Co je optimalizace pro vyhledávače
Metody souhrnně nazvané SEO umožňují vašemu webu, aby se umístil na vyšších příčkách neplaceného vyhledávání. V praxi to znamená, že zákazník zadá určitou frázi (třeba koupit pračku) a vyhledávač rychle vyhodnotí, které weby jsou pro tento dotaz relevantní. SEO metody zajišťují, aby byl váš web co nejrelevantnější, a tím pádem se i lépe umisťoval ve výsledcích vyhledávání.
Internetový marketing: co všechno spadá do SEO
Než se pustíme do vysvětlování, jak optimalizovat, pojďme si nejdříve povědět, co vůbec optimalizovat můžeme. Obecně se jedná o optimalizaci webu – ten můžete upravit tím, že vylepšíte jeho strukturu a UX design. Vyhledávačům můžete přizpůsobit i texty na blogu. A pokud vlastníte e-shop, nevyhnete se optimalizaci produktových popisků.
Marketing e-shopu: Jak optimalizovat web
Pokud se SEO teprve začínáte, nejdříve se vyplatí zoptimalizovat web jako takový. Jak na to?
1. Řekněte vyhledávačům, co prodáváte
Vyhledávače jsou sice chytré, ale některé věci stále nedokážou: například určit, co je zobrazené na fotkách. Napovězte jim tím, že obrázky při vkládání na web pojmenujete (postel.jpg) a napíšete k nim popisky. Snažte se o to, abyste měli co nejjasnější i název webu a srozumitelnou URL adresu. Všechny tyto informace pomůžou vyhledávačům rozhodnout, co e-shop prodává, a s daleko větší pravděpodobností ho zobrazí uživatelům, kteří dané produkty vyhledávají.
2. Formátujte text pomocí html
Formátování textu má smysl ze dvou důvodů: zaprvé vyhledávače strukturovaný text vyhodnotí jako relevantnější, a zadruhé díky použití nadpisů a podnadpisů dostanete možnost zvýraznit klíčová slova (klíčové slovo použité v nadpisu má pro vyhledávač větší hodnotu než klíčové slovo použité v běžném textu). Změnit velikost a barvu písma ale nestačí: aby vyhledávač poznal, že je nějaký kus textu nadpis, musíte mu to výslovně říct. Jak? Používejte při formátování html tagy.
3. Optimalizujte svůj e-shop pro mobily
Nemalou roli při hodnocení relevantnosti e-shopu hraje i to, jestli je web responzivní. Pokud uživatel hledá produkt z mobilu nebo tabletu, vyhledávač mu raději zobrazí ty stránky, které jsou pro mobily a tablety uzpůsobené.
4. Budujte si zpětné odkazy
Dalším způsobem, jak vyhledávače přesvědčit o tom, že je váš web relevantní, je tzv. linkbuilding – budování zpětných odkazů. Cílem je, aby co nejvíce webů odkazovalo na vaše stránky. Jak na to? Možností je celá řada. Domluvte si partnerské weby. Navažte spolupráce s blogery. Účastněte se diskuzí na různých portálech. Poproste zákazníky o recenze. Přidávejte příspěvky na sociální sítě a v nich na svůj web odkazujte. Zapište se do katalogu firem. Nebo si založte firemní blog a do článků vkládejte odkazy.
SEO: Jak psát blog
Cílem firemního blogu je zaprvé odkazovat na hlavní web firmy, a tím podporovat linkbuilding, a zadruhé psát texty s použitím klíčových slov. A právě klíčová slova jsou pro SEO na blogu základ. Jak s nimi pracovat?
5. Udělejte analýzu klíčových slov
Stavebním kamenem optimalizace pro vyhledávače je analýza klíčových slov. Jak na ni? Zamyslete se, jaká klíčová slova by mohla být relevantní pro váš obchod, a vytvořte si několik kategorií. (Vlastníte e-shop s potřebami pro psy? Pak vaše kategorie budou například vodítka, krmivo a hračky). Pak si pro každou kategorii sepište slova nebo fráze, která by lidé mohli vyhledávat. Ty následně zadejte do nástroje pro analýzu klíčových slov (v českém prostředí vás bude zajímat GoogleAds a Sklik). Nástroje vám napoví další klíčová slova, která vás nenapadla, a ukážou vám měsíční hledanost jednotlivých výrazů. Ty nejrelevantnější si zapište. A je to – máte jednoduchý seznam klíčových slov!
6. Vytvořte si harmonogram
Na řadu přichází plánování: o čem a kdy psát? Témata článků pravděpodobně vyplynou z produktů, které nabízíte. Zkuste se ale zamyslet nad tím, jak o svých produktech psát tak, aby to bylo přínosné pro čtenáře. Každý článek vystavějte na nějakém problému, který váš zákazník řeší. Nepište článek Proč jsou naše doplňky stravy na hubnutí nejlepší – raději se zeptejte, jaký problém bude váš zákazník chtít vyřešit. Článek s názvem Jak zhubnout a nemuset se přitom nijak omezovat zní o něco lákavěji, nemyslíte?
Co se týče času a frekvence psaní článků, je to stejné jako s příspěvky na sociálních sítích. Zkrátka si to budete muset otestovat. Zkoušejte různé varianty a po čase vám ze statistik vyplyne, co funguje nejlépe.
7. Nesoustřeďte se jen na klíčová slova
Při psaní textu na blog jde o dvě věci: aby používal klíčová slova a aby byl čtivý a přínosný. Tyto dva požadavky si většinou odporují, proto umění kvalitního copywritingu spočívá v tom, umět oba faktory efektivně zkombinovat. Klíčová slova používejte tam, kde to jde, ale netlačte je do textu za každou cenu. Ideální je využít k umístění klíčových slov nadpisy.
Zajímá vás, jak napsat text, který bude čtivý a pro čtenáře přínosný? Přečtěte si 10 užitečných tipů, jak na copywriting.
Produktové popisky, které fungují
Produktové popisky tvoří základ každého e-shopu. Jsou to často právě ony, co rozhoduje o tom, jestli zákazník nakoupí, nebo ne. Jak psát popisky, které přesvědčí jak zákazníky, tak vyhledávače?
8. Pište popisky pro zákazníky
Jak napsat přesvědčivý produktový popisek, který zákazníka přiměje, aby nakoupil? Zkuste se řídit pravidlem 5W (z angličtiny what, who, when, where, why). 5W znamená, že v popisku uvedete odpovědi na otázky co (parametry produktu), pro koho (komu je produkt určený), kdy (kdy zákazník produkt využije), kde (kde ho využije) a proč (proč by si ho měl koupit).
9. Buďte originální a unikátní
Důvody, proč psát originální popisky, jsou dva – nejen, že přesvědčíte zákazníky, ale přesvědčíte i vyhledávače. Ty totiž nemají rády duplicitu. A pokud jen zkopírujete technické parametry produktu, které na svém webu uvádí výrobce i všechny ostatní e-shopy, právě takové duplicity se dopustíte. Když bude váš popisek originální a unikátní, vyhledávač ho upřednostní.
10. Vyplňte meta tagy
Stejně jako u formátování textu, ani u produktových popisků vás nemine html. Pokud chcete zlepšit své pozice ve vyhledávání, vyplňte meta tagy title a description.
Přečtěte si o všech možností, jak dělat marketing pro e-shopy.
Optimalizace e-shopu? Nechte to na myTimi
Nevíte si s optimalizací rady, nebo prostě jen nechcete ztrácet čas? Věnujte se svému podnikání, myTimi se o SEO postará za vás. Víme, jak na váš e-shop přitáhnout nové čtenáře. S tímhle vším vám můžeme pomoci:
- Analýza klíčových slov: Najdeme klíčová slova, díky kterým stoupne vaše organická návštěvnost, a dodáme vám report s návrhem klíčových slov.
- Tvorba strategie: Vytvoříme dlouhodobou strategii pro vaše stránky i pro váš blog.
- Psaní článků na blog: Napíšeme články, které si v rámci prohlížečů samy najdou čtenáře.
- Publikační plán: Na základě analýzy sestavíme nejefektivnější publikační plán.
- Webový copywriting: Vyladíme váš web, získáme čtenáře na vaši stranu a dovedeme je k nákupu vašeho produktu.
- Popisky produktů: Vymyslíme popisky pro vaše produkty, které budou zajímavé jak pro čtenáře, tak pro vyhledávače.
- Vše můžeme propojit i se správou sociálních sítí nebo online reklamou.