Facebook umí být při schvalování reklamy pořádně přísný. Možná už jste se se zamítnutím reklamy někdy setkali. Seznam zásad je totiž docela obsáhlý a nebudeme si nic nalhávat, nikdo ho pořádně nečte. Dali jsme si tu práci za vás a přinášíme vám přehled těch nejdůležitějších pravidel pro reklamu na Facebooku. Čemu se v propagovaných příspěvcích vyhnout a co dělat, pokud vám Facebook reklamu zamítne?
Proces schvalování reklamy
Začněme nejdřív úplně od začátku. Jak vlastně proces schvalování probíhá? Poté, co reklamu spustíte nebo upravíte, Facebook ji odešle ke kontrole. Po dokončení kontroly vám přijde upozornění. V lepším případě, že naplánovaná reklama běží, v tom horším, že byla zamítnuta. Pokud byla zamítnuta, znamená to, že jste nejspíš porušili některé z pravidel.
Základní pravidla Facebooku
Pravidla reklamy na Facebooku, která byste jako advertiser měli znát, se dělí do tří skupin:
1. Zásady komunity
Zásady komunity platí pro všechny profily, nejen ty firemní. Z větší části se jedná o pravidla, která (doufáme) není potřeba nikomu připomínat – neměli byste se vyjadřovat nenávistně, podporovat jakýkoliv druh diskriminace, xenofobie, kriminálního chování nebo šikany, propagovat drogy, násilí, zbraně, farmaka, pornografické příspěvky a podobně.
2. Zásady pro stránky, skupiny a události
Tady najdete seznam všech pravidel, která by vás měla zajímat, pokud máte na starosti online marketing. Z nějakého záhadného důvodu jsou tyto zásady pouze v angličtině (na rozdíl od všech ostatních), ale za pomoci překladače si určitě poradíte. Ty nejdůležitější body jsme pro vás navíc shrnuli dále v článku.
Tip: Přečtěte si, co je online marketing a jak funguje.
3. Zásady pro reklamu
Tento bod by vás měl, pokud máte reklamu na starosti, zajímat ze všeho nejvíc. V Zásadách pro reklamu najdete veškeré důvody, kvůli kterým si Facebook vyhrazuje právo vám reklamu zamítnout. Kromě toho je zde vysvětlen právě i schvalovací proces, cílení reklam, pravidla pro zobrazení loga a spousta dalších užitečných informací. Pojďme se tedy podívat na to, kde je nejčastěji zakopaný pes.
Tip: Zjistěte, jak vytvořit logo krok za krokem.
5 Nejčastějších chyb v příspěvcích – na co si dát pozor
Toto je pět nejčastějších chyb, kterými možná neúmyslně porušujete pravidla reklamy na Facebooku.
1. Propagace zakázaných výrobků
Existují produkty, které Facebook považuje za zakázané. Jedná se například o tabákové výrobky a léčiva. Reklama by neměla obsahovat ani žádné zbraně, erotické pomůcky a podobně. Nemusí se ale nutně jednat jen o problém se samotnou reklamou. Facebook kontroluje i obsah cílové stránky. Pokud tedy ve své reklamě odkazujete například na weby, které prodávají zbraně nebo munici, počítejte s tím, že vám ji neschválí.
2. Nepovolené podmínky soutěží
Podmínky soutěží jsou asi nejčastějším problémem zamítnutých reklam a zablokovaných účtů. V pravidlech Facebooku je najdete pod záložkou Shromažďování údajů na stránkách, ve skupinách a událostech, kde jsou označovány jako propagační akce. Pod správou propagace se potom dočtete, že:
- Není povoleno používat osobní timeline ani spojení s přáteli.
- Soutěž musí mít oficiální pravidla.
- Příspěvek musí obsahovat dva odstavce o osvobození Facebooku od závazků a disclaimer, že Facebook se soutěží nemá nic společného.
Věty typu „Sdílejte příspěvek na svoji timeline a označte alespoň dva své přátele!“ se vám tedy nemusí vůbec vyplatit. U takových případů se totiž nezřídka stává, že vám Facebook nejen zamítne reklamu, ale také vám zablokuje celý účet, a vy se tak můžete se svou fanouškovskou základnou piplat nanovo.
3. Senzacechtivý obsah
Další věcí, kterou by reklama na Facebooku neměla obsahovat, je takzvaný senzacechtivý obsah. Pod tím si můžete představit třeba kontroverzní produktové fotografie nebo popisek vybízející k nenávisti. Dalším z příkladů, které Facebook uvádí jako zakázané, je například reklama zachycující vymačkávání pupínků.
Kromě toho Facebook také nemá rád zneužívaní krize, příspěvky s politickou tématikou nebo šíření dezinformací. Těmto druhům obsahu se doporučujeme vyhnout už při určování komunikační strategie.
Tip: Přečtěte si 5 tipů, jak na skvělou produktovou fotografii.
4. Osobní předpoklady o cílené osobě
Toto je také hodně rozšířený problém. Kolikrát už jste na Facebooku narazili na reklamu typu „Bolí vás XY? Máme pro vás řešení…“ nebo „Máte doma novorozence? Pak se vám bude hodit XY.“? Zkuste místo toho váš content formulovat tak, aby nepůsobil cíleně – „Náš produkt pomáhá při XYZ, a navíc je designovým doplňkem.“
Tip: Jak na content marketing? Přečtěte si stručného průvodce pro malé a střední podniky.
5. Engagement-bait
Facebook nemá rád, pokud zneužíváte jeho funkce. A to platí hlavně u reactions. Příspěvky typu „Jestli máte raději léto, dejte like. Pokud zimu, dejte srdíčko.“ jsou sice rozšířené a z hlediska engagementu velmi funkční, ale co se týče schvalování reklam, jsou tak trochu ruská ruleta. Výjimkou je, pokud při hlasování použijete kompletní řadu reakcí (to je totiž podle pravidel Facebooku v pořádku), nebo pokud se jedná o organický dosah.
Chyba nemusí být na vaší straně
Pokud se se zamítnutím reklamy setkáte, měli byste si inkriminovaný příspěvek v Centru reklam dohledat a zjistit, co na něm bylo špatně. Když problém najdete, můžete příspěvek upravit a poslat ke schválení znovu.
Často se ale stává, že jsou schvalovací boti prostě jen přecitlivělí nebo paranoidní a žádnou chybu na své straně nenajdete – protože jste pravidla reklamy na Facebooku neporušili. V takovém případě se nelekněte a požádejte o přezkoumání obsahu u podpory.
Přezkoumání příspěvku
Když zažádáte o přezkoumání příspěvku, nebude už reklamu schvalovat bot, ale člověk. Do 24 pracovních hodin by vám potom od něj měla dorazit odpověď. V lepším případě vám reklamu schválí, v tom horším už máte poslední možnost – napsat e-mail přímo na support a čekat na odpověď.
Co nejhoršího se může stát?
Pokud se Facebook rozhodne, že z vaší strany došlo k porušení zásad, může vás potrestat hned několika způsoby: zamítnout reklamu, zablokovat účet pro reklamu, zablokovat firemní stránku, nebo dokonce zablokovat váš osobní účet.
Tip: Jak vybudovat z malého podniku lovebrand? Přečtěte si, jak na firemní Facebook.
Jak postupovat v případě blokace reklamního účtu
V případě, že se Facebook rozhodne zablokovat vám reklamní účet, můžete se obrátit na podporu, vyplnit formulář a čekat, zda vám udělí milost. Málokdy se ale stane, že se vám vůbec z podpory ozvou zpátky. Očekávat, že vám účet znovu aktivují, je potom spíš jako čekání na zázrak. I ty se ale občas dějí. Jestliže se vám podpora neozvala a váš účet zůstane zablokovaný, máte alespoň možnost si reklamy exportovat a spravovat je z jiného účtu.
Tip: Nový účet by neměl mít žádnou spojitost s tím předchozím. Měli byste ho tedy zakládat z jiného profilu a s jinou kreditní kartou.
Když vám Facebook zablokuje stránku, můžete začít od začátku
Při přísném nebo opakovaném porušení podmínek vám Facebook může zablokovat celou stránku, nebo i osobní profil. Můžete potom sice požádat o odblokování účtu, ale k tomu ve většině případů nedojde. V takovém případě máte možnost jedinou – začít kompletně od nuly.
Pozor: Pokud budete žádat o odblokování účtu, Facebook po vás bude také chtít naskenovat občanský průkaz osoby, na kterou je účet zaregistrován. Podle pravidel Facebooku totiž musí být profil registrovaný na vaše pravé jméno. Spravujete-li tedy stránky z profilu s názvem Topenář Toník, jste v tuto chvíli nahraní.
Nastudujte si pravidla Facebooku pro reklamu, předejdete potížím
Asi vám je jasné, že nejlepší je blokaci vlastně vůbec neřešit. Proto doporučujeme si v první řádě řádně přečíst pravidla reklamy na Facebooku a dávat si pozor, abyste je neporušovali. Nastane-li přece jen nějaký zádrhel, řešte ho s klidnou hlavou. Možná se jedná jen o omyl nějakého bota.
Tip: Pokud jste na Facebooku noví, mrkněte na 12 tipů, jak na úspěšný marketing na sociálních sítích.
Outsourcujte správu sociálních sítí u myTimi
Máte pocit, že sociální sítě prostě nejsou vaše forte? Nebo se bojíte, že byste jejich správou trávili dlouhé hodiny, které nemáte nazbyt? Správu sociálních sítí můžete nechat na nás.
- Vytvoříme pro vás příspěvky na míru včetně obrázků či grafiky.
- Schválíme si s vámi vše, co budeme publikovat.
- Postaráme se o tvorbu obsahu a publikační plán.
- Podle dohody můžeme kompletně převzít správu Facebooku, Instagramu i dalších sociálních sítí.
Jak to funguje v praxi si můžete přečíst v naší případové studii.