Studovala jsi marketingovou komunikaci na Karlovce, co tě k tomu vedlo? Využíváš nějaké studijní poznatky ve své práci?
Marketing mě táhl už od gymplu. Pak jsem se dostala na Karlovkou – škola mě bavila, teď studuju i rozvíjející magisterský obor Strategická komunikace. Pracovně jsme prošla několik pozic a pak jsem našla místo v myTimi jako junior PPC specialista. To mě chytlo a pořád se v tom zdokonaluju.
Takže jsi v myTimi začínala jako PPC junior? Jak dlouho už tady děláš?
V listopadu to budou dva roky a nastupovala jsem do výkonnostního týmu na pozici PPC specialisty. Před nástupem do myTimi jsem dělala ještě copywriting, čistě copy nebo v kombinaci se správou sociálních sítí… Dělala jsem i marketingovou asistentku – takže v zásadě úplně všechno.
Jsem kreativní člověk, který ale potřebuje vidět číselné výsledky svojí práce. U copywritingu jsem tedy nezůstala – je obtížně měřitelný.
Ještě se u copy chvilku zdržme. Věnovala ses nějaké konkrétní oblasti? Webům, blogům, sítím… nebo jsi dělala všechno dohromady?
Všechno. Stojí za zmínku, že jsem prošla různými obory, jako je třeba státní správa, ale od začátku jsem hodně tíhla k hudbě, kam mě to táhne dodnes. Hudbu dělám, podílím se produkčně i marketingově na různých festivalech... a v kulturní sféře všichni dělají všechno. Jestli jsem se tedy v copy něčemu věnovala hodně, byla to právě hudba. Bavilo mě o ní psát.
Teď jsem ale ráda, že můžu psát, jenom když chci, nebo když opravdu mám o čem. Je to jiné, než kdybych musela dělat copy každý den, i když nemám inspiraci.
Dobře, vraťme se k PPC. Dokázala bys vysvětlit, co všechno je PPC reklama? Je to dost široký pojem – můžeš shrnout, jaké jsou její hlavní podoby?
Když někomu vysvětluju, co dělám, tak říkám, že v internetovém prostředí prezentuju věci, které prodáváme. Hledám lidi, kteří by o ně mohli mít zájem a vysvětluju jim, proč by si je měli vybrat. Takže mně přijde, že online markeťák je něco jako obchodník či promotér schovaný za závojem jedniček a nul.
V myTimi děláme reklamy v nejrůznějších formátech – od bannerů přes videa až po vyhledávací reklamu. S tím souvisí i spousta analytiky a hromady tabulek. Musíme také chápat, jak funguje web, protože v různých nástrojích nastavujeme konverze – musíme umět tomu webu sdělit, jak je má měřit.
Když tvoříme zadání pro grafiky, potřebujeme zase hodně kreativní uvažování. Také samozřejmě musíme skvěle chápat každého klienta, jehož produkty prodáváme, i jeho strategii. Úzce spolupracujeme s týmem obsahového marketingu, aby všechno ladilo – včetně UX, copy a SEO. Výkon je hodně provázaný se vším.
Zatímco dřív stačilo vylepit plakát na zastávku, my děláme vlastně totéž, jen ten plakát vylepujeme někam mezi kódy na YouTube, Facebook a tak dál.
Hezky shrnuté. A co tě na PPC nejvíc baví?
Baví mě vidět číselné výsledky své práce, analyzovat, jak moc něco fungovalo, nebo nefungovalo. Z toho mám vždycky radost.
Oceňuji, že máme hodně klientů a každý je trochu jiný, takže se nestane, že by se půl roku dělalo promo jen pro jednu firmu – práce je tady různorodá. U některých klientů se člověk může „vyblbnout“ a být kreativní, třeba se rozhodneme použít nějaký šílený příběh, abychom dané značce dodali šmrnc. Takže nejsme „jen PPCčkaři“, ale můžeme marketing víc ovlivňovat i z hlediska obsahu.
A stává se ti, že máš kreativní blok? Jak s ním případně bojuješ?
Stává se to. I když je pravda, že u PPC není takový blok větší problém, protože kreativita není primární. Navíc mně pomáhá umělá inteligence – ne že by za nás napsala reklamy, ale třeba nahodí nějaký nápad pro inspiraci, od kterého se můžeme odrazit.
Ve výkonu máme skvělý tým a často spolu věci konzultujeme. Když někdo má kreativní blok a neví, jak pokračovat, tak zavolá ostatní a uděláme společný brainstorming.
To je super. Napadá mě, jaké jsou v PPC nějaké nejčastější chyby, které vídáš?
V PPC platí to, co všude v marketingu – musí to být promyšlené a podle strategie. Klienti mají někdy pocit, že všechno bude hned – že výsledky budou vidět za týden nebo že když něco během pár dní ty výsledky nemá, je to potřeba hned měnit.
PPC ale funguje na základě dat, algoritmů a tak podobně. A zkrátka trvá, než se daná reklama zaběhne, než Google „pochopí“, co má reklama dělat a komu ji má ukazovat. A my pak víme, že klient chce dělat změny, které jen zbytečně prodlouží tuto počáteční fázi zabíhání reklamy. Naštěstí se nám většinou daří jim vše vysvětlovat – ty výsledky jsou např. oproti SEO relativně rychle, ale není to okamžitě.
A máš ten typ profesní deformace, že když vidíš nějakou PPC reklamu, tak ji hned hodnotíš nebo si z ní bereš inspiraci?
Určitě. Přistihla jsem se, že nejsem schopná scrollovat sociálními sítěmi nebo koukat na reklamu na YouTubu bez toho, aniž bych se nad tím pozastavila. Někdy si řeknu, že to je chytré, jindy zase, že je to úplně strašné a nechápu, proč do toho někdo dával peníze.
V myTimi se hodně dbá na seberozvoj, jak to máš ty, zvládáš se kromě školy ještě nějak vzdělávat?
Stoprocentně, jsem typ, který se pořád potřebuje učit něco nového, ať už jsou to jazyky, nebo dovednosti k práci. Jen za posledních 9 měsíců jsem zvládla tolik certifikátů v rámci našich měsíčních KPIs, že už mně to ani nestíhali tisknout.
To, že nám firma proplatí část nákladů na vzdělávání související s naší pozicí, vnímám jako obrovský benefit, který chci co nejvíc využívat. Líbí se mně i systém KPIs a ročních appraisalů, protože to člověka motivuje, aby pracoval sám na sobě. Kromě toho, aby vykonával jen výdělečnou činnost pro firmu, tak dělá něco i sám pro sebe a má k tomu mentora. A to je za mě nedocenitelný přínos.
Také se tím hodně vyfiltrují lidé – nikdo tu nejde jen tak s proudem, všichni mají nějaký cíl. Kudy chodím, tak myTimi vychvaluju, protože to sebevzdělávání je úplně nejlepší benefit.
To je fakt. A jaké certifikáty máš tedy na kontě?
Dělala jsem si nějaké od Googlu, které úzce souvisí s mou pozicí, to asi ani nestojí za zmínku. Ale nedávno jsem prošla i UX certifikací od Director of Strategy Milana Zemana, což mě hodně posunulo a hodí se mi to k práci. Pak jsem si dělala certifikát z práce s umělou inteligencí, takže víc vím, jak ji efektivně využívat. I systémy, které používáme k inzerci, používají AI modely, takže se to hodí znát. Mám i certifikát z Mergada, což je nástroj pro úpravy produktových feedů. Uvidíme, do čeho se pustím příště.
Účastníš se firemních teambuildingů, je nějaký, který ti utkvěl?
Účastním se teambuildingů a jestli mi něco utkvělo, tak to byla určitě virtuální realita, kde jsem byla na svém úplně prvním teambuildingu. Já se hrozně bojím výšek a v simulaci jsme museli projít takovým mostem, kde pod námi byla bezedná propast a příšerně jsem se bála. A dvě pro mě úplně neznámý holky – jedna je pořád má kolegyně z výkonu – mě chytly za ruku a obě mě vedly, bylo to moc hezký. A velmi stmelující, přesně ten účel, který by teambuilding měl mít.
Jak bys okomentovala firemní kulturu, kterou u nás máme?
Když pominu, že ve výkonu jsme fakt skvělá parta a náš šéf Honza Venkrbec odvedl úžasnou práci, že nás dal takhle dohromady, tak je to kolektiv. Moc rádi spolu trávíme čas i mimo práci na našem pravidelné soukromém meetingu…
Celá firma je úplně skvělá, takže se vždycky těším na naše celofiremní teambuildingy. Když vyvstane jakýkoliv problém, je v pohodě za kýmkoliv přijít, dokonce i za „Ultra“ (CEO Jan Skovajsa pozn. red.). Vůbec jsem si zpočátku nemyslela, že to bude možné, když je to hlavní šéf.
Je potřeba podávat výkon, ale na druhou stranu je tu přátelská atmosféra. Máme velmi nízký věkový průměr a podobně smýšlející ambiciózní lidi – jakmile sem zapadneš, cítíš se tu opravdu dobře.
Naznačila jsi, že část tvého volna zabírá hlavně hudba, můžeš to rozvést?
Hraju na baskytaru v kapele Aldo Raine, koncerty teď trošku polevily kvůli kytaristově Erasmu, ale doufám, že od podzimu zase budeme brát kluby útokem.
Ráda se věnuju hudbě, nejen tím, že ji dělám a organizuju, ale i tím, že ji konzumuju. Jezdím na festivaly, koncerty, chodím podpořit kamarády, co taky hrají v kapelách. Jdu si s někým jenom tak zahrát… Člověk u hudby vypne, ale přitom vykonává nějakou zajímavou činnost.
Docela dlouho jsem dělala produkční jednoho většího festivalu, ale už jsem tam skončila, takže mám víc volna. Takže se víc věnuju škole i práci a pomáhám menším festivalům.
Mám přítele, který je taky basák, takže jsme v tom spolu.