Jak poznat, která PPC agentura je ta nejlepší?
Každá špičková PPC agentura by měla:
- Mít odborné znalosti a zkušenosti v oblasti PPC reklamy (na svém webu má například zveřejněné případové studie).
- Pravidelně a otevřeně komunikovat s klientem.
- Pravidelně sledovat a analyzovat výkon PPC kampaní.
- Pravdivě informovat o výsledcích kampaní.
- Být transparentní v interpretaci výsledků.
- Přistupovat ke každému klientovi individuálně.
- Přicházet s novými a inovativní nápady, které pomohou klientovi vyniknout v konkurenčním prostředí.
V následujících odstavcích vám přiblížíme práci PPC agentury i na co si máte dát při spolupráci s ní pozor. Vše doplňujeme o rady našeho šéfa výkonnostního týmu Honzy Venkrbce a na konci článku se dozvíte, jak děláme PPC marketing v myTimi.
Jaké má spolupráce s PPC agenturou výhody?
Marketingový specialista, který nepracuje v PPC agentuře, bude vždy uvažovat v rámci své omezené bubliny. Je často limitovaný svým prostředím, pracuje s jedním produktem, jedním e-shopem a stejnými službami, což mu ztěžuje myslet mimo tuto zažitou oblast.
PPC agentura působící v Praze, v jiném českém městě, nebo dokonce v zahraničí, má ale širší rozhled. Spolupracuje totiž s různými klienty a řeší různá témata marketingových kampaní. Tím získává hlubší znalosti o marketingových nástrojích a technikách, které musí řešit u každého klienta individuálně, stejně jako tvorbu reklamy. Pro daného klienta a do daného tématu pak dokáže zapracovat prvky načerpané z různých projektů.
Jaké služby PPC agentura poskytuje?
PPC agentury se zaměřují na správu a optimalizaci online reklamních kampaní, kde klient platí za každé kliknutí na reklamu (PPC = pay per click). PPC reklamy se objevují ve výsledcích vyhledávání (na Googlu, Seznamu atd.) nad organickými výsledky, na partnerských webech nebo na sociálních sítích (Facebook, Instagram, TikTok, Youtube atp.). O co nejlepší pozici a zobrazení reklamy se bojuje prostřednictvím aukce, kde soutěžíte s ostatními inzerenty.
PPC agentura zpravidla zvládá tyto typy reklam:
- Vyhledávací kampaň (Search Ads) – reklamy se spouští na dané klíčové slovo, na které kampaň cílí. Zobrazují se tedy, jakmile uživatel zadá do vyhledávacího pole dotaz, který je podobný vašemu klíčovému slovu.
- Obsahová kampaň (Display Ads) – u těchto kampaní se používají reklamní bannery, dynamické bannery nebo kombinace bannerů a textů.
- Produktová kampaň – u této reklamy se zobrazí obrázek produktu, název, prodejce a cena. Najdete ji nad textovými reklamami nebo po pravé straně vedle výsledků vyhledávání.
- Videokampaň – používají se pro inzerci v obsahové síti. Může se jednat například o reklamu na YouTube.
- Zbožové srovnávače – jedna z důležitých platforem pro každý e-shop, kdy se reklamy v rámci vyhledávání zobrazují na lepších příčkách srovnávače. O tom, jak zbožové srovnávače fungují, kdy je využít a co vám přinesou, jsme se rozepsali v článku Zbožové srovnávače: Prodejní kanál, který vám vydělá spoustu peněz za malé náklady.
Součástí PPC služeb je také tvorba bannerů, nastavení analytiky a reporting.
PPC agentura pomáhá firmám efektivně využívat online reklamu k dosažení jejich marketingových a obchodních cílů, jako je zvýšení návštěvnosti webových stránek, získávání potenciálních zákazníků a růstu prodejů. Docílí toho právě správou PPC kampaní, jejich optimalizací a také analýzou a interpretací výsledků.
V myTimi se specializujeme na PCC reklamy na Google Ads – od vyhledávacích přes obsahové, produktové až po reklamy na YouTube, včetně videoreklam. Děláme ale také reklamy přes Sklik. Na platformě Meta pak umíme reklamy na Facebooku a Instagramu, dále také reklamu na TikToku i Bingu a zbožové srovnávače. „Dá se říct, že jsme schopní zvládnout snad cokoliv,“ říká Honza. Kromě toho pro naše klienty zdarma pořádáme školení, workshopy a prezentace o aktuálních trendech. Díky tomu můžeme společně udržet krok s dostupnými nástroji i vývojem marketingového trhu.
Jak tyto PPC kampaně přispívají k dosažení skvělých výsledků?
Tuto otázku vztáhneme k myTimi.
Díky tomu, že pokrýváme všechny základní reklamní kanály, můžeme kampaň přizpůsobit na základě toho, jaký kanál nejlépe vyhovuje danému účelu: „Na Googlu preferujeme „search-ovky“ (vyhledávací reklamy), na Skliku často využíváme display reklamy. Na platformě Meta využíváme sílu sociálních sítí, lidé tady tráví hodně času a například na Facebooku jsou ochotní konzumovat reklamní obsah. Každý reklamní kanál tedy využíváme na něco jiného, a právě v tomto propojení tkví síla k dosažení skvělých výsledků,“ říká Jan Venkrbec (Digital Marketing Director).
Důležitá je také pravidelná správa a optimalizace PPC kampaní. Ptáte se proč? Důvod je jednoduchý – peníze. Nepravidelnou správou budete totiž utrácet peníze za kampaně, které nefungují, nebo platit za prokliknutí nerelevantních klíčových slov. Pravidelným PPC servisem tak zajistíte efektivní fungování reklam a chráníte váš rozpočet před zbytečnými výdaji.
Co zahrnuje správa PPC kampaní?
Cena za správu PPC kampaní se odvíjí od konkrétních kampaní, ale v zásadě zahrnuje:
- třídění klíčových slov,
- psaní textací,
- vizuál reklam,
- strategie nabídek (roční CPC nebo automatické nabídky),
- spouštění kampaní,
- optimalizaci PPC kampaní (přidávání a vyřazovaní klíčových slov, kontrola a úprava obsahu či rozpočtu, úprava cílení v souladu s obchodními cíli atd.),
- měření úspěšnosti PPC reklam,
- A/B testování,
- reporting, analýzu a interpretaci dat.
Jak agentury optimalizují PPC kampaně?
Vždy záleží na tom, o jakou kampaň se jedná. Každý typ kampaně (vyhledávací, obsahová, videokampaň atp.) vyžaduje specifický přístup. U vyhledávacích a obsahových kampaní to vypadá následovně:
- Vyhledávací kampaně – je důležité zaměřit se na vyhledávací dotazy, tedy konkrétní fráze nebo slova, která uživatelé zadávají do vyhledávačů. Tyto dotazy sledovat, třídit na nerelevantní a relevantní a ty relevantní použít. K relevantním klíčovým slovům pak napsat co nejpřesnější reklamní textaci, kterou směřovat na odpovídající landing page.
- Obsahové kampaně (bannery, videa) – tady je to o kreativě (graficky či textově zpracované reklamní sdělení). To znamená zkoušet různé textace na banner, testovat a porovnávat, co funguje líp a co hůř.
A jak to děláme v myTimi vám prozradí Honza: „V myTimi máme sadu landing pages, klíčových slov a reklamních textů. A tyto tři prvky k sobě postupně modelujeme a přizpůsobujeme tak, aby navzájem co nejlépe korespondovaly. To nám pomáhá dosáhnout lepšího výkonu reklam a celkově lepších výsledků kampaní.“
Tip: Optimalizaci jsme se více věnovali v článku Optimalizace PPC kampaní: audit krok za krokem.
Jak měřit úspěšnost PPC kampaní?
Existuje několik klíčových ukazatelů výkonu, na které se agentury při vyhodnocování úspěšnosti PPC reklam zaměřují:
- Míra prokliku (CTR) – jak účinně reklama přiláká pozornost uživatelů a přiměje je k tomu, aby na ni klikli.
- Konverzní poměr – jak efektivně dokáže reklama přeměnit kliknutí na konverze.
- Náklady na akvizici zákazníka (CPA) – částku, kterou zaplatíte za každého nového zákazníka získaného prostřednictvím PPC kampaně.
- ROAS – poměr mezi příjmy generovanými z vaší PPC kampaně a náklady vynaloženými na tuto kampaň.
- Průměrná cena za proklik na reklamu (CPC).
- Počet zobrazení reklamy.
- Míra opuštění webu.
Honza dodává: „Někdy klient přijde s poptávkou na zvýšení návštěvnosti webu, ale když se hlouběji doptáváme, ukáže se, že jeho skutečným cílem je zvýšit prodej. Takže jde o získání více poptávek a objednávek. V konečném důsledku jde vždy o obchodní výsledky, tedy poptávky a nákupy, ty jsou pro klienta nejdůležitější.“
A to je to hlavní, na co byste se měli zaměřit. Nezáleží totiž na tom, jestli na váš web přišlo 5 000 nebo 10 000 lidí. Pokud těch 10 000 návštěvníků přineslo tržby v hodnotě 2 000 Kč a těch 5 000 naopak 4 000 Kč – je vám pak vlastně jedno, kolik lidí vaši webovou stránku navštívilo.
Proč je PPC marketing efektivní a jaké má přednosti oproti jiným formám reklamy?
Naprostou předností PPC marketingu je jednoznačná měřitelnost. To znamená, že můžete přesně sledovat čísla a na základě nich posuzovat efektivnost kampaní. Na rozdíl od billboardů u dálnice, kde můžete tak akorát odhadovat, kolik lidí projede kolem a kolik z nich si reklamy všimne, online prostředí vám poskytne jasná data, která lze přesně měřit a analyzovat.
Tip: Podívejte se, proč jsou obsahové kampaně důležité pro růst byznysu.
Jak agentury přistupují k analýze a interpretaci dat z PPC kampaní?
Pro správné vyhodnocení výkonnosti reklamy si musíte nejprve definovat klíčové KPI metriky. Těm jsem se více věnovali v odstavci Jak měřit úspěšnost PPC kampaní. Nejčastěji se jedná o:
- CPC (průměrná cena za proklik na reklamu),
- CTR (míra prokliku)
- počet zobrazení reklamy,
- počet konverzí,
- míra opuštění webu.
Pokud budete mít například k dispozici 10 000 Kč na propagaci a chcete zvýšit návštěvnost webu o 1 000 uživatelů za měsíc, budete sledovat a následně vyhodnocovat metriku CPC. Tu budete udržovat na maximálně na 10 Kč za kliknutí.
V Google Analytics nebo Skliku pak najdete téměř jakákoliv data, která budete k vyhodnocování potřebovat. K nim si pak musíte vzít náklady, které jste na PPC reklamu vynaložili a výnosy, které vám přinesla. Pro zhodnocení efektivnosti kampaně pak musíte tyto náklady a výnosy porovnat s daty z Google Analytics nebo Skliku a PPC systémů, kde máte reklamy spuštěné.
Honza dále upozorňuje: „PPC agentury mohou data ohýbat a výsledky přikrášlovat. Může se vám tedy stát, že vám místo získání 100 poptávek za domluvenou cenu prezentují přivedení 10 000 návštěv na váš web.“ A to, jak už jsme zmínili výše, pro vás není relevantním ukazatelem úspěchu.
Agentury dokážou data zpravidla zanalyzovat, ale pak už je nemusí umět dostatečně interpretovat. Zasypou vás spoustou čísel a tabulek, ale chybí jim schopnost vysvětlit, jak spolu jednotlivé údaje souvisí a proč jsou čísla taková, jaká jsou.
V myTimi nastavujeme analytiku co nejvíc do hloubky – měříme nejen kliknutí na CTA tlačítka, ale i počet konverzí a chování návštěvníků na stránce.
Na co si dát při spolupráci s PPC agenturou pozor?
PPC agentury často špatně nastavují měření. Analytické nástroje je nezbytné pravidelně udržovat, protože i malé úpravy na webu mohou měření narušit nebo způsobit duplikace dat. Pokud pak využívají ještě automatické strategie nabídek bez správně nastaveného měření, reklamní systémy nemají správná data k učení, což má negativní dopad na výkonnost a efektivitu kampaní.
Klienti se také často setkávají se špatnou komunikaci a interpretací výsledků – agentura s nimi komunikuje málo nebo naopak vůbec, zkresluje informace nebo prezentuje výsledky tak, aby vypadala dobře, i když to klientovi ve skutečnosti nepřináší požadované výsledky.
Před zahájením spolupráce s PPC agenturou se proto zeptejte na následující otázky:
- Máte nějaké reference od předchozích klientů?
- Jak byste přistupovali k mému projektu?
- Kdo bude zodpovědný za náš projekt?
- Jak často se budeme setkávat a komunikovat spolu ohledně průběhu projektu?
- Jaká jsou vaše očekávání ohledně naší spolupráce – číselné predikce výsledků?
Určitě si tedy vyžádejte reference předchozích klientů a zjistěte, jak by agentura přistupovala k vašemu projektu. Požadujte také číselné predikce výsledků – „Ty se bohužel většina agentur zdráhá poskytnout a výsledky popisuje pouze obecně. Řekne vám tedy třeba jen to, jaké obrázky vytvoří a kam jakou reklamu umístí. Tím se třeba naše agentura odlišuje. Před zahájením spolupráce totiž vždy vytváříme číselnou kalkulaci a naše odhady jsou obvykle velmi přesné,“ říká Honza Venkrbec.
Zeptejte se také na senioritu týmu – kolik seniorů v týmu je, kdo bude na vašem projektu pracovat a v případě, že bude v týmu junior, zda bude pod dohledem seniora. V myTimi klademe důraz na to, aby každý klient měl vždy přímou podporu seniorních členů týmu. Každý projekt začíná spoluprací s vysoce zkušeným členem týmu, který dohlíží na celkový průběh. Operativní část svěřujeme juniorovi, ale klíčová rozhodnutí jsou vždy přijímaná zkušenými členy týmu.
Tip: Zajímá vás, jak je možné, že náš šéf výkonnostního týmu Honza zná praktiky PPC agentur, a chtěli byste vědět, kde získal takové znalosti online reklamy? Odpovědi najdete v rozhovoru.
Jak děláme PPC marketing v myTimi?
Rozumíme nejen marketingu, ale i byznysu. Nebudeme proto pro vás tvořit jednu reklamu za druhou a ani se nespokojíme s tím, že vaši značku „pouze“ zviditelníme. My totiž víme, že vaším cílem není mít jen hezkou reklamu, ale především tržby. Dohlížíme na to, aby váš produkt i všechny další procesy dávaly smysl. Pomůžeme vám proto i s nastavením správné strategie, abyste věděli, kterými kroky se vydat a co je pro vás v tuto chvíli nejlepší.
Příklady úspěšných PPC kampaní, které jsme realizovali v myTimi
Naše PPC kampaně přinesly skvělé výsledky už několika klientům. Tady jsou některé příklady našich úspěchů:
- Společnosti Monkey Mum prodávající zábrany na postel a další potřeby pro maminky s dětmi jsme díky PPC reklamám zpětinásobili počet objednávek.
- Zubní klinice CLINIC+ jsme díky PPC reklamám snížili cenu za rezervaci na zubní prohlídku nebo konzultaci z 600 Kč na 200 Kč a zároveň jsme zajistili stabilní růst nových klientů.
- České firmě Bonaloka, která prodává kosmetiku a doplňky stravy, jsme za 7 měsíců ztrojnásobili počet objednávek.
- Společnosti EcoFleet, která se zabývá monitoringem vozidel a správou vozového parku, přivádíme každý měsíc 2 500 nových uživatelů.
- Firmě Copy General jsme pomocí PPC kampaní šestkrát zvýšili průměrnou hodnotu objednávek B2B klientů.
Nechte PPC marketing na nás
Díky našim zkušenostem se správou PPC kampaní po celé České republice i v zahraničí, se postaráme o vaši reklamu, ať už jde o webové vyhledávače, sociální sítě nebo zbožové srovnávače. Připravíme pro vás textace, optimalizujeme parametry a zajistíme, že všechno klapne v rámci vašeho rozpočtu.
Správa PPC kampaní vyžaduje přesné zacílení a opatrnost při nakládání s rozpočtem. Tím zajistíte, že vaše reklama bude skutečně efektivní a dosáhne stanovených cílů. Svěřte správu PPC reklam nám a zrychlete tak růst vašeho podnikání až pětkrát.