Marketing  |  Přečteno 3338 x
16. 12. 2021

Jak napsat kvalitní ALT text ve 4 krocích

ALT text vám pomůže optimalizovat svůj obsah pro vyhledávače a dostat se tak na vyšší příčky ve výsledcích vyhledávání. Co je to alternativní text, proč je tak důležitý a jak ho napsat? To se dozvíte v článku.

banner

Co je alternativní text?

Alternativní text je text, který se nachází v HTML kódu a zjednodušeně popisuje, co se nachází na obrázku. Najdete ho také pod označením ALT text, ALT tag, ALT popisek nebo ALT atribut.  

 

Proč používat ALT text?

Může se vám zdát, že vyplňování ALT popisku je v podstatě zbytečné, protože ho nikdo nevidí. Nevzdávejte to ale tak snadno. Za pár řádků se sami přesvědčíte, že se jeho použití vyplatí. Tady jsou čtyři důvody, proč se zaměřit na alternativní popisek: 

 

1. Získáte lepší pozice ve výsledcích vyhledávání

Alternativní text hraje roli v SEO (optimalizace pro vyhledávače). Roboti vyhledávačů totiž nerozeznají, co se na obrázku nachází, ale přečtou jeho alternativní text. Obrázek je tak díky ALT textu optimalizovaný pro vyhledávače – například pro obrázkové vyhledávání Google Images. Obrázek se může zobrazit i v SERPu (stránka výsledků vyhledávání) před organickými výsledky v Obrázkovém boxu.  

 

 

2. Nevidomí uživatelé se dozví, co je na obrázku

Vaše webové stránky můžou navštívit lidé s vadou zraku. Ti pomocí speciálních technologií poznávají obrázky právě díky alternativnímu textu. Je proto důležité vyplnit alternativní popisek co nejpřesněji. 

 

3. Zobrazí se popisek u obrázku, který se nenačte

Alternativní text se hodí i v případě, kdy se obrázek nenačte. Ať už kvůli špatnému internetovému připojení, nebo například v e-mailu. V těchto chvílích se místo obrázku zobrazí jeho alternativní popis.  

 

4. Při odkazování mají podobu anchor textu

Když je u obrázku, který slouží jako odkaz, vyplněný ALT tag, vyhledávač ho považuje za anchor text (hypertextový odkaz). To pomáhá vyhledávačům rychleji pochopit relevanci a obsah stránky, na kterou odkazujete. 

 

Alternativní text versus titulek

Nepleťte si tyto dva pojmy, i když oba popisují, co se na obrázku děje. Alternativní text běžně na webu nevidíte, zato titulek ano. Ten na vás „vyskočí”, když najedete kurzorem na obrázek. Větší váhu z hlediska SEO má ale alternativní text. 

 

Jak napsat kvalitní ALT text?

Pokud dodržíte tyto čtyři kroky, dokážete napsat kvalitní alternativní text za pár minut

 

1. Buďte výstižní

Zkuste napsat alternativní text tak, aby popis co nejvíce odpovídal danému obrázku. Vyhněte se slovům jako je obrázek, fotka nebo fotografie. Vyhledávačům ani vám to nic hodnotného nepřinese. Rovnou pište, co na obrázku nebo fotce vidíte. 

 

Příklad z praxe: dobrý versus lepší alternativní text

Dejme tomu, že je na obrázku obložený chlebíček. Dobrým popiskem by proto byl: obložený chlebíček. Určitě to jde ale líp. Co třeba napsat: obložený chlebíček s vlašským salátem, šunkou, hermelínem a kyselou okurkou? Teď je to mnohem lepší. 

 

 

2. Buďte struční

To nás přivádí k tomu, že by text neměl být příliš krátký ani příliš dlouhý. Obvykle se jedná o několik slov nebo krátkou větu. Určitě byste neměli přesáhnout 125 znaků včetně mezer

  

3. Použijte klíčová slova

Klíčová slova vládnou každému obsahu, proto na ně nezapomeňte ani u ALT tagu. Dávejte si ale pozor, aby popisek nebyl klíčovými slovy nacpaný k prasknutí a aby se v něm klíčová slova neopakovala. Lepšího výsledku tím ve vyhledávání nedosáhnete. A pokud se klíčové slovo do popisku nehodí, nedávejte ho tam. Přirozenost má vždy přednost před optimalizací. 

 

4. Neopakujte se

Nic se nevyrovná originálu. To platí i u alternativního textu. Pro každý obrázek se pokuste vymyslet unikátní ALT text, a kdykoliv to bude možné, vyhněte se duplikaci. 

 

Jak vyhodnotit úspěšnost ALT textu?

Existují dvě varianty: Buď se chcete umístit ve výsledcích obrázkového vyhledávání, nebo váš alternativní text slouží k doplnění a dotvoření textového obsahu a v obrázkovém vyhledávání se zobrazovat nemusí.  

 

Úspěšnost alternativního textu: Obrázkové vyhledávání

Úspěšnou optimalizaci obrázků vyhodnotíte v Google Search Console, kde si zobrazíte statistiku vyhledávání z Google Images. Porovnat tak můžete: 

  • Celkový počet kliknutí – kolik uživatelů se přes obrázkové vyhledávání prokliklo na vaši stránku. 
  • Celkový počet zobrazení – kolikrát se váš obrázek zobrazil ve výsledcích vyhledávání.  
  • Průměrnou míru prokliku (CTR) – kolik procent uživatelů se z celkového počtu zobrazení obrázku prokliklo na váš web.  
  • Průměrnou pozici – na které pozici ve vyhledávání se váš obrázek zobrazuje.  

Přehledně se vám vše zobrazí v grafu a tabulce. V ní si navíc prohlédnete, jak účinná byla jednotlivá klíčová slova. 

 

Úspěšnost alternativního textu: Doplnění textového obsahu

Pokud vaším primárním cílem není, aby se obrázek zobrazoval ve výsledcích obrázkového vyhledávání, není to ani potřeba vyhodnocovat. Při psaní firemního blogu a dalších podobných aktivitách vám pravděpodobně půjde o to, aby obrázky podpořily textový obsah. Výsledkem tak bude vyšší návštěvnost nebo déle strávený čas na stránce. Tyto metriky můžete vyhodnotit v Google Analytics

 

Chcete mít jistotu, že váš ALT text bude perfektní? Nechte to na myTimi

Napsání ALT textu moc času nezabere, ale přinese vám pozitivní výsledky – hlavně ty ve vyhledávání. Pokud se chcete dostat na vyšší pozice, napište nám. Zanalyzujeme váš web a optimalizujeme ho pro vyhledávače. Stejně, jako jsme to udělali třeba pro Lamael – tomu jsme během tří měsíců pětinásobně zvýšili návštěvnost webu

 

 
 
 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy