Proto pro vás máme návod, jak napsat článek, aby ho vyhledávač doporučil a čtenář nadšeně hltal. Jdeme na to!
Čeká vás:
- vyjasnění pojmů SEO a blog
- jaký má psaní firemního blogu význam pro online marketing
- jak vybrat téma, které je relevantní pro vaši cílovou skupinu
- jak vypadá struktura dobrého článku
- obsah a jazykové prostředky
- zohlednění klíčových slov
- SEO prvky v článku
- jak sledovat výkonnost článku
SEO: co to je a proč ho vůbec řešíme?
SEO je soubor praktik, které vám pomohou se lépe umístit ve výsledcích vyhledávání. Tím pádem, zvýší pravděpodobnost, že vás zákazníci najdou i bez placené reklamy.
SEO (optimalizace webových stránek) je extrémně důležité pro obsahový marketing a spadá do něj i tvorba SEO článků, tedy takových článků, které mají nejen hodnotný obsah pro čtenáře, ale zároveň využívají SEO praktiky, aby je vyhledávač uživatelům doporučoval v rámci předních výsledků vyhledávání.
Pokud vás zajímají podrobnosti, přečtěte si náš článek, kde SEO podrobně vysvětlujeme.
Co je blog?
Možná si tento výraz spojíte s osobní stránkou nějakého jednotlivce, který píše na internet své názory a zážitky. Osobní blogy frčely hlavně na začátku tisíciletí, ale dnes se bavíme spíše o těch firemních. Ostatně právě na jednom takovém teď jste.
Blog je tedy jednoduše sekce vašeho webu, kam přidáváte (pokud možno zajímavé) články pro své návštěvníky. Spíše než názory jsou to dnes rady a tipy, novinky z oboru nebo dění ve firmě, inspirace nebo třeba rozhovory.
Tvorbou blogových článků se (mimo jiného) zabývá copywriting – přečtěte si, o něm víc.
Jaký má psaní firemního blogu význam pro online marketing?
Pojmům rozumíme, tak rovnou k věci. Psaní firemního blogu je jednou z nejsnazších cest, jak se „zadarmo“ zviditelnit. Psaní SEO článků vás totiž stojí hlavně váš čas, přesto může vašim stránkám přivést nové návštěvníky.
Lidé milují dostávat něco zadarmo. Když jim předáte užitečné rady a tipy související s vaším oborem, informujete je o novinkách nebo jim poskytujete inspiraci, ukazujete, že jste ochotní s nimi sdílet své zkušenosti bez toho, aniž žádáte něco na oplátku. Také jim tím ukazujete, že oboru opravdu rozumíte a získáváte tak v jejich očích pověst odborníka.
Blog vám pomůže nenásilnou formou prezentovat, co umíte, a navážete díky němu vztah se zákazníky.
Také má význam pro SEO. Tvorba obsahu vám pomáhá se více a více zobrazovat ve výsledcích vyhledávání a tím pádem snáze oslovit nové zákazníky. Když někdo hledá rady a tipy, jak pěstovat angrešt, narazí na váš článek a třeba si od vás rovnou koupí zahradní náčiní, protože jste mu tak hezky poradili. A když nekoupí, zůstane na stránce po dobu čtení celkem dlouho – a to je pro vyhledávač znak, že máte co nabídnout a posílíte tak v jeho očích svoji pozici. I návštěvník, který nic nenakoupí, pro vás tedy má význam.
Tvorba obsahu také může pomoct v získávání zpětných odkazů – tj. když na vás jiná relevantní stránka odkáže, protože jí váš obsah připadá užitečný – nebo v cíleném linkbuildingu. To vaši stránku také posílí. Ale když není obsah, není na co odkázat.
Jak vybrat téma, které je relevantní pro vaši cílovou skupinu?
Už jste přesvědčení, že psát blog má smysl, ale nevíte, co na něj přidávat? Vymyslet témata je snazší, než se zdá. Jen si musíte udělat plán.
- Je potřeba znát vaši cílovou skupinu. Pokud nevíte, jaká to je, napsali jsme postup, jak ji určíte.
- Vžijte se do své cílové skupiny a zamyslete se, jaké problémy spojené s vaším oborem řeší.
- Teď se na tyto problémy snažte čtenářům odpovědět.
- Neví, jak se něco dělá? K čemu jim je to či ono? Chybí jim inspirace? Zajímají se o novinky?
- S formulací témat vám pomůže, když se odpíchnete od otázek kdy, kde, jak, proč, kam, komu a tak dále.
- Podívejte se, o čem píše vaše konkurence, něco můžete třeba zpracovat jinak a lépe nebo vás při projíždění témat napadne nějaké související.
- Nebo téma uchopte naprosto komplexně, ze všech stran a vytvořte takzvanou pillar page.
Tip: Přečtěte si 7 tipů, jak na kvalitní obsah webu.
Jak vybíráme témata a sestavujeme harmonogram článků v myTimi?
Aneta Mlčáková
Kromě možností zmíněných výše využíváme i content gap analýzu, která odhalí, na jaká klíčová slova se váš web na rozdíl od konkurence nezobrazuje. Kolem daných klíčových slov pak sestavíme harmonogram. Další možností je také zadat požadavek na vytvoření harmonogramu AI nástroji – my pracujeme s ChatGPT. Jeho návrhy se ale hlavně inspirujeme, nepřebíráme je doslova.
Harmonogram článků je pak nejlepší sestavit podle kategorií a to tak, aby se střídaly. Ale nejedná se o dogma, takže pokud máme více nápadů na články ze stejné rubriky, nebojíme se je použít.
Jak vypadá struktura dobrého SEO článku?
Jak psát článek? Tak předně: žádné dlouhé bloky textu! Není to kniha, ale internetový článek a ty musí působit přehledně a poutavě, aby si udržely čtenářovu pozornost.
Lidé na internetu (téměř) nečtou, ale spíše text jen skenují – prolétnou očima nadpisy a zvýrazněné věty, chvíli se zastaví u něčeho, co je zajímá, a zase skenují dál. Málokdy je téma, obsah i styl psaní natolik poutavý, že to čtenář od začátku do konce zhltne jedním dechem. Nemusí to ani být tím, že je obsah špatný, ale třeba ho jen určitá část nezajímá nebo už ji zná.
Musíte mu tedy orientaci v texu ulehčit tím, že budete používat:
- Podnadpisy, které pomůžou s orientací i text vizuálně „rozbijí“ na menší celky, takže čtenáře nevyplaší blok textu.
- Odstavce by měly být krátké, snažte se vejít do 5–6 řádků (ale zase ne na úkor nesmyslného rozdělování uprostřed sdělení). Asi po 3–4 odstavcích se snažte dát další nadpis či podnadpis.
- Ztučnění sloužící jako zraková kotva poutající pozornost. Jen ho používejte s citem. Většinou se zvýrazňují nejpodstatnější informace v odstavci – jen slovní spojení nebo výjimečně krátká věta. Podle potřeby. Ale když bude tučného moc, je to zase nepřehledné.
- Odkazy, které čtenáře nasměrují na související témata, co se do článku už nevejdou.
- Fotky a videa. Pokud se to hodí, určitě můžete použít i fotky, videa, grafy a jiné vizuální prvky. Jen je nesmíte kopírovat bez licence. Stáhnout obrázek jen tak z Googlu je proti autorským právům. Buď ho vytvořte sami, nebo vyhledejte ve fotobance.
- Odrážky, co zpřehlední text.
Tip: Přečtěte si více o tom, jak napsat článek.
Jak má vypadat nadpis?
Samostatnou kapitolou je pak samotný nadpis článku, který musí zaujmout během první vteřiny. Zmíníme jen základní poučky, kterých je dobré se držet:
- Buďte v nadpisech konkrétní, ať čtenář ví, co očekávat.
- Použijte slova, která vzbuzují emoce.
- Pokládejte otázky, na které čtenář hledá odpověď.
- Pokud to jde, zahrňte klíčové slovo.
- Dobře fungují čísla.
- Vezměte si příklad z bulváru, ti ví, jak vás zaháčkovat. Klidně to použije pro své články.
- Napište si více verzí a s odstupem času vyberte tu nejlepší. Nebo ji nechte vybrat svého nezaujatého kolegu.
Perex, závěr a CTA
Nesmí také chybět poutavý úvod – takzvaný „perex“ – který čtenáři hned v úvodu shrne, co se v článku dozví a motivuje ho číst dál. Obvykle má asi 3–4 řádky. Tento text často rozhodne o tom, zda bude uživatel ve čtení pokračovat, snažte se tedy, aby byl opravdu zajímavý, konkrétní a vzbudil zvědavost.
Závěr, kde shrnete hlavní body nebo článek nějak zajímavě ukončíte, aby nevyzněl do prázdna.
A nejdůležitější, na co se často zapomíná, je CTA, tedy výzva k akci. Když čtenář dočte, musí mít zcela jasno, co má udělat dál. Má si koupit nějaký váš produkt? Vyzkoušet demo verzi? Přihlásit se k odběru newsletteru? Nebo si přečíst další články na blogu? Řekněte mu to. Už jste do tvorby vynaložili tolik úsilí a předali mu nějakou hodnotu, tak se nestyďte doporučit nějakou svoji související službu nebo produkt. Buď si ho koupí, nebo ne, ale tu příležitost nepropásněte.
Obsah a jazykové prostředky
Nepíšete román ani diplomovou práci, píšete pro své zákazníky – tomu přizpůsobte formu, jakou s nimi komunikujete. Pište spisovně, ale jednoduše, vyhněte se odborným výrazům, které jde vyjádřit jinak. Čtenář nebude luštit ve slovníku, co mu chcete říct, on se chce rychle dozvědět, co ho zajímá. Až si bude chtít v klidu počíst, zapátrá v knihovně.
Jak psát článek by se tedy dalo shrnout na: srozumitelně, přehledně a jednoduše předat nějakou hodnotu. Když to bude navíc zábavné, aby se to lépe četlo, jenom plus (ale zase jen v případě, že to odpovídá vaší cílové skupině a typu podnikání, třeba o zdraví nebo financích se žertovat nehodí).
Snažte se také vyhnout nicneříkajícím frázím a floskulím, které čtenáře jinak neobohatí, ale jsou jen slovní vatou. Raději jděte rovnou k podstatě věci. Pokud máte naopak konkrétní příklady nebo číselné důkazy (z průzkumů nebo analýz), použijte je. Výrazně tím zvýšíte přidanou hodnotu obsahu.
Je přípustné použít i hovorový nebo slangový výraz, pokud ho tak používá i vaše cílová skupina. U fotbalových fanoušků můžete použít výraz „banán“, protože každý z nich ví, že to je „gól“.
Tip: Podívejte se také na nejčastější chyby copywriterů, abyste se jim preventivně vyhnuli. Nebo se dokonce chcete stát copywriterem? I na to už máme napsaný návod.
Zohlednění klíčových slov
Předtím, než se pustíte do psaní článku, proveďte analýzu klíčových slov. Klíčová slova jsou ty pojmy, které lidé zadají do vyhledávače, když něco hledají. Vás pochopitelně zajímají ta, která souvisejí s tématem vašeho článku – protože jejich prostřednictvím vás čtenáři najdou.
Tato slova je pak potřeba přirozeně zakomponovat do textu vašeho článku (ideálně i do nadpisu). Vyhledávač díky nim pozná, že o daném tématu píšete a váš článek se po vyhledání tohoto klíčového slova zobrazí jako jeden z výsledků. Jak moc vysoko, je už věc jiná.
Jak je zjistit?
Abyste zjistili, jaká tato vyhledávaná slova jsou, využijte některý z nástrojů pro jejich identifikaci. Třeba Plánovač klíčových slov Google v Google Ads, Google Search Console, Collabim nebo Marketing Miner (ten používáme my). Ty vám navrhnou klíčová slova související s tématem, o kterém budete psát, včetně jejich hledaností.
Použít můžete i bezplatné nástroje jako SEMOR, Google Trends nebo i pouhý našeptávač ve vyhledávači – začnete psát slovo a on už vám našeptává návrhy toho, co lidé hledají. Pokud nějaký výraz na Googlu vyhledáte, hned nahoře vám zobrazí přibližný počet výsledků souvisejících s tímto výrazem. Tyto neplacené verze vám většinou neukážou konkrétní hledanost klíčových slov, což není ideální.
Tip: Podívejte se, jak jsme Fingo.cz zvýšili organickou návštěvnost.
Jak je použít?
Pro vás má hledanost totiž podstatný význam. Pokud je totiž nějaké slovo hledané až příliš – například „důchod“ nebo „efektivita“ – nemá pro vás smysl se na něj moc upínat, protože v té obrovské záplavě jiných článků a zmínek na webech, nebude mít jeho použití takovou váhu. Vás zajímají především specifičtější výrazy, které jsou hledané „tak akorát“. Jsou to tzv. long-taily. Ty jsou méně konkurenční a lépe cílí na vaši specifickou cílovou skupinu.
Například místo „židle“ to bude „ergonomická židle pro děti“ nebo místo „remarketing“ bude „jak funguje dynamický remarketing“ a tak podobně.
Jak říká náš SEO specialista Milan Zeman, přirozenost obsahu má ale vždycky přednost. To znamená, že klíčová slova jsou důležitá, ale pokud se je budete někam snažit nacpat „na sílu“ tak, že text nebude přirozeně čtivý a srozumitelný, nedělejte to.
Fakt: Klíčová slova můžete skloňovat a časovat. „Český historický román“ a třeba tvar „Českého historického románu“ se bere jako jedno a totéž klíčové slovo.
Dá se nějak určit, jaká hledanost klíčových slov je pro použití nejlepší?
Milan Zeman
Hledanost je důležitá, ale spíše je dobré ji brát jako jeden z ukazatelů. To hlavní, čím doporučuju začít, je tzv. search intent. Search intent, neboli vyhledávací záměr, je to, co uživatel za svým vyhledávacím dotazem chce, co chce zjistit, vidět, slyšet nebo získat. Klíčové slovo „auto“ může mít desítky vyhledávacích záměrů od hledání fotky vozu až po jeho nákup. Doporučuju používat slova, u kterých umíte odhadnout vyhledávací záměr a ten odpovídá obsahu, který tvoříte. Čím lépe se trefíte, tím je vyšší pravděpodobnost, že ve vyhledávačích uspějete.
SEO prvky v článku
Klíčová slova jsme probrali, ale kvalitní SEO článek by měl mít ještě více náležitostí. Patří mezi ně třeba takzvaná metadata. Konkrétně:
Meta title
Jde o titulek odlišný od samotného nadpisu článku, který se zobrazí ve výsledcích vyhledávání. Nadpis článku je obvykle moc dlouhý a ve výsledcích vyhledávání by se nezobrazoval. Proto se píše ještě jeho alternativa v podobě meta title. Ten by se měl vejít do 55–60 znaků, respektive 580 px.
Meta description
Je stručné shrnutí článku (nebo i webové stránky), které se zobrazuje ve vyhledávání ve dvou řádcích pod meta title. Je extrémně důležitý, protože často rozhoduje o tom, jestli čtenář klikne zrovna na váš článek. Musíte si na něm proto dát opravdu záležet a dát čtenáři důvod si vybrat právě ten. Klidně ho i pobídněte.
A máte na to jen 160 znaků, respektive 990 px.
Nemluvte v něm v pouze první osobě „my děláme XY…“ ale oslovujte přímo čtenáře: „Zajímá vás, jak zbohatnout?“ a podobě. Zkrátka se snažte, aby ho text oslovil: ukázal, že pro něj má nějakou hodnotu – nabídne řešení jeho problému, vzdělá ho, pobaví...
Pokud se vám do meta title a meta description podaří smysluplně zakomponovat klíčová slova, bude to super.
Tip: Abyste zjistili počet pixelů, využijte Google SERP Snippet Optimization Tool, kam zadáte svůj meta title nebo meta description a vzápětí uvidíte, kolik má pixelů.
URL adresa
Ta musí taky vypadat hezky a ukazovat, o čem stránka je. Není vhodné, aby měla kilometrový text plný podivných znaků. URL adresa musí být na webu unikátní, ale zároveň výstižná a krátká. Pak bude působit důvěryhodně.
Například náš článek: „Personalizujte obsah reklam na míru: Používejte dynamické reklamy“ má URL https://www.mytimi.cz/dynamicke-reklamy/.
Alternativní texty
Ty se návštěvníkům zobrazí v případě, kdy se nenačte obrázek či video. Místo prázdného obdélníku si tak budou moci alespoň přečíst, co na obrázku nebo ve videu mělo být. Stejně tak je tento text užitečný pro nevidomé nebo i pro vyhledávače, které podle toho poznají, co čtenářům ukazujete. Tady jsme v článku shrnuli, jak alternativní texty psát.
Fakt: Důležité je také používat odkazy na jiné stránky na vašem webu. To posiluje autoritu stránek – ukazujete tím, že je vás obsah konzistentní, provázaný a má pro uživatele nějaký význam, plus tak podpoříte indexaci stránek. Stejně tak je důležitá technická optimalizace – čím kratší dobu se vaše stránka načítá, tím lépe.
Jak sledovat úspěšnost článků?
Hlavním výsledkem vašeho snažení by měla být vyšší organická návštěvnost – návštěvníci, kteří přišli na web přes výsledky vyhledávání (nebo odkaz v jiném článku), nikoliv přes placenou reklamu. Organickou návštěvnost můžete měřit v Google Analytics a díky ní zjistíte, jak moc je vaše úsilí v oblasti SEO účinné. Podle toho můžete do textů zapojit více klíčových slov, aktualizovat zastaralé téma nebo třeba upravit metadata.
Sledujte nejen kolikrát váš článek někdo otevřel, ale i jak dlouho u něj strávil nebo kam až na stránce doscrolloval (pomocí takzvaných heatmap). V tom vám pomůže například nástroj Microsoft Clarity.
Pokud například čtenáři článek rychle opouštějí, indikuje to, že není moc dobrý nebo nedopovídá na otázku, kterou si čtenáři pokládají.
Můžete také sledovat, jak se vyvíjejí pozice vašich článků ve vyhledávání – pokud se začne propadat, je dobré článek aktualizovat o nové informace nebo ho jinak upravit.
Pokud používáte Google Analytics, zjistíte spoustu zajímavých metrik, podle kterých můžete upravit svou obsahovou strategii.
Tip: Podívejte se také, jak podpořit organickou návštěvnost.
Pojďme si to shrnout
Víme, že informací tu bylo hodně, tak si je pojďme krátce shrnout:
- Blog vám pomůže zvýšit organickou návštěvnost, pozici se vyhledávání a budovat vztahy se zákazníky.
- V článcích se zaměřujte na témata, která zajímají vaši cílovou skupinu (nejenom vás).
- Články tvořte vizuálně členité a poutavé, aby se čtenář neztrácel v blocích textu.
- Nemluvte odborně, ani knižně, nepoužívejte slovní vatu a jděte rychle k věci.
- SEO článek je potřeba doplnit o vhodná klíčová slova a metadata.
- Vyhodnocujte, jak si články vedou a podle toho upravte přímo je, nebo i celou obsahovou strategii.
Pomoc se může hodit
Dávali jste pozor? Pak tedy víte, že přišel čas si říct o akci. Pokud jste si vše pečlivě přečetli, ale přijde vám, že na psaní blogových článků sami stačit nebudete, využijte náš copywriting a SEO služby. Nás psaní baví a vyznáme se v něm a vy pravděpodobně potřebujete kvalitní obsah. Tak se pojďme dohodnout. Koukněte se, co nabízíme a napište nám.
Tip: Abyste viděli, že nemluvíme jen tak do větru, můžete se podívat na případovou studii o tom, jak naše články pomohly firmě Lamael.