Co to znamená mobile first
Indexace mobile first označuje způsob navrhování uživatelského rozhraní, které z pohledu důležitosti upřednostňuje mobilní zařízení před tradičními desktopy. A je to zcela logické. V dnešní době totiž až 80 % lidí využívá k prohlížení webových stránek právě své mobilní telefony, a tak se jim vyhledávače snaží surfování po internetu co nejvíc ulehčovat.
Pro vás to znamená jediné. Bez správné optimalizace webu pro mobily a tablety se už zkrátka neobejdete. Bez ní totiž riskujete nejen ztrátu své pozice ve vyhledávačích, ale hlavně s tím spojený pokles návštěvnosti, a tím pádem i zisku. Ale nebojte se. My vám teď prozradíme 7 tipů, díky kterým se váš web ve vyhledávačích jen tak neztratí.
1) Kdo není responzivní, jako by nebyl
Není nic horšího, než se dostat v mobilu na neresponzivní web. Nevidíte, co vidět máte a nepomůže vám ani nekonečné posouvání prstem po displeji telefonu. Takže takhle ne. Základem každého webu je responzivita – tedy stejné zobrazení webu jak ve stolním počítači, tak i na mobilních zařízeních.
Nastavit správně webové stránky pro každý konkrétní rozměr displeje může být sice dost náročné, ve výsledku se to ale rozhodně vyplatí. Už se vám nestane, že by klient utekl ke konkurenci jen proto, že na vašem webu na mobilu tlačítko „Koupit“ prostě neviděl.
2) Nenechte návštěvníky ztratit trpělivost
Rychlejší vyhrává. V případě webových stránek tohle pravidlo rozhodně platí a vždycky platit bude. Pokud se váš web nenačte do 3 vteřin, návštěvník většinou ztratí trpělivost a odchází jinam. A vy tím přijdete o potencionálního zákazníka. A to nechcete, že?
Jestli nevíte, jak na tom váš web s rychlostí je, zdarma si ho můžete během pár vteřin otestovat pomocí našeho nástroje, který navíc vyhodnotí i jeho optimalizaci. Potřebuje zrychlit?
Optimalizujte obrázky
Velkým obrázkům trvá delší dobu, než se načtou. Pokud je to možné, použijte dostatečnou kompresi. V případě, že chcete na webu přece jen nechat obrázky s vysokým rozlišením, zobrazujte nejdříve jen jejich náhledy.
Omezte přesměrovávání na minimum
Serveru chvíli trvá, než najde a načte originální hledanou stránku. A tady se každá vteřina navíc počítá. Uvažte tedy, jestli je přesměrování opravdu nezbytně nutné.
Snižte počet HTTP požadavků
Každý načítající se soubor na webu potřebuje jeden HTTP požadavek. Čím více souborů najednou je třeba načíst, tím více je nutné zpracovat HTTP požadavků, a tím pomalejší je načítání stránky. V případě, že máte více CSS souborů nebo Javascriptů, zkuste je sjednotit dohromady.
3) Nic před Googlem neskrývejte
Umožněte Google přístup ke všem souborům na vašem webu. Neskrývejte žádné Javascripty, CSS, obrázky ani jiné součásti kódu. Jenom tak mohou jeho roboti správně vyhodnotit, jestli si stránky zaslouží zobrazení na čestném místě ve vyhledávači.
Nevíte, jak správně pro mobilní SEO nastavit meta tagy jednotlivých stránek? Pomůže vám náš SEO specialista Milan
Milan Fafek
Obecně doporučuju k meta tagům na mobilu přistupovat stejně jako na desktopu (co se týká logiky tvorby atd). Je vhodné se zaměřit na délku pro zobrazení celého titulku a popisku v SERPu. U mobilů je doporučováno 600 px pro titulek a 680 px pro popisek. Pokud si nevíte rady, vyzkoušejte nějaký free SERP simulator nástroj pro možný náhled snipetu. Já osobně používám Mangools.
4) Dejte pozor na vyskakovací okna
Vyskakovací okna mohou být dobrým sluhou, ale také špatným pánem. Nevhodně koncipované okno, které hned po příchodu na web zastíní celou obrazovku, je pro uživatele obtěžující i na stolním počítači, natož pak na mobilu. Najít křížek a zavřít ho může být někdy nadlidský výkon. Mnohem jednodušší je pro uživatele prostě zavřít váš web a utéct ke konkurenci.
A pokud nebudou spokojeni uživatelé, nebude mít radost ani Google. Není žádným tajemstvím, že rušivá vyskakovací okna mohou mít negativní dopad na vaše umístění ve vyhledávači.
Znamená to tedy, že byste se měli vyskakovacím oknům úplně vyhnout? To rozhodně ne. Na desktopu jsou skvělým pomocníkem, jak návštěvníky upozornit na důležitou informaci nebo vyzvat k požadované akci. S jejich zobrazením však nemusíte spěchat. Dejte potencionálním zákazníkům aspoň pár vteřin na porozhlédnutí se a okno jim zobrazte až pak.
Na mobilech je sice lepší pop-up okno vypnout, ale nezbytně nutné to není. Jen je třeba pohlídat si, aby se i v tomhle případě nezobrazovalo hned po příchodu na web, a hlavně aby svou velikostí nezabralo návštěvníkům celý displej telefonu.
5) V jednoduchosti je síla
Na mobilu musí být všechno jasné a přehledné. Soustřeďte se na hlavní informaci, kterou chcete návštěvníkům sdělit, a nestrhávejte jejich pozornost nikam jinam. Zredukujte informace na minimum a střídmí buďte i v oblasti designu. Méně totiž znamená více. Vždy.
Týká se to i navigace webu. Nesnažte se zbytečně vymýšlet inovace, ale raději vsaďte na jistotu, kterou všichni znají. Tou bývá takzvané hamburger menu, tedy tři horizontální linie nad sebou, které po rozkliknutí rozbalí větší nabídku.
6) Nebraňte svým zákazníkům v požadované akci
Myslete na pohodlí návštěvníků webu. Většina z nich chce telefon ovládat jedním prstem. Nenuťte je tedy zbytečně zoomovat, aby si museli zvětšit třeba tlačítka a potvrdit tak požadovanou akci. Tlačítka by tedy měla být dostatečně velká na to, aby se na ně dalo pohodlně kliknout jedním prstem. Za ideální rozměr se považuje šířka zhruba 47–50 pixelů.
Zároveň by mezi jednotlivými tlačítky měl být i dostatečný prostor, aby nedocházelo k nežádoucímu překliknutí. Když zákazník místo na „Potvrdit objednávku“ klikne na tlačítko „Zpět“ a o všechny vyplněné údaje rázem přijde, snadno pak můžete přijít i vy o něj.
Pozor si dejte i na velikost fontu. Všechen text by měl být dobře čitelný i na menším displeji bez toho, aby bylo třeba použít zoom.
7) Buďte kamarádi s hlasovými asistenty
Čím dál víc uživatelů používá k práci s vyhledávači místo klasického psaní svůj hlas. Jednoduše osloví chytrou hlasovou asistentku či asistenta, který jim požadovaný web hbitě vyhledá. Co z toho plyne? Aby našla i ten váš, neměli byste zapomenout ani na optimalizaci webu pro hlasové vyhledávání.
Pro hlasové vyhledávání se používají trochu jiná klíčová slova a fráze než pro klasické vyhledávání. Je tedy třeba dát si na to pozor a optimalizovat stránky i na tyto běžné konverzační fráze. Jejich seznam můžete snadno a zdarma získat například pomocí webové aplikace Answer the Public.
Skvělou možností je také vytvořit na vašem webu seznam často kladených otázek a podrobně na ně potencionálním zákazníkům odpovědět.
Šetřete svůj čas i energii
Přečetli jste si naše tipy, ale nevíte si stále rady, jak je správně převést do praxe? Nechte to na nás. S optimalizací vašich webových stránek pro mobilní zařízení si hravě poradíme a pomůžeme vám dostat se na první místa ve vyhledávačích.