Chcete začít s marketingem na sociálních sítích, ale nevíte, jak na to? Nebo už firemní profil na sítích máte, ale nedaří se vám získávat nové zákazníky? Pak je dnešní článek přesně pro vás. Přinášíme vám návod, jak krok po kroku vybudovat úspěšný marketing na sociálních sítích.
1. Než začnete: zasaďte si social media marketing do celkové strategie
Sociální sítě vám můžou přinést spoustu nových zákazníků i prodejů, ale rozhodně by celý marketing neměl stát jen na nich. Social media marketing musí zapadat do celkové marketingové strategie vaší firmy: Čeho chcete dosáhnout? Kdo je vaše cílová skupina? Které marketingové kanály k plnění cílů používáte? Jak je můžete propojit? Na sociálních sítích budete úspěšní jen v tom případě, že je budete vést v souladu se svou marketingovouo strategií.
2. Definujte si cílové publikum
Znát své cílové publikum je důležité ve všech formách marketingu – v marketingu na sociálních sítích ale obzvlášť. Nestačí jen cílit na správné publikum, ale musíte mu uzpůsobit i tón komunikace, grafickou podobu nebo třeba čas zveřejňování příspěvků. A jak přijít na to, kdo je vaše cílovka? Pokud už profil spravujete nějakou dobu, veškerá data se dozvíte ve správci profilu.
Timi tip: Chcete ze znalosti svého cílového publika vytěžit maximum? Nainstalujte si Facebook pixel.
3. Vyberte si tu správnou síť
Z předchozích dvou kroků – ujasnění strategie a určení cílovky – vám vyplyne, do které sociální sítě má smysl investovat. Vyplatí se také vědět, jak jednotlivé sítě fungují. Pojďme si je postupně představit.
Facebook
Díky Facebooku máte možnost zasáhnout nejširší publikum – účet na něm má 5,3 milionů Čechů. Tato uživatelská základna je navíc velmi rozmanitá – na Facebooku najdete lidi různého věku, pohlaví, profese i zájmů. Právě z tohoto důvodu začíná většina firem právě s Facebookem. Pokud máte e-shop, je Facebook ideálním způsobem, jak zlepšit komunikaci se zákazníky.
Přečíst si můžete také náš článek o tom, jak vybudovat na Facebooku lovebrand.
Na Instagramu najdete obecně o něco mladší publikum než na Facebooku – 60 % uživatelů Instagramu je mladších 30 let. Oproti Facebooku se také Instagram využívá o něco méně ke komunikaci a o něco více ke sdílení vizuálního obsahu. Instagram je to pravé místo, kam nasdílet fotografie svých produktů.
Přečíst si můžete také náš článek o tom, jak budou lovebrand na Instagramu.
YouTube
S YouTube málokterá firma pracuje, v některých případech je to ale škoda. Zkuste se zamyslet: Bylo by možné své produkty nějakým způsobem ukázat ve videu? Můžete přidat například video recenzi nebo návod ke svému produktu?
LinkedIn
Linkedin je především profesní portál – největší úspěch na něm sklidíte, pokud operujete v B2B odvětví. Využívat LinkedIn se vyplatí i při hledání nových zaměstnanců.
4. Tvořte příspěvky, které fungují
Vytvářejte příspěvky, které zaujmou. Jak? Při psaní textů nepřemýšlejte nad tím, co uživatelům chcete sdělit, ale raději se zamyslete, co oni chtějí slyšet. Proč vaši firmu na sítích sledují? Jaký problém jim pomůžete vyřešit? Když tímto způsobem obrátíte uvažování, půjde to samo.
Příklad z praxe: Představte si, že prodáváte sekačky na trávu a chcete vytvořit příspěvek o nové sekačce ve vašem e-shopu. Textem Kupte si naši novou sekačku moc zákazníků nezaujmete. Zato text Vykouzlete si dokonalý trávník zákazníkům nabídne něco, po čem touží, a počet prokliků tak bude mnohem vyšší.
Pokud si nevíte rady, využijte profesionálního copywritera.
5. Zvyšte dosah svých příspěvků
Kvůli obrovskému množství uživatelů na sociálních sítích panují přísné algoritmy, které určují, komu se příspěvek zobrazí. Abyste zvýšili svůj dosah na sítích, musíte se neustále snažit o rozproudění diskuze a zapojení fanoušků – potřebujete získat lajky, komentáře a sdílení.
Příklad z praxe: Vlastníte e-shop s oblečením? Uspořádejte hlasování: Které šaty se vám líbí víc? Lidé se budou zapojovat do komentářů a dosah příspěvku významně poroste.
6. Založte facebookovou skupinu
Důvodů, proč využívat facebookové skupiny, je mnoho. My vám prozradíme, jak facebookovou skupinu využít ke zvýšení dosahu. Pravděpodobně víte, že příspěvky vytvořené firemními profily algoritmus na Facebooku zobrazuje jen minimálnímu množství lidí. To ale nefunguje pro facebookové skupiny. Ty algoritmus staví na stejnou úroveň s příspěvky od přátel a rodiny. Pokud vám to charakter vašeho zboží dovolujte, vytvořte facebookovou skupinu a pozvěte do ní své zákazníky.
Timi tip: Nevíte, jak zákazníky přimět, aby se do skupiny přidali? Můžete je odměnit například tím, že ve skupině budete zveřejňovat obsah dostupný pouze členům skupiny. Prodáváte koření? Můžete ve skupině sdílet třeba recepty. Motivovat zákazníky můžete i speciální nabídkou jen pro členy skupiny: například voucherem s 10% slevou.
7. Získávejte nové fanoušky díky placeným příspěvkům
Sociální sítě mají tu výhodu, že do nich nemusíte investovat mnoho. Jak už jsme zmiňovali u předchozího bodu, algoritmus bývá velmi přísný. Abyste svůj příspěvek zobrazili více lidem, většinou ho musíte finančně podpořit. Zkoušejte postupně podporovat příspěvky různými částkami a uvidíte, s čím sklidíte největší úspěch.
Timi tip: Nevíte, jakou částku investovat? Na to neexistuje žádné univerzální pravidlo. Pokud nevíte, s jakou částkou začít, zkuste 200 Kč na příspěvek.
Máte malý nebo střední podnik a začínáte se sociálními sítěmi. Přečtete si rozhovor s naší expertkou Monikou .
8. Využijte PPC reklamu
PPC reklama je výhodná díky tomu, že za ni platíte, až když na ni zákazníci kliknou. Výborný způsob, jak ji využít při propagaci zboží, je retargeting. Uživatelům zobrazíte reklamu přesně na ty produkty, které si na vašem webu prohlíželi. Přečtěte si rozhovor s Timíkem Lenkou, kde se dozvíte další užitečné tipy, jak na PPC reklamu.
9. Využijte možnosti cílení na maximum
Nastavení cílení nekončí u věku a zájmů. Často opomíjené, ale velmi efektivní, je například cílení podle vztahů a životních událostí. Co si pod tím představit? Pokud prodáváte třeba šperky, můžete zacílit na blízké přátele žen, které mají v příštím měsíci narozeniny. Zaměřit se můžete i na blížící se výročí, narození potomka a podobně.
Timi tip: Sedněte si ke správci reklam a pečlivě si pročtěte všechny možnosti cílení, které nabízí. Poté si udělejte brainstorming a zkuste si na papír sepsat, jaké možnosti cílení vás napadají v souvislosti s vašimi produkty.
10. Na Instagramu buďte konzistentní
Fotky na Instagramu můžete přidávat ve dvou základních formátech: na feed nebo do stories. Feed je stránka, kterou uživatelé vidí, pokud se podívají na váš profil – vidí prvních 9 příspěvků, a z těch si vytvoří dojem o celém profilu. Klíčem k úspěchu na feedu je konzistentnost – to, jakým způsobem jí dosáhnete, je na vás. Můžete na všechny fotky používat stejný filtr, zaměřit se na určité barvy nebo třeba střídat různé typy příspěvků (například střídat fotky s produktem a fotky bez produktu, nebo světlé a tmavé fotky).
11. Využívejte Instagram Stories
Je vaše firma na Instagramu? Pak nezapomínejte na stories – denně je sleduje přes 500 milionů lidí po celém světě. Stories nabízí spoustu interaktivních prvků, které zákazníky zapojí. Přidávejte ankety, kvízy nebo třeba časové odpočty.
Timi tip: Vyzkoušejte různé formáty stories – obyčejné fotky, videa, gify, boomerangy, kombinaci textu a grafiky… Stories nabízí nepřeberné množství možností, tak je využijte a objevte, co na vaše zákazníky funguje nejlépe.
12. Zohledněte všechny fáze rozhodovacího procesu
Při tvorbě příspěvků berte v úvahu, že různí zákazníci se nacházejí v různých částech rozhodovacího procesu. Jistě, můžete se zaměřit jen na část z nich. Byla by ale škoda nechat si ujít ty ostatní, nemyslíte? Zaměřit byste se měli na tři základní skupiny zákazníků. Které to jsou?
- První skupinou jsou zákazníci, kteří váš produkt zatím nepotřebují, a nejsou tedy připraveni si ho koupit. Vy ale můžete myslet dopředu – budujte povědomí o své značce, a až tito zákazníci zjistí, že produkt potřebují, budete to právě vy, na koho si vzpomenou.
- Další skupinou jsou zákazníci, kteří si produkt koupit chtějí, ale zatím neví u koho. Přesvědčte je o tom, že vaše zboží je to nejlepší – v této fázi zákazníci ocení například video recenzi vašeho produktu.
- Třetí skupinou, kterou byste neměli podceňovat, jsou zákazníci, kteří už nákup učinili. Připsáním peněz na váš účet to totiž nekončí – péče o zákazníky je úplně stejně důležitá jako získávání nových. Zkuste se zamyslet, jaké příspěvky by tito zákazníci mohli ocenit. Můžete pro ně třeba natočit návod, jak produkt co nejefektivněji používat.
Přečtěte si o všech možností, jak dělat marketing pro e-shopy.
Outsourcujte správu sociálních u myTimi
Zejí vaše profily na sociálních sítích prázdnotou, a vy tak ztrácíte zákazníky? Vaše příspěvky nefungují a nedaří se vám dosahovat výsledků, které byste chtěli? Nechte správu sociálních sítí na nás.
- Vytvoříme pro vás příspěvky na míru včetně obrázků či grafiky.
- Schválíme si s vámi vše, co budeme publikovat.
- Postaráme se o tvorbu obsahu a publikační plán.
- Podle dohody můžeme kompletně převzít správu Facebooku, Instagramu i dalších sociálních sítí.