrně zobrazíte dvě různé varianty CTA tlačítka a zkoušíte, která z nich má větší konverzní poměr. Testovat můžete například: 

  • barvu tlačítka a písma,
  • tvar CTA,
  • kontrast s pozadím stránky,
  • různé texty,
  • velikost CTA,
  • umístění CTA.

Funkčnost vašeho CTA tlačítko můžete snadno ověřit také pomocí heat map. Tyto mapy vám ukážou, jak uživatelé s vaší webovou stránkou interagují – čím teplejší barvu uvidíte, tím větší pozornost dané místo má.

Díky heat mapám zjistíte, kam lidé nejčastěji klikají, kam na stránce doscrollují  i jak pohybují myší. Na základě těchto dat můžete lépe optimalizovat vaše CTA tlačítka.

 

Skvělé CTA tlačítko nestačí

Ke zvýšení konverzního poměru na vašem webu nebo e-shopu vám nestačí pouze dobře zvolená a umístěná CTA tlačítka. Existuje řada dalších prvků, které zásadně ovlivňují rozhodnutí návštěvníka dokončit nákup a dohromady tvoří základ pro efektivní a úspěšný web. Patří sem například:

 

Tip: Přečtěte si našich 5 tipů, jak zvýšit prodeje na vašem webu či e-shopu.

 

Zlepšete míru konverze správně navrženým CTA tlačítkem

CTA tlačítka bývají často přehlížená, přitom patří mezi nejdůležitější prvky na webu. Ne vždy se tvorba skvělého tlačítka povede hned napoprvé, proto se nebojte testovat a sledovat, které vám přináší maximum kliknutí. Pokud si nejste v CTA tlačítkách jistí, nebojte se obrátit na nás. Rádi vám s tím rádi pomůžeme.

A pokud ještě nemáte web, na který byste konverzní CTA tlačítko umístili, vytvoříme pro vás také kvalitní webové stránky.

 

FAQ: Na co se nejčastěji ptáte?

Máte v hlavě ještě pár otázek? Mrkněte na odpovědi na ty nejčastější, které padají, když se řeší CTA tlačítka.

1. Co je CTA tlačítko?

CTA tlačítko (z anglického call to action) je prvek na webu, který návštěvníka navádí k nějaké akci – třeba „Kupte hned“, „Stáhnout e-book“ nebo „Kontaktujte nás“. Je to jasná výzva, co má člověk udělat dál.

2. Co znamená zkratka CTA?

Zkratka CTA je jednoduše „výzva k akci“. Může jít o tlačítko nebo text, který návštěvníka přiměje něco udělat – objednat, přihlásit se, zaregistrovat nebo třeba odeslat formulář.

3. Co je to call to action?

Call to action je označení pro jakýkoliv impuls, který má uživatele na webu přimět k interakci. Nejčastěji jde o tlačítko, které říká: „Klikni sem, ať získáš to, co chceš.“

 

 
 
 

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Mohlo by vás zajímat

Marketing
Google zná celý svět, Sklik zná Čechy. Co je Sklik a kdy ho využít?
Sklik je jako mladší bratr, který žije ve stínu svého celosvětově známého sourozence – Google Ads. Ale i Sklik má svoje silné stránky. Zatímco Google Ads je velká hvězda, která vládne světu, Sklik se soustředí na to, co opravdu umí – efektivně zasáhnout české publikum. Takže pokud hledáte reklamní systém, který exceluje na českém trhu, je Sklik tou pravou volbou.
Marketing
Display reklama od A do Z: Vytvořte reklamu, která přinese prodeje
Chcete si přečíst co se stalo nového ve světě nebo najít recept na nedělní oběd, ale místo toho vaši pozornost upoutají barevné animované bannery neboli display reklama. Skvělý nástroj online marketingu, jenž může oslovit i uživatele, kteří o váš produkt zatím neprojevili zájem. Přečtěte si, jak vytvořit display reklamu, která přinese prodeje.
Marketing
Co je marketingové ROI a jak ho můžete zlepšit?
Marketing a ROI – co to je a jak jej určíte? Jak vytěžíte z marketingových kanálů naprosté maximum? Přemýšlejte jako investor. Přečtěte si, jak vybírat ty nejefektivnější kanály, optimalizovat rozpočet a dosáhnout skutečných výsledků. Poradíme vám postupy pro maximalizaci vašeho marketingového ROI ověřené dlouholetou praxí.
Marketing
Od nápadu k realizaci: Jak sestavit úspěšnou marketingovou strategii pro e-shop ve 4 krocích?
Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod, který osloví to správně publikum pomocí sociálních sítích, obsahu, SEO, PPC reklam nebo jiných online kanálů? Za úspěchem stojí správně stanovená digitální marketingová strategie. Zjistěte, jak ji sestavit ve 4 krocích a na co si dát při tvorbě pozor.

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025