Kdo byl Drucker a proč by vás měl zajímat?
Peter Drucker se narodil v roce 1909 ve Vídni, ale ve třicátých letech emigroval kvůli vzestupu nacismu do USA. Silný odpor vůči fašismu ho vedl k zamyšlení, jaké společenské uspořádání by zajistilo, že k jeho vzestupu už nikdy nedojde. Drucker došel k závěru, že páteř takové společnosti musí tvořit silné instituce, včetně firem a korporací.
Tyto korporace ale musí jednat čestně a odpovědně, aby mohly dosáhnout zisku a zároveň zabránit vzestupu zla. K tomu je potřeba především dobrý management. Začal se tedy zabývat jeho pojetím a vlastně definoval moderní management, jak ho známe dnes.
Před Druckerem byl management vnímaný čistě jako řízení podniku. On byl ten, kdo ho rozšířil o klíčovou součást, kterou je tvorba strategie. A na tu se teď podíváme.
Čtyři typy podnikatelské strategie
Drucker v knize Inovace a podnikavost definuje tyto základní podnikatelské strategie, kterými se jako manager můžete řídit. Vzájemně se nevylučují a můžete je různě kombinovat.
1. Být „nejprvnější a nejmaximálnější“
Jak už název napovídá, tady se rozhodně nedržíte zpátky a snažíte se být lídrem na trhu. Samozřejmě se jím nestanete za den, ale už v počátcích firmy máte tuto ambici a všechno v rámci své podnikatelské strategie podřizujete této vizi.
Její provedení je vcelku obtížné a každá chyba může být osudná. Proto musíte dopředu vše pečlivě analyzovat a postupovat neustále podle plánu (který se může měnit, ale musíte ho mít).
2. „Udeřit na ně tam, kde nejsou“
Principem je něco jako hledání díry na trhu. Drucker však doporučuje nevymýšlet nic od nuly, ale sledovat novinky, které uvede na trh konkurence. Pak se chytit těch nápadů, které nejsou úplně dodělané nebo nevyužívají svůj plný potenciál, a zdokonalit je. Podobně jako v prvním případě, pak můžete díky této inovaci ovládnout trh.
3. Nalézt a obsadit nějaké specializované „ekologické niky“
Při této podnikatelské strategii se snažíte o získání praktického monopolu v nějaké malé oblasti, ne o ovládnutí celého trhu nebo významného oboru.
-
Můžete se zaměřit na lokalitu, která jiné výrobce/dodavatele neláká a zcela ji ovládnout.
-
Najděte úzký segment trhu, kde svou odborností nebo technologiemi vynikáte a nikdo vám nebude moci konkurovat (př. extra odolné součástky do auta).
-
Objevte unikátní cílovou skupinu, na kterou se zaměříte (př. jedlý lak na nehty pro malé děti).
4. Zaměnit ekonomické charakteristiky produktu, trhu nebo oboru
Tato strategie nezávisí na inovaci produktu jako takového, ale na inovaci samotné strategie. Tato část bude pro manažery a markeťáky asi nejzajímavější. Inovace podnikatelské strategie můžete dosáhnout skrz:
-
Vytváření užitné hodnoty pro zákazníka – zaměřujete se na to, co produkt přinese zákazníkovi. Vžijete se do jeho potřeb a co nejlépe mu vysvětlíte, jak mu je pomůžete splnit. Musí mít pocit, že produkt vyřeší jeho problém.
-
Cenovou politiku – uvědomte si, že zákazník platí za to, co pro něj představuje hodnotu, a ne za to, jaké jsou náklady na produkt. Proto třeba za luxusní značky zaplatí víc, protože je pro něj hodnotou prestiž, kterou vlastněním drahého produktu získá. Nebo naopak u kopírky upřednostní tu, která má co nejnižší cenu za jednu kopii.
-
Realitu zákazníka – všechno, co zákazník kupuje, musí vyhovovat jeho reálné situaci, protože v opačném případě mu to k ničemu není. Jinými slovy musíte skvěle znát cílovou skupinu a služby a produkty jí přizpůsobovat. (Například vynález splátkového prodeje ve 40. letech. Lidé něco chtějí, ale ze svého platu si to nemůžou dovolit, tak jim nabídneme nákup na splátky.)
-
Poskytování hodnoty zákazníkovi – je přístup, který o krok dál posouvá předchozí strategii. Jde o to, že zákazníkovi neprodáváte produkt, ale hodnotu, kterou pro něj představuje.
Poslední bod zní hodně důležitě, ale zároveň moc abstraktně. Co si pod ním podle naší copywriterky Terky představit?
Tereza Saturninová
Představte si, že jste například firma, která nabízí IT outsourcing, nepřetržité monitorování systémů a preventivní kroky proti kyberútokům. Firmy využívající vaše služby vám neplatí za „službu IT outsourcing“, ale za hodnotu, kterou pro ně představuje bezpečné a neustále dostupné pracovní prostředí. Výpadek nebo ztráta dat by pro ně měl hrozné následky. Proto se musíte zaměřit na to, že jim prodáváte bezpečné a nonstop fungující pracovní prostředí, ne nějakou technologii a tomu uzpůsobit marketingovou strategii.
Bez inovací zahynete
Drucker byl zastáncem názoru, že bez pravidelných inovací ztratíte konkurenceschopnost. To, že se vám teď daří, neznamená, že tomu tak bude i zítra. Musíte mít proto jasnou strategii a inovační plán. Podle něj byste třeba už ve chvíli, kdy výrobek vypouštíte na trh, měli stanovit i datum jeho stažení z oběhu.
Jako manažer máte povinnost nad inovacemi neustále přemýšlet. Proto se nad nimi na závěr chvilku zastavíme.
Při pátrání po inovacích máte 7 zdrojů možností:
1. Skvělý nápad: Vy jste ho nehledali, on si našel vás. Zvolejte „heuréka“ a vrhněte se na jeho realizaci. Tento způsob inovace je zdánlivě nejjednodušší, ale ve finále je velmi riskantní, protože je těžké získat patent (mimochodem v ČR jich bylo v roce 2021 uděleno 453) a potom výrobek na trhu prosadit.
2. Rozpor: Když existuje nesoulad mezi tím, co je, a tím, co by mělo být, máte příležitost k inovaci. Nesoulad může být ve funkčnosti produktu, mezi poptávkou a nabídkou, chováním zákazníků nebo třeba ekonomickou situací. Je poptávka po rouškách, na trhu jich je málo = začnete je šít.
3. Změna výrobního postupu: Objeví se nová technologie, která váš postup zefektivní, nebo vás napadne „chybějící článek“ výrobního postupu. Při této inovaci si neustále musíte říkat, že přece určitě existuje lepší způsob.
4. Struktura průmyslu a trhu: Musíte neustále monitorovat trh a přizpůsobovat se mu. Hledejte nové segmenty trhu, sledujte změny v oboru, přizpůsobujte se chování zákazníků. Měňte strategii za pochodu. Nesnáší lidé chození na poštu? Vymyslete nový způsob doručování (jako Zásilkovna).
5. Neočekávaná událost: Může to být neočekávaný úspěch, neúspěch nebo vnější událost. Nebojte se využít neočekávaného úspěchu i v oblasti, které se primárně nevěnujete. To může vést až ke kompletnímu přeorientování firmy a jejímu úspěchu. Neúspěch musíte pečlivě analyzovat a provést změny, aby se neopakoval. Vnější událost neovlivníte, ale můžete ji využít ve svůj prospěch. Nastane covid = rozjedete e-shop.
6. Demografie: Je vnějším vlivem, který můžete nejsnáze analyzovat, předvídat a zahrnout do strategie. Populace stárne a bude nedostatek pečovatelských domů? Využijte to.
7. Nové znalosti: Zdrojem těchto inovací jsou nové vědecké nebo technické poznatky, ale i společensky založené inovace.
Inovovat musíte nejen produkty a služby, ale i firemní procesy, proto je Drucker radí pravidelně zhodnocovat a zbavovat se těch, které jsou neefektivní.
Co s tím?
Když si nejste jistí, jestli vaše firma využívá naplno svůj potenciál a postupuje tak, jak má, poraďte se co nejdříve s odborníky, než vám ujede vlak a vy budete svou firmu už jen těžko křísit. S tvorbou strategie i průzkumem trhu vám rádi pomůžeme. Máme přehled o dění na trhu a odborné znalosti z marketingu i obchodu. Napište nám a domluvíme se.