E-shopům se nabízí celá řada způsobů, jak díky internetu zvýšit své prodeje. Spousta z nich přitom ani nic nestojí. V dnešním článku vám prozradíme, jak na to. Přečtěte si našich 12 tipů, jak na marketing e-shopu.
Internetový marketing: nová budoucnost?
7 milionů obyvatel České republiky používá internet, z toho 5,7 milionů pravidelně navštěvuje sociální sítě. Tím pro podnikatele vzniká nová příležitost – zviditelnit se v online světě. S digitálním světem se ale pojí i jedna zásadní nepříjemnost – dvacet čtyři hodin denně v něm bojují o pozornost svých zákazníků desetitisíce firem. Jak mezi nimi nezapadnout a úspěšně prodávat na internetu?
Marketing e-shopu: řekněte to e-mailem
Jedním z nejzákladnějších a zároveň nejefektivnějších kanálů marketingové komunikace je e-mail. Ale ještě než zahájíte e-mailovou komunikaci se zákazníky, měli byste si zodpovědět tři otázky: co, komu a kdy? Najít odpovědi na tyto otázky vám pomůžou naše tipy, jak na úspěšný e-mail marketing.
1. Jak prodávat díky e-mailu: Získejte relevantní kontakty
Kde vzít kontakty na zákazníky, které vaše e-maily budou zajímat a neoznačí je při první příležitosti za spam? Nejvíce kontaktů sesbíráte u sebe na webu. Jak? Za to, že vám zanechají svou e-mailovou adresu, lidem nabídnete něco, co je zajímá: třeba e-book zdarma nebo 10% slevu na první nákup.
2. Správně načasování: základ e-mail marketingu
Jak zjistit, kdy je optimální doba na rozesílání e-mailů? Zapomeňte na zdlouhavé analyzování nejlepších časů pro vaše e-maily a zkuste STO. STO neboli send time optimization je chytrý e-mailingový nástroj, který sbírá data o tom, kdy kteří zákazníci nejčastěji otevírají e-maily. Podle toho nástroj vyhodnotí ty nejlepší časy a váš e-mail individuálně rozešle jednotlivým zákazníkům přesně v té době, kdy je největší pravděpodobnost, že si ho přečtou.
Timi tip: Testovat nejlepší odesílací časy můžete ale i v nástrojích jako je Mailchimp, kde vytvoříte sérii jednoduchých split testů a následně je vyhodnotíte.
3. Vyjadřujte se stručně a jasně
Stejně jako ve většině marketingové komunikace, i tady platí zlaté pravidlo: méně je více. Proto vám prokliky ve většině případů nepřivede dlouhý, krásně napsaný text plný metafor, ale výstižný předmět e-mailu, stručný a nápaditý text a výzva k akci.
Timi tip: Dejte e-mail napsat profesionálovi. Přečtěte si náš článek o tom, proč používat copywritery.
Pokud se chcete dozvědět více informací, přečtěte si článek o e-mailingu marketingu.
Jak prodávat pomocí social media marketingu?
Obrovskou příležitostí jsou pro vás sociální sítě. Proč? Průměrný čas, který lidé stráví na sociálních sítích, je neuvěřitelných 143 minut denně. To jsou každý den téměř dvě a půl hodiny času, který můžete využít ve svůj prospěch. Jak? V první řadě musíte umět zaujmout a komunikovat. A právě o tom budou naše tři tipy z oblasti marketingu na sociálních sítích.
4. Základní pravidlo social media marketingu: buďte vidět
Veškerý marketing na sociálních sítích se točí kolem jedné věci – snahy přitáhnout pozornost. Jak napsat příspěvek, který bude mezi desítkami ostatních příspěvků vyčnívat? Tohle jsou věci, které vašemu příspěvku přidají na zajímavosti:
- Stručnost a výstižnost (délka ideálně do 300 znaků)
- Zajímavá první věta
- Emotikony (dva nebo tři na jeden příspěvek úplně stačí)
- Obrázek
- Gif
- Video
- Otázka
- Výzva k akci
5. Marketing na sociálních sítích: je to o komunikaci
K čemu původně sloužily sociální sítě? Ke komunikaci. A právě tu od nich uživatelé očekávají. Zapojujte se do diskuzí a dejte zákazníkům vědět, že vás zajímá, co si myslí. Pokud nebudete odpovídat na komentáře, až 15 % zákazníků přestane váš profil sledovat. Diskutovat můžete i u příspěvků jiných uživatelů, což vám může přivést nové zákazníky na váš profil.
6. Zvládněte negativní komentáře
Negativní komentáře jsou nedílnou součástí social media marketingu. Jaká je taktika jejich zvládání? Váš komentář by měl obsahovat tři části. Část první: zareagujte pozitivně a zákazníka ujistěte, že vám na jeho názoru záleží. Část druhá: odpovězte na samotnou námitku – obhajte se nebo zkuste vysvětlit, v čem byl problém. Část třetí: vyjádřete naději, že vám zákazník zachová přízeň. Takový komentář může vypadat třeba následovně:
- Část první: Dobrý den, děkujeme za komentář. Je nám líto, že vám naše káva nechutnala.
- Část druhá: Včera se nám pokazil mlýnek, a proto káva zřejmě nebyla namletá tak, jak by měla.
- Část třetí: Doufáme, že na nás nezanevřete, a jako omluvu vám nabízíme dárkový poukaz na 100 Kč zdarma.
Zjistěte více v našem článku o marketingu na sociálních sítích.
Internetový marketing v akci: SEO vás nic nestojí
Pokud už se nějakou dobu pohybuje v oblasti internetového marketingu, je vám pojem SEO známý. Pokud ne, ve stručnosti se jedná o následující: SEO (optimalizace pro vyhledávače) je několik metod, které zajistí, aby se vaše stránka zobrazovala na předních příčkách v organických výsledcích vyhledávání. Jádrem takové optimalizace jsou klíčová slova.
Udělali jste si analýzu klíčových slov. Píšete články, která se jimi jen hemží. Ale návštěvnost stále nikde. Čím to je?
7. Klíčová slova nestačí používat, musíte je správně naformátovat
Samotné používání klíčových slov na vašem webu nestačí. Google upřednostňuje klíčová slova, která jsou v textu zvýrazněná či použitá v nadpisu nebo titulku stránky. Zvětšit písmo, aby text vypadal jako nadpis, vám ale nepomůže. Aby Google poznal, na jaké úrovni se váš text nachází, musíte v html kódu svého webu používat příslušné tagy. Jak? Třeba takhle:
8. Linkbuilding: Způsob, jak podpořit svůj e-shop marketing
Dalším způsobem, jak zvyšovat šanci, že vás vyhledávač zobrazí mezi prvními výsledky, je linkbuilding. O co jde? Google vaši stránku vyhodnotí jako zajímavou a relevantní, pokud na ni odkazují jiné stránky. A to pokud možno stránky s podobným tématem. Linkbuilding neboli budování zpětných odkazů tedy znamená, že se budete snažit, aby na vaši stránku odkazovalo co nejvíce jiných stránek. Jak toho dosáhnout? Využijte spolupráci s blogery. Odkazujte na své články v příspěvcích na sociálních sítích. Účastněte se diskuzí na jiných webech. Vytvořte vlastní blog a do článků přidávejte odkazy na svůj hlavní web.
9. Marketing e-shopu pomocí kvalitních produktových popisků
Nabízíte zajímavé a unikátní produkty? Vytvořte jim stejně unikátní popisky. Pokud totiž jen zkopírujete technické parametry, který uvádí výrobce, nastane pro vás nepříznivá situace: vy i vaše konkurence budete mít na svém webu stejný text. To vyhledávač vyhodnotí jako duplicitu a posune vaši stránku při vyhledávání o několik příček dolů. Věnujte tomu čas a energii a vymyslete pro produkt popisek, který nejen obsahuje klíčová slova, ale zároveň je unikátní a originální.
Více se dozvíte v článku o optimalizaci pro vyhledávače.
SEM jako jednoduchý způsob, jak prodávat víc
SEO má parťáka: říká se mu SEM (marketing ve vyhledávačích). Zatímco SEO zajišťuje vysoká místa ve vyhledávání neplaceným příspěvkům, SEM dělá to samé pro příspěvky placené. Nejčastější formou jsou PPC reklamy – reklamy, za které zaplatíte, až když na ně uživatel klikne. Máme pro vás 3 tipy, jak na ně.
10. Cena za proklik: jak na ni přijdete?
Zkratka PPC znamená pay per click – platba za kliknutí. Jak nastavit tu správnou cenu? Střílet jen tak od boku naštěstí nemusíte. Nástroje pro analýzu klíčových slov (jako třeba Sklik nebo Google Ads) vám u každého klíčového slova ukážou i odhadovanou cenu za kliknutí. Podle toho se můžete orientovat, kolik nabízí vaše konkurence. Čím vyšší cenu nastavíte, tím lépe vyhledávač umístí vaši reklamu.
Dalším způsobem je jít na to opačně: nejdříve si stanovte maximální částku, kterou chcete do reklam investovat. Poté si přibližně určete očekávanou míru konverzí. Z těchto údajů si můžete vypočítat svou maximální cenu za proklik.
Jak na to: Stanovím si, že aby se mi kampaně spolu s dalšími náklady vyplatily, chci do každé konverze investovat maximálně 100 Kč. Vím, že ze 100 lidí, kteří na reklamu kliknou, dojde ke konverzi u dvou z nich. Pokud tedy na reklamu klikne 50 lidí, dojde k jedné konverzi. Na jednu konverzi mám 100 Kč, tím pádem vydělím 100/50 a vyjde mi, že moje maximální cena za proklik jsou 2 Kč.
11. Marketing e-shopu pomocí SEM: jak platit méně
Pokud bude vaše reklama kvalitní, můžete si dovolit platit méně, než platí konkurence, a stejně se vaše reklama zobrazí na lepších místech. Jak je to možné? Vyhledávač umístění vaší reklamy určuje tím, že vynásobí vaši nabízenou cenu za proklik a skóre kvality vaší reklamy. Skóre kvality je bodové hodnocení na škále od 1 do 10, které vaše reklama dostane na základě toho, jak je podle vyhledávače relevantní. Takže pokud je vaše skóre kvality 8 a nabízíte 3 Kč za kliknutí, pořád se ve vyhledávání umístíte lépe než konkurent, který sice nabízí 10 Kč, ale jeho skóre je jen 2.
Jak na vyšší skóre kvality? Používejte v textu reklamy klíčová slova – nejlépe v nadpisu. Nezapomínejte ani na to, na jakou stránku vaše reklama odkazuje (tzv. landing page). Měla by s reklamou tematicky souviset, používat stejná klíčová slova a být tvořena unikátním obsahem.
12. PPC reklamy pravidelně analyzujte
Výkonnost svých reklam pravidelně analyzujte pomocí sledování míry prokliku a míry konverze. Pokud máte nízkou míru prokliku, zkuste změnit reklamu. Jestliže máte nízkou míru konverze, soustřeďte se na změnu landing page.
Připravili jsme pro vás i detailnější článek o PPC reklamě.
Máte e-shop? Marketing vyřešte s myTimi
Pravidel, jak prodávat na internetu, je celá řada. Věnujte se naplno svému podnikání a marketing nechte na nás – outsourcing marketingu vám ušetří čas i peníze. S čím myTimi v oblasti marketingu nejčastěji pomáhá?
- příprava strategie, positioning a volba trakčních kanálů
- správné nastavení marketingového mixu
- správa sociálních sítí
- správa newsletterů a jejich vyhodnocování
- copywriting
- komplexní online marketing
- grafický design – tvorba loga, vizitky, webovky, letáky, POS materiály
- tvorba webových stránek
- online výkonnostní marketing (SEM)
- optimalizace pro vyhledávače (SEO)