Všechno začíná správným HR marketingem
Toužíte nalákat co nejvíce kvalitních uchazečů, aby bylo opravdu z čeho vybírat? Nepodceňte HR marketing. Vypracujte do puntíku vyladěnou komunikační a vizuální strategii a dejte si opravdu záležet, aby se informace o nově nabízené pozici dostala pomocí účinně zacílené reklamy přesně k vašim ideálním kandidátům. Pohlídejte si také, co se o vás kde píše – pozitivní PR dokáže v očích uchazečů skvěle posílit obraz vaší firmy a utvrdit je v tom, že jste pro ně správnou volbou.
Pokud nabízíte pracovních pozic více, vytvořte si kromě klasického firemního webu také speciální kariérní stránky, na kterých najdou uchazeči o zaměstnání všechny informace pěkně pohromadě. Pomůže vám k tomu našich 7 tipů, jak vytvořit perfektní kariérní stránky.
Na pohovor se důkladně připravte
Kdo je připraven, není překvapen. A není nic horšího, než když vás něčím zaskočí nebo nachytá nepřipraveného uchazeč hned na pohovoru. To firmě moc dobrou vizitku neudělá. Před každou schůzkou si tedy znovu podrobně projděte životopis i motivační dopis daného uchazeče. Jestliže vás něco zaujme, nebo vám naopak není cokoliv jasného, udělejte si poznámky, ať víte, u čeho se pak společně zastavit. Pokud je třeba, ověřte si předem i uvedené reference.
Znovu si prostudujte také inzerát, na jehož základě se vám kandidát ozval. Zaměřte se především na požadované zkušenosti, nabízenou mzdu a benefity nebo datum nástupu. Připravte si vhodné odpovědi na otázky, na které se vás může v průběhu výběrového řízení ohledně nabízené pozice uchazeč ptát.
Dostatečně záležet si dejte i na výběru místa, kde bude pohovor probíhat. Zajistěte, aby vás nikdo nerušil – v ideálním případě si vypněte po dobu pohovoru i vyzvánění telefonu. Pro uchazeče připravte pohodlné sezení a alespoň malé občerstvení v podobě kávy nebo čaje. Pamatujte, že čím příjemněji se u vás bude cítit, tím uvolněněji bude vaše komunikace probíhat a tím lepší výsledný dojem v uchazeči výběrové řízení zanechá.
Jak probíhá ideální pracovní pohovor?
Všechno připraveno? Tak začínáme. Nejste si jisti, jak vést pracovní pohovor, abyste se v jeho průběhu neztratili a zbytečně neodbíhali od tématu? Zkuste se držet následujícího harmonogramu.
1. Nastiňte uchazeči, co ho čeká
Na začátku pohovoru se stručně představte, nastiňte uchazeči, co ho čeká a jak dlouho bude zhruba vaše schůzka trvat. Nebojte se zařadit small talk – zeptejte se, jaká byla cesta nebo třeba okomentujte počasí. Odlehčí to atmosféru a z uchazeče možná spadne přebytečná nervozita. Nezapomeňte mu také nabídnout kávu nebo něco jiného k pití.
2. Zeptejte se, na co je třeba
Hned po úvodu výběrového řízení by měl přijít prostor pro otázky a odpovědi. Pohovor vedete vy a vy určujete jeho směr. Vždy by se ale mělo jednat o dialog. Vybíráte si totiž nejen vy, ale i uchazeč. Po každé otázce mu tedy nechte dostatečný prostor, aby se mohl vyjádřit a případně se sám zeptat na to, co ho zajímá. Získáte si tím sympatie a navodíte mnohem uvolněnější atmosféru.
Zároveň se ale nebojte druhou stranu během odpovědi přerušit a doptat se na podrobnosti, nebo lehce usměrnit v případě, že začne příliš odbíhat od tématu.
Seznam otázek, na které se budete ptát, si připravte předem. Budete tak mít jistotu, že na nic důležitého nezapomenete.
Na co je vhodné se ptát:
- Jaká je vaše motivace k práci právě v naší firmě?
- Co o naší společnosti víte?
- Jak jste byl/a spokojen/a s prací v týmu v předchozím zaměstnání? Je něco, co vám vadilo na vašich spolupracovnících, nebo co vadilo jim na vás?
- Co jako potenciální zaměstnavatel s vaším přijetím nejvíc riskuji?
- V čem tkví hlavní hodnota, kterou naší firmě přinesete?
- Co bylo důvodem vašeho odchodu z minulého zaměstnání?
- Co považujete za váš zatím největší pracovní úspěch a proč?
- Jakou máte představu o práci na nabízené pozici?
- Co dělají vaši rodiče?
Na co byste se naopak ptát nikdy neměli:
- Jaká je vaše sexuální orientace?
- Věříte v Boha?
- Jste v nějaké politické straně?
- Odkud pocházíte?
- Trpíte nějakým dlouhodobým onemocněním?
- Jaký je váš rodinný stav?
- Jste těhotná / plánujete založit rodinu?
- Pokud máte děti, jak máte zajištěné jejich hlídání v případě nemoci?
3. Představte pracovní pozici
Uchazeč už toho řekl dost, teď přichází řada na vás. Představte mu blíže vaši firmu a seznamte ho podrobněji s náplní práce na inzerované pozici. Nastiňte, jak by vypadal jeho běžný pracovní den, jaké by standardně plnil úkoly, s kým by spolupracoval nebo kdo by byl jeho přímým nadřízeným.
Proberte platové podmínky, informujte uchazeče o počtu dní dovolené i o všech benefitech, které vaše společnost zaměstnancům nabízí. Stanovte si společně možné datum nástupu, případně i délku zkušební doby.
4. Všechno ještě jednou shrňte
V závěru výběrového řízení dejte uchazeči prostor na doplňující otázky. Pokud si nebudete 100% jistí některou z odpovědí, nebojte se to přiznat. Udělejte si poznámku a slibte, že odpověď co nejdříve zjistíte a ozvete se – a skutečně to pak udělejte.
Poté shrňte průběh celého pohovoru. Nezapomeňte uchazeči poděkovat za jeho čas a informovat ho, co přesně bude dále následovat. Řekněte mu, do kdy mu výsledky výběrového řízení sdělíte a stanovený termín následně striktně dodržte.
Co by mělo být během pohovoru tabu?
Zda se uchazeč rozhodne k vám skutečně nastoupit, závisí i na tom, jak se bude cítit při samotném výběrovém řízení. Pokud ho tedy nechcete odradit, na tohle si dejte velký pozor:
Diskriminační otázky
Jak už jsme si řekli výše, jsou otázky, na které byste se během výběrového řízení odpovědí prostě dožadovat neměli. Pokud si nechcete před uchazečem okamžitě zavřít dveře, otázkám na náboženství, politiku, počet dětí nebo sexuální orientaci se obloukem vyhněte. I kdyby vás to zajímalo sebevíc.
Pozdní příchod
Zaručený způsob, jak uchazeče otrávit ještě dřív, než pohovor vůbec začne? Nechte ho na sebe dlouho čekat. Pětiminutovou prodlevu vám možná ještě promine. Delší zpoždění by už ale mělo být tabu.
Přílišné mluvení jen o sobě a o firmě
Nenárokujte si celý čas jen pro sebe. I uchazeč by měl dostat během výběrového řízení dostatečný prostor nejen na odpovědi, ale i na případné otázky ke všemu, co ho zajímá.
Chození okolo horké kaše
Jednejte přímo a zbytečně nemlžte. Sdělte kandidátovi co nejvíce dostupných informací, aby si mohl udělat co nejpřesnější obrázek o nabízené pozice, pracovních podmínkách i prostředí ve firmě.
Staňte se nejlepší volbou na trhu práce
Přímo s vedením pohovoru vám sice nepomůžeme, rádi se ale postaráme o to, aby na vaši pracovní pozici uchazeči stáli frontu. Pojďte s námi vyzkoušet, jakou sílu má Employer Branding a staňte se nejlepší volbou na trhu práce.