Marketing  |  Přečteno 1543 x
17. 7. 2023

Uživatelské testování: Odhalte, co na zákazníky funguje

Nahlédněte do chování zákazníků a využijte získané poznatky pro zvýšení zisků. Zjistěte, jak uživatelé používají web a přizpůsobte jim ho. Ulehčete jim hledání toho, co potřebují a zvyšte tím své tržby. Jak se do uživatelského testování pustit?

banner

UX testování 

UX testování vám umožňuje zjistit, jak se lidé chovají na daném webu – a na základě toho umožňuje vytvoření uživatelsky přívětivého prostředí. Takového, které povede k požadovaným konverzím – z nepřehledného webu zákazníci s největší pravděpodobností brzy uprchnou a už se nevrátí. 

Pokud redesignujete stávající podobu webu či aplikace, vycházejte z dat o současném stavu:  

  • V jaké fázi zákazníci web nejčastěji opouštějí?  
  • Kam klikají, aniž by přišla požadovaná odezva?  
  • Jakou od nich máte zpětnou vazbu ohledně zákaznické zkušenosti apod.? 
  • Pokud rozjíždíte nový web či aplikaci nebo chcete svá stávající data doplnit o další poznatky, využijte následující techniky. 

 

Moderované uživatelské testování 

Hlavním principem moderovaného testování je to, že se spolu s uživatelem nachází ve stejné místnosti i moderátor (případně výzkumník nebo facilitátor). Ten uživateli podle předem sestaveného scénáře zadává pokyny. Těmi může být třeba: „Objednejte si na našem e-shopu tři produkty.“ Nebo: „Najděte na webu tu a tu informaci,“ a poté sledujete, jak si v plnění tohoto úkolu vede. Uživatel komentuje jednotlivé kroky, kde zmiňuje, jak je pro něj těžké či snadné se na webu pohybovat, co mu tam chybí, nebo naopak přebývá.  

Tímto způsobem získáte autentický vhled do chování zákazníků na vašich stánkách nebo v aplikaci. 

Moderované testování je to proto, že je při něm přítomný výzkumník, který se uživatele případně doptává (aniž by naváděl ke konkrétní odpovědi) a živě sleduje zákazníkův pohyb v testovaném digitálním prostředí. 

Na závěr výzkumník provede rozhovor, kde se subjektem blíže probere, jaký má celkový dojem z webu, jak se mu na něm pohybovalo, co by změnil apod. 

Podobná metoda, zaměřená na moderovaný průběh testování, se jmenuje Tree testing. Rozdíl je v tom, že moderované uživatelské testování se soustředí na plnění předem připraveného scénáře, zatímco tree testing zkoumá web komplexně.

 

 

 

Heat mapy 

Moderované uživatelské testování webu můžete provést jen u relativně malého počtu uživatelů. Pokud potřebujete snadno získat více dat, využijte například heat mapy, které vizuálně zobrazují interakce uživatelů s webovou stránkou nebo aplikací

Výstupem je mapa vašeho webu, kde se teplými barvami zabarví oblasti, které přitahují nejvíce pozornosti, zatímco studenými barvami naopak ty přehlížené. 

Obvykle sledují:

  • kam uživatelé klikají, 
  • jak se posouvají na stránce (jak scrollují), 
  • jak pohybují myší 
  • a při řízeném výzkumu se zapnutou webkamerou dokáží i odhalit, kam se uživatelé dívají a jak čtou obsah webu. 

Díky tomu zjistíte, kam umístit důležité prvky, se kterými uživatelé potřebují interagovat.

 

Jsou v rámci UX nějaké zavedené standardy, s čím by se raději nemělo příliš experimentovat a je lepší se držet osvědčených postupů?

Milan Zeman

Milan Zeman

šéf content týmu a SEO specialista myTimi

V UX platí, že nemá cenu vymýšlet znovu kolo. To, na co jsou uživatelé obecně zvyklí, je lepší moc nepokoušet – přinejmenším dokud to nemůžeme otestovat. Takže pokud se staví nový web, pak prvky, jako jsou navigace, struktura informací, nebo třeba funkce interaktivních prvků, je lepší stavět tak, jak je to běžné a jak to každý určitě pochopí. Pokud je ale web zavedený a navštěvuje ho dostatečné množství uživatelů, určitě je dobré postupně zkoušet, testovat a inovovat. V takovém případě je ale důležité vše dobře měřit a vždy z těchto dat vycházet, abyste si vybudovaný prodejní kanál nezničili.

 

A/B testování 

Jedním z nejběžnějších způsobů, jak můžete něco otestovat (nejen UX, ale i účinnost marketingových kampaní apod.), je vytvořit více verzí daného prvku a sledovat, která z nich má větší úspěch. Funguje lépe červené, nebo žluté CTA tlačítko? Je lepší hrát na emoce, nebo ukazovat čísla? Provede více uživatelů konverzi při jednom, nebo druhém rozložení webové stránky? 

Přesně na tyto otázky odpovídá A/B testování, kdy uživatelům náhodně zobrazujete různé varianty nějakého prvku a sledujete, který z nich bude úspěšnější. 

Nemusí se ale jednat jen o dvě verze A a B, může to být klidně A/B/C/D testování, když budete chtít. Důležité je získat objektivní data o tom, co funguje a vyvarovat se zkreslení vlastím názorem nebo svou sociální bublinou. 

 

K provedení A/B testování potřebujete: 

  • Více verzí testovaného prvku, které budou dostatečně odlišné (malé změny nebudou ukazovat statisticky relevantní výsledky). 
  • Reprezentativní vzorek vaší cílové skupiny, tj. dostatek dat, aby byla statisticky relevantní. 
  • Testovat všechny verze ve stejný časový úsek (aby nedošlo ke zkreslení vnějšími okolnostmi). 
  • Testovat všechny varianty ve stejných podmínkách – nedávat jednu na mobilu a druhou na PC, jednu v tmavém a druhou ve světlém zobrazení apod. Tomu můžete věnovat další samostatný A/B test. 
  • Netestovat více změn najednou, potom bude těžké určit, která konkrétní změna měla největší vliv. 

 

Tip: Přečtěte si také, jak navrhnout konverzní CTA tlačítko

 

Pětisekundový test 

Jde o rychlý test, který můžete provádět osobně nebo pomocí online dotazníku. Spočívá v tom, že uživateli ukážete webovou stránku na 5 sekund a poté zjišťujete, co si z ní zapamatoval. Zda ví, o jakou šlo firmu, co nabízí nebo jaké logo používá. 

Díky tomu zjistíte, jestli je obsah dostatečně poutavý, jednoznačný a dobře rozvržený. 

 

Product Reaction Cards 

Tato jednoduchá metoda testování webu či aplikace pracuje především s emoční reakcí uživatelů. Vyberete třeba produktovou stránku, kterou uživateli ukážete, a ten za pomocí kartiček s přídavnými jmény – spadajícími do pozitivní, neutrální a negativní oblastí hodnocení – sděluje, jak na něj stránka působí. Může se jednat o její rozvržení, ale i textaci nebo grafiku – podle toho, co testujete. Často se hodnotí celkový dojem.

 

Otestujte, jaké testování vám vyhovuje 

Vyzkoušejte různé metody uživatelského testování a vytipujte ty optimální z hlediska výtěžnosti dat. Díky úsilí, které testování věnujete, vytvoříte přehledné prostředí vašeho webu či aplikace. Odměnou vám pak budou spokojení zákazníci a tučné zisky

Pokud si na UX testování sami netroufáte nebo se jím nechcete zdržovat, nechte ho na nás. Máme specialisty s dlouholetými zkušenostmi. Podívejte se, jak to funguje.

 

 
 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy