Logo dává tvář vaší značce. Ukazuje, kdo jste, udává, co si o vás zákazníci budou myslet, a je významnou součástí brandingu. Tvorba loga je dlouhý proces plný přemýšlení. Žádný prvek byste neměli nechat náhodně. Podle čeho zvolit ty správné barvy, tvary a fonty a jak si vytvořit vlastní logo v jednoduchém grafickém programu?
Jak vytvořit logo firmy: Než začnete
Logo, které si vytvoříte, vám dost možná zůstane už napořád. Proto je naprosto nezbytné, abyste si důkladně promysleli, jak má působit a co o vás má říkat. Uspořádejte brainstorming s kolegy, poraďte se s odborníkem nebo si v klidu sami sedněte. Vezměte si tužku a papír a sepište si následující body:
1. Kdo je vaše cílová skupina? Jaká je? Co se jí líbí? Co ji zaujme a osloví? Proč zrovna tito lidé vyhledávají vaši značku?
2. Zanalyzujte svou firmu a své produkty. Napište si, jaké hodnoty a kvality vás odlišují od konkurence.
3. Sestavte si seznam přídavných jmen, která by si lidé měli s vaší značkou spojovat.
4. Zapátrejte na webu a udělejte si rešerši konkurence. Podívejte se, jaká loga používá.
První tři body by měly být v souladu – hodnota vaší značky by měla korespondovat s cílovou skupinou a s pocity, které vyvolává. Čtvrtý bod slouží k tomu, abyste získali přehled o tom, co používá konkurence, a dokázali se od ní odlišit.
Jak si vytvořit logo, které sděluje tu správnou message
Nejdůležitější vizuální esencí vašeho loga je barva. Ta by měla prostupovat nejen logem, ale také firemním webem, newsletterem, propagačními tiskovinami a vůbec vším, co se vaší firmy týká. Určete si dvě nebo tři firemní barvy a těch se držte. Podle průzkumu Loyolské univerzity totiž použití specifické barvy zvyšuje šanci, že zákazníci vaši značku poznají, o 80 %.
Jak udělat logo a nešlápnout vedle s barvou
Barva je spolu s tvarem hlavním parametrem toho, jak budou zákazníci vaši značku vnímat. Už dlouho se ví, že barvy evokují emoce, málokterá firma s nimi však dokáže pracovat. Jaké je tedy tajemství barev? V úplném základu se barvy rozdělují na studené a teplé, přičemž studené barvy vzbuzují dojem elegance a profesionality, zatímco teplé barvy šíří pocit energie a vřelých emocí.
Jak na zákazníky působí jednotlivé barvy
Špatně zvolená barva loga může snížit důvěru značky až o 78 %. Proto byste měli být při výběru barvy obzvlášť pečliví. Jaký psychologický vliv mají na zákazníky jednotlivé barvy?
- Žlutá: teplo, slunce, štěstí. Není divu, že ji využívají například cestovní kanceláře.
- Červená: energie, vášeň, naléhavost. Červená je oblíbenou barvou fast foodů.
- Modrá: klid, důvěryhodnost, jistota. Často ji najdete třeba u finančních institucí.
- Zelená: věrnost, zdraví, příroda. Ideální barva například pro farmářské produkty.
- Černá: prestiž, luxus. Využívají ji například salony s drahými automobily.
- Bílá: Prestiž, luxus, jednoduchost, čistota. Ne nadarmo je bílá hlavní barvou všeho, co se týká svateb.
Na co si dát pozor: Význam barev úzce souvisí s kulturou dané země. Například v Japonsku byste bílou barvou nikomu radost neudělali – je to barva smutku. Pokud podnikáte v mezinárodním prostředí, zjistěte si, co barvy znamenají i v ostatních zemích, kde působíte.
Nejčastěji používanou barvou mezi logy velkých značek je modrá.
Tvary
Tvar je v logu stejně důležitý jako barva. Podněcuje emoce a evokuje určité vlastnosti. Zaoblené a zakulacené tvary vyvolávají pozitivní pocity. Jsou estetičtější a působí přátelsky. Pokud ve svém logu použijete kruh, vzbudíte pocit komunity. Ostré hrany a úhly zase působí prakticky a stabilně. O firmě, která takový tvar použije, si zákazníci budou myslet, že je silná a efektivní.
Tvary můžete používat dvěma způsoby:
- V souladu s barvou tak, aby se navzájem doplňovaly a výsledný pocit umocňovaly.
- V protikladu s barvou tak, že ostrý tvar zmírníte jemnou barvou, nebo naopak.
Fonty
U fontů platí totéž, co u tvarů. Oblá písmena jsou jemnější, kurzívu nebo „handwriting“ si zákazníci spojí s ženským elementem. Hranaté a tvrdé písmo působí mužsky, evokuje pokrok a technologii. Dekorativní písmo plné kudrlinek můžete zvolit u produktů pro děti, k zdůraznění historické hodnoty značky zase využijete kaligrafii. Tvary, barvy i font by měly společně vytvářet souhru, která sděluje konečný dojem o značce.
Tip: Logo může obsahovat maximálně dva fonty.
Pokud jste se rozhodli využít pro své logo dva různé fonty, každý zvolte pro jinou část sdělení – například jeden font pro název značky a druhý font pro slogan, který stojí pod názvem –, nikdy však nekombinujte více fontů do jedné části, nebo dokonce do jednoho slova.
Na co si dát pozor: Při výběru fontu dbejte na to, aby obsahoval i speciální znaky (české č, ř nebo třeba ě). Možná, že název vaší značky žádné neobsahuje, ale použitím fontu bez speciálních znaků si úplně zavřete možnost graficky sjednotit komunikační styl značky a font použít třeba v nadpisech na firemním blogu.
Jak vytvořit vlastní logo, které splňuje technické parametry
Aby bylo logo prakticky použitelné v tiskovinách, na webu i na rozměrných plakátech, musí být velikostně flexibilní. Jak toho dosáhnete? Logo tvořte pomocí vektorové grafiky – ta se na rozdíl od rastrové neskládá z jednotlivých pixelů, ale z přímek a křivek, které se velikosti hladce přizpůsobí a logo bude ostré ve všech velikostech. Vytvořte i černobílou variantu loga, která se vám bude hodit, pokud se vaše firma objeví například v novinách.
Jak si vytvořit vlastní logo v Canvě
Ptáte se, jak vytvořit originální logo svépomocí? Odpověď je jednoduchá: Na internetu existuje nespočet programů, které vám to umožní. My vám dnes představíme Canvu, která je uživatelsky přívětivá, lokalizovaná do češtiny a zdarma.
V Canvě můžete buď vytvořit zbrusu nový počin, nebo si vybrat z jedné z přednastavených šablon pro loga.
Písmo i grafické prvky velmi jednoduše upravíte pomocí horní lišty, která nabízí změnu fontu, barvy nebo třeba velikosti písma.
Poté už vám stačí jen logo stáhnout v požadované kvalitě.
Tvorbu loga nechte na myTimi
Na vytvoření loga si sami netroufáte? Nevyznáte se v psychologii barev nebo nemáte potřebné grafické znalosti? Tvorbu loga nechte na myTimi. Zpracujeme vaši firemní grafiku a vymyslíme, jak ukázat vaše podnikání v tom nejlepším světle.