Značná část nákupů se přesunula na internet. Pro obchody a podnikatele to znamená, že musí změnit i své prodejní taktiky – místo ve výkladní skříni začít prodávat prostřednictvím webu. A aby byl web plně funkční, neobejde se bez UX a UI designu. Jaký je mezi nimi rozdíl a jak na ně?
UI, UX… Jaký je mezi nimi rozdíl?
UI a UX jsou nepostradatelnou součástí webu, přičemž ani jeden se neobejde bez druhého. UX je zkratka slov user experience, v překladu uživatelský zážitek. UI znamená user interface – uživatelské rozhraní. Jaký je mezi nimi ale rozdíl v praxi?
Co je UX design
UX design se, velmi zjednodušeně řečeno, zabývá tím, jak web funguje. Řeší například:
- strukturu hlavní nabídky
- rozvržení prvků na stránce
- responzivitu
- rychlost načítání
Cílem UX designu je vytvořit takový web, který bude pro uživatele jednoduchý a intuitivní a poskytne jim příjemný uživatelský zážitek.
V praxi řeší UX designér například to, jestli uživatel ví, na co má kliknout, když chce nakoupit, jestli se návštěvníci dokáží na stránce zorientovat a najít vše, co potřebují, nebo jestli bude hlavní prodejní tlačítko lépe fungovat nahoře uprostřed nebo vpravo dole.
Co je UI design
Pokud UX design řeší, jak web funguje, pak UI design řeší, jak web vypadá. Poté, co UX designér navrhne strukturu webu a rozmístění jednotlivých sekcí, dá jim UI designér konkrétní grafickou podobu. Stará se například o to, aby:
- byl dostatečný barevný kontrast mezi textem a pozadím
- tlačítka měla ten správný tvar
- fotky byly příjemné na pohled
- web používal firemní barvy v těch správných odstínech
Chcete konkrétní příklad z praxe? Vybavte si tlačítko přidat do košíku. Pokud je UI design špatný, po kliknutí na tlačítko se na první pohled nic nestane a vy nevíte, zda přidání do košíku skutečně proběhlo. Proto na něj začnete klikat znovu a znovu, až máte zboží nakonec v košíku desetkrát. S dobrým UI designem dá tlačítko po kliknutí najevo, že akce skutečně proběhla, například bliknutím.
Jak na UX design
Úplně prvním krokem při tvorbě UX designu by mělo být zamyšlení, pro koho web vytváříte. S tím vám mohou pomoci zákaznické persony. Každá cílová skupina se totiž bude na webových stránkách chovat trochu jinak.
Jakmile budete mít jasno o cílové skupině, musíte web navrhnout tak, aby pro ni byl přehledný a intuitivní a zároveň vedl k vašemu cíli (kterým je nejčastěji prodej, může jím ale být i edukace nebo třeba stažení e-knihy).
UX designér by měl předvídat, na co uživatel pravděpodobně klikne a kam se tím chce dostat. Zlaté pravidlo praví, že z hlavní stránky by k uskutečnění cíle (například nákupu) měla vést maximálně tří kliknutí.
Dalším významným úkolem je zajistit, aby se web dostatečně rychle načítal. Desetivteřinové načítání blogového článku k uživatelské spokojenosti pravděpodobně nepovede. A vy chcete, aby se lidé na váš web vraceli.
Jak na stoprocentně funkční web: UI design
UI design, který je především o vizuálu, se na první pohled může zdát zbytečný. Chcete ale znát tajemství? Je to právě vizuál, který často rozhoduje o tom, zda se z návštěvníků stanou platící zákazníci.
Právě vzhled totiž hraje významnou roli v tom, jak na zákazníka váš web působí. Chytrou volbou barev můžete vyvolat přesně takové pocity, jaké potřebujete. Stejnou důležitost je třeba přikládat i výběru tvarů a fontů.
Zajímá vás, jak barvy, tvary a fonty působí na zákazníky? Přečtěte si článek o tvorbě loga.
Jak si ověříte, že UX a UI design fungují?
Jako vše ostatní ve světě obchodu a marketingu, i funkčnost UX a UI je třeba měřit. Existují tři jednoduché způsoby, jak na to.
1. Poproste kamarády
Sejděte se s rodinou nebo přáteli, kteří váš web neznají, a poproste je, ať ho před vámi otevřou (v dnešní době je můžete poprosit, ať vám třeba přes Skype nebo Zoot nasdílí obrazovku). Poté sledujte, jak se na webu chovají. Zkuste jim říct, co mají udělat (například koupit sekačku na trávu nebo dozvědět se, jaká je historie firmy) a pozorujte, za jak dlouho se jim to povede.
2. A/B testy
A/B test neboli split test možná už znáte z e-mail marketingu. Jedná se o to, že vytvoříte více variant téže webové stránky a testujete, která funguje lépe.
Testovat můžete:
- umístění konverzního tlačítka
- styl nadpisů
- velikost fotografií
- barvu pozadí
- v podstatě cokoliv, co vás napadne
Hlavní pravidlo však zní: Při jednom split testu vždy měňte jen jeden parametr. Pokud se stránka bude lišit umístěním tlačítek i barvou textu, nikdy neodhalíte, která konkrétní změna vedla k zvýšení prodejů.
3. Analytické nástroje
To, jak se zákazníci na vašem webu chovají, vám pomůžou odhalit i analytické nástroje jako třeba Google Analytics. Napoví vám údaje o tom, kolik času zákazníci na vašich stránkách stráví, jak vysoká je okamžitá míra opuštění nebo odkud zákazníci na danou stránku nejčastěji přichází. Zkušený UX designér dokáže z takových údajů vyvodit, co je na webu potřeba změnit, aby lépe fungoval.
Co dalšího vám analytické nástroje o vašem webu prozradí? Přečtěte si, jak na analýzu webu ve 13 krocích.
Chcete maximálně funkční web?
Chcete moderní, kvalitní a efektivní webové stránky? Vytvoříme pro vás web, který je maximálně funkční z hlediska UX i UI designu. Přivedeme k vám zákazníky a provedeme je po vašich stránkách až k cíli, který vytyčíte.