Peníze dělají peníze, nemusí to ale platit vždycky. Možná jste už začali zjišťovat, jak spočítat návratnost marketingové investice, ale trochu se v tom ztrácíte. V tomto článku se společně podíváme na to, co si pod pojmem návratnost investic představit, co do ní všechno zahrnout a jak ji spočítat. Také si ujasníme, co znamená ROI, p.a. nebo benchmarking.
ROI – co to je?
ROI je zkratka anglického Return on Investments čili návratnost investic. Je to jeden ze základních ukazatelů, který vyjadřuje čistý zisk, nebo ztrátu v procentech a dá se vztáhnout v podstatě na cokoliv – od nové reklamní kampaně přes průzkum trhu až po akvizici.
3 důvody, proč byste návratnost investic měli znát
Myslíme, že odpověď na tuhle otázku je snad samozřejmá. Pokud ale patříte mezi ty, kteří nejsou zrovna nadšenci do analytiky, připomeneme vám tři důvody, proč se do toho přece jen pustit:
1. Spočítáte si, zda na to vůbec máte
Jistěže na to máte. Pokud ale plánujete spustit v podstatě cokoliv, co vás bude něco stát, je dobré si napřed spočítat, zda se vám to vyplatí.
2. Máte přehled o návratnosti v rámci vašeho portfolia
Pokud budete pravidelně kontrolovat, jak si vaše investice vedou, máte možnost s nimi efektivněji pracovat. Ideální je meziroční srovnání, při kterém můžete zjistit, do čeho se vám v rámci marketingu vyplatí investovat a do čeho ne. Na základě toho můžete své následující aktivity optimalizovat a dosahovat tak lepších výsledků za nižší cenu.
Při tomto výpočtu budete pracovat s procentuální hodnotou p.a. Jedná se o zkratku z latinského per annum čili za rok. S touto zkratkou se můžete nejčastěji setkat v oblasti financí, ale i využijete ji i v marketingu.
Na základě meziročního nebo čtvrtletního srovnání potom můžete určit své další směřování. Například zjistíte, že ve vašem případě nemá smysl směřovat tolik výdajů do marketingu na sociálních sítích, ale vyplatila by se vám spíše PPC reklama. Nebo například spočítáte, že každá koruna investovaná do virtuální asistence vám vydělá tři další, a rozhodnete se proto investovat do této oblasti ještě víc. Zkrátka a jednoduše – učiníte informované rozhodnutí na základě skutečných faktů a čísel.
3. Budete v obraze a nenaletíte podvodníkům
Určitě už se vám někdy stalo, že vám přišel marketingový e-mail s naoko lákavou nabídkou. Nejčastěji v ní různí „obchodníci“ nabízí pofidérní rady, jak na návratnost 20, nebo i 40 % p.a. Pokud budete mít o návratnosti investic už nějaké povědomí, pravděpodobně takový e-mail hodíte rovnou do spamu, kam patří.
Jak spočítat návratnost investice
K výpočtu ROI se používá poměrně jednoduchý vzoreček, kdy od čistého zisku odečtete počáteční investici, to celé vydělíte počáteční investicí a vynásobíte stem:
Příklad: Prodáváte obrazy, z každého máte čistý zisk 1 000 Kč. K propagaci obrazů jste spustili PPC reklamu s cenou za proklik 10 Kč. Ze zákazníků, kteří na reklamu kliknou, jich v průměru 5 % nakoupí. To znamená, že obraz prodáte každému 20. návštěvníkovi – na prodej jednoho obrazu tedy potřebujete, aby na reklamu kliklo 20 lidí. Z toho vyplývá, že investice do PPC reklamy na prodej jednoho obrazu je 200 Kč. Vzoreček potom bude vypadat takto:
Vaše návratnost je tedy v tomto případě 400 %, vedete si skvěle!
Využijte benchmarking
Benchmarking je jedním z nástrojů strategického marketingu, který využívá srovnání daných kritérií – návratnosti investic, výkonu firmy nebo třeba prodávanosti produktu. Za pomoci benchmarkingu můžete srovnat svou návratnost investic s konkurencí nebo porovnat ROI ve vlastní firmě mezi jednotlivými sektory. Více o tom, jak na benchmarking, jsme rozepsali v samostatném článku.
Několik tipů na závěr
- Nejlepším nástrojem pro výpočet návratnosti investic je Excel, případně Google Sheets. Budete tak mít veškeré výpočty pohromadě a vždy po ruce.
- Zadávejte hodnoty vždy ve stejně měně, pozor také na stejnou daňovou sazbu (s DPH a bez DPH vám může v propočtu nasekat pěkný nepořádek).
- Započítejte všechny reálné náklady. U jednorázové investice například do akcií je to o něco jednodušší než u marketingové kampaně, kde musíte vzít v úvahu všechny náklady, včetně stráveného času, výdajů za elektřinu, grafika a podobně.
Tip: Přečtěte si, co je marketing a proč se na něj zaměřit.
Plavete v tom, jak vytvořit kampaň, která bude zisková? Nechte to na nás
Pokud vám to celé připadá moc složité, nejste zrovna typ na vzorečky a s Excelem si nerozumíte, můžeme vám pomoct my. Pomůžeme vám vytvořit marketingovou kampaň, díky které vyděláte, a zároveň se postaráme o její optimalizaci. Vy tak ušetříte čas i peníze.