Na trhu existuje jedna obrovská, ale podceňovaná příležitost, jak nakopnout marketing malých firem: LinkedIn. Jak ho využít ve svůj prospěch? Jak získat relevantní kontakty? Jak tvořit kvalitní obsah, který si získá čtenáře? Jak zvýšit dosah příspěvků? Jakou metriku použít k měření úspěšnosti? Odpovědi se dozvíte v dnešním článku.
LinkedIn pro firmy: proč začít právě teď
Co se týče social media marketingu, patří LinkedIn mezi ty méně používané sítě – hned si ale vysvětlíme, proč stojí za zvážení a proč je právě teď ta vhodná chvíle, kdy s ním začít. Oproti ostatním sociálním sítím disponuje několika výhodami. Které to jsou?
- Uživatelská základna tak akorát. Sociální síť LinkedIn v Česku používá 1,5 milionu uživatelů. Oproti Facebooku (přes 5 milionů) je to dostatečně málo na to, aby vaše příspěvky nezapadly v kupě tisíců příspěvků dalších uživatelů. Zároveň je to ale dost na to, abyste oslovili přiměřeně velké publikum. Zkrátka zlatá střední cesta.
- I bez rozpočtu dojdete daleko. Oproti ostatním možnostem social media marketingu nabízí LinkedIn mnohem větší organický dosah, a to díky tomu, že má i jiné příjmy než jen placenou reklamu (například prémiové verze profilů). Proto je LinkedIn ideální příležitostí pro začínající podnikatele bez obrovského budgetu.
- Ráj B2B kontaktů. Pokud podnikáte v oblasti B2B, je LinkedIn ta nejlepší cesta, kterou se vydat.
Co začínající podnikatel potřebuje nejvíc: kontakty
Ať už na LinkedIn hledáte cokoli, základem jsou kontakty. Pokuste se být v oblasti networkingu tak aktivní, jak jen to půjde. Propojujte se s potenciálními zákazníky i obchodními partnery. Zaměřte se ale jen na ty kontakty, které jsou pro vás relevantní – rozesílání žádostí úplně každému, na koho narazíte, je jen ztráta času.
Tip: Zaměřte se na lidi, kteří o vás sami projevili zájem
LinkedIn nabízí užitečnou funkci: podívat se, kdo si prohlédl váš profil. Tak ji využijte. Zjistěte, koho vaše firma zajímá, a tomu následně pošlete žádost o spojení nebo pozvánku ke sledování firemního profilu.
Tip: Sbírejte kontakty podle profese
Na obchodní partnery nenarazíte na každém rohu. LinkedIn vám hledání značně usnadní. Zkuste obchodní kontakty hledat podle profese nebo zájmu – v diskuzních skupinách nebo tím, že si při vyhledávání uživatelů nastavíte filtr podle zaměstnání.
Tip: Ještě víc uživatelů oslovíte s InMailem
V některých případech se vyplatí si za možnost oslovení trochu připlatit – LinkedIn nabízí placený nástroj InMail, s nímž můžete oslovovat i uživatele, se kterými nejste ve spojení. Celý systém funguje na základě kreditů, které vám jsou postupně přidělovány nebo které si můžete dokoupit.
Zaručený způsob, jak na LinkedIn kontakty naopak ztratit
Pověděli jsme si, jak kontakty získat – teď nastal čas upozornit, že je můžete i ztratit. Zaručeným (a bohužel častým) způsobem je rozesílání zpráv s obchodními nabídkami. Okamžitě po potvrzení žádosti o spojení píšete zprávu: „Dobrý den, mám pro vás nabídku na velmi zajímavý produkt, můžeme si zavolat?“ Tak to je ukázkový příklad toho, jak to nedělat. Obecně se příliš nevyplatí na LinkedInu prvoplánově prodávat. Neustále mějte na paměti, že LinkedIn neslouží k prodeji a neustálému postování obchodních nabídek, ale k šíření profesně zajímavého obsahu a networkingu.
Jak prezentovat firmu na LinkedIn pomocí kvalitního obsahu
Jak na LinkedIn? Vytvářejte kvalitní a zajímavý obsah. Pište profesionálně a ukažte, že svému oboru skutečně rozumíte. Spousta lidí má nechuť prozrazovat ostatním své tipy a triky. Tyto obavy jdou ale proti vám. Úniku know-how se rozhodně nebojte – právě sdílením svých znalostí a zkušeností ostatní přesvědčíte, že jste skutečnými mistry ve svém oboru, a vzbudíte v nich důvěru.
Tip: Využívejte více forem obsahu
Otestujte si, které formy příspěvku vám fungují nejlépe, a ty nejefektivnější poté používejte. Specialitou sítě LinkedIn je, že do příspěvků můžete kromě klasických obrázků, gifů nebo videí přidávat i přílohy. Ideální způsob, jak prezentovat například výsledky zajímavé studie.
Tip: Udělejte si průzkum cílovky
Nemůžete psát, když nevíte, pro koho píšete. Naše odbornice na sociální sítě radí: „Nejprve musíte vědět, kdo jsou vaši sledující – ideálně jak jsou staří, co od vás chtějí a proč vás vůbec na sítích začali sledovat. To všechno byste měli znát a na základě toho tvořit. Za většinou špatných příspěvků stojí to, že firma o své cílovce nic neví a příspěvky píše v podstatě náhodně.“ Chcete se dozvědět víc? Přečtěte si celý rozhovor o tom, jak na social media marketing.
Tip: Vytvořte oborovou skupinu
Pokud chcete zacílit na lidi z určitého oboru, vyplatí se vám vytvořit oborovou skupinu. V ní publikujte články na jedno téma. Lidé, které téma zajímá, se ke skupině budou přidávat.
Zvyšte dosah příspěvků
Jak bylo řečeno už v úvodu, LinkedIn umožňuje celkem slušný organický dosah. Co na něj má vliv?
- Pravidlo dvou hodin. Největší vliv na organický dosah mají první dvě hodiny po zveřejnění příspěvku. Proto se soustřeďte na to, abyste hned po zveřejnění získali co nejvíce reakcí.
- Komentáře. Ze všech reakcí přikládá LinkedIn největší význam právě komentářům. Lajky a sdílení vám při zvyšování organického dosahu příliš nepomůžou. Snažte se zapojit uživatele do diskuze, jak jen můžete, a na komentáře odpovídejte.
- Odkazy. LinkedIn chce, aby na něm uživatelé trávili co nejvíce času. Proto jeho algoritmus příliš nenadchnou odkazy, které uživatele přesměrují na jiné stránky. Spíše než na odkazování se tedy zaměřte spíše na psaní kvalitních příspěvků, jejichž čtením uživatelé stráví čas.
- Prodej. LinkedIn používá automatické filtry, které ve vašich příspěvcích rozpoznají jednoznačné prodejní nabídky, jako třeba slevy, a sníží váš organický dosah.
- Social Selling Index. Roli hraje i hodnocení kvality autora, o kterém si povíme v závěru článku.
Marketing malé firmy: osobní, nebo firemní profil?
Nevíte, zda zvolit osobní, nebo firemní profil? Při rozhodování můžete brát v úvahu několik různých faktorů. Liší se například to, komu se vaše posty zobrazí. Pokud sdílíte obsah na osobním profilu, LinkedIn ho ukáže lidem, s nimiž jste ve spojení, a lidem, kteří vyhledávají daná klíčová slova. Příspěvky firemního profilu se zobrazí uživatelům, kteří vaši firmu na LinkedIn sledují. Čtenáři upřednostňují osobní profily před firemními. Algoritmus také. Ten osobní profily podporuje tím, že jim dopřává větší dosah a více funkcí.
Tip: Poproste zaměstnance, ať jsou u firemního profilu aktivní
Postujete z firemního profilu? Poproste zaměstnance, ať s profilem interagují. Nejvíce vám pomůže, když budou vaše příspěvky sdílet a komentovat. Obsah se tak dostane k mnohem více lidem.
Internetový marketing na LinkedIn: vyplatí se platit za reklamu?
Stejně jako v jiných oblastech social media marketingu, i na LinkedIn existují dvě možnosti reklamy – buď sponzorujete své příspěvky, čímž zvyšujete jejich dosah, nebo vytvoříte klasickou bannerovou reklamu. Stojí to za to?
Výhoda: Obrovskou výhodou reklamy na LinkedIn jsou pokročilé možnosti targetingu. Síť vám umožňuje reklamou oslovit uživatele podle toho, v jakém oboru pracují, s kým jsou ve spojení, jaké mají vzdělání a dovednosti nebo třeba kolik let praxe mají za sebou.
Nevýhoda: Největší nevýhodou je jednoznačně cena. Počítejte s tím, že jedno kliknutí na reklamu vás bude stát kolem 60 Kč.
Určitě důkladně zvažte, jestli vám reklama stojí za to. Jaké jsou vaše cíle? Jaký máte rozpočet? Dokážete nastavit cílení tak přesně, že budete mít dostatečně vysokou míru konverzí, aby pokryla náklady na reklamu? Přečtěte si náš článek o tom, jak sestavit marketingový plán.
I malý podnik potřebuje velká doporučení
Na co lidé – ať už obchodní partneři, nebo koncoví zákazníci – slyší nejvíce? Na reference. LinkedIn naštěstí umožňuje dvě funkcionality, které vám v tomto směru pomohou. Zaprvé můžete ostatní uživatele požádat o doporučení. Uživatel kromě samotného textu reference vyplní i to, v jakém vztahu k vám byl (například klient, nadřízený nebo spolupracovník). Doporučení se poté zobrazí na vašem profilu. Zadruhé máte možnost vyplnit si v profilu dovednosti, a následně požádat uživatele o jejich potvrzení. Reference mají obrovskou sílu, proto je využijte na maximum.
Změřte si svůj úspěch
LinkedIn představil vlastní nástroj na měření úspěchu. Průběžně analyzuje váš profil a hodnotí ho na škále od 1 do 100. Výsledné skóre představuje váš Social Selling Index. Celkem nástroj hodnotí čtyři různé kategorie, přičemž v každé z nich můžete získat maximálně 25 bodů. Které kategorie to jsou?
- Osobní branding. (Establish your professional brand.) SSI hodnotí, jak dobře budujete svou osobní značku. Máte kompletně vyplněný profil? Fotografii? Motto? Shrnutí? Zveřejňujete příspěvky? Reagujete na relevantní obsah?
- Networking. (Find the right people.) Daří se vám budovat svou profesní síť? Máte mezi kontakty lidi ze stejného oboru? Vyhledáváte a prohlížíte si cizí profily?
- Zapojení se. (Engage with insights.) Publikujete relevantní obsah? Posíláte ostatním uživatelům InMaily s vysokou mírou odpovědí? Komentujete příspěvky ostatních?
- Budování vztahů. (Build relationships.) Oslovujete relevantní uživatele? Udržujete s nimi pravidelný kontakt? Přidáváte si pravidelně nové kontakty?
Zazařte na LinkedIn díky myTimi
Chcete využít příležitost a vybudovat si profesionální LinkedIn, ale nejste si úplně jistí, jak na to? Nebo prostě jen nemáte čas a chuť? Outsourcujte jeho správu u myTimi.
- Vytvoříme pro vás příspěvky na míru včetně obrázků či grafiky.
- Vše, co budeme publikovat, vám nejdříve pošleme na schválení.
- Postaráme se o tvorbu obsahu a publikační plán.
- Podle dohody můžeme kompletně převzít správu LinkedIn, Facebooku i dalších sociálních sítí.