Jak vybudovat úspěšnou firmu?
Je vaším cílem vybudovat trvale úspěšnou firmu? A víte, jaké kroky podniknout, aby se úspěšnou opravdu stala? Připravili jsme pro vás seznam 7 kroků, které byste na cestě za vybudováním trvale úspěšné firmy neměli vynechat.
1. Objevte dobrý produkt
Dobrým produktem se myslí produkt, o který budou mít zákazníci zájem. Produkt proto nemusí být něco inovativního a převratného, ale něco, co bude odpovídat potřebám zákazníků. Než se pustíte do podnikání, udělejte si průzkum trhu, díky kterému zjistíte, jaké problémy vaši zákazníci řeší. Při vytváření nebo hledání dobrého produktu si můžete pomoct vytvořením zákaznické persony. S tou své zákazníky lépe pochopíte.
Existují také různé analýzy a metody, které vám s určením správného produktu pomůžou. Které to jsou?
BCG matice
BCG matice analyzuje portfolio produktů a radí, do kterých investovat, aby nedošlo ke ztrátě. Pozice produktů se ale časem mění, proto by se matice měla stát pevnou součástí strategie firmy, abyste včas zjistili, které produkty vám vynášejí a které naopak stáhnout z trhu. BCG matice vám navíc pomůže se sestavením cílů pro jednotlivé produkty neboli KPI (klíčových ukazatelů výkonnosti).
SWOT analýza
SWOT analýzu můžete použít jak při hodnocení firmy, tak produktu. Jednoduše určíte silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby, které z možného produktu plynou. Jakmile analýzu sestavíte, bude vám jasnější, jak maximalizovat silné stránky, využít příležitosti a eliminovat hrozby.
2. Určete strategii
Už víte, který produkt je pro vaši firmu ten pravý? Pokud ano, je čas vytvořit byznys strategii neboli obchodní plán. Co to je? Byznys strategie je dokument, který popisuje vaše podnikání včetně marketingu, prodeje a dalších firemních aktivit. Zahrnuje cíle a způsoby, kterými vytyčených cílů dosáhnete.
Abyste mohli sestavit strategii, musíte vědět, kde jste (bod A) a kam se chcete dostat (bod B). Strategie je pak konkrétní cesta, která vás z bodu A do bodu B dovede.
Zjistěte, kde jste
Nejprve analyzujte svou výchozí pozici. Musíte zjistit, kde přesně se nacházíte. Jak? Například analýzami popsanými výše nebo analýzou konkurence a webu.
- Analýzu konkurence provedete srovnáním pomocí benchmarku.
- Pokud má vaše firma web, nevynechejte ani jeho analýzu. Pomůže vám vyhodnotit nejen návštěvnost a chování zákazníků, ale také rychlost načítání.
- Zajímá vás, jak si váš web stojí v organickém vyhledávání? Proveďte základní SEO audit, se kterým nepřehlédnete žádnou příležitost k růstu.
Čím více informací v tomto bodě shromáždíte, tím lépe. Strategie by totiž měla vycházet z čísel, ne z pocitů.
Zjistěte, kde chcete být
V tomto kroku na vás čeká sestavení cílů, které by měly být SMART:
- Specific (specifické)
- Measurable (měřitelné)
- Accepted (akceptované)
- Realistic (realistické)
- Time-framed (časově ohraničené)
Jestli jsou vaše cíle realistické, se dozvíte díky všem provedeným analýzám. Přečtěte si o tom, jak nastavit SMART cíle podniku.
Zjistěte, jak se tam dostat
Víte, jak na tom jste, a znáte své cíle. Teď jen stačí zjistit, jak cílů dosáhnete, a jste vybudování úspěšné firmy o krok blíž. Proto navrhněte postupy a činnosti. Vytvořte několik verzí a snažte se být konkrétní. Je vaším cílem zvýšit prodej produktů? Konkrétní úkoly pak například budou znít: vytvořit skvělý produktový popisek a produktovou fotografii.
Provedli jste analýzu konkurence a svého webu? Nastavili jste si SMART cíle a konkrétní postupy, kterými cílů dosáhnete? Pak je čas oslovit to správné publikum, které bude mít o váš produkt zájem. Jak? To se dozvíte v dalších řádcích.
3. Získejte zákazníky
Sales a marketing – dokonalé spojení, které vám přivede nové zákazníky. Bez akvizice zákazníků se totiž neobejde žádná firma. Naštěstí existují desítky způsobů, jak nové zákazníky získat. Vybrat si můžete z outbound, nebo inbound marketingu a různých kanálů.
Ptáte se, co je to outbound a inbound? Outbound marketing obsahuje přímé oslovování například cold callingem. Abyste byli s navoláváním úspěšní, vytvořte si call script, kterým oslovíte každého zákazníka. Důležité je zanalyzovat cílovou skupinu a poté nastavit správný komunikační tón.
Inbound marketing zahrnuje nepřímé oslovování zákazníků například pomocí psaní blogových článků a příspěvků na sociální sítě nebo PPC reklam. Takové zákazníky neoslovujete vy, ale naopak si najdou oni vás. V rámci získávání nových zákazníků se vyplatí znát následující metody:
Tyto a jiné modely vám pomohou pochopit, co se odehrává v myslích uživatelů, co se chtějí v jednotlivých fázích nákupu dozvědět a jak je přimět k nákupu. Úspěšná firma ale není jen o získávání nových zákazníků. Získat zákazníky a pak se o ně nestarat je chyba. Proto do svých firemních procesů zařaďte i péči o zákazníky, která je nedílnou součástí marketingu. Pojďte si přečíst, jak na ni.
4. Udržte si zákazníky
Aby u vás zákazníci opakovaně nakupovali, musí být s vaší firmou spokojení. A to nejen s kvalitou produktů, která by měla být samozřejmostí, ale i se zákaznickým servisem. Co si možná neuvědomujete, je to, že komunikace se zákazníkem probíhá ve třech fázích:
- Před prodejem radíte s výběrem produktu a odpovídáte na dotazy.
- Během prodeje oslovujete vy, nebo vás kontaktuje zákazník.
- Po prodeji se zajímáte, jestli je zákazník spokojený, řešíte stížnosti, reklamace a další.
Kvalitní zákaznická péče dokáže divy – zákazník bude mít dobrý pocit při nakupování a rád se k vám vrátí. Navíc vám spokojený zákazník napíše pozitivní referenci a doporučí vás ostatním. Chcete, aby byli vaši zákazníci co nejvíc spokojení? Inspirujte se našimi tipy.
Tip: Přečtěte si, jak si udržet spokojené zákazníky, i když reklamovali váš sortiment.
Všechno ve firmě funguje? Zdá se být firma úspěšná? A dáváte jen na svůj pocit, nebo vám to potvrdí i čísla? Bez vyhodnocování se ve firmě neobejdete, proto pravidelně zjišťujte, jak si vede.
5. Vyhodnocujte
Po všech předchozích krocích přichází na řadu vyhodnocení. Bez měření totiž nepoznáte, jestli jsou vaše podnikatelské aktivity, včetně marketingových, úspěšné.
- Věnujete se obsahovému marketingu? Pak se zaměřte na čtyři druhy metrik, ke kterým najdete detailní návod v našem článku.
- Zajímá vás úspěšnost vašeho webu? Změřte konverze a zjistěte, jak web vylepšit.
- Chcete zjistit, jak kvalitní je váš zákaznický servis? Poproste zákazníky o vyplnění dotazníku, ať můžete zákaznickou podporu hodnotit na základě dat.
- A tak dále.
Tip: Chcete získat komplexnější pohled na vaši firmu? Využijte metodu Balanced Scorecard (BSC metoda), která propojuje strategii firmy s praxí. Zjistíte, jak si vaše firma stojí nejen v oblasti zisků a prodejů, ale i v interních a obchodních procesech, v oblasti vzdělávání a chování zákazníků.
Teď už víte, jak se vaší firmě daří. Myslíte ale, že by se jí mohlo dařit lépe? Všímáte si interních procesů ve firmě? Zajímáte se například o to, jaké máte zaměstnance? Jestli mají správné kvality pro vykonávání své funkce, jestli jsou spolehliví a neutíkají od vás ke konkurenci? Úspěšná firma se totiž neobejde bez promyšlené a kvalitní hiring strategie stejně jako bez samotných zaměstnanců, kteří se na rozvoji firmy podílejí. Věnujte pozornost i jim.
6. Zaměstnejte správné lidi
Kvalitní zaměstnanci znamenají pro firmu kvalitu služeb a produktů. Vybrat kvalitní zaměstnance z řad uchazečů ale nebývá snadné. Dobré je proto mít představu o tom, jak by měl nábor ve firmě probíhat. Vytvořte si náborovou strategii, díky které budete mít jasně stanovené cíle, kterých chcete jako firma dosáhnout. Navíc si ujasníte, jaké požadavky by měli uchazeči splňovat, jestli zaměstnancům nabídnete benefity a jestli výkon vaší firmy nebrzdí nízká úroveň řízení znalostí neboli knowledge managementu.
Špatná náborová strategie a nedostatek zaměstnanců můžou v konečném důsledku negativně ovlivnit růst podniku a ohrozit jeho potenciál. Udržet si zaměstnance je důležité, protože fluktuace přijde každou firmu draho. Nepotýkáte se například s mikro-managementem? Může to být jedna z oblastí, která vám může bránit vybudovat trvale úspěšnou firmu.
Tip: Přečtěte si, jak si díky employer brandingu udržet kvalitní zaměstnance.
7. Žádný mikro-management
Nekonečné čekání na schválení od manažera a následné revize? Mikro-management nepomůže ani zaměstnancům, ani samotnému manažerovi. Dohled nad každou drobnou činností v rámci projektů se nevyplatí, protože snižuje produktivitu. Zaměstnanci navíc ztratí motivaci a chuť přicházet s vlastními nápady, a nakonec od vás odejdou.
Jak tedy vést tým? Zaměřte se na to důležité a zbytek úkolů delegujte. Zkuste Eisenhowerův princip, který vás naučí prioritizovat, nebo se obraťte na nás. S čím vám můžeme pomoci?
- Vytvoříme obchodní plán.
- Napíšeme marketingové texty.
- Vytvoříme PPC kampaně.
- Pomůžeme s grafikou.
- Získáme vám nové zákazníky a udržíme stávající.
Podívejte se, s čím vám ještě můžeme pomoci.