Marketing  |  Přečteno 4832 x
14. 1. 2022

Marketingový model AIDA: Co to je a jak ho využít v praxi?

Marketingový model AIDA vám napoví, která fáze reklamy funguje a na které je naopak třeba zapracovat. Zjistíte to jednoduše, protože AIDA zahrnuje všechny fáze nákupního rozhodování. Dokonce i ty, které nastanou před a po prodeji. Přečtěte si o modelu AIDA a naučte se ho využít v praxi.

banner

V článku se dočtete:

 

Co je AIDA?

AIDA je marketingový model, který popisuje chování zákazníka ovlivněného marketingovou kampaní. Model AIDA vychází z počátečních písmen čtyř anglických slov: 

 

  • Attention (pozornost)  
  • Interest (zájem) 
  • Desire (touha)  
  • Action (akce)  

 

Občas můžete narazit také na AIDAS. Písmeno S označuje spokojenost zákazníků, kteří vaši firmu doporučují dál. 

 

  • Satisfaction (spokojenost) 

 

Jak jednotlivé kroky modelu fungují?

Každá fáze se zaměřuje na něco jiného. Co jednotlivé fáze představují? 

 

Attention 

U potenciálního zákazníka musíte nejprve vzbudit pozornost. To se může podařit reklamou, hezkou grafikou nebo chytlavým nadpisem. 

 

Interest  

V druhém kroku musíte u zákazníka vytvořit zájem o daný produkt nebo službu. Nejenže si přečte titulek, ale začte se do článku. Nejenže si reklamu přečte, ale klikne na ni. 

 

Desire  

V této fázi musíte zákazníka přesvědčit, že po produktu touží a že ho chce vlastnit. Touhu u něho vyvoláte díky tomu, že mu ukážete, jak mu váš produkt nebo služba pomůže a jak mu vyřeší problém. Nebo u zákazníka vyvolejte pocitovou představu. Příkladem může být parfém XY, díky kterému bude mít Franta zástup obdivovatelek. 

 

Action  

V poslední fázi modelu AIDA se zákazník rozhodne produkt koupit. Vaším úkolem je mu tento krok co nejvíce usnadnit. Na konec stránky proto můžete umístit CTA tlačítko, kterým jednoduše k nákupu přistoupí. Může vypadat třeba takto: 

 

 

Satisfaction  

Fázi, která se týká spokojenosti zákazníka, neuvádí každý. Ale označuje situaci, kdy zákazník už nakoupil, ale firma se s ním stále snaží udržet kontakt. Můžete se zajímat, jak byl zákazník spojený s nákupem a jestli se mu produkt/služba líbí, nebo třeba nabízet doplňkové produkty. Firma by také měla zákazníky motivovat, aby firmu dál doporučovali. 

 

Je třeba si uvědomit, že se každá fáze marketingového modelu AIDA zaměřuje na něco jiného. Vaše reklama může oslovit velký počet potenciálních zákazníků. A právě slovo potenciální je klíčové, protože většina zákazníků zůstane jen u zájmu a nenakoupí.  

 

Jak model AIDA využít v praxi?

Abyste pochopili, jak model AIDA v reklamě funguje, popíšeme u jednotlivých fází kroky, které byste měli podniknout

 

Attention 

Aby se o vás zákazníci dozvěděli, musíte přilákat jejich pozornost. Zákazníky můžete oslovit na různých platformách. Nemusíte vždy využít všechny, pro někoho bude výhodnější použít jen jeden marketingový kanál. Stačí, když si ujasníte, jak se svými zákazníky chcete komunikovat a jaké argumenty na ně platí. Jak zákazníky zaujmout? 

 

  • Sdílejte rady, tipy, novinky z oboru, cokoliv zajímavého. 
  • Zapojte uživatele na profilech sociálních sítí anketou, kvízem nebo otázkami
  • Používejte výrazně barevné obrázky, gify nebo krátká videa. 
  • Oslovte zajímavou statistikou nebo číslem hned v první větě
  • Pomáhejte, raďte, odpovídejte na dotazy a odhalte něco ze svého know-how

 

Interest 

Zákazník se v této fázi začíná o produkt zajímat víc. Chce se dozvědět informace – takže byste mu je měli poskytnout. Když nenajde to, co hledal, může odejít a už se k vám znova nevrátí. Snažte se proto zveřejnit to nejdůležitější, co bude zajímat většinu potenciálních zájemců. Co patří mezi důležité informace? 

 

  • Popis – pokuste se být při popisu toho, co nabízíte, co nejstručnější a nejkonkrétnější, ale zároveň pište čtivě a lidsky.  
  • Fotky/video – uživatele obvykle víc zaujme grafika než samotný text, proto do obsahu nezapomeňte doplnit zajímavé fotky, gify, grafiky nebo infografiky. Můžete připojit i produktové video, ve kterém ukážete, jak daný produkt nebo služba funguje. 
  • Cena – informace o ceně zajímá každého. Pokud ji nebudete chtít vložit přímo do textu, dejte zákazníkům možnost se na ni zeptat nebo si ji s vámi domluvit. 
  • Kontakt – dejte zákazníkům k dispozici kontakt, aby vám v případě zájmu mohl napsat nebo zavolat. 

 

 

Desire 

Kujte zákazníka, dokud je žhavý. Nabízíte něco, co vaše konkurence ne? Jsou vaše produkty kvalitnější? V čem? Je v ceně služby přípitek šampaňským? Jednoduše zákazníkům sdělte, v čem je vaše konkurenční výhoda neboli USP (jedinečný prodejní argument). Jaké kroky navíc v této fázi podniknout? 

 

  • Buďte aktivní – na sociálních sítích a na webu sdílejte novinky, tipy, fotky a videa. Cokoliv, kde ukážete svoji konkurenční výhodu a jaké problémy jste dokázali vyřešit. Pokud budou zákazníci o výhodách slýchat denně, jejich touha bude silnější. 
  • Nabídněte něco navíc – dopravu zdarma, speciální nabídku nebo třeba slevu. 
  • Reagujte rychle – udržte si kontakt se zákazníky, proto odpovídejte na jejich komentáře i zprávy. Snažte se jim pomoct s problémy. 

 

Action 

Zákazník se už rozhodl, že nakoupí, a snaží se zjistit, jak to udělá. Veďte ho za ručičku a dejte mu jasné pokyny, jak na to. Cílem je opět poskytnout všechny informace, aby si nákup na poslední chvíli nerozmyslel. Popřemýšlejte také nad tím, kam umístit CTA tlačítko.  

Uveďte také, jakým způsobem u vás zákazníci můžou nakoupit a jak probíhá doručení. Čím více možností nabídnete, tím lépe. Zákazníci jsou totiž rádi, když si můžou vybrat způsob platby i dopravy, který jim nejvíc vyhovuje. 

 

Satisfaction 

Když je zákazník spokojený, bude se k vám rád vracet – opakovaně u vás nakoupí nebo využije vaše služby – a bude vás doporučovat ostatním. Pokuste se se zákazníkem udržet vztah například pomocí slevových kupónů nebo posíláním novinek přes e-mail. Zákazníka můžete požádat i o to, aby napsal referenci

 

Marketing nechte na myTimi

Tápete v tom, jak oslovit své zákazníky? Nevíte, jak s nimi komunikovat a co na ně platí? Obraťte se na nás. Napíšeme texty pro vaše cílové publikum, postaráme se o správu sociálních sítí a vytvoříme úspěšné PPC reklamy.  

 

 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy