Jaké legislativní podmínky si potřebujete hlídat při založení e-shopu?

16. 5. 2022
Virtuální asistence Přečteno 3350 x

Při zakládání e-shopu se nevyhnete legislativním požadavkům, které vymezují práva a povinnosti kupujícího a prodávajícího. Článek vás seznámí s hlavními právními úskalími, která jako majitel e-shopu musíte brát na vědomí. 

Kde čerpat aktuální informace o založení e-shopu? 

Česká legislativa, která upravuje vztahy zákazníka a prodávajícího na e-shopu, vychází do jisté míry z běžných právních úprav. Při studování předpisů můžete nahlédnout do: 

 

 

Informační povinnost provozovatele e-shopu 

Nezbytnou součástí internetového obchodování jsou dva dokumenty: obchodní podmínky a reklamační řád. K nim musí mít přístup každý návštěvník webu. 

 

Obchodní podmínky e-shopu 

Obchodní podmínky jsou nejčastějším a také nejsnadnějším způsobem, jak splnit informační povinnosti stanovené zákonem. Žádná právní norma, která by upravovala formu Všeobecných obchodních podmínek, neexistuje. I název si pro ně můžete zvolit jaký chcete, jen to příliš nedoporučujeme kvůli tomu, že zákazníci už jsou zvyklí na určité názvosloví. 

Máte pouze stanovená pravidla pro obsah. Obchodní podmínky musí obsahovat: 

 

  • totožnost obchodníka (firma, adresa, telefon a podobně) 
  • základní charakteristiku nabízeného zboží a služeb 
  • dodací podmínky včetně dalších nákladů 
  • způsob objednání (uzavření kupní smlouvy) 
  • údaj o době trvání závazku a podmínky ukončení 
  • odstoupení od smlouvy 
  • platební podmínky 
  • reklamační řád 

 

 

 

Dodací podmínky 

Specifikujte, jaký účetní doklad zákazníkovi vystavujete, v jaké lhůtě objednané zboží expedujete a jakými způsoby můžete objednané zboží doručit.  

 

Způsob objednání 

Uveďte všechny způsoby, kterými u vás může zákazník nabízené zboží objednat. Obvykle jde o objednávku elektronickou, telefonickou, e-mailovou nebo skrze SMS zprávy. Přidejte také informace o tom, jaké údaje musí zákazník v objednávce uvést

 

Cena a platební podmínky 

Informujte zákazníky, kolik konkrétní zboží nebo služba stojí, včetně příslušné DPH a dalších nákladů (recyklační poplatky a podobně). Specifikujte také to, jaký druh plateb akceptujete.  

 

Odstoupení od smlouvy 

Spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu. Platí to i v případě osobního odběru – kdykoliv, kdy si zákazník objedná zboží na internetu. Při rezervaci (bez uzavření kupní smlouvy) a následném vyzvednutí na prodejně toto právo spotřebitel nemá. 

Pro odstoupení od smlouvy musí spotřebitel splnit tyto podmínky: 

 

  • Zboží musí vrátit včetně všeho příslušenství a dokladů (záruční list, manuál a podobně). Nemusí vracet obal, zboží může být rozbalené, použité nebo dokonce poničené. Vy ale máte právo přiměřeně ponížit vrácenou částku. 
  • Zboží musí vrátit do lhůty uvedené v podmínkách (nesmí být kratší než 14 dní). 

 

Reklamace a vrácení zboží 

V reklamačním řádu nezapomeňte informovat o tom, jaké důvody pro reklamaci považujete za opodstatněné a jaké za neopodstatněné, za co jako prodejce zodpovídáte, po jakou dobu od převzetí za zboží zodpovídáte (jinak řečeno, jakou máte záruční lhůtu) a jaký je termín pro vyřízení reklamace. 

 

4 pravidla, která musí obchodní podmínky splňovat 

Nestačí, když své obchodní podmínky pouze zveřejníte na e-shopu. Potřebujete také splnit 4 podmínky: 

 

  • Obchodní podmínky musí být zveřejněné na e-shopu. 
  • Obchodní podmínky musí být v souladu s právními předpisy. 
  • Kupující musí při nákupu s obchodními podmínkami souhlasit. 
  • Prodávající musí zaslat obchodní podmínky e-mailem při potvrzení objednávky, přičemž nestačí poslat odkaz, ale celé znění obchodních podmínek (v příloze či v textu). 

 

A jak je to při zakládání e-shopu s ochranou osobních údajů? 

Informace o zpracování osobních údajů můžete uvést v obchodních podmínkách nebo v samostatném dokumentu. Pokud shromažďujete a zpracováváte osobní údaje (jméno, příjmení, adresa, telefon), máte povinnost se registrovat na Úřad pro ochranu osobních údajů.  

Pokud tyto údaje používáte jen pro doručení zásilky a nijak je neuchováváte, nemusíte se registrovat. Nicméně dnešní moderní systémy pro provozování e-shopu tyto data uchovávají, takže registraci doporučujeme. Navíc ji potřebujete, jakmile budete chtít pracovat s e-mail marketingem. 

Registrujte se zdarma na adrese Úřadu pro ochranu osobních údajů

 

Se smluvními pokutami nepochodíte 

Pokuty za nepřevzetí nebo vrácení zboží při odstoupení od smlouvy svým zákazníkům ukládat nemůžete. Jsou neplatné a pokud je uvedete ve svých obchodních podmínkách, mohou vám způsobit potíže při kontrole od České obchodní inspekce. 

 

Je pro vás založení e-shopu španělská vesnice? 

Orientovat se v platné legislativě není vždy jednoduché – obzvlášť, když se s chodem podnikání pojí další a další povinnosti. Delegujte na nás své (nejen) legislativní starosti související s e-shopem. Ušetříte čas i peníze.   

 

 
 

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025