Jak udělat hezkou fotku? Od nastavení manuálu až po aplikace na úpravu fotografií

28. 11. 2022
Marketing Přečteno 2028 x

Vytvořit hezké fotky si žádá um, ale co není, může být. V článku vás provedeme procesem tvorby profesionální fotografie od nastavení manuálního režimu až po závěrečné úpravy. Vysvětlíme vám důležité pojmy a inspirujeme vás aplikacemi pro úpravu fotografií. 

Chcete mít hezké fotky? Osvojte si základy 

Ať už chcete pořídit produktovou fotografii, nebo si udělat hezkou profilovou fotku, vyplatí se znát několik základních pravidel. V tomto článku s vámi projdeme: 

  • jak fotit na manuál 
  • jak vyfotit produktovou fotografii 
  • aplikace, které vám pomůžou s úpravou fotek 

Takže neztrácejme čas a pojďme si říct, jak nastavit foťák. 

 

Jak fotit na manuál? 

Prvním krokem je přepnout foťák do manuálního režimu, který vám dá stoprocentní kontrolu nad focením. Tři klíčové hodnoty si tak nastavíte sami – čas expozice, clonu a ISO. Jak nastavit manuální režim? Na většině fotoaparátů najdete otočné kolečko se symboly a manuál se skrývá pod písmenem „M“. Teď je na řadě vysvětlit si jednotlivé pojmy a jejich vliv na výslednou podobu fotky. 

 

Čas expozice 

Čas expozice neboli rychlost závěrky je doba, po kterou fotoaparát vytváří snímek. Během té doby je závěrka fotoaparátu otevřená a pouští na senzor světlo z objektivu. Pokud zvolíte delší čas, bude na senzor dopadat více světla, a tím bude fotografie světlejší. Čas expozice ale ovlivňuje i způsob, jakým chcete zachytit pohyb. Například s dlouhým časem zachytíte světelné čáry aut nebo plynoucí vodu, krátký čas vám naopak pomůže čas takzvaně zmrazit. Toho můžete využít při focení sportovních aktivit. 

 

Clona 

Clona určuje, jestli bude fotka tmavá, nebo světlá, a také její ostrost. Hodnotu clony nastavíte podle clonového čísla. Pokud clonu více otevřete, do fotoaparátu vnikne více světla, takže fotka bude světlejší. Otevřená clona má také vliv na míru ostrosti – způsobí rozmazané pozadí. Otevřená clona se pohybuje v nízkých hodnotách jako je f/2, zavřená clona se označuje clonovým číslem f/20. Se zavřenou clonou bude fotografie tmavší a bude mít ostré pozadí i popředí.  

 

ISO 

Poslední hodnotu, kterou si manuálně nastavíte, je ISO. Pokud ISO zvýšíte, zesvětlíte tím fotografii. Nejlepší je, když fotografujete na nižší ISO, protože pak není na fotce přílišný šum. 

 

Při focení se pak podívejte přes hledáček, zmáčkněte spoušť a zjistěte, jestli je fotka podexponovaná, nebo přeexponovaná (přepálená). Je fotka přeexponovaná? Snižte ISO, přivřete clonu, nebo zkraťte čas. Více o tom, jak fotit na manuál, se dočtete v našem článku. Tyto znalosti využijte i při focení produktů, takže si pojďte přečíst, co právě u jejich focení nezapomenout. 

 

Jak vyfotit produktovou fotografii? 

Než začnete fotit své produkty, je dobré si uvědomit, kam je chcete umístit – na web, nebo na sociální sítě? Použijete rekvizity nebo bílé pozadí? Během focení také střídejte úhly, najdete pak ten, který produkt vystihne co nejlépe. Snažte se dodržet i jednotnou kompozici, aby nebyl každý snímek jiný. Cílem je, aby celý soubor fotek vzájemně ladil. Každý produkt navíc vyfoťte víckrát – v nejhorším případě nebudete muset vše znovu aranžovat. 

Chápeme, že porozumět způsobu focení nemusí být po přečtení hned jasné, proto si fotografování produktů v praxi můžete prohlédnou na našem videu

Tip: K produktovým fotografiím neoddělitelně patří popisky. Naučíme vás, jak na ně

 

Focení se neobejde bez postprodukce, na což byste měli myslet už během samotného procesu. Čím lépe si manuál nastavíte, tím méně práce budete mít s úpravou.  

 

Jak na úpravu fotek? Využijte dostupné aplikace 

Udělali jste si pěkných pár fotografií, ale pořád to není ono? Pokud s výslednými fotografiemi nejste spokojení, můžete je samozřejmě upravit. Které úpravy patří mezi nejčastější? 

  • oříznutí 
  • vyrovnání bílé 
  • upravení expozice a barev 
  • přidání efektů  

 

Fotografie můžete na počítači upravovat například pomocí těchto programů: 

  1. Adobe Photoshop – hodí se na profesionálnější úpravy a jeho použití může být složitější, nicméně zvládne opravdu vše od retuše až po úpravu barev. Nevýhodou je, že je placený.  
  2. Zoner X – patří mezi programy vyvinuté v ČR a nabízí více než základní možnosti úprav. Také je placený, ale firma nabízí měsíční zkušební verzi zdarma. 
  3. Polarr – v základní verzi je zdarma a můžete s ním pracovat v prohlížeči nebo si ho stáhnout. Je dostupný i ve formě mobilní aplikace. 
  4. PIXLR – je v češtině a můžete ho použít zdarma. Také umožňuje nahrát obrázek z URL adresy. 
  5. GIMP – tento program je zdarma a zobrazíte si v něm mřížky i vodítka. 
  6. Canva – je dostupná jak na mobilu, tak na počítači. Přihlásíte se do ní přes Google účet, a kromě možností úprav, o kterých si přečtete výše, můžete Canvu využít i jako fotobanku. 

Tip: Nevíte, kde najít fotky zdarma? Inspirujte se našimi 12 tipy na fotobanky

 

Raději upravujete fotky na mobilu? Žádný problém. Můžete využít tyto aplikace: 

  1. Snapseed – patří mezi nejoblíbenější aplikace, protože ho můžete začít používat rovnou bez registrace, a navíc nemusíte platit žádné poplatky. Najdete v něm základní možnosti úprav, a dokonce můžete upravovat jen část fotky, na kterou kliknete. 
  2. Canva – pomůže vám vyhrát si s textem, grafickými prvky a můžete využít její šablony. 
  3. VSCO – s touto aplikací můžete na fotografiích vystřídat nespočet filtrů, ale jen ty základní jsou zdarma. Pokud si připlatíte, dostanete se až k 200 filtrům a k funkcím na úpravu videí. 
  4. Adobe Photoshop Express – nabízí základní funkce úprav včetně retušování. Využijete i přidání textu, samolepek nebo rámu. 
  5. Adobe Lightroom CC – tato aplikace je vhodná pro profesionálnější úpravy. 

 

Upravit fotografie někdy není úplně snadné, proto si úpravu fotografií můžete krok po kroku sami vyzkoušet díky našemu návodu. Dozvíte se nejen, jak na správné oříznutí pomocí pravidla třetin, ale i jak si vyhrát s expozicí. A pokud byste chtěli vytvořit z fotek video, přečtěte si náš článek, ve kterém vám představíme rovnou pět aplikací

 

Jaké tipy při focení pro klienty by naše fotografka Káťa předala dál?
Kateřina Chudá
Kateřina Chudá
Knowledge Manager a fotograf myTimi

Každé focení je výzva, protože se nikdy nejedná o stejný produkt a shodné podmínky focení. Nejdůležitější je nebát se ptát klienta, jak si fotku sebe nebo svého produktu představuje. Pak můžeme jeho představu společně specifikovat, pozměnit a nakonec doladit tak, aby byl spokojený nejen fotograg, ale hlavně klient. Je potřeba se také odprostit od pravidla „méně je více“, protože jedna skvělá fotka v očích fotografa není ve finále vždy fotkou preferovanou klientem. Základem je odladit si s klientem co nejvíce detailů během focení, bez kterého nelze stavět v následném postprocesu, kde nakonec obě strany ocení širší výběr různých fotek.

Poptejte si profesionální fotografie od myTimi 

Na zaujetí zákazníků máte méně než 10 sekund, proto se vyplatí investovat do kvalitních fotografií, které navíc vašemu webu zvýší důvěryhodnost. Nafotíme pro vás nejen produkty, ale pomůžeme i s grafikou a tvorbou loga, animacemi a dodáme i obsah na míru. Umíme toho ale mnohem víc, přesvědčte se sami

 

 

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Mohlo by vás zajímat

Marketing
Display reklama od A do Z: Vytvořte reklamu, která přinese prodeje
Chcete si přečíst co se stalo nového ve světě nebo najít recept na nedělní oběd, ale místo toho vaši pozornost upoutají barevné animované bannery neboli display reklama. Skvělý nástroj online marketingu, jenž může oslovit i uživatele, kteří o váš produkt zatím neprojevili zájem. Přečtěte si, jak vytvořit display reklamu, která přinese prodeje.
Marketing
Co je marketingové ROI a jak ho můžete zlepšit?
Marketing a ROI – co to je a jak jej určíte? Jak vytěžíte z marketingových kanálů naprosté maximum? Přemýšlejte jako investor. Přečtěte si, jak vybírat ty nejefektivnější kanály, optimalizovat rozpočet a dosáhnout skutečných výsledků. Poradíme vám postupy pro maximalizaci vašeho marketingového ROI ověřené dlouholetou praxí.
Marketing
Od nápadu k realizaci: Jak sestavit úspěšnou marketingovou strategii pro e-shop ve 4 krocích?
Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod, který osloví to správně publikum pomocí sociálních sítích, obsahu, SEO, PPC reklam nebo jiných online kanálů? Za úspěchem stojí správně stanovená digitální marketingová strategie. Zjistěte, jak ji sestavit ve 4 krocích a na co si dát při tvorbě pozor.
Marketing
Praktický průvodce Google Search Console pro majitele firem
Trápí vás nízká návštěvnost vašeho webu? Nástroj Google Search Console vám umožní zjistit, co brání dalšímu růstu, a nabídne konkrétní kroky k nápravě. Na následujících řádcích se dočtete, jak s tímto nástrojem získáte lepší viditelnost ve vyhledávání, vylepšíte technické parametry svého webu, a především na něj přivedete více zákazníků.

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025