Co to je komunikační strategie?
Dobře nastavená komunikační strategie, cílená na současné i potenciální zákazníky, se bude hodit již u samotného vzniku jakékoliv organizace. Pokud ji společnost nemá definovanou, měla by tak učinit co nejdříve. Jedná se totiž o způsob, který firmám pomáhá dosáhnout stanovených cílů.
Komunikační strategie musí být v každém případě v souladu s marketingovou strategií a zároveň odrážet současnou tržní situaci. Je důležité vybrat vhodné marketingové sdělení i jeho kreativní ztvárnění. Posledním krokem je také volba komunikačního mediálního mixu.
Co přesně jsou marketingová sdělení, kreativní ztvárnění a komunikační mediální mix? Nástroje komunikační strategie, na kterých závisí úspěch celého podniku.
Nástroje komunikační strategie sehrávají klíčovou roli
Marketingové sdělení je prohlášení předané cílové skupině. Musí z něj být zřetelný positioning značky, kterým prodávající důrazně upozorní na výjimečnost a odlišitelnost od konkurenčních značek. Tím vytváří v myslích spotřebitelů určitý názor a postoj ke značce a odlišuje tím své produkty a služby od konkurence.
Kreativní ztvárnění marketingového sdělení přispívá k účinnosti prodeje a snáz zaujme cílové publikum.
Komunikační mediální mix je třeba zvolit v návaznosti na cíl firmy i marketingovou komunikaci. Z jakých distribučních (akvizičních) kanálů si dle Zapier můžete vybírat?
- Virální marketing.
- PR.
- Unconventional PR.
- Search Engine Marketing (obvykle známé také jako PPC).
- Content marketing (známé také jako obsahový marketing).
- E-mail marketing.
- SEO.
- Inženýrství jako marketing.
- Targeting blogs.
- Využití existující platformy.
- Webináře a školení.
- Business development.
- Sales.
- Affiliation.
- Veletrhy.
- Offline školení a události.
- Community building.
- Offline reklamy (outbound).
- Display reklamy na sociálních sítích (obvykle outbound).
Se sociálními sítěmi vznikly další nástroje, např. guerilla marketing, virální marketing. Pamatujte, že ne všechny nástroje komunikačního mediálního mixu mohou být pro váš byznys efektivní a přinést vám kýžené výsledky.
Co obsahuje marketingová strategie (vzor)
Komunikační strategie by měla být ideálně tvořena několika postupy. Je dobré si ji rozdělit na následující části. Pro lepší pochopení uvádíme vždy příklady, jak by na to šel myTimi.
- Úvod: neuškodí sepsat, čím se organizace zabývá, jaké poskytuje výrobky či služby a jak si v současnosti vede na trhu.
Jak by na to šel myTimi?
myTimi je firma, která se zaměřuje na poskytování služeb v oblasti marketingu, sales a customer care. V současné chvíli se myTimi staví do role spíše levnějšího konkurenta velkých agentur.
- Cíl: určete si cíle, které se musí odvíjet od znalosti trhu a chování zákazníků. Prezentujete cílové skupině váš produkt a jeho přínosy v takové míře, že přemýšlí o koupi?
Jak by na to šel myTimi?
Cílem myTimi je usnadnit malým a středním podnikům jejich obchod tím, že převezme jejich starosti na svá bedra, a to v oblastech jako jsou marketing nebo customer care. Pomocí unikátního IT systému jsme schopni obě služby dodávat s vysokou kvalitou a nízkou cenou. Faktor ceny a kvality je pro malé a střední firmy mimořádně důležitý. Podnikatelé chtějí za vynaložené peníze zdárně dosáhnout co nejlepších výsledků, zároveň si nemohou dovolit příliš velké množství přešlapů.
- Cílová skupina: od její definice se odvíjí nástroje a cílení komunikační strategie.
Jak by na to šel myTimi?
Cílovou skupinou pro myTimi jsou malí a střední podnikatelé. Nejčastěji se jedná o e-shopy nebo IT firmy. Cílový zákazník má typicky dva profily:
1. typ zákazníka zná dobře oblast, kterou outsourcuje a současně ví přesně, co chce (takový zákazník reaguje dobře zejména na reference a čísla).
2. typ zákazníka je podnikatel, který s marketingem a customer care teprve začíná (slyší hlavně na doporučení svých známých, případně opakovaný zásah reklamou). Je potřeba ho vším provést, stát se jeho přítelem a pomoci mu zorientovat se v problematice.
- Prostředky: pomocí jakých kanálů se informace k vaší cílové skupině nejpravděpodobněji dostanou (e-mail, osobní doporučení, rádio, tiskoviny apod.)?
Jak by na to šel myTimi?
Výběr vhodných prostředků, tzv. akvizičních kanálů, naleznete v článku Jak získat zákazníky a nastavit správně marketing před tvorbou marketingové strategie?
- Sdělení: jeho zásluhou se cílová skupina dozví o všech přínosech vašeho produktu.
Jak by na to šel myTimi?
Správné sdělení by nemělo být zaměřeno na prodej produktu, ale spíše na potřeby našeho zákazníka. Jinak zní například “Pomůžeme vám nastavit reklamy” a úplně jinak rezonuje v uších klientů “Jak by se vám líbilo získat 3x více zákazníků?” Na který z těch dvou byste spíše klikli?
- Načasování: v rámci komunikační strategie je třeba analyzovat poptávku, načasování konkurenčních kampaní, ale také příchod nečekaných událostí.
- Zpětná vazba: odezva dokáže predikovat budoucí zvýšení prodejů.
Jak by na to šel myTimi?
V myTimi získáváme zpětnou vazbu měřením v heatmapách a zjišťujeme, jak se návštěvník chová na webu. Když konvertuje do leadu, pak zjišťujeme proč (koupil, nebo nekoupil). Často si děláme poznámky o hlavních argumentech, které zákazníka přiměly ke koupi. Zpětná vazba musí být systematická a vždy, pokud se prokáže častý opakovaný jev, je potřeba na základě něj jednat. Ideálně měnit věci tak, abyste odstranili co nejvíce překážek mezi vámi a zákazníkem.
- Rozpočet: na veškeré nástroje komunikační strategie je třeba vyčlenit určitý rozpočet.
Jak by na to šel myTimi?
Rozpočet na akviziční kanál se nejsnáze určí pomocí výpočtu CAC a LTV. I to najdete v článku Jak získat zákazníky a nastavit správně marketing před tvorbou marketingové strategie?
- Odpovědnost: za jednotlivé nástroje by měly mít odpovědnost konkrétní osoby.
Jak by na to šel myTimi?
V marketingu (stejně jako v jiných oblastech) platí, že neexistuje osoba, která umí vše výborně. Existuje mnoho profilů lidí, ale malé firmy nejčastěji využívají copywritery (obsáhne cca 60 % marketingových potřeb), výkonnostně orientované marketéry (SEM) a grafiky. To jsou 3 zcela odlišné profily lidí, kteří mají svou zodpovědnost a mají zásadní vliv na úspěch organizace.
Jakou komunikační strategii použít?
Mnoho byznysů praktikuje kombinaci pull a push strategie. Nejdříve je potřeba zaujmout zákazníka, v druhé fázi u něj vyvolat reálnou touhu (poptávku) po koupi vaší služby či výrobku.
1. PULL strategie
Tzv. strategie tahu spočívá ve snaze zaujmout zákazníka, ukázat mu veškeré benefity výrobku či služby pomocí reklamních kampaní (v této fázi se nejčastěji jedná o reklamu a podporu prodeje). Z nich musí být jasné, co jsou tzv. POPs (points-of-parity) a PODs (points-of-difference). Tím upozorní na výjimečnost a odlišitelnost od konkurenčních značek.
2. PUSH strategie
Tzv. strategie tlaku má přimět zákazníka k nákupu výrobku či služby nejčastěji prostřednictvím slev, které mají vliv na zvýšení prodejů. Prodej se dá podpořit také online aktivitami: spotřebitelskými soutěžemi, reklamou ve vyhledávačích a pomocí mailingů,
Opět je důležitý výběr vhodného marketingového sdělení v souladu s charakteristikou cílové skupiny i kreativní ztvárnění. Je třeba zvolit vhodný mediamix (televizní reklamy, rádiové reklamy, tiskové a internetové reklamy, outdoorová reklama atp.) s největší pravděpodobností zásahu relevantního publika.
V čem vám dobře nastavená komunikační strategie pomůže?
Předem definovaná komunikační strategie, potažmo komunikační plán a řešení efektivní komunikace, je jakýmsi odrazovým můstkem hned pro několik oblastí. Kde pomáhá?
- Při budování dobrých vztahů s novináři a tím úspěšného PR.
- Při produktové komunikaci, tedy vytvoření povědomí, definování image a tržní pozice.
- Při korporátní komunikaci, tedy budování značky u veřejnosti.
- Při interní komunikaci, která má vliv na výkonnost, spokojenost a loajalitu zaměstnanců.
- Při krizové komunikaci, která je důležitá pro minimalizaci reputačních škod. V krizových situacích je správná komunikace s novináři a cílovými skupinami klíčová.
- Při přijetí politických a právních rozhodnutí, která mohou ovlivnit činnost firmy.
- Při komunikaci s potenciálními zaměstnanci, která je důležitá pro úspěch na trhu práce a zatraktivnění firmy (employer branding).
Definujte vaši firemní komunikační strategii a zaujměte spotřebitele, širokou veřejnost a zaměstnance (včetně těch potenciálních). A pokud si přece jen nejste jistí, jak na to, kontaktujte nás. Pomůžeme vám nejen s vytvořením komunikační strategie, ale i s dalšími úkoly z oblasti marketingu, obchodu, zákaznického servisu nebo virtuální asistence.