Co je SEO audit a proč je tak důležitý?
Zjednodušeně řečeno, SEO audit je proces identifikace problémů, které by mohly bránit umístění vašeho webu ve výsledcích vyhledávání. Pokud existují problémy, které způsobují, že váš web nejde správně procházet a indexovat, váš obsah neobstojí v porovnání s konkurencí a vy přicházíte o organickou návštěvnost – a tím pádem o prodeje.
Tip: Zjistěte, co je SEO a jak pomůže vašemu podnikání.
Pokud pravidelně neprovádíte audit webu, snadno přehlédnete příležitosti k růstu, náhodné problémy nebo jednoduše věci, které jste naposledy mohli udělat lépe.
SEO audit checklist
Začněme věcmi, které musíte určitě zkontrolovat. Jde o potenciální problémové oblasti, které by mohly bránit správnému procházení a indexování webu.
1. Srovnejte své hodnocení a pochopte konkurenci
Než se ponoříte do technikálií, prozkoumejte svou konkurenci. Čím více budete vědět o tom, co dělají ostatní hráči na trhu, tím větší máte šanci na úspěch.
Srovnejte umístění vašeho webu ve výsledcích vyhledávání. Nejjednodušším způsobem je získat analýzu v Marketing Mineru, kde zadáte své webové stránky nebo stránky konkurence. Pomoci vám ale můžou i jiné online nástroje.
2. Zkontrolujte duplicitní verze webu ve vyhledávači Google
Tato kontrola je jednoduchá, ale zároveň důležitá. Díky ní se ujistíte, že Google indexuje pouze jednu verzi vašeho webu. Může totiž běžet na:
- http://www.domena.cz
- http://domena.cz
- https://www.domena.cz
- https://domena.cz
Pro uživatele je to malý rozdíl (s výjimkou toho, že se mu v prohlížeči může zobrazovat varování o nezabezpečeném webu). Pro vyhledávače ale jde o různé verze, což je problém – váš web by měl mít indexovanou pouze jedinou. Zkontrolujte proto duplicity, je to snadné:
Přejděte na Google a vyhledejte site:domena.cz. Výsledky jsou URL adresy, které jsou indexovány pro vaši doménu. Pokud těch verzí vidíte víc, máte problém, který je potřeba řešit.
Druhou možností je zadat jednotlivé verze URL do prohlížeče a přesvědčit se, že budete vždy přesměrováni jen na jednu z nich. Pokud tomu tak není, přesměrujte všechny verze na jednu pomocí kódu 301 (trvalé přesměrování).
Přesto doporučujeme prozkoumávat doporučení skrze „site“ vyhledávání. Rychle získáte přehled o všech používaných subdoménách a najdete i duplicitní subdomény, které jste kdysi zřídili a zapomněli na ně. I když jde jen o manuální a méně přesnou metodu, stále z ní dokážete vyčíst základní informace. Pokud chcete přesnou a kompletní analýzu indexace, obraťte se na nás.
3. Zkontrolujte indexované URL webu
Tuto kontrolu sice můžete provést už v předchozím kroku, ale zaslouží si na ni upozornit. Podívejte se při „site“ vyhledávání, kolik indexovaných URL adres máte. Je počet indexovaných výsledků takový, jaký byste očekávali?
Například pokud máte e-shop s 5 000 produkty a vidíte stovky tisíc výsledků, máte problém. Příčinou obvykle bývá fasetová navigace (filtrace), která je indexovatelná. Na druhou stranu, pokud je výsledků méně, než jste čekali, váš web pravděpodobně není dostatečně indexovaný. Na oba problémy se podrobněji podíváme níže.
Tuto kontrolu můžete provést i v Marketing Mineru nebo Search Console – tam přejděte na přehled „Pokrytí“, ve kterém získáte přehled o chybách o stránkách bez indexace i varování, že vše neběží, jak má. Pokud v přehledu narazíte na chybu, znamená to, že existují problémy, které by mohly bránit správnému procházení a indexaci webu. A musíte je řešit.
Report vám také ukáže seznam vyloučených URL adres, které nejsou indexovány (přesměrování, 404, stránky blokované souborem robots.txt a podobně). K vyloučení může dojít z mnoha důvodů a není vždy nutné jej řešit.
4. Analyzujte rychlost stránek
Rychlost stránek je jednou z důležitých součástí Google algoritmů a od roku 2018 jde především o rychlost na mobilních zařízeních. Ale to, že rychlost je rozhodující, můžeme všichni potvrdit především z uživatelského hlediska – čím pomaleji se stránka načítá, tím je pravděpodobnější, že uživatel odejde.
Rychlost můžete změřit pomocí několika nástrojů. Jednoduchým a intuitivním nástrojem je PageSpeed Insights, který rovnou přidá doporučení, jak rychlost optimalizovat.
Tip: Pokud máte problémy s rychlostí, sepsali jsme pro vás 5 tipů, jak zvýšit rychlost webu.
Na jaké chyby nejčastěji narazíš při SEO auditu?
Milan Zeman
Narážím na tři nejčastější problémy. Prvním je pomalá rychlost načítání. Žijeme v době mobilních zařízení a tam je rychlost zásadní. Druhý častý problém jsou nevyplněná nebo chybná metadata. Když neřídíme, co se zobrazuje ve vyhledávání, přicházíme o mnoho SEO potenciálu. Třetí jsou pak nekvalitní nebo chybějící externí odkazy. Pokud se ale web nezabýval linkbuildingem, je to běžný nedostatek. Každopádně pro výkon SEO je i tato položka nezbytná.
5. Ověřte si, že váš web používá https
Zadejte si do prohlížeče (vaši) webovou adresu https://www.domena.cz. Funguje? Skvěle! Pokud ne, zabezpečte web pomocí SSL certifikátu. Zvýšíte důvěryhodnost webu a ochráníte data vás i klientů.
Tip: Mohlo by vás zajímat, co je to https a jaký vliv má na SEO.
6. Zkontrolujte, jestli je web responzivní
Žijeme ve světě, který je zaměřený na mobilní zařízení. Více než 60 % vyhledávání na Googlu provádějí uživatelé na svých mobilech. Většina webů už je responzivní nebo používá speciální verze optimalizované pro mobilní zařízení, ale to neznamená, že problémy neexistují.
Případné potíže s responzivitou můžete zkontrolovat například v Google Search Console v sekci „Mobile Usability“ (Přehled použitelnosti v mobilních zařízeních). Nebo si web jednoduše zobrazte na svém mobilním zařízení jako uživatel.
Tip: V minulosti už jsme pro vás sepsali 5 tipů, jak na responzivní web, a 6 tipů, jak využít Search Console.
7. Proveďte analýzu on-page faktorů
Přesvědčte se, že jste nepropásli příležitost k lepší optimalizaci webu. Je to skvělý způsob, jak rychle najít místa pro zlepšení. Audit on-page SEO se týká:
- titulků a meta popisků
- ALT textů obrázků
- optimalizace obsahu
- interních odkazů
Jak má dobrý SEO audit webu vypadat?
Skvělý SEO audit webu vám dodá seznam opatření a konkrétní kroky, které je potřeba podniknout, abyste zlepšili výkonnost v organickém vyhledávání. SEO specialisté kontrolují interní prolinkování, odkazový profil či průchodnost, takový SEO audit má ale náročnější postup a vyžaduje více zkušeností. Klíčové je prioritizovat úkoly, a to jak na základě závažnosti problému, tak na základě složitosti jeho odstranění. Na SEO auditu vždy spolupracujte se svým vývojářem, nebo se rovnou obraťte na profesionály.
Chcete zlepšit své SEO?
Máme se SEO audity bohatou zkušenost. Provedeme kontrolu SEO na vašem webu, vše důkladně zanalyzujeme a identifikujeme nedostatky. Našim klientům pomáháme se zvýšením organické návštěvnosti na webu pomocí SEO, díky čemuž vzroste i počet konverzí. Podívejte se na výsledky naší práce sami v případových studiích o SEO.