Meta tagy jsou značky HTML kódu, které se zapisují do hlavičky webu. Přivedou na váš web jak vyhledávače, tak zákazníky. Co jsou meta tagy zač? Jaký je rozdíl mezi meta title a meta description? Jak je napsat tak, aby byly relevantní pro boty a atraktivní pro čtenáře?
V článku se dozvíte:
- Co jsou meta tagy?
- Proč byste je měli vyplňovat?
- Jak meta tag vložit na web?
- Co je meta title a jak ho napsat?
- Co je meta description a jak ho napsat?
- Má smysl vyplňovat meta tag keyword?
- Příklady z praxe.
- Jaké další meta tagy existují?
Co jsou meta tagy?
Meta tagy patří mezi onpage faktory optimalizace pro vyhledávače. Krátce popisují, co se nachází na konkrétní URL, a pomáhají tak vyhledávačům zorientovat se v obsahu webu. Nejznámějšími meta tagy jsou meta title, meta description a meta tag keyword. Kromě toho, že slouží pro vyhledávače, objevují se také ve výsledcích vyhledávání, kde můžou přesvědčit uživatele k návštěvě webu.
Meta tagy title a description ve výsledcích vyhledávání.
Proč je důležité meta tagy vyplňovat?
Jak už jsme řekli, vyplňování meta tagů je důležité jak z hlediska botů a SEO, tak z hlediska zákazníků a návštěvnosti webu.
- Vyhledávače díky meta tagům lépe pochopí, co je obsahem vaší stránky, a umístí ji výše ve výsledcích vyhledávání. K tomuto účelu slouží především meta title.
- Potenciální zákazníci vidí meta značky ve výsledcích vyhledávání. Pokud jsou dobře napsané, dokáží zákazníka přesvědčit, aby na ně kliknul. Mají tedy přímý vliv na CTR (proklikovost). K tomuto účelu slouží meta title a meta description.
Abyste byli úspěšní, potřebujete zkombinovat obojí. Ani sebelepší meta popis nezpůsobí, že na vaši stránku někdo klikne, když bude pohřbená na desáté stránce výsledků vyhledávání. Stejně tak vám ale první pozice nezajistí, že budete mít vysokou návštěvnost, pokud meta description napíšete mizerně.
Vkládání meta tagů na web
Meta tagy lze vložit dvěma způsoby: v administraci, nebo HTML kódem.
1. V administraci
Pokud váš web obsahuje administraci, která vyplňování meta tagů umožňuje, není důvod, proč to dělat složitěji. Při přidávání nové stránky (produktu, blogového článku nebo čehokoli dalšího) jednoduše vyplňte políčko, které k tomuto účelu slouží. To může v každé administraci vypadat trochu jinak.
Vyplňování meta tagů v administraci webu myTimi.
2. HTML kódem
Jestliže vaše administrace z nějakého důvodu přímé vkládání meta tagů neumožňuje, budete si muset pomoci HTML kódem. Tagy se vkládají do hlavičky stránky – mezi značky
a
.
- Kód pro meta title:
- Kód pro meta description:
- Kód pro meta keyword:
Meta tagy pro blogový článek o tom, jak vybrat sekačku, pak můžou vypadat zhruba takhle:
Pokud nevíte, jak na to, stačí nám napsat nebo zavolat. Zabýváme se tvorbou webů i optimalizací pro vyhledávače a s meta tagy si hravě poradíme.
A teď už se konečně pojďme podívat na to, jak napsat meta tagy, které fungují.
Meta title: Nejdůležitější meta tag ze všech
Meta title hraje roli jak pro zákazníky, tak pro boty. Ze všech meta tagů je nejvíce vidět a vyhledávače mu přikládají největší váhu. Kromě toho, že se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání, můžete ho vidět i v záložce prohlížeče.
Meta title se zobrazuje v záložce prohlížeče.
Jak napsat úspěšný meta title?
- Ideální délka meta tagu title je 30 až 60 znaků včetně mezer. Delší titulek už vyhledávač nemusí zobrazit. Kratší titulek zase znamená, že jste dostatečně nevyužili prostor, který máte k dispozici. (Ve skutečnosti o délce zobrazeného titulku nerozhoduje počet znaků, ale počet pixelů. Můžete tedy vyzkoušet i delší title, ale nezapomeňte pak zkontrolovat, že ho vidíte celý.)
- Meta title by měl obsahovat klíčové slovo. Na prvním místě je ale vždy přirozenost, proto se ho do titulku nesnažte umístit za každou cenu. Nebojte se klíčové slovo skloňovat nebo používat v množném čísle – vyhledávač si s tím poradí. Ideálně by klíčové slovo mělo být na začátku titulku.
- Za svislou čáru nebo pomlčku dáváme brand (název značky).
- Meta title musí co nejpřesněji popisovat obsah stránky. Čtenářům by mělo být na první pohled jasné, o čem daná stránka je.
- Abyste uživatele internetu přilákali k rozkliknutí stránky, měl by titulek znít lákavě. Pokud to jde, buďte originální, odlište se od konkurence a zdůrazněte, co návštěvníkům můžete nabídnout. V meta titulku se zaměřte na svou konkurenční výhodu.
Tip: Pomlčku napíšete pomocí klávesové zkratky alt+0150 (nezaměňujte ji se spojovníkem, který je na klávesnici), svislou čáru zkratkou alt+124.
Příklady dobře napsaného meta title
Představte si překladatelskou agenturu s názvem Translate. Vyhotovuje různé druhy překladů a její konkurenční výhodou je rychlost. Na svém webu má podstránku, na níž nabízí překlady odborných textů, a chce ji optimalizovat na klíčové slovo „odborné překlady.“ Meta title této podstránky může znít třeba takhle:
- Odborné překlady do 24 hodin | Translate.cz
Oproti tomu autorka blogu Jak na překlad, která napsala článek s radami, jak dělat odborné překlady, může meta title vytvořit třeba následovně:
- Jak na odborné překlady – tipy z praxe | Jaknapreklad.cz
Příklady meta tagů title si ale nemusíme vymýšlet. Stačí otevřít vyhledávač a inspirovat se. Takhle například vypadá SERP (stránka s výsledky vyhledávání) po vyhledání spojení „levné plavky“:
Výsledky vyhledávání po zadání klíčového slova „levné plavky“.
Tip: Vhodná klíčová slova získáte v analýze klíčových slov. Přečtěte si, jak udělat analýzu klíčových slov krok po kroku.
Co je meta description?
Meta description (česky nazývaný meta popis) je kus kódu, který popisuje obsah dané stránky, zobrazuje se ve výsledcích vyhledávání hned pod meta titulkem a má za cíl nalákat uživatele ke kliknutí a návštěvě webu. Vyhledávače meta popisu příliš pozornosti nevěnují. Proto ho zaměřujte na potenciální zákazníky, nikoli na boty.
Jak napsat dobrý meta description?
- Meta description by měl mít délku 110 až 160 znaků včetně mezer. Stejně jako u titulku platí, že delší popis už vyhledávač nemusí zobrazit, zatímco kratší popis znamená spoustu nevyužitého prostoru, který jste mohli použít ke konverzi zákazníků.
- V meta popisu přirozeně používejte klíčová slova. Usnadní čtenářům orientaci – vyhledávač je totiž zobrazuje tučně. Můžete je libovolně skloňovat i časovat. Nebojte se ani používat diakritiku.
- Chcete, aby potenciální zákazník na vaši stránku v SERPu klikl. Proto přidejte CTA. Call to action neboli výzva k akci je instrukce, která jasně říká, co má daný člověk udělat. Může znít například takhle: „Prohlédněte si naši nabídku.“ Je dokázané, že když zákazníkovi řeknete, co má udělat, daleko spíš to opravdu udělá.
- Co nejpřesněji informujte o tom, co se na dané stránce nachází.
- Svým meta popisem chcete čtenáře přesvědčit, aby si ze všech výsledků vyhledávání vybral právě váš. Odlište se od konkurence a zdůrazněte výhody, které návštěvníkovi přinesete.
Vyhledávač zobrazí klíčové slovo v popisku tučně.
Meta description: Příklady
Začneme konkrétním příkladem z praxe – z praxe myTimi. Na svém webu máme stránku, která nabízí naše marketingové služby. Meta popis této stránky zní:
- Získejte nové zákazníky rychle, levně a efektivně s profesionálním marketingem. Víme, jak zákazníky nejen přilákat, ale i udržet. Zkuste konzultaci zdarma.
Naše další stránka nabízí tvorbu webu a je optimalizovaná na klíčová slova „webové stránky“ a „tvorba webu“. Její meta description je následující:
- Tvoříme moderní a maximálně funkční webové stránky za dobré ceny. Profesionální tvorba webu na míru. Napište nám ještě dnes a získejte 300 Kč na vyzkoušení.
Abychom si ale posvítili i na jiné obory, pojďme se podívat třeba na vydařený meta description stránky Playstation.com:
Vydařený meta popis: Popisuje, co se na stránce nachází, láká k rozkliknutí a obsahuje klíčové slovo i CTA.
Chybí vám básnické střevo? Nebo si prostě jen nejste jistí, jak na to? Kontaktujte nás a my napíšeme meta tagy za vás.
Meta keyword
Meta tag keyword se často uvádí jako jeden z hlavních meta tagů – spolu s titulkem a popisem –, ve skutečnosti už se však nepoužívá.
V minulosti sloužil k zadávání několika klíčových slov, která nejlépe vystihovala obsah stránky. Spousta lidí toho však zneužívala a do tagu vkládala desítky slov a frází, jen aby se jejich stránka umístila co nejlépe. Výsledky vyhledávání pak byly nepřesné a neodpovídaly skutečnému obsahu stránek.
Proto vyhledávače meta tag keyword přestaly brát v úvahu a nepřikládají mu žádný význam. Jeho vyplnění vaše umístění ve výsledcích vyhledávání neovlivní. Zároveň tento meta tag nevidí ani čtenáři. Není proto žádný důvod, proč ho vyplňovat.
Na co si dát u meta tagů pozor: S duplicitou daleko nedojdete
Nejen meta tagů, ale celého content marketingu obecně, se týká zákaz duplicity. Vyhledávače totiž nemají rády, když se kdekoli na webu cokoli kopíruje. A nezáleží přitom, jestli jste obšlehli cizí web nebo prostě jen na dvou URL svého vlastního webu použili stejný text. Veškerý obsah musí být unikátní.
Proto by každá URL adresa vašeho webu měla mít jedinečný meta title i meta description. A to i tehdy, kdy se stránky týkají téměř totožných produktů, které se liší například jen barvou. Světle modré květinové tričko musí mít jiný popisek než tmavě modré květinové tričko. (Samozřejmě za předpokladu, že má každé svou vlastní URL.)
Výsledky nečekejte hned
Pokud vám někdo namlouvá, že zvýšení organické návštěvnosti přijde okamžitě po vyplnění meta tagů, nevěřte mu. Skutečné výsledky optimalizace pro vyhledávače (SEO) se projevují po několika měsících – někdy dokonce až po dvou letech.
Tip: Pokud toužíte po okamžitých prodejích, vyzkoušejte spíš PPC reklamy. Podívejte se, co pro vás v rámci PPC můžeme udělat, nebo si přečtěte rozhovor s naší specialistkou Lenkou, která radí, jak na PPC.
Co se stane, když meta tagy nevyplníte?
Vyhledávač vám meta title i meta description automaticky vygeneruje. Problém je v tom, že automaticky vygenerovaný text nemusí dobře popisovat vaši stránku, obsahovat klíčová slova ani lákat k rozkliknutí.
Dobře si proto rozmyslete, které stránky jsou pro vás důležité a chcete u nich zajistit dobrou pozici ve výsledcích vyhledávání a vysoké CTR, a které vám za to naopak nestojí a vystačíte si u nich s automaticky vygenerovanými meta tagy.
Vaše výsledky nejsou takové, jaké byste si přáli, a nevíte proč? Objednejte si marketingový audit – zjistíte, v čem má váš web nedostatky, a získáte praktická doporučení, jak je vylepšit.
Meta popisem a titulkem to nekončí: Další meta tagy, které se vyplatí znát
Meta title a meta description jsou základní meta tagy, s nimiž se můžete setkat, a v začátcích úplně stačí. Pro úplnost ale musíme zmínit, že existují i další meta tagy.
1. Meta tag robots
Meta tag robots dává doporučení robotům, kteří prochází a indexují web. Týká se dvou hlavních oblastí: indexace URL a odkazů.
- Zadáním „index“ nebo „noindex“ můžete robotovi doporučit, zda má danou stránku zaindexovat.
- Zadáním „follow“ nebo „nofollow“ u odkazu robotovi doporučujete, zda má tento odkaz následovat.
K čemu je to dobré?
- Pravděpodobně existují stránky, u nichž nechcete, aby je vyhledávač zaindexoval a následně zobrazoval ve výsledcích vyhledávání: například stránka s košíkem nákupu. U těchto URL se vyplatí zadat do meta tagu „noindex“.
- Je možné, že z vaší stránky vede odkaz na cizí web. Pokud nechcete ručit za to, že se na druhé straně odkazu nenachází kybernetická hrozba nebo třeba pornografie, vyplňte „nofollow“. Robot se sice na druhou stranu odkazu dostane, nepřičte vám za něj ale žádný negativní ranking.
Meta tag robots může vypadat třeba takhle:
2. Meta tag rating
Pomocí meta tagu rating můžete označit obsah na stránce za vhodný pouze pro dospělé. Díky tomu se stránka nezobrazí ve výsledcích bezpečného vyhledávání, které je určené pro děti a filtruje nevhodný obsah.
3. Meta tag content language
Meta značka content language vyhledávačům jasně sděluje, pro který jazyk je stránka určena (nikoli v jakém jazyce je napsána). K čemu to? Představte si, že v Česku podnikáte jako soukromý učitel španělštiny. Umístíte na svůj web španělské cvičení. Takže jste v situaci, kdy je obsah stránky španělsky, ale vy chcete, aby se dostal k českým zákazníkům. Právě v tu chvíli použijete meta tag content language.
Například HTML kód stránky pro česky mluvící čtenáře vypadá následovně:
4. Další meta tagy
Meta značek je celá řada. Více informací o všech, jimž vyhledávač Google rozumí, najdete v nápovědě Google.
Buďte jedničkou ve výsledcích vyhledávání (nejen) díky meta tagům
Dostat se na přední příčky ve výsledcích vyhledávání je fuška. A přimět zákazníky, aby na titulky a popisky vašich stránek v obležení konkurence klikali, ještě větší. My jsme tu od toho, abychom vám pomohli.
- Zanalyzujeme váš web z hlediska SEO, UX i UI a poradíme vám, na čem zapracovat.
- Napíšeme pro vás poutavé texty – od meta tagů po blogové články.
- Vytvoříme zbrusu nový web, který bude od začátku optimalizovaný pro vyhledávače.
- Posuneme vás dopředu ve výsledcích vyhledávání – pomocí správně použitých klíčových slov, meta tagů a linkbuildingu.
Máte zájem? Stačí napsat a domluvit se na bezplatné konzultaci, kde probereme vaši situaci a navrhneme nejefektivnější řešení. Prvních 300 Kč od nás navíc máte zdarma, abyste si naše služby mohli vyzkoušet.