Marketing  |  Přečteno 2834 x
7. 1. 2022

Rozhovor s Milanem: Jak na úspěšný linkbuilding?

Co je to linkbuilding a k čemu je dobrý? Jak poznáte, že je úspěšný, a jaké metriky se vyhodnocují? Může si firma dělat linkbuiding sama, nebo by si měla zavolat odborníka? Na otázky vám odpoví Milan Zeman, náš expert na linkbuilding.

banner

Co je to budování zpětných odkazů (linkbuilding)?

Linkbuilding je jedna ze SEO aktivit důležitých pro optimalizaci. Když to zjednodušíme, je to získávání zpětných odkazů z jiných webů, které míří na náš web.

 

Čeho tím dosáhneme? Co by firma měla od linkbuildingu očekávat?

Odpověď je stejná jako na otázku, co dosáhneme pomocí SEO, tedy optimalizace pro vyhledávače. Linkbuilding primárně pomáhá růstu organické návštěvnosti. Klienti za budováním zpětných odkazů chtějí často vidět prodej. Splnění tohoto cíle ale ovlivňují jiné faktory, jako je provedení webu a jeho konverznost.

 

Jaké formy odkazů existují?

Dá se na to dívat z více úhlů pohledu. Podle formy můžeme odkaz rozdělit na textový a obrázkový. Klientům doporučujeme více používat textové odkazy, ale kvalitní zpětný odkaz lze vytvořit i pomocí obrázků.  

Dalším dělením jsou interní a externí odkazy. Klasický linkbuilding je ten externí – budování odkazů, které vedou na naše stránky. Budování odkazů v rámci webu se označuje jako interní linkbuilding.

 

„Linkbuilding je nedílná součást, pokud chce někdo dělat SEO dobře a dlouhodobě.“

 

Existuje více způsobů a strategií, jak realizovat linkbuilding?  

Způsobů a taktik, jak dělat linkbuilding, jsou desítky. Tento obor je totiž neomezený a záleží na kreativitě daného linkbuildera – kde získávat odkazy a jaký obsah tvořit. Existují způsoby, o kterých lidé možná netuší, že slouží také k linkbuildingu. Můžu zmínit guest blogging – psaní příspěvků na jiné weby nebo online PR.

V myTimi nejčastěji využíváme nákup odkazů, strategii „Napsali o nás” nebo broken linkbuilding. Ten funguje tak, že nefunkční odkazy vyměníme za naše, které fungují. Volba strategie se ale vždy odvíjí od potřeb daného klienta.  

 

Řekněme, že si tento rozhovor čtou lidé, kteří se o linkbuilding zajímají, ale nemají s ním mnoho zkušeností. Co bys jim poradil?

Nejjednodušší způsob, jak získat odkazy, je pomocí katalogů – např. Moje firma na Googlu a na Seznamu. V případě specifických oborů je fajn se poohlédnout po oborových katalozích. Další snadnou cestou je využít partnery, se kterými firma spolupracuje. Pokud daná firma využívá v referencích naše logo nebo nás uvádí jako spolupracovníky, můžeme si říct o vložení odkazu, který povede na náš web.

 

„Zjednodušeně se dá říct, že odkazy pomáhají tam, kde na to obsah už nestačí.“

 

Jaké jsou výhody a nevýhody linkbuildingu?

Výhoda je hlavně v tom, že linkbuilding webům pomáhá získávat lepší pozice ve výsledcích vyhledávání. Pro Google je nejdůležitější právě obsah a zpětné odkazy. Někdy se ale nechává obsah tzv. rankovat bez odkazů a sledujeme, jakou pozici zaujme sám o sobě. Pokud se ale jedná o obor nebo obsah, který je hodně konkurenční, často se sám nedostane na dobré pozice. Pak je třeba začít pracovat i s odkazy.  

Nevýhodu vidím v riziku, které může nesprávné odkazování přinést. V tomto oboru se člověk musí umět vyznat. Existuje ale hodně linkbuilderů, kteří tuto práci dělají špatně, a je těžké je poznat. Pokud to někdo zkouší na vlastní pěst, hrozí, že zvolí špatný web, který ho může v nejhorším případě i poškodit.

 

Jak Google hodnotí zpětné odkazy?

To právě nikdo přesně neví, protože se jedná o součást obchodního tajemství. Z praxe víme, že záleží na relevanci obsahu – kde se odkaz vyskytuje a na co odkazuje. Roli hraje také důvěryhodnost webu, na kterém je odkaz vložený i kam míří. Záleží i na samotném anchor textu, ze kterého se odkazuje.  

O čem víme, že není dobré, je získávání odkazů stále stejným způsobem. Pokud nějakou techniku děláme pořád dokola, vyhledávače vzorec rozpoznají a linkbuilding přestává být účinný.

 

„Kvalitní zpětné odkazy myslí na uživatele.“

 

Jak poznáme kvalitní zpětné odkazy?

Odkaz v daném obsahu by měl dávat smysl, tj. souviset s obsahem. Kvalitní odkaz by měl být také umístěný na důvěryhodném webu a na důvěryhodný web směřovat.  

 

Co je potřeba mít k tomu, aby firma začala budovat zpětné odkazy?

Nejdůležitější je mít obsah, protože bez něj se odkazy získávají těžko. A potom trpělivost, protože se jedná o dlouhodobou záležitost a výsledky se neobjeví za týden.

 

Může si firma budovat odkazy sama, nebo se vyplatí zavolat si odborníka?

Jestli dané firmě stačí, kam se zatím s linkbuildingem dostala, může si budovat odkazy sama. Pokud ale míří na lepší pozice, je dobré si zavolat odborníka.

 

Nese budování odkazů pro firmu nějaké riziko?

Ano. V lepším případě to firmu bude stát čas a peníze. Pokud ale získá odkazy ze špatných stránek, může to firmu vyřadit z vyhledávání. Může to mít úplně opačný výsledek, než firma chtěla.

 

„Kdyby linkbuilding nebyl úspěšný, firmy za něj neplatí.“

 

Firmu pravděpodobně bude zajímat, jestli je budování zpětných odkazů úspěšné. Které metriky se vyhodnocují?

Metrikou, kterou vyhodnocujeme, je růst organické návštěvnosti. Ze začátku můžeme sledovat i pozice. Pokud se firma objevuje ve výsledcích vyhledávání na páté stránce a za tři měsíce se objeví na druhé, vidíme posun. Ten se ale na organické návštěvnosti neprojeví.

 

Jakými nástroji lze monitorovat úspěšnost nebo kvalitu odkazů?

Mnoha firmám stačí úspěšnost monitorovat pomocí Google Analytics, který je zadarmo. Můj osobní tip je ještě sledovat nástroj Google Search Console, a to přehled Odkazy. V této záložce Google zobrazuje odkazy, o kterých ví. Také je to potvrzení, že jsme odkaz získali dobrým způsobem.

 

Máš nějaký tip na závěr?

Chtěl bych vyvrátit tvrzení, že nákup odkazů je špatnou nebo nekalou technikou získávání odkazů. Není tomu tak, jen je třeba nad nákupem přemýšlet, mít za ním určitou strategii a dbát na kvalitu, relevanci a dobrý obsah. Doporučuji si zájemcům o SEO přečíst můj článek napsaný pro blog nástroje Collabim 5 mýtů o SEO.

Můj druhý tip je pro firmy a vztahuje se k tomu, jak poznat, jestli se daný linkbuilder ve svém oboru vyzná. Chtějte od něj vidět report a ptejte se, jak ta konkrétní věc pomůže k dosažení vašich cílů. Dobrý linkbuilder by měl být schopný na to odpovědět a dát do souvislostí to, co reportuje, s tím, jaké máte cíle.

 

Ty děláš (mimo jiné) linkbuildera v agentuře myTimi. Proč by firmy, které mají zájem o linkbuilding, měly oslovit právě ji?

Klienti, pro které děláme v myTimi SEO rok a déle, rostou stabilně v návštěvách i konverzích. Víme, co děláme, máme zkušenosti a máme know-how. Já osobně jsem za svou praxi už dostal na přední pozice vyhledávačů i weby velkých hráčů, jako je Rock Point, Česká spořitelna, Office Depot nebo Contipro, a o některých z nich jsem přednášel na konferencích. Jako myTimi máme jeden z nejvýkonnějších blogů mezi českými agenturami, což je důkazem samo o sobě. 😊 Tak asi proto.  
 

 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy