Co je marketingový mix?
Definice marketingového mixu podle marketingové učebnice Marketing od Philipa Kotlera a Garyho Armstronga zní: „Marketingový mix je soubor taktických marketingových nástrojů – výrobkové, cenové, distribuční a komunikační politiky, které firmě umožňují upravit nabídku podle přání zákazníků na cílovém trhu“.
Protože ale nejsme ve škole, pojďme si marketingový mix popsat jednodušeji a detailněji. Dejme tomu, že se nějaká firma snaží prodat své výrobky nebo služby, a aby toho dosáhla, musí vyvinout určitou aktivitu s využitím marketingových nástrojů. Tento postup zahrnuje následující části neboli 4P:
- product (produkt)
- price (cena)
- place (místo/distribuce)
- promotion (marketingová komunikace)
Pokud tedy firma chce, aby u ní zákazník nakoupil, musí mu nabídnout produkt za určitou cenu. Ten se k zákazníkovi dostane přes správně zvolené distribuční kanály a marketingovou komunikaci.
Marketingový mix 4P je odpovědí pro prodávající
Jednotlivé nástroje marketingového mixu 4P jsou produkt, cena, místo a marketingová komunikace. Co přesně si pod tím představit?
- Produkt neoznačuje jen samotný produkt, ale i obal, design, image výrobce, kvalitu, záruku a služby, které jsou s produktem spojené.
- Cena nezahrnuje jen cenu produktu, ale i slevy, úvěry, možnosti plateb atd.
- Místo uvádí, kde a jak se zákazník k produktu dostane. Jestli si ho může koupit na e-shopu, nebo v kamenné prodejně, jestli si ho může vyzvednout, nebo mu ho přiveze zásilková služba apod.
- Marketingová komunikace určuje, jak se zákazník o produktu dozví. Cílem je použít všechny dostupné nástroje, které pomůžou o produktu informovat a zákazníky zaujmout. Zahrnuje třeba reklamu, PR, osobní prodej nebo doporučení od těch, kteří nakoupili.
Kromě 4P se v některých zdrojích můžete setkat také s 5P nebo 7P. Páté P hovoří o lidech (People), kteří jsou do prodeje zapojení, a odkazuje na to, jakou zkušenost měl zákazník při nákupu. Šesté P označuje proces (Process) – postupy při oslovování zákazníků – a sedmé P hovoří o fyzických důkazech (Physical evidence), tedy o výhodách produktu neboli USP.
Existuje marketingový mix z pohledu zákazníka? Ano, marketingový mix 4C
Zatím jsme mluvili o nákupu z pohledu prodávajícího. Žijeme ale v době, kdy se klade velký důraz na zkušenost kupujících a na udržení dobrých vztahů se zákazníkem. Proto by se měli marketéři dívat na marketingový mix také z pohledu zákazníka, který představuje model 4C.
- Customer value (hodnota pro zákazníka) – uvádí, jakou má produkt pro zákazníka hodnotu. Například jaký problém mu pomůže vyřešit.
- Cost to the customer (náklady pro zákazníka) – označuje náklady kupujícího, která ovlivní, jestli si zákazník produkt koupí, nebo ne.
- Convenience (pohodlí) – snaží se o to, aby byl produkt pro zákazníka co nejdostupnější. Aby bylo možné si ho objednat během pár kliknutí a podobně.
- Communication (komunikace) – popisuje skvělou zákaznickou péči, která by se měla zakládat například na rychlých odpovědích nebo podávání konkrétních informací.
Tip: Chcete zákazníky, kteří se k vám budou rádi vracet? Přečtěte si článek 20 tipů, jak zvýšit spokojenost zákazníků.
Jak marketingový mix využít v praxi?
Než s marketingovým mixem začnete pracovat, musíte mít jasno v tom, komu chcete své produkty nebo služby prodat. Ne každý si vaše výrobky koupí, i když si to ze začátku můžete myslet. Jeden z kroků je proto poznat svůj cílový trh. Jak to udělat? Jednoduše. Proveďte segmentaci, targeting a positioning.
- Segmentace (segmentation) – trh rozčleňte na skupiny zákazníků na základě věku, pohlaví, vzdělání, zájmů, vlastností apod. Díky tomu určíte zákaznické persony, ke kterým budete mluvit.
- Zacílení (targeting) – cílem targetingu je rozpoznat, které segmenty (3–4 stačí) jsou pro vaši firmu nejvýhodnější. Snažte se proto zacílit tak, abyste dosáhli co nejvyššího zisku.
- Umístění (positioning) – definujte si, jaké hodnoty a vlastnosti si mají zákazníci spojit s vaší značkou nebo produktem. V čem jste jedineční a odlišní? Řekněte to zákazníkům.
Rozčlenění trhu vám pomůže si kroky marketingového mixu lépe naplánovat. Marketingový mix samotný vám potom může napovědět, proč se vaše výrobky neprodávají. Jak? Prozkoumáním jednotlivých kroků modelu:
- Produkt by měl odpovídat požadavkům zákazníků. Nikdo si nekoupí něco, co pro něj nemá jasně daný užitek nebo cíl. Myslete na to, než se rozhodnete prodávat.
- Cena je buď moc nízká, nebo moc vysoká. Měla by odpovídat přínosu, jaký má produkt pro zákazníka.
- Zvolili jste špatné místo svého kamenného obchůdku? Vypadá váš e-shop jako labyrint? Hraje ve vaší prodejně nepříjemná muzika? Nemáte zboží skladem? Snažte se zákazníkům nákup co nejvíc usnadnit a zpříjemnit.
- Marketingová komunikace neboli komunikační mix představuje jen čtvrtinu úspěšnosti modelu, ale záleží na ní stejně jako na ostatních krocích. Rozvíjíte dostatečně marketingové kanály? Víte, jakými způsoby můžete zákazníky oslovit? Jaké komunikační nástroje použít, se dozvíte v dalších odstavcích.
5 nástrojů komunikačního mixu
Existují různé nástroje a způsoby marketingové komunikace, mezi kterými si můžete vybírat. Mezi hlavní patří těchto 5:
- Reklama – zahrnuje offline i online placenou komunikaci. Příkladem jsou PPC reklamy a reklamy v televizi, rádiu, tisku atd.
- Podpora prodeje – zastřešuje krátkodobé aktivity, jako jsou soutěže, hry, akce, kupóny nebo slevy.
- Přímý marketing – označuje aktivity, díky kterým zákazníka oslovíte přímo. Například prostřednictvím pošty nebo cold callingu.
- Public relations – spadá sem komunikace s veřejností a cílem je zlepšit vnímání značky. Zahrnuje psaní tiskových zpráv a PR článků nebo pořádání tiskových konferencí.
- Osobní prodej – popisuje přímou komunikaci, kdy se svými návštěvníky mluvíte osobně.
Můžeme sem zařadit i moderní marketingové postupy:
- Content marketing – jde o vytváření zajímavého a užitečného obsahu, který uživatelům pomůže, poradí, informuje nebo zabaví.
- Buzz marketing – cílem je překvapit nebo upoutat pozornost, aby se začalo o reklamě mezi lidmi mluvit. Zahrnuje:
- virální marketing (sdílení textu, videa, obrázku atd. na sociálních sítích nebo e-mailu),
- guerilla marketing (reklama na hranici etiky),
- word of mouth (o značce, produktu nebo službě se mluví spontánně mezi lidmi).
Vsaďte na myTimi
Víte, kdo je vaše cílová skupina? Jakými nástroji komunikačního mixu ji můžete oslovit? Pokud se v marketingu plném spletitých informací nevyznáte, obraťte se na nás. Provedeme analýzu vašich marketingových aktivit a vytvoříme pro vás marketingový mix na míru. Chcete se přesvědčit? Podívejte se, s čím vším vám můžeme pomoci, a ozvěte se nám pro nezávaznou konzultaci.