Co je to bounce rate?
Bounce rate, česky míra opuštění webu, je metrika, která ukazuje, kolik lidí otevře jednu libovolnou stránku na vašem webu, neprovede na ní žádnou akci a zase odejde. Díky ní poznáte, jak moc návštěvníci (ne)interagují s vaším webem. Metrika se měří v procentech a najít ji můžete v Google Analytics.
Je důležité pochopit vliv bounce rate na celkovou marketingovou strategii. Vysoká bounce rate může naznačovat problémy se SEO – třeba pomalé načítání vaší stránky. V některých případech je v pořádku i vysoká míra opuštění, vezmeme to ale popořádku.
Je lepší vysoká, nebo nízká bounce rate?
Abyste mohli definovat, co je pro váš web dobrá míra opuštění webu, je potřeba nejprve pochopit rozdíl mezi vysokou a nízkou bounce rate.
-
Vysoká bounce rate: relace návštěvníka je krátká – navštíví stránku, prohlédne si ji a odjede bez toho, aby se proklikl jinam.
-
Nízká bounce rate: návštěvník stráví na webu nějaký čas a kliká na dostupné odkazy.
Bounce rate vždy analyzujte v souvislosti s tím, jaký je charakter dané stránky. Pokud je vysoká míra opuštění webu například u homepage, můžete mít problém, protože očekáváte, že z homepage bude návštěvník pokračovat dále.
Pokud ale návštěvník už vaši firmu zná a hledá například jen kontaktní informace, dostane se hned z vyhledávače na stránku kontakty, získá to, co potřebuje, a odejde. Vysoká bounce rate ze stránky Kontakty tak není problémem.
Dalším příkladem může být blog, kterému zvyšují bounce rate pravidelní čtenáři. Například na sociálních sítích narazí na odkaz na nový článek, přečtou si ho a blog opustí. Vše ostatní už totiž četli. Naopak u uživatelů, kteří na váš blog přišli z vyhledávání, je žádoucí spíše nízká bounce rate – chcete, aby se proklikali na další články a prohlédli si váš web.
Dobrá míra opuštění webu je tedy relativní pojem. Než se pustíte do ukvapených závěrů, měli byste analyzovat a hledat souvislosti.
Bounce rate vs. Exit rate
Jinak řečeno míra opuštění webu vs. procento odchodů. Rozdíl mezi těmito pojmy často není úplně pochopen, i když je zásadní. Zatímco bounce rate ukazuje procenta návštěvníků, kteří neudělali žádnou akci, exit rate značí počet lidí, kteří konkrétní stránku opustí, i když na ní původně nepřistáli.
Pokud tedy člověk přistane na stránce 1 vašeho webu a zase z ní odejde, aniž by klikl jinam, jde o bounce rate. Jestliže přistane na stránce 1, přesune se na stránku 2 a poté ukončí prohlížeč, započítá se do exit rate druhé stránky (ale už ne do bounce rate, protože na stránce 1 provedl určitou akci).
Vysoká bounce rate tedy může v určitých situacích znamenat nezájem o stránku nebo naznačovat několik problémů s optimalizací webu. Pojďme si je popořádku projít.
Jak snížit bounce rate?
Na vysokou míru opuštění webu může mít vliv:
-
pomalá rychlost načítání stránky
-
otravná vyskakovací okna
-
nepotřebné pluginy
-
špatné UX
-
nevhodně optimalizované meta popisky
-
prázdné stránky a technické chyby
-
nekvalitní obsah
-
špatná optimalizace na mobilní zařízení
-
nesprávné nastavení Google Analytics
1. Projděte si stránky s nejvyšší mírou opuštění
V nástroji Google Analytics vyhledejte stránky s nejvyšším počtem odchodů (exit rate). Zjistíte, na kterých stránkách lidé nejčastěji opouští váš web, kolik lidí přistává přímo na stejné stránce (a neudělá žádnou akci) a kolik lidí přichází z jiné části webu. Obě informace vám budou ku prospěchu při analýze.
Tip: Přečtěte si náš návod, jak na Google Analytics krok po kroku.
2. Zkontrolujte čas návštěvníků na konkrétní stránce
Pokud chcete lépe porozumět bounce rate, potřebujete k ní kontext. Srovnejte předchozí metriky s tím, kolik času návštěvník na celém webu stráví. To vám pomůže určit, jestli je vysoká míra opuštění problémem celého webu, nebo jen konkrétní stránky.
Jestliže máte e-shop s vysokou bounce rate a krátkým časem stráveným na stránce, pak víte, že obsah neplní svou funkci. Zkuste třeba zapojit zajímavější témata, vylepšit grafiku nebo zapracovat na copywritingu.
3. Využívejte A/B testování
Je na čase váš web vylepšit, ale máte několik verzí a nejste si jistí, která je lepší? A/B testování je skvělý způsob, jak zjistit, který upgrade funguje nejlépe. Můžete mít pro stejný produkt dvě různé prodejní stránky, které se v něčem liší – například mají rozdílnou výzvou akci. Díky A/B testu zobrazíte polovičce návštěvníků jednu verzi a druhé půlce druhou verzi. Výsledky vám ukáží, která stránka udrží návštěvníky na webu delší dobu.
4. Optimalizujte web pro mobilní zařízení
Vzhledem k rostoucímu počtu lidí, kteří na web přistupují z mobilních zařízení, musíte pro ně své stránky optimalizovat. Dokonce i Google začíná upřednostňovat mobilní zařízení. Dobrý design webu nic neznamená, pokud se stránka na chytrých telefonech dlouho načítá nebo je nepřehledná.
Tip: Nevíte, jak stránku optimalizovat pro mobily? Přečtěte si, jak na responzivní web.
5. Zajistěte snadnou čitelnost webu
Máte stránky plné textu na nevýrazném šedém designu? Není divu, že máte vysokou bounce rate. Udělejte stránku lákavější a čitelnější pomocí písma, podnadpisů, přehledných odstavců a dalších vychytávek.
6. Mějte jasné CTA a zvažte jejich umístění
Zamyslete se nad tím, jestli návštěvník vždy ví, co má udělat. Umístěte výzvu k akci tak, aby byla dobře viditelná a aby návštěvník věděl, co se po zmáčknutí tlačítka stane. Dávejte si pozor, abyste neměli na webu příliš mnoho CTA. Jejich počet může lidi zmást a odradit.
Rozhodující je umístění CTA, velikost, barva, písmo a samozřejmě text.
7. Proveďte revizi meta tagů
Vysoká bounce rate někdy znamená, že jste nesplnili návštěvníkovo očekávání. Pokud titulek, popisek a URL adresa, které se zobrazují ve výsledcích vyhledávání, neodpovídají tomu, co uživatelé nakonec na stránce najdou, pravděpodobně odejdou. Začleňte klíčová slova do meta popisků a stručně popište, o čem web je. Výrazně si tím snížíte nechtěné návštěvy.
8. Nechte si pomoct s auditem webu
Pokud chcete snížit svou bounce rate, nabídneme vám řešení. Začít společně můžeme auditem webu, ve kterém zjistíme, jaké problémy je potřeba ke snížení míry opuštění webu řešit.